Montferland marathon 2018

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Balen zeg. :-(
v_schultinge

Bij de auto aangekomen, had die ook nog een lekke band. Top weekendje!
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Missing link ertussen en uitrijden?
Klassement is dan al weg, maar dan kun je iig nog wat kms maken.
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Het kan erger. Terwijl ik opgesteld stond voor de start, was er een man die de 75 km zou rijden, en die kwam de startlus uit, en stapte toen al af. Stond ook heel beteuterd naar zijn ketting/aandrijflijn te kijken.

Voor mij was het een eerste kennismaking met een marathon, 50 km was voor nu voldoende. Ben er achter gekomen dat ik nog power en conditie mis om die heuvels op te fietsen. Wel leuk te zien dat ik in de technische afdalingen de snelle mannen goed bij kan houden! :D

Uitslagen staan inmiddels online, ik ben 72e van de 86 geworden. De doelstellingen van uitrijden en niet als laatste finishen zijn daarmee behaald!!
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
v_schultinge

Rayb81 schreef:Missing link ertussen en uitrijden?
Klassement is dan al weg, maar dan kun je iig nog wat kms maken.
Ketting was ook getordeerd. Was kansloos.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Erg vermaakt vandaag.

Mooie kennismaking met MTB marathons. Reed de 50 km in de funklasse.
Als 24ste over de streep.

2 klimmetjes helaas moeten lopen
De klim naar het uitkijkpunt en de klim gelijk erna. Volgend jaar fietsen we ze wel omhoog:)

Alsnog erg tevreden met het resultaat en een hele mooie en leuke dag gehad.
Lijkt me leuk om in de toekomst meer marathons te gaan rijden, dus eens uitzoeken wat de opties zijn en daar mijn training op aanpassen:D
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Speedfreak98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma 27 juli 2009, 17:15
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2021

Ik waardeer altijd de organisatie van dit soort evenementen, ik weet dat niet makkelijk is zoiets neer te zetten. Over het algemeen is deze marathon zeer goed georganiseerd, maar vandaag heb ik me wel kapot geírriteerd aan de start bij de 75 km. Alles stond namelijk gewoon in het eerste startvak, veel gele en zelfs blauwe bordjes. Iedereen voelt zich natuurlijk op zo'n moment the next Nino Schurter en dat geeft behoorlijk gevaarlijke situaties. Verder niks dan lof voor dit evenement.
Dreezz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 966
Lid geworden op: di 11 februari 2003, 19:47
Mijn mountainbike: C'dale fsi carbon 1 '15

Ik vond 'm weer heerlijk!
maar wat een slopend parcours zeg, pfff.
Weer in de val van de flow-harde-start getrapt, maar al redelijk snel tot bezinning gekomen.
de 2e ronde heb ik wat minder intensief gereden, a) omdat ik niet kapot over de streep wilde komen (volgend weekend Bartje 200) maar ook omdat de benen al 'wat' minder werden :lol:
eind van de rit: toch nog behoorlijk naar de vaantjes.

Volgens mij zijn de afstanden met gps bepaald, maar met al dat bos, draaien en keren kom je dan een stuk lager uit dan met een sensor... of mijn wielmaat staat niet helemaal goed, maar ik kwam in ieder geval uit op 109,9km
Net niet onder de 5 uur, maar als het gewoon 100km was geweest was dat ruim gelukt ;-)

Mooi evenement, al bedacht ik tijdens de rit dat op zo'n stuiterparcours (wat een remknippen :-{ ) en deze hoogtemeters de 75km ook meer dan genoeg was geweest :D

Organisatie bedankt, het was weer super :-q
Stokje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 577
Lid geworden op: di 16 augustus 2005, 13:35

Zouden de spiegels nog op de auto zitten die in het grindpad stond vlak na de start...
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

de geneutraliseerde start was ook apart :) Auto ging vol gas weg en wij ook gelijk met 60 per uur naar beneden hahahah. Parcours was prima,..wedstrijd was met 80km wel stukje langer. Ik vond zelf de uitpeiling matig. Toch wel van veel mensen gehoord dat ze verkeerd gereden waren, waaronder ik zelf ook nog in een afdaling. De gele bordjes waren en slecht te zien en hingen lang niet altijd op de juiste plekken of veel te laat voor de bocht met name in afdalingen. Start vond ik rommelig. Zelf 35km vol met kramp gereden poe dat was pittig. Was blij dat de dubbele zeer steile klim bij de kale Jacob niet in de 2de ronde zat :)
simonovereem
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 179
Lid geworden op: za 24 juni 2006, 19:48
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SLX RS-1, Cannondale F700, Scott Scale 10

Die start was inderdaad wel apart, was gewoon vol gas. Vond het een mooi parcours, goede afwisseling tussen single track en wat bredere paden. Alleen de bepijling was nogal wisselend, zelf een keer of 3 verkeerd gereden (totaal 104 km) en ook een aantal keer mensen dubbel ingehaald (die dus een stuk moeten hebben afgesneden). Uiteindelijk zeer tevreden met mijn tijd (4:22), best een hoop licentiehouders ingehaald, toch leuk :)
NelizRijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 799
Lid geworden op: di 3 april 2012, 00:42
Mijn mountainbike: Oiz,Spark&Flash

Die start was idd apart, ook nog die buggy met wielrenners die er tussen moest op de 75 dan. Dat er wat volk door elkaar stond zie je bijna overal. Binnen 10 minuten zag ik al renners op vreemde plekken komen aansluiten. Zelf 3 keer paar meter moeten omdraaien omdat ik blind voorganger volgde die bordje had gemist, geel met al dat groen in het bos is geen gelukkige combi. Voor de rest niets dan lof mbt de organisatie goed opgezet, ook de site en infomail en meer dan voldoende vrijwilligers.
Het rondje was leuker dan voorgaande edities meer smalle paadjes en minder vaste route. Zodra het iets meer dan vals plat was draaide het voor geen meter, geen klimbenen,voor de rest wel fijn gereden. Na 64km zag ik een bekende staart van KMC fruit to go (Bekkenk), de kopgroep van 100 km en daar hing Feenstra ook bij die nog adem had voor een babbeltje (en nog podium gereden ook). Op dit makkelijk lopende stuk kon ik ze nog paar km volgen totdat de klimmen weer kwamen, toen waren ze weer snel uit zicht. Sprint met 3 naar de finish wat ik altijd afleg als strijkijzer en toch behoorlijk gesloopt. NL marathons zijn toch vaak killers met weinig herstel omdat er geen lange klimmen in zitten maar altijd wel iets op lopen. Het was een mooie en gezellige dag met vele bekenden (ook de locals weer eens gesproken) ff bijgekletst
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Er wordt wel eens geklaagd over Duitse autobahn marathons, maar dit was ook een knap staaltje bos wielrennen zeg.. Niet mijn ding, op de recht toe recht aan klims ging het mij net te hard en in de afdalingen en zeker de trails te langzaam, veel gejojo dus, gaatjes dichtrijden, nergens herstel. zelfs aan het eind van de 1e ronde in een lange trail nog opstoppingen gehad en dat na bijna 50 km, waren daarvoor wel met een man of 30 verkeerd gereden, koste mij helaas 1.5 min, daardoor kon een fietsmaatje bij mij aansluiten en konden we elkaar door de laatste ronde motiveren (moest hem op de laatste steile klim alleen wel laten gaan). Net als veel mensen begonnen de boven benen al wat spastische samentrekkingen te vertonen bij het ingaan van de 2e (verkorte) ronde, waardoor staan klimmen er niet meer inzat. Het lukte me niet om te eten, dus viel mij mee dat ik geen een hongerklap heb gekregen. had van mij wel 10 km korter gemogen :) pfff.
Sfeer was erg goed verder en de aankleding ook, ophalen startnummers was nu ook perfect. Parcours, tja niet mijn ding, wel bijna alles onverhard dit keer en een mooie lange ronde (en iets meer trail dan voorheen, hoewel het daar wel veel stagneerde). Ik heb zelf de bananen en ander vast voedsel gemist, maar misschien heb ik er overheen gekeken. (ben niet gestopt bij de post op 32 km). De extra tijdlus was ook goed! , die gele pijlen zijn idd niet ideaal.
v_schultinge

Ik zie dat hierboven ook twee snelle mannen van de 75 schrijven. Hoe hebben jullie het inhalen van de langzamere deelnemers ervaren?

Mijn vriendin reed de 75km (die werden om 10.15) los gelaten. Zij vertelde dat de meeste snelle mannen netjes inhaalden maar dat ze ook een paar keer door ego'tjes gedrag de bosjes half werd ingereden.

Zelf vond ik het bij de 'opstoppingen' storend dat er deelnemers waren die met gevaar voor iedereen zich er aan alle kanten voorbij probeerde te duwen. Winnen doen dat soort lui toch niet, want de snelsten zijn al lang en breed weg. Dus of je nu 50e of 100e wordt maakt ook niets uit. Ik heb toch het gevoel dat dit soort dingen vaker in NL gebeuren dan bij marathons over de grens.
RobinG
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 20:42
Mijn mountainbike: Epic HT UL, Epic 2023

Ik vond het goed georganiseerd en gezellig. Enige was de wat chaotische start(opstelling). Inhalen over het algemeen geen probleem op een enkeling na die het niet (wilde) horen als er “kan ik er links voorbij” werd geroepen. Dames gingen sowieso netjes aan de kant met 2x zelfs een onnodige verontschuldiging. Alsof ze niet hard genoeg gingen. Zelf ook twee keer een afslag gemist. Pijlen zaten mijn inziens niet consequent en door de kleur wat minder zichtbaar; vooral als je wat harder reed :D
In Duitsland spuiten ze weleens fluorescerende strepen/pijlen op de route; werkt perfect!
Al met al een leuke slopende marathon, mede het stralende weer.
Plaats reactie