Montferland marathon 2018

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Ik ben een aantal keren door snellere mannen (en dames, eerlijk is eerlijk ;) ) ingehaald, en heb ze de ruimte gegeven, waar mogelijk. Geen last van geroep en geschreeuw in de trant van "Ik moet erlangs" (wat ik bij toertochten waar niets te winnen valt wel meemaak).

Qua pijlen had ik niets te klagen, heb de GPS op het stuur maar minimaal nodig gehad
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

v_schultinge schreef:Ik zie dat hierboven ook twee snelle mannen van de 75 schrijven. Hoe hebben jullie het inhalen van de langzamere deelnemers ervaren?

Mijn vriendin reed de 75km (die werden om 10.15) los gelaten. Zij vertelde dat de meeste snelle mannen netjes inhaalden maar dat ze ook een paar keer door ego'tjes gedrag de bosjes half werd ingereden.

Zelf vond ik het bij de 'opstoppingen' storend dat er deelnemers waren die met gevaar voor iedereen zich er aan alle kanten voorbij probeerde te duwen. Winnen doen dat soort lui toch niet, want de snelsten zijn al lang en breed weg. Dus of je nu 50e of 100e wordt maakt ook niets uit. Ik heb toch het gevoel dat dit soort dingen vaker in NL gebeuren dan bij marathons over de grens.
inhalen kon prima , veel brede paden, alleen op een paar (langere) trails niet of lastiger . Nou is dat normaal niet een groot probleem, omdat na een x aantal km het veld uit elkaar ligt. en je evt slechts een individu moet inhalen. Nu was het zo dat (mede ook doordat een grote groep verkeerd reed en na terug keer op de route weer zeker 40 man bij elkaar reed.) dat we zelfs aan het eind vd eerste ronde op de trail op een lang lint reden, dus als er dan een langzamere deelnemers is stagneert het natuurlijk en die langzamere deelnemer gaat natuurlijk niet op het gemakje 30 man voorbij laten. In dit geval was het gewoon rustig meefietsen in het treintje, inhalen had totaal geen zin, want dan ga je heel veel energie steken om nog geen 10 m eerder uit een trail te komen. Er waren vooral veel mensen die keurig ff langs de kant gingen staan om 10 mensen voorbij te laten. En die egotjes hebben meestal van die hoog opgetrokken sokjes.. EEn aantal kwamen mij ook ca 10 km voor de finsih voorbij met veel geschreeuw dat ik aan de kant moest, terwijl ik op dat moment ff wat rustiger aan het fietsen was om te drinken en zelf een moment zocht om de dame voor mij intehalen. Ik besloot weer bij hun aan tehaken. en gaf weer wat gas en sloot midden in hun groepje aan, .. was niet echt gewenst want ze waren toch sneller, ik wees ze er fijntjes op dat ze toch echt achter me fietste. tijdje mee gefietst in de afdaling snel de helft ingehaald en het daarop volgende trailtje redelijk op mn gemak omhoog gefietst,.. toen waren ze zuur, haha.. en om top positie ging het niet want ik was net top 70 overall.. maar goed het was hier op 90% van het parcours ruim genoeg om met minimaal 2 naast elkaar te rijden.. dus dat kan nooit echt een probleem zijn.
mtb biker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1751
Lid geworden op: do 5 juli 2007, 10:02
Mijn mountainbike: Giant xtc advanced SL custom/weg: Giant TCR carbon 2011

v_schultinge schreef:Ik zie dat hierboven ook twee snelle mannen van de 75 schrijven. Hoe hebben jullie het inhalen van de langzamere deelnemers ervaren?

Mijn vriendin reed de 75km (die werden om 10.15) los gelaten. Zij vertelde dat de meeste snelle mannen netjes inhaalden maar dat ze ook een paar keer door ego'tjes gedrag de bosjes half werd ingereden.

Zelf vond ik het bij de 'opstoppingen' storend dat er deelnemers waren die met gevaar voor iedereen zich er aan alle kanten voorbij probeerde te duwen. Winnen doen dat soort lui toch niet, want de snelsten zijn al lang en breed weg. Dus of je nu 50e of 100e wordt maakt ook niets uit. Ik heb toch het gevoel dat dit soort dingen vaker in NL gebeuren dan bij marathons over de grens.
Grappig dat je het zo zegt.
Normaal rij ik altijd vooraan mee, daar heb ik nooit het idee dat er veel geschreeuwd of veel duw en trek werk plaats vind. We weten zelf wel dat we sterk genoeg zijn om daarna weer het tempo op te zoeken. Tenzij het misschien net finale is of een beslissende demarrage ofzo misschien.

Maar gisteren had ik echt een minder dag, wat ik al in de eerste klim merkte....
Na een klein uurtje besloot ik het rustig aan te doen om uiteindelijk in de post te stoppen.
Maar ik kwam toen bij mannen te rijden van denk ik rond plek 30/40 ongeveer.

Ik was heel erg verbaasd hoe deze mannen de vrouwen uitscholden om er maar snel langs te komen! Door het feit dat ik me een lage hartslag reed kon ik ze hier makkelijk op aanspreken.
Want dit was totaal onnodig!

Heel apart! Zoals je zegt op die plek maakt het echt niet uit wat je nu precies wordt.
gang is alles, remmen is angst
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

v_schultinge schreef:Ik zie dat hierboven ook twee snelle mannen van de 75 schrijven. Hoe hebben jullie het inhalen van de langzamere deelnemers ervaren?

Mijn vriendin reed de 75km (die werden om 10.15) los gelaten. Zij vertelde dat de meeste snelle mannen netjes inhaalden maar dat ze ook een paar keer door ego'tjes gedrag de bosjes half werd ingereden.

Zelf vond ik het bij de 'opstoppingen' storend dat er deelnemers waren die met gevaar voor iedereen zich er aan alle kanten voorbij probeerde te duwen. Winnen doen dat soort lui toch niet, want de snelsten zijn al lang en breed weg. Dus of je nu 50e of 100e wordt maakt ook niets uit. Ik heb toch het gevoel dat dit soort dingen vaker in NL gebeuren dan bij marathons over de grens.
Geen enkele last gehad. 1x bij afdraaien van een fietspad bij de mulle zand klimmetjes en afdaling een man of 10 op een lint moeten inhalen maar zelfs dat ging nog redelijk makkelijk. Verder weinig verkeer gehad.
arnoudr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 341
Lid geworden op: ma 19 september 2005, 16:30
Mijn mountainbike: Specialized Carbon HT
Contacteer:

schepp schreef:
v_schultinge schreef:Ik zie dat hierboven ook twee snelle mannen van de 75 schrijven. Hoe hebben jullie het inhalen van de langzamere deelnemers ervaren?

Mijn vriendin reed de 75km (die werden om 10.15) los gelaten. Zij vertelde dat de meeste snelle mannen netjes inhaalden maar dat ze ook een paar keer door ego'tjes gedrag de bosjes half werd ingereden.

Zelf vond ik het bij de 'opstoppingen' storend dat er deelnemers waren die met gevaar voor iedereen zich er aan alle kanten voorbij probeerde te duwen. Winnen doen dat soort lui toch niet, want de snelsten zijn al lang en breed weg. Dus of je nu 50e of 100e wordt maakt ook niets uit. Ik heb toch het gevoel dat dit soort dingen vaker in NL gebeuren dan bij marathons over de grens.
Geen enkele last gehad. 1x bij afdraaien van een fietspad bij de mulle zand klimmetjes en afdaling een man of 10 op een lint moeten inhalen maar zelfs dat ging nog redelijk makkelijk. Verder weinig verkeer gehad.
Hier ook weinig problemen ondervonden. Wel valt het mij altijd op dat er mensen zijn die even stoppen. Prima, maar ga dan wel naast het pad staan ipv half op het pad..
http://www.yventa.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Zijn er trouwens meer mensen met jeukende bultjes (ik fietste laatst al langs bomen vol met processierups) dus mogelijk ben ik hier allergisch voor en begreep dat ze ook bij montferland gesignaleerd waren). vooral in mn nek (+knieholtes en arm.. vnl rechts). kreeg er savonds na de wedstrijd last van , dus het lijkt mij niet een overachtieve mug
simonovereem
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 179
Lid geworden op: za 24 juni 2006, 19:48
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SLX RS-1, Cannondale F700, Scott Scale 10

Ah, dan is dat het. Knieholtes, armen, enkels en nek zit helemaal vol ja. Kon me ook al niet voorstellen dat het muggen waren.
Loopodoopo
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 29 mei 2018, 13:01

Mooie rit en redelijk tevreden over het resultaat, 100KM gefinisht als 115e, wou eigenlijk in de top 100 eindigen.

Ik had 1 fles water bij de start neergelegd en 2 in het bos (na de verzorging), helaas was bij de 2e ronden mijn nog volle fles door iemand anders mee genomen... Laatste 25 KM zonder water gereden tot ik met nog ongeveer 10 km te gaan nog een fles kreeg van iemand, wat een heer en held.

Helaas wel veel kramp gehad... ik denk als ik minder kramp heb (dit gebeurt wel vaker op deze afstanden) dat ik dan mijn doel daadwerkelijk kan halen. Zal de volgende marathon eens met magnesium experimenteren. Iemand ervaring?
Gebruikersavatar
MCV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: di 9 februari 2010, 22:25
Contacteer:

Loopodoopo schreef:.....Helaas wel veel kramp gehad... ik denk als ik minder kramp heb (dit gebeurt wel vaker op deze afstanden) dat ik dan mijn doel daadwerkelijk kan halen. Zal de volgende marathon eens met magnesium experimenteren. Iemand ervaring?
Wat ik heb ervaren is dat magnesium (supplement) wel degelijk kramp gevoelens kan
voorkomen / verminderen... in de week voorafgaande een marathon zou ik dan alvast
beginnen met het ‘opbouwen’ van een hogere spiegel. Op de dag zelf een magnesium
tablet in je bidon doen richt naar mijn idee niet zoveel uit. De ritten waarbij ik 3 dagen
ervoor al telkens een magnesium oplossing nam en op de dag van de race ik ook nog
een bidon met een tablet leegdronk kreeg ik zelden kramp. Het kan natuurlijk met nog
heel veel andere zaken te maken hebben gehad dat ik geen kramp kreeg maar het zou
zomaar toch ook het magnesium effect kunnen zijn geweest...

Ben nog wel benieuwd naar de ervaringen van anderen ?
RobinG
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 20:42
Mijn mountainbike: Epic HT UL, Epic 2023

Rutger S schreef:Zijn er trouwens meer mensen met jeukende bultjes (ik fietste laatst al langs bomen vol met processierups) dus mogelijk ben ik hier allergisch voor en begreep dat ze ook bij montferland gesignaleerd waren). vooral in mn nek (+knieholtes en arm.. vnl rechts). kreeg er savonds na de wedstrijd last van , dus het lijkt mij niet een overachtieve mug
Hier nog één hahaha. Vol met die kleine rode jeukende bultjes....
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

MCV schreef:
Loopodoopo schreef:.....Helaas wel veel kramp gehad... ik denk als ik minder kramp heb (dit gebeurt wel vaker op deze afstanden) dat ik dan mijn doel daadwerkelijk kan halen. Zal de volgende marathon eens met magnesium experimenteren. Iemand ervaring?
Wat ik heb ervaren is dat magnesium (supplement) wel degelijk kramp gevoelens kan
voorkomen / verminderen... in de week voorafgaande een marathon zou ik dan alvast
beginnen met het ‘opbouwen’ van een hogere spiegel. Op de dag zelf een magnesium
tablet in je bidon doen richt naar mijn idee niet zoveel uit. De ritten waarbij ik 3 dagen
ervoor al telkens een magnesium oplossing nam en op de dag van de race ik ook nog
een bidon met een tablet leegdronk kreeg ik zelden kramp. Het kan natuurlijk met nog
heel veel andere zaken te maken hebben gehad dat ik geen kramp kreeg maar het zou
zomaar toch ook het magnesium effect kunnen zijn geweest...

Ben nog wel benieuwd naar de ervaringen van anderen ?
Als je echt geinteresseerd bent. :)

Het idee dat magnesium zou werken tegen spierkramp of beter gezegd EAMC (Exercise-Associated Muscle Cramps), is gebasseerd op een de hypothese van "electrolyte depletie" uit 1905, deze zijn opgevolgd door verschillende hypotheses, dehydratie hypothese, defect in glycogeen afbraak, etc. Probleem was dat het bewijs dat voor deze hypotheses kwam steeds kwam uit mensen/dieren met een pathologische metabolische afwijkingen. bij bepaalde vormen van metabolische afwijkingen (bv suikerziekte) helpt het toedienen van bv Kalium of magnesium tegen spontaan optreden van spierkramp.

Bij gezonde mensen die kramp krijgen door inspanning is het effect van electrolyte profylaxe op kramp nooit aangetoond.

"For instance, investigations on marathon runners and triathlon athletes demonstrate that there is no significant difference between the concentration of blood electrolytes (potassium, magnesium, sodium, etc.) in athletes suffering EAMC and in EAMC-free subjects (Hoffman and Stuempfle, 2015, Maughan, 1986, Schwellnus et al., 2004, Sulzer et al., 2005). In support of this finding, the concentrations of blood electrolytes did not change even after a complete recovery of the athlete after the cramp episode, suggesting that cramp vanish is not associated with a blood electrolyte normalization. In addition, further studies demonstrate that a defect of blood electrolytes associated with severe loss of fluids, is not a predisposing factor for EAMC (Bergeron, 2003, Stofan et al., 2005). Considering that the sodium concentration in the sweat is hypotonic (Keatisuwan et al., 1996, Nielsen et al., 1997, Shirreffs and Maughan, 1988), only a severe loss of fluids with a state of hyponatremia could result in a state of cramping during rest (McCance, 1936)."

met andere woorden slechts een zeer ernstige dehydratie in combinatie met veel Natrium verlies zou tot kramp kunnen leiden.
Notabene: Het is sowieso onlogisch dat een systemische (door het hele lichaam) depletie van electrolyten , zou leiden tot lokale spierkramp

Hoewel de preciese fysiologie achter kramp nog steeds niet volledig begrepen is, is de meest gangbare hypothese nu, de Neuromusculaire hypothese (Aetiology of skeletal muscle “cramps” during exercise: A novel hypothesis. Schwellnus et al,1997 )
waarbij er een imbalans ontstaat met de toenemende excitatie (bij aansturing vanuit de van de spierbundels ("contractie")en een tegelijk afnemende inhibitie ("stretch") van de Golgi tendon organs (die moet zorgen dat de spier ontspant na contractie) (https://www.sciencedirect.com/topics/me ... ndon-organ" onclick="window.open(this.href);return false;). Dit leidt tot toenemende alpha motorneuron activiteit en uiteindelijk kramp. Simpel gezegd een gebrek aan spierontspanning bij inspanning, strechten helpt tegen kramp doordat de inhibitie maximaal is bijeen volledig gestrekte spier.

In conclusion, after having analyzed and summarized the results from the latest scientific findings we can speculate that peripheral excitation of motor nerves is not the usual trigger for muscle cramps, yet a spinal pathway seems to be the primary cause. In light of this theory, the origin and development of muscle cramps can be considered a vicious circle, in which motoneurons receive afferent inputs that result in hyperexcitability (Minetto et al., 2011 Mechanisms of cramp contractions: peripheral or central generation?).

Doe er mee wat je wilt
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

wow, dat is nog eens zinvolle info!
Nooit geweten, alleen dat te veel magnesium druk op een andere (*sluit*) spier zet :-{
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

RobinG schreef:
Rutger S schreef:Zijn er trouwens meer mensen met jeukende bultjes (ik fietste laatst al langs bomen vol met processierups) dus mogelijk ben ik hier allergisch voor en begreep dat ze ook bij montferland gesignaleerd waren). vooral in mn nek (+knieholtes en arm.. vnl rechts). kreeg er savonds na de wedstrijd last van , dus het lijkt mij niet een overachtieve mug
Hier nog één hahaha. Vol met die kleine rode jeukende bultjes....
Heb er ook last van, maar dan vanwege een rit over de Veluwe.
Wat een rotbultjes zijn dat zeg...
TinaToertocht
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 986
Lid geworden op: ma 8 oktober 2012, 12:00

Ik hoop dat jullie een fijne wedstrijd hebben gehad.
Helaas was ik zo on-fit dat ik, met pijn in mijn hart, moest skippen.

Ik ben inmiddels wel weer begonnen met de after party: de marathon afval-opruimsessie.
Het Montferland Mountainbike Marathon Afval Evaluatie Rapport volgt.....
Murky
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: za 8 juni 2013, 22:47

@TinaToertocht, er lag inderdaad ontzettend veel rommel (gelletjes, snelle jelle wikkels etc) langs de route.. Wat een ellende, waarom niet in je zakje steken of onder je broekspijp, daar heb je echt geen last van (ook niet als je wedstrijden rijdt..).
Enough of this Sunday stroll, let's hurt a little!
Plaats reactie