SFORZ MTB Marathoncup 2018

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Hoe is het met de cup puntjes? Telt Cimes de Waimes wel gewoon mee ondanks de "tijdrit opzet"?
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

nversteege schreef:Hoe is het met de cup puntjes? Telt Cimes de Waimes wel gewoon mee ondanks de "tijdrit opzet"?

Zeker telt die mee,..maar aantal deelnemers aan de cup laat nog erg te wensen over. Waren het jarenlang de vrouwen die verstek lieten gaan zijn het nu de mannen :~
NelizRijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 799
Lid geworden op: di 3 april 2012, 00:42
Mijn mountainbike: Oiz,Spark&Flash

schepp schreef:
nversteege schreef:Hoe is het met de cup puntjes? Telt Cimes de Waimes wel gewoon mee ondanks de "tijdrit opzet"?

Zeker telt die mee,..maar aantal deelnemers aan de cup laat nog erg te wensen over. Waren het jarenlang de vrouwen die verstek lieten gaan zijn het nu de mannen :~
Dan mogen de aanmeldingen nog wel snel volgen aangezien zondag al de 3e wedstrijd is en men zich nog wil kwalificeren voor het klassement.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Zeker telt die mee,..maar aantal deelnemers aan de cup laat nog erg te wensen over. Waren het jarenlang de vrouwen die verstek lieten gaan zijn het nu de mannen :~[/quote]

Dan mogen de aanmeldingen nog wel snel volgen aangezien zondag al de 3e wedstrijd is en men zich nog wil kwalificeren voor het klassement.[/quote]

Tja,..volgend jaar anders alleen nog maar Nederlandse wedstrijden :wink:
Reinhard
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 15 juli 2009, 14:20
Mijn mountainbike: Canyon GC SLX XO 2*10

Tja normvervaging..... Eens was het minimaal aantal kilometers en hoogtemeters voor het predikaat marathon ( voor de CUP )eraan gehangen werd. Nu zijn al die verwende mtb'ers liever aan het bosracen niet te ver van huis op een dikke fully...... ;)
Die lange klimmen in het middelgebergte hebben wij niet in NL, inmiddels wel hele mooie wedstrijden over mooie parcoursen. Wel jammer want het is leuker als er een startveld staat met alle toppers erbij die ook nog eens meedoen in het klassement.
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

Reinhard schreef:Nu zijn al die verwende mtb'ers liever aan het bosracen niet te ver van huis op een dikke fully...... ;)
Die lange klimmen in het middelgebergte hebben wij niet in NL, inmiddels wel hele mooie wedstrijden over mooie parcoursen. Wel jammer want het is leuker als er een startveld staat met alle toppers erbij die ook nog eens meedoen in het klassement.
Ja ik voel me enigzins aangesproken :D :D
Mijn reden dat ik niet mee doe (om iets van een beeld te schetsen): het kost me gewoon teveel tijd, mijn gezin komt eerst. Dus daarom de focus op wedstrijden die wat korter zijn en ook wat marathons dichterbij

Maar ja, of dit nu voor iedereen geldt, ik denk dat het ook wel gewoon toeval is min of meer......
MTBArnhem
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Hier hetzelfde hoor.
Daarnaast het systeem van licenties, waardoor ik als ik wel tijd heb een drempel ervaar om een wedstrijdje mee te pikken waarbij een licentie vereist is.
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Huh, waar is een licentie vereist dan?
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Dat kom ik bij verschillende marathons nog vaak tegen hoor.
Onlangs nog zelfs bij de marathon in Apeldoorn.
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

Apeldoorn was niet met licentie hoor.... die heb ik wel meegepikt :-q
Bij marathons zelden licenties vereist toch ?
MTBArnhem
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

In Apeldoorn was het zeker wel verplicht.
Na enige weken verscheen ineens de melding op de website dat een licentie verplicht was.
Als je je eerder had opgegeven was die melding er niet.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

awinkel schreef:In Apeldoorn was het zeker wel verplicht.
Na enige weken verscheen ineens de melding op de website dat een licentie verplicht was.
Als je je eerder had opgegeven was die melding er niet.
Er is een verschil tussen een basislicentie en een licentie! De basislicentie voldoet in Nederland bij alle wedstrijden en kost maar 15 euro ouzo. Heeft te maken met de verzekering. Enige voordeel dat rijders met een wedstrijdlicentie af en toe hebben is dat ze in het voorste startvak mogen starten. In Duitsland heb je overigens geen enkele licentie nodig.

Vind overigens raar dat er heel veel rijders vallen over het aanschaffen van een (basis)licentie en lid moeten worden van een vereniging,..dit is namelijk bij zo'n beetje elke andere sport heel normaal.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Met belangstelling volg ik dit topic, evenals andere marathontopics. Maar de cup blijft toch een beetje je "kind" nadat ik samen met nog enkele andere marathonrijders de cup in 2004 opstartte. Paar jaar als "gezicht" vd cup gefungeerd en later nog wat hand en span diensten toen RWP nog in de cupnaam zat.
Ondanks dat ik geen deelnemer meer ben toch wat "losse flodders", niet iedereen zal het misschien waarderen maar is goed bedoelt.
1. Spirit (doorzettingsvermogen): Dat lijkt bij rijders flink gedaald te zijn tov pakweg het jaar 2004.
We begonnen met de Kellerwald (dit jaar ook in de cup), maar grote verschil is nu handje vol Nederlanders die nog 120km/3.000 hm of 80km/2.000 hm aan lijkt te durven. Toen bijna 150 deelnemers.
Nog even terug gekeken naar XLS van Billstein (achter Kassel) en 113 Nederlanders in de uitslag.
Bijna nooit klachten over dat het ruim 400km van Utrecht verwijderd was, nu al bijna paniek als we de grens over moeten. Althans dat lijkt het.
Wat Reinhard aangeeft, normvervaging / verwend

2. Beleving: Dat ook stuk minder. In verleden hier pagina's vol met voorpret en ervaringen achteraf. Nu nihil.

3. Communicatie/site: 1x per jaar even de wedstrijden er op en verder amper updates. Waar blijven bijvoorbeeld wat verslagen met foto's etc. Met regelmatige updates hou je rijders ook enthousiaster. Een goede interactieve site kan een bindende factor zijn.

4. Uitslagen: Verwerking lijkt in deze veel modernere tijd dan bijna 15 jaar terug alleen maar langer te duren. Als deelnemer ben je toch erg benieuwd naar standen etc. Wij (ons team) deed er alles aan om het binnen 2 of 3 dagen online te hebben.

5. Aantal wedstrijden : Misschien terug naar 3 uit 5 als blijkt dat 4 uit 7 te veel van het goede is.

6. Sabbatical : Misschien een optie als het schijnbaar "sleuren aan dood paard" blijkt te zijn om een leuk gevuld veld en klassement voor elkaar te krijgen. (overigens damesklassement is een schot in de roos)

Dat was hem voor even en sorry als ik iemand beledig (niet mijn bedoeling)
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Roderbike
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 15 december 2013, 16:26
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel / Cube Reaction GTC SL 29"
Contacteer:

Ik doe nu voor het 4e jaar mee en merk ook dat de interesse afneemt. Ook dit jaar probeer ik weer minimaal 4 marathons uit de cup te rijden. Daarnaast rijd ik er nog verschillende waaronder bijna alle Nederlandse. Het zou dus een stuk makkelijker zijn als de Nederlandse wedstrijden sowieso mee zouden tellen, net als bij de Ladies cup. Je ziet dat daar animo genoeg voor is. Ik kan mij er iets bij voorstellen wanneer je een gezin hebt etc. dat al die buitenlandse marathons wat te veel van het goede zijn.

Misschien moeten alle NLse marathons meetellen en dan minimaal 1 Buitenlandse marathon erbij?

Uitslagen laten inderdaad vaak lang op zich wachten. Dat verlaagt het animo wel.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Roderbike schreef:Ik doe nu voor het 4e jaar mee en merk ook dat de interesse afneemt. Ook dit jaar probeer ik weer minimaal 4 marathons uit de cup te rijden. Daarnaast rijd ik er nog verschillende waaronder bijna alle Nederlandse. Het zou dus een stuk makkelijker zijn als de Nederlandse wedstrijden sowieso mee zouden tellen, net als bij de Ladies cup. Je ziet dat daar animo genoeg voor is. Ik kan mij er iets bij voorstellen wanneer je een gezin hebt etc. dat al die buitenlandse marathons wat te veel van het goede zijn.

Misschien moeten alle NLse marathons meetellen en dan minimaal 1 Buitenlandse marathon erbij?

Uitslagen laten inderdaad vaak lang op zich wachten. Dat verlaagt het animo wel.
uitslagen weet je toch gelijk na de wedstrijd al? je kan zo je eigen punten uitrekenen tov de snelste Cuprijder. Je eigen tijd delen door de tijd van de winnaar x 1000pnt. Dat de uitslagen soms wat langer duren komt omdat wij ook wachten tot uitslagen van wedstrijden definitief zijn, maar zeker ook omdat uitslagen van wedstrijden vaak een rommeltje zijn icm dat rijders in de cup hun naam niet goed spellen en wij handmatig zaken moeten wijzigen. Tevens zijn wij ook allemaal mensen met een full time baan en alles er vrijwillig bij doen. Kan mij niet voorstellen dat dat de animo verlaagd. Denk dat de meeste een beetje te weinig overhebben voor een leuke competitie. Het moet altijd technisch en in België en in het buitenland, maar puntje bij paaltje zijn dat de wedstrijden met de minste deelnemers. Als we alle Nederlandse wedstrijden doen dan zijn dat volgens velen geen echte marathons ivm het ontbreken van klimmen. Bovendien hoef je maar 2 van de 5 buitenlandse marathons te rijden. Als dat al teveel gevraagd is dan weten we dus precies waar de schoen wringt.
Plaats reactie