drinkgordel gebruiken tijdens een marathon?

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Zijn er hier die ervaring hebben met het fietsen met een drinkgordel zoals die bij het hardlopen gebruikt wordt?

Ik vroeg mij af, stel dat ik mijn waterzak/camelback niet wil gebruiken tijdens een marathon. gewoon omdat het lekkerdere fietst zonder die rugzak, zou dat een optie zijn?

Of waar zou ik dan een 2de bidon goed kunnen bevestigen aan een fully?
Ik heb, wegens die achtervering, geen plek op mijn frame (klein frame/kleine dame) voor een extra bidon, achter het zadel zou een optie zijn maar ik lees dat je dan snel kans loopt je bidon te verliezen op hobbelige parcoursen, onder de bottombracket lijkt mij ook niet handig met het oog op springen over boomstammen etc. ...

Iemand nog ervaringen/ideeën hierover?
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

Er zijn triatlon zadels waar je de bidons achter kan steken...mss is dat een oplossing
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
Fadje104
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: za 3 december 2016, 21:16

Is zoiets niet handig, wel je gehele rug vrij, maar wel een drinkzak.
incl ruimte voor biba of tools
https://www.futurumshop.nl/camelbak-rep ... wart.phtml" onclick="window.open(this.href);return false;
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Dit soort zakken lijken mij nog vervelender dan een rugzak. Ik vrees dat deze in een steile afdaling omhoog gaat kruipen.

Maar met een goede (strakke) bidonhouder moet dit echt wel lukken achterop je zadelpen, zeker als je er een 500ml bidon in steekt (ipv 750)
The Drutz
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
Contacteer:

Maar heb je als je een bidon achter je zadel steekt er niet last van dat je je gewicht dan niet meer naar achter je zadel kunt verplaatsen?
"Righty tighty, lefty loosey."
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb een vergelijkbare heupzak van Camelbag voor watersporten en vind ze erg fijn en als ze goed zijn afgesteld schuiven ze ook niet of nauwelijks.
een test met wat van die dingen:
https://enduro-mtb.com/en/best-mtb-hip- ... u-can-buy/" onclick="window.open(this.href);return false;
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
qeubee rider
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 4 mei 2014, 20:10
Mijn mountainbike: Olympia bullet Turboprop

Zelfde probleem/voorkeur, zo heb ik t gedaan. Krijg zo 1,5 ltr mee.
Ik doe er voor de zekerheid wel een sterk elastiek (strookje ex binnenband) om heen. Zit hoog genoeg om niets te raken, bij klein jumpje blijft hij ook mooi zitten.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door qeubee rider op do 24 mei 2018, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
lead in the back and let others believe they are in front :tong
... °/__ /™
( + ) ¶=( + ) ...:::::::::::
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Hmmm die Hip-pack van camelbak lijkt mij wel een mooie oplossing eigenlijk, maar eens bestellen en dan passen en kijken of het inderdaad prettig zit.
Mooie link met die test erin!

Een bidon achter mijn zadel is in mijn geval denk ik niet handig... ik "steek" nogal naar achteren uit met mijn achterwerk :) én ik ga met regelmaat achter mijn zadel hangen als ik een afdaling maak.

De laatste optie met die bidon onderin is ook nog het overwegen waard.

Bedankt allen!
Fadje104
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: za 3 december 2016, 21:16

Er zijn ook frametassen verkrijgbaar met camelbak, ook een ideetje.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Afbeelding

Bidon aan het stuur. Verkrijgbaar bij Ome Ali voor een paar euro.

Maar als jij geen rugzak gebruikt voor een marathon, waar laat jij dan de rest van je spulletjes? Eten, gereedschap, pompje, etc.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Dice Oldskool schreef:[img]Maar als jij geen rugzak gebruikt voor een marathon, waar laat jij dan de rest van je spulletjes? Eten, gereedschap, pompje, etc.
In het zekje van je shirt en onder je zadel? Ik rij een marathon ook altijd zonder rugzak, ik krijg alles met gemak mee.
Ik vind het ook veel fijner zonder rugzak.
Gebruikersavatar
qeubee rider
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 4 mei 2014, 20:10
Mijn mountainbike: Olympia bullet Turboprop

Jep, res biba en evt windjasje onder de bovenbuis. Op gelletjes en bananen aan de balie heb ik ook zat. Eten doen we van te voren.

Bij goed weer gaat dat prima :-q
lead in the back and let others believe they are in front :tong
... °/__ /™
( + ) ¶=( + ) ...:::::::::::
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

japie carbon schreef:
Dice Oldskool schreef:[img]Maar als jij geen rugzak gebruikt voor een marathon, waar laat jij dan de rest van je spulletjes? Eten, gereedschap, pompje, etc.
In het zekje van je shirt en onder je zadel? Ik rij een marathon ook altijd zonder rugzak, ik krijg alles met gemak mee.
Ik vind het ook veel fijner zonder rugzak.

Ah oké, daar had ik nog niet aan gedacht omdat mijn shirts geen zakje op de rug hebben.
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Binnenbandje met ducktape aan het frame, derriepadje/missinglink/tool/patroon in zadeltasje, pompje aan bidonhouder en voor op mijn frame klein tasje met EHBO en extra gel/reepjes en de rest in mijn shirt.

Gaat prima. Eventueel starten met armstukken en die halverwege om mijn stuur knopen als ik ze kwijt wil.

Ik heb gemerkt dat ik, m.n. op singletracks, slecht drink uit een bidon. Het idee van een camelbak in mijn frame of om de heupen lijkt mij wel wat.
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Fadje104 schreef:Er zijn ook frametassen verkrijgbaar met camelbak, ook een ideetje.
waar vindt ik die dan?
van welk merk... google kan ik ze niet mee vinden, mogelijk geef ik de verkeerde zoekwoorden op.
Plaats reactie