Neheim Arnsberger Marathon 2018

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gjennep
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 30 oktober 2013, 15:46
Mijn mountainbike: Specialized Epic SW

Heeft iemand wat meer informatie over de Marathon in Neheim van as Zondag ?
Ik gok op een ronde van 32 km. Hoogtemeters ? Soort parcours ?
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Nou, lekker op tijd maar misschien voor het archief als er volgend jaar nog een keer de vraag komt: het is een 'gravel racebaan'. Bijna alleen maar schotter paden. Ronde is inderdaad zo'n 30km, net geen 28 maar hij was ingekort op het laatste moment. Er zat zo'n 200m single trail in (en het stuk wat er uit was gehaald bevatte ook single trail) dus dat is niet heel veel. Op zich waren die stukken wel leuk. Voor de rest dus schotter paden, wel een paar losse schotter paden met redelijk wat stenen. De klimmen zijn vrij geleidelijk en hij is nergens echt heel gemeen. Op 1 klimmetje na aan het eind van de ronde maar dat is echt een klein stukje heel steil, en ook redelijk stabiel stijgingspercentage.

Qua organisatie was ie verder prima. Kleinschalig is het kernwoord. Rond start/finish was weinig te beleven en het werd al snel opgeruimd, terwijl de race nog bezig was voor redelijk wat mensen. Dit had ook te maken met het voorspelde onweer denk ik.
NelizRijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 799
Lid geworden op: di 3 april 2012, 00:42
Mijn mountainbike: Oiz,Spark&Flash

nversteege schreef:Nou, lekker op tijd maar misschien voor het archief als er volgend jaar nog een keer de vraag komt: het is een 'gravel racebaan'. Bijna alleen maar schotter paden. Ronde is inderdaad zo'n 30km, net geen 28 maar hij was ingekort op het laatste moment. Er zat zo'n 200m single trail in (en het stuk wat er uit was gehaald bevatte ook single trail) dus dat is niet heel veel. Op zich waren die stukken wel leuk. Voor de rest dus schotter paden, wel een paar losse schotter paden met redelijk wat stenen. De klimmen zijn vrij geleidelijk en hij is nergens echt heel gemeen. Op 1 klimmetje na aan het eind van de ronde maar dat is echt een klein stukje heel steil, en ook redelijk stabiel stijgingspercentage.

Qua organisatie was ie verder prima. Kleinschalig is het kernwoord. Rond start/finish was weinig te beleven en het werd al snel opgeruimd, terwijl de race nog bezig was voor redelijk wat mensen. Dit had ook te maken met het voorspelde onweer denk ik.
Goed samengevat qua parcours en beleving na de finish. Wat wel leuk was zijn de snelheden op de afdalingen die gingen richting 70. Minder leuk was de pechdag, ik had me via de stoep naar voren geknokt naar voorste groep toen er na 8 km iemand voor me 1 onderuit ging in bocht. ik kon hem net ontwijken maar fiets kreeg zwiep met als gevolg minuutje bezig om ketting los te peuteren tussen frame. Binnen 10 km lekke band wat latex niet dichtte, bleek spijkertje in te zitten handen opgehaald met latexbad erover, lekker. Inhaalrace solo aansluiten in achterhoede bij mensen zonder klikpedalen en e bikes. Vlak voor steile klim 2e rondje nog clubgenootje ingehaald die had een slechte dag. De laatste 5 km was alleen dalen, maar meteen weer gesist en nu latex in mijn nek, achterband lek en geen biba meer dus stuk gelopen en gedaald hangend op het stuur (net nieuwe velg en band). Uiteindelijk half uur kwijt aan pech dus om snel te vergeten dagje. Nogmaals geen spannend rondje maar de snelle afdalingen vind ik stiekem wel lekker.
v_schultinge

Toch vind ik kleinschalige marathons altijd wat hebben. Rijdt relaxter.
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Nou ik vond het niet super relaxed: bij de start was het best wel een drukke bedoeling. Wat NelizRijn ook zegt. Heb een paar (bijna) valpartijen gezien, was gewoon dom gedoe. Ik heb nog iemand zien inhalen over de stoep, dat was jij dan misschien. Dat helpt ook niet echt hé :P
v_schultinge

Neenee, not guilty. Ik was dit weekend niet aanwezig. Mijn fiets wordt voorzien van Hope Tech X2 remmen. Was het aanslepen van mijn Avid XX remmen zat.

Montferland is de eerst volgende op de kalender, gevolgd door Großalmerode (wel een echte aanrader).
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Ik had 't tegen NelizRijn. Misschien zie ik je nog wel bij Montferland. Tussendoor doe ik nog Rhens en dan daarna eventjes rust.

Misschien eens leuk om af te spreken met een boel mensen van het forum bij Montferland? Ik zie toch wel veel namen elke keer terug komen maar de meesten zou ik bij een marathon tegen kunnen komen zonder dat ik weet dat die op 't forum zit :lol: .
Dino
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 16 oktober 2006, 12:18
Mijn mountainbike: Intense sniper T nieuw project

nversteege schreef:Ik had 't tegen NelizRijn. Misschien zie ik je nog wel bij Montferland. Tussendoor doe ik nog Rhens en dan daarna eventjes rust.

Misschien eens leuk om af te spreken met een boel mensen van het forum bij Montferland? Ik zie toch wel veel namen elke keer terug komen maar de meesten zou ik bij een marathon tegen kunnen komen zonder dat ik weet dat die op 't forum zit :lol: .
Ja dat gevoel ken ik :o
We Are Basta
v_schultinge

Ben bij de start makkelijk te herkennen aan mijn ‘MTB Club Montafon’ kleding. :D
NelizRijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 799
Lid geworden op: di 3 april 2012, 00:42
Mijn mountainbike: Oiz,Spark&Flash

nversteege schreef:Ik had 't tegen NelizRijn. Misschien zie ik je nog wel bij Montferland. Tussendoor doe ik nog Rhens en dan daarna eventjes rust.

Misschien eens leuk om af te spreken met een boel mensen van het forum bij Montferland? Ik zie toch wel veel namen elke keer terug komen maar de meesten zou ik bij een marathon tegen kunnen komen zonder dat ik weet dat die op 't forum zit :lol: .
Ik lees jouw wedstrijdverslagen met genoegen ik ga ze in de toekomt ook wat uitgebreider maken voor de beleving op t forum. Destijds van Fred vond ik ook altijd leuk om te lezen en is ook wel inspiratie geweest om aan marathons te beginnen (ook het schouderklopje na marathon samen gefinisht van Fred van "goed gereden"droeg wel bij). Sinds 2 jaar rijd ik de korte afstand iig voor cup, bij losse als het niet meerdere keren hetzelfde rondje moet rijden pak ik nog wel eens lang.
Tijdens wedstrijd doe ik meestal mijn MBC pakje aan als je blonde manen in de nek ziet ben ik dat.
In montferland doe ik denk ik mijn Ride my mtb pakje aan, van de lokale vrienden uit die hoek. Die verzamelen daar voor marathon bij iemand thuis met koffie en cake leuke groep met aantal snelle rijders ook wel zoals Feenstra e.d.
V.w.b. dat inhalen over de stoep ging prima in Arnsberg zelfs tot onder de snelweg door, als er 1 gaat, ga je zelf ook mee als het kan. Ik was meegereden en we stonden in centrum Arnsberg was verdacht rustig, ff internet op bleek het dorp ernaast te zijn. 10 minuten van te voren startvak in dus vrij achteraan dan kies je net als water de snelste weg naar voren als het goed kan en dat kon. Nou wellicht tot Montferland of Amerongen. Van het weekend wellicht naar bad Bertrich een dagje maar ik zag dat die marathon nog een uur verderop is dus sla die over.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Dank voor compliment Niels.
Omschrijving van marathon en parcours lijkt verdacht veel op de "Wildwald Vosswinkel" marathon die ik op 25-9-2011 daar reed. Kleine organisatie, snelwegmarathon en na afloop sfeerloos.
Ach, het is geen feest bij elke marathon. Dan dit weekend naar Rhens als je een echt leuke marathon wilt rijden.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
tukko
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 maart 2010, 23:53

Neheim is idd een supersnel parcours en door de hoge snelheden en losse schotter soms echt gevaarlijk. Dit jaar zelf letterlijk ondervonden door in de eerste ronde onderuit te gaan in een bocht. Overigens wel uitgefietst en toch nog keurig 18de bij de senioren2. De sfeer is veel minder dan bij Rhens, dat is echt een mooie marathon, wat zowel voor het parcours alsmede voor de entourage geldt.
Plaats reactie