Zillertal bike challenge

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Plaats reactie
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Iemand ervaring met deze meerdaagse. Ik wil deze een keer (volgend jaar)gaan rijden
veel hoogtemeters (190 km en 9000 hm in 3 dagen ) .Op papier lijkt het een rijtechnisch zeer makkelijke meerdaagse (op de kaartjes is het 30-40% asfalt/ 50-60% schotter, en heel weinig single trail)
aangezien ik geen fully bezit heb ik deze aangekruist voor 2019 om met een HT te rijden . Is het daadwerkelijk goed te doen met een (XC) hardtail? Normaal huur ik een fully of enduro in de alpen om te rijden (touren en trails rijden ), want alles boven S1 trail in de alpen rijdt ik mn hardtail kapot :P (of moet als een oudwijf naar beneden en das nou niet de bedoeling op mooie s1-s3 trails).
Sowieso heel veel klimmen op schotter lijkt het, dus dan is een hardtail wel lekker en voor mij is 3 dagen achter elkaar 3000 hoogtemeters al te veel normaal gesproken, dus hoe minder technisch hoe beter :) zodat ik ook de finish kan helen na 3 dagen
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Ik heb ervaring (2014 gereden) met deze marathon en ik zeg: Hardtail voor deze marathon de beste keuze, voor wat de mening van Fredje waard is.....
Inderdaad alles behalve technisch en meer een marathon "Hoe krijg ik zoveel mogelijk hm's in een rondje gepropt".
Ik was destijds maar wat blij met mijn triple zodat ik met 22/36 omhoog kon kruipen en met 44/11 omlaag kon raggen. :winkie:
Qua evenement een topper en als ik na 2014 door gegaan was met marathons, had ik deze zeker nog een keertje gedaan.
In mijn sigje staat een linkje naar archief met daarin PDF met mijn verslag.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

ah thx.. ik zag op de filmpjes ook ook vrijwel alleen maar hardtails idd.. voormij zit de uitdaging idd in de hoogtemeters.. vorig jaar 3200 hm gereden in oostenrijk op 1 dag (maar dat was met een wat zwaardere fully).. en toen was ik echt wel op , dus met het oog op nog 2 dagen is het fijn als is alle energie in puur het klimmen kan stoppen. zeker als het gem >15% is over een paar km. Zo te zien is het parcours vrijwel hetzelfde als in 2014
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Ik ben er wel eens op vakantie geweest en wat ritten gemaakt. Single trails waren haast niet te vinden dus idd veel over de onverharde dubbele tractor paden gereden, mooie routes om lekker van de omgeving met bijbehorende uitzichten te genieten want het is er schitterend.
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

Ik ga hem nu voor 4e keer rijden, de prince versie
Hij is idd niet echt techinisch op een paar trails na, op dag 1 en 2 word rideble project meegenomen die is aardig technisch en een paar rotsige afdalingen alles te doen met een hardtail,
De hoogtemeters zijn serieus stijl tot max 35% en vaak boven de 20 een mooi evenement met finish op de gletser
Het verhaal gaat dat dit het laatste jaar is maar ik heb dat nog nergens officieel gelezen
Gebruikersavatar
joansom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 15 april 2012, 08:41
Mijn mountainbike: Canyon

Mocht onverhoopt dit jaar de laatste versie zijn van Zillertal, dan is de AlpenTour Trophy zeker een waardig alternatief, misschien nog wel mooier en gevarieerder als ik mensen mag geloven die beiden gereden hebben.
AlpenTour heeft vergelijkbare hoogtemeters, alleen dan verdeeld over 4 dagen ipv. 3. De 4e dag is een afsluitende klimtijdrit, dat is wel iets voor jou als klimgeit @Rutger :-D

Heb zelf 2x de ATT gereden en die is toch wel echt te gek vanwege de prachtige Alpenomgeving. heeft tevens als voordeel dat je elke dag vanaf dezelfde plek start en vertrekt, dus geen gezeul met een reistas.
Maar dat geldt volgens mij ook voor de ZBC
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

De AlpenTour is zeker goed alternatief. Voor beide telt dat het prima organisaties zijn en logistiek allemaal goed vanuit 1 plaats te doen is.
Zelf ook beide gedaan en AlpenTour is idd wat meer variatie, maar vond de Zillertal persoonlijk mooier om te doen. Dit vooral vanwege de finish de laatste dag op punt waar ook nog geskied werd.
Voor beide telt: Als je niet van klimmen houd, blijf weg.......
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

thx, klimmen (in de alpen) doe ik het liefst, hoewel die klim naar de tuxer gletcher volgens mij een hel is. Verder moet ik het gewoon met mn eigen hardtail kunnen rijden zonder dat ik lange stukken geparkeerd sta o technische trials. Als ik ga touren in de alpen huur ik altijd een fully/enduro en probeer ik ook veel technische trails te rijden. Ik heb vorig jaar een s1(+) trailtje (een flowy stuk vd frommestrail door het bos in fiss) geprobeerd met mn eigen hardtail tov een fully omtoch eens het verschil te testen. het scheelde gewoon ruim een minuut op 4 minuten. S2 is al eigenlijk niet te rijden met hardtail want dan rijd je je wiel/fiets kapot (of je moet echt stapvoets gaan). Zou mooi zijn als Zillertal challenge er volgend jaar nog is. 4 peaks is er ook al niet meer volgens mij, die was volgens mj ook goed te doen.
mario1967
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: zo 2 mei 2004, 18:36
Mijn mountainbike: Specialized WC
Contacteer:

Ik heb ze ook beide gereden en beide prima geregeld. Vaste startplaats bij de att is wel lekker. Bij de zbc vond ik het ook goed te doen vanaf een vast hotel. De aankomst op de Hintertuxer is toch wel de mooiste tot nu toe.
Fietsen leer je met vallen en opstaan.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Wat me het meeste is bijgebleven inderdaad de finish op dag 3. Denk mijn mooiste finish ooit.
Oh ja, op dag 3 scheen de zon 's morgens volop en de organisatie had zelfs zonnebrand factor 30 en 50 in flacons staan die je mocht gebruiken. Dan laat je zien hoe goed ee in elkaar zit.
Overigens eten na afloop ook van hele goede kwaliteit.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
MTBarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 479
Lid geworden op: zo 20 januari 2008, 21:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 999rslGrand, focus raven 29'er
Contacteer:

Nu 5 keer gereden. Ben niet een echte klimmer en denk elk jaar weer: waarom? Toch ga ik bijna elk jaar weer terug. Verwacht idd geen flowy singletrails. Maar de passage van de kreuzjoch op de 2e dag over de skipiste(35%) met vaak sneeuw aan de andere kant en de finish op de gletscher zijn wel erg gaaf.

Hwpaints meerdere keren tegengekomen. Grappig dat je elkaar dan later ook op de uhr tegenkomt.
MTB Utrechtse heuvelrug
Kaart MTBUH
Algemene Facebookpagina
Homepage MTB Utrechtse Heuvelrug
Alle routes op Google maps:
http://goo.gl/hfe2PT
Plaats reactie