Bart Brentjens Challenge 2018, zondag 7 oktober, Eijsden

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Nou, daar gaan we dan...

Het weer:
Vandaag regent het hier wat. Qua weer (bron Weeronline, plaats Eijsden, heden 12.30u) is het vanaf morgen t/m zaterdag echter droog en het wordt steeds warmer (do 19gr, vrij 21gr, zat 22gr., lekker, pijlen in de korte broek!).
Zondag krijgt het weer een 7, met temp 11-14gr, en 60% kans op 2,8mm regen, Noordenwind mee in de finale (114 en 95km), Bf 3.
Parcours was hartstikke droog en als de voorspelling klopt zal het van 2,8mm geheel geen last hebben, de grip zal er zelfs wat door verbeteren (nu, hard zand met wat los steen/grind erop, lijkt wel 'schotter' soms, is het ook sneaky glibberig!).
Verder zou ik zeggen: houd de verwachtingen maar in de gaten, en laat je niet leiden door de verwachting voor Nl... we liggen nog wat zuidelijker dan Brussel :wink: ... toets dus effe 'Eijsden' in... :-q .

Bandentip:
Alle stervelingen, toerrijders: zeker iets lekbestendigs kiezen met voldoende grip. Minimaal 2,25"breed. Latex is ideaal, hoeft niet perse, met de meidoorn valt het nu relatief reuzemee, maar er ligt wel zeer veel losse steen. En bandenspanning laag genoeg, voor grip en comfort. NoNi-achtige zit je bv altijd goed mee, ongeacht het seizoen, daar rijden de meeste locals mee, die geen wedstrijdneigingen vertonen. Degenen die daar wel last van hebben ( :winkie: ) hebben bv X-King achtige banden. Rara, breed, achter, 'ken net' (met wat geluk, groter risico lek rijden), maar zeker geen ThuBu's, die hier veel te gemakkelijk kapot gaan in met alle steen.
Ga je echt voor de toptijd, ben je wedstrijdrijder, dan moet je zelf maar uitmaken of je een gokje waagt en gaat voor zo laag mogelijke rolweerstand en zo laag mogelijk gewicht. Met alle losse steen en evt wat modder zou ik echter niet al teveel risico's nemen. Voorband kan sowieso wat grip gebruiken als het wat nat is en er losse steen ligt...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Dreezz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 966
Lid geworden op: di 11 februari 2003, 19:47
Mijn mountainbike: C'dale fsi carbon 1 '15

:D Geen thunder burts...was er al bang voor ;-).
stom dat ik niet op mijn strava heb opgeschreven met welke banden ik 2 jaar geleden reed...
't kan best zijn dat ik toen net voor de wedstrijd (door jouw advies ;-)) toch de noni's die ik heb liggen er op heb gelegd.
ik ga het oude topic nog eens opsnorren, misschien lees ik het daar.
(en in de schuur maar eens speuren naar de noni's :lol: )

dank voor de tips in ieder geval, Aurelius :-q
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Bedankt voor de updates aurelius.

Bandentip is ook zeer bruikbaar! Morgen de fiets eens even helemaal voorbereiden.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

@Aurelius: afgelopen jaren bereidde ik me altijd minutieus voor op de BBC met een gehele verkenning een paar weken vooraf en details-verkenning de dagen ervoor, maar dat is er deze keer (ook omdat het geen NK is) niet van gekomen. Uiteraard ben ik wel even de route aan het bestuderen en ik zei dat er erg weinig veranderd is. Voordat ik straks ergens blind verkeerd ga ;), welke punten zijn daadwerkelijk anders?

Nog een (verbeter)puntje voor de route (voor de rest ben ik groot fan). Bij km 66 is een driehoekje, soort van extra lusje (je komt snel weer op hetzelfde pad uit). Vorig jaar ging het daar verschillende keren mis (bij mijn groepje moest iemand vol in de remmen toen hij mij het goede pad zag pakken), ik weet dat bijv. de titel bij de Masters 40 daar 'beslist' is: de winnaar ging rechtdoor, de nummer twee pakte het driehoekje wel en verloor daarmee de minuut die hij tekort kwam. Bij mijn strava-analyse van het kampioenschap van vorig jaar bleek daar veelvuldig (onbewust) te zijn afgesneden. Ergo: is het niet verstandig om dat weinig toevoegende extra stukje eruit te laten?
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
Gebruikersavatar
ultimateme
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4816
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 20:08
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CFR

Ik heb er nu x-king in 2.2 onderliggen. Die lijken me voldoende geschikt?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Juul, de daadwerkelijke veranderingen tov vorig jaar:
- Waar wij de afgelopen jaren graag de bredere wei-ingang wilden (5km), maar de boer dat weigerde, wil de boer nu last minute de bredere wei-ingang nemen... pas net gehoord, tam-tam. Even opletten dus, het kan zijn dat je iets verder door moet rijden en na de boerderij pas links de wei ingaat. Weet nu ook nog niet hoe dat definitief eruit komt te zien.
- Gulperberg (51km): waar je vorig jaar de hele klim langs de camping nam, ga je nu naar een paar 100 meter rechts een pad in, de vernieuwde vaste Gulpenroute volgend. Je komt dus niet meer voorbij de camping, daarvoor ga je al rechts de wei in verder omhoog.
- Bij het Klooster van Rijckholt (100km) gaan we niet het geasfalteerde fietspad meer op. We blijven, waar je vroeger rechts ging naar dat fietspad, nu links-rechts onverhard, tussen een haag en ik meen maïsveld door, om aan het eind van dat paadje links de bekende klim van vorig jaar op te gaan.

Wat betreft dat 66km driehoekje: het Plateau van Margraten is al niet zo uitdagend, en het paadje naar rechts voegt in die zin wat toe dat het wat geniepiger rijden is. Ipv een brede snelle zandweg krijg je 3 sporen, waarvan de 2 buitenste ingesleten zijn. En dat is een stuk technischer rijden, je moet goed sturen en opletten dat je voorwiel niet hapt. Als je daar het eerste induikt heb je voordeel, want het beste zicht. Zit je achter iemand die daar een foutje maakt dan wordt je opgehouden. Een punt dus waar je het eerste bij moet zien te zijn.
Ik pijl dit jaar zelf dat stuk en ga daar wel met een hele grote mattenklopper staan voor de (onbewuste) foetelaars :winkie: . En als ik er niet sta dan hangen er extra duidelijke pijlen :-q . Dit jaar geen NK, dus geen halszaak, maar voor volgend jaar nemen we het mee :-q . Het is natuurlijk niet de bedoeling dat er ergens wordt afgestoken waar het de wedstrijd betreft... Dus de pijlen moeten in ieder geval heel duidelijk zijn.

Wat vorig jaar ook gebeurde: Nurop, 34km, oversteek beek/1e bruggetje (je kunt hier gewoon door het water rijden, altijd ondiep, ook nu!) dan lastige trailtje: over 2e bruggetje, tegen steil hellinkje op, wandelpad volgend naar rechts en niet te fietsen trap af, en beneden begint een lange klim met wat worteltrappen omhoog:
Ipv te wandelen is dit evt wel te fietsen. Als er niemand afstapt voor je kun je tegen dat steile wandje op, en links houdend klimmen, het wandel/fietsstuk en de trap rechts van je houdend. Links van de trap traverseer je dan, goed evenwicht houden, want met weinig grip glijd je daar zo weg! Dan rol je naar beneden de holle weg in, waar de klim dus begint.
Sommigen reden bij dat 2e bruggetje niet tegen het hellinkje op, maar dokn rechts de ondiepe beek in, en dei fietsten door het water naar het begin van de holle weg klim. Was iets sneller (fietsmaat deed dat ook, ik fiets altijd links boven over). Schijnt dat daar Bram Tankink vorig jaar de aansluiting met de kop verloor?
Hoe dan ook: door het water fietsen is niet de bedoeling, en, getest met dezelfde fietsmaat, nu NIET MOGELIJK. Water is te diep, en er ligt allerlei hout, takken, etc. Dus... bruggetje over, en dan trap op en af lopen, of links boven over fietsen (als je durft en kan... technisch schuin steil stukje, valkans best groot...).

Ps: wees altijd alert op last minute wijzigingen die tot op de dag zelf nog kunnen worden doorgevoerd!!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

Thanks, ik heb de route weer helemaal in m'n hoofd zitten. Voor wie er net als ik voldoening uit haalt een studie van te maken, kan dit nog helpen: www.plotaroute.com/route/697391.

Over dat driehoekje: span dan alsjeblieft gewoon een lint over dat pad heen ;). Of mag dat niet vanwege andere recreanten? Overigens zie ik de 'slimme' ook bij dat nieuwe stukje bij Gulpen rechtdoor schieten. Denk wel mooi zo, die klim daar langs de camping was vorig jaar een drama met al die modder (heb een stuk moeten rennen, terwijl het totaal niet steil was).
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
Dreezz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 966
Lid geworden op: di 11 februari 2003, 19:47
Mijn mountainbike: C'dale fsi carbon 1 '15

Nobby nic 2.25 snake skin en latex gespot in de schuur, morgen monteren... let's do it :-)

straks maar eens inschrijven voor de funklasse 110km, dan komt die basislicentie toch nog eens van pas dit jaar.

maar waarom is dat dan de enige race die 32 euro kost, en de rest (ook de licentiehouders) 29,50? :roll:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Juul schreef: wo 3 oktober 2018, 16:05 Thanks, ik heb de route weer helemaal in m'n hoofd zitten. Voor wie er net als ik voldoening uit haalt een studie van te maken, kan dit nog helpen: www.plotaroute.com/route/697391.

Over dat driehoekje: span dan alsjeblieft gewoon een lint over dat pad heen ;). Of mag dat niet vanwege andere recreanten? Overigens zie ik de 'slimme' ook bij dat nieuwe stukje bij Gulpen rechtdoor schieten. Denk wel mooi zo, die klim daar langs de camping was vorig jaar een drama met al die modder (heb een stuk moeten rennen, terwijl het totaal niet steil was).
Update:
‘Driehoekje 66km’ gaat er dit jaar al uit. Mede omdat er ook een wandeltocht is die dag, gaat frontale botsingen geven anders. Icm risico op afsteken samen voldoende reden...

Linten dwars spannen, ‘afsluiten’: mag niet, omdat het openbare weg blijft, al zouden we zelf ook wel willen op sommige stukken...
Belangrijkste blijft dat we goed/beter pijlen, en dat iedereen bewust de pijlen wil volgen natuurlijk... :wink: .

@Ultimate,
Mbt de bandenkeus: X-Kings onder de huidige omstandigheden is ‘goed’. 2.2 tikkie smal, maar kan wel.
Shit can allways happen. Vandaag generale repetitie met een pijler fietsmaat die mee gaat doen aan de Funklasse. Afdaling Voerstreek naar Schophem... ging hard, veel losse vuursteen... bijna helemaal beneden hij de zijwang van zijn Renegade opengereten (en ik had de kom) :winkie: ...
Netjes rijden en om de keien heen laveren helpt...
Zullen vooral de eersten last van hebben, aan het eind van de BBC is er weer een ideale lijn zonder losse steen, waar de locals nog even van kunnen profiteren :-q .

@Dreezz, geen idee...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Update weer, voorspelling Weeronline, Eijsden (vergeet die voor de rest vh land), voor zondag:
Cijfer 7. Ochtend 13 gr., wat bewolkt, middag 15gr., met zonnetje. 65% kans 1,2mm neerslag (zal nacht, vroege ochtend zijn), wind N Bf2. Prima fietsweer dus.
Vrijdag en zaterdag nazomers, tot 22-24 graden zelfs.
Vandaag dus ook gereden, en het parcours ligt er top bij, na 2 regenachtige voorgaande dagen. Snel en prima grip, we konden ook wel wat water gebruiken :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
erwinmesu
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 2 mei 2017, 09:19

Heeft iemand eventueel ook nog tips qua verzet? Groesbeek dit voorjaar gereden met een 38 voorblad en 46-11 shimano achter. Daar reed ik toen overal wel mee boven. Nu twijfel ik om de 34 er op te leggen die ik ook tijdens de BeMC heb gebruikt. Zitten er veel snelle rechte stukken in waar de 38 voordeel heeft of toch kiezen voor het echte klimverzet? Iemand tips/ervaring?
victort
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 25 december 2017, 23:09

Ik zou je klimverzet erop knallen, wellicht wel even afhankelijk van welke route en je conditie....fijn deze BBC weer eens te rijden, 8 jaar na de 1ste keer! Thanks voor alle inside tip aurelius!
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Nog altijd voorzichtig wat betreft het weer, toch de vraag:
Tot wanneer is de voorinschrijving?
Dreezz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 966
Lid geworden op: di 11 februari 2003, 19:47
Mijn mountainbike: C'dale fsi carbon 1 '15

de website zegt... Sluitingsdatum 06-10-2018 15:00
ik neem aan dat ze daar de online inschrijving mee bedoelen

50% kans op regen, en droog en warm de dagen ervoor... ik gok 't erop.
en anders wordt het gewoon een editie om niet meer te vergeten ;-)

@erwinmesu: ik heb keuze uit 36 /10-46 en 28 / 10-46. denk dat ik de 36 er op laat zitten. heb helaas bij mijn vorige bbc (2016) niet het verzet opgeschreven, maar vermoed dat ik daar toen hetzelfde had. een advies is natuurlijk lastig... niemand weet hoe sterk je bent, en daar gaat het natuurlijk ook om. ik kan me nog heugen dat vooral het 2e deel behoorlijk snel was, dus denk dat je 38t daar van pas komt.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Rayb81, de online inschrijving sluit vrijdagmiddag. Daginschrijving is ook mogelijk.
@Dreezz, ik moet je teleurstellen, zo heroisch als vorig jaar gaat het niet worden met deze voorspellingen (en voorgaande droogte periode met name). Grond is alles behalve verzadigd, dus wat nattigheid doet nu eerder goed dan kwaad. Niettemin gun ik iedereen dit jaar van harte die minder heroische drogere tocht toe :winkie: :-q ! Het parcours verdient dat ook.

Mbt de verzetten vraag... ik ben zelf iemand van 9-46 1x11 cassette ivm 28T voor... alles behalve representatief dus voor de snelle wedstrijdfractie, ben van het vlot touren en de technischere trails, wil overal rustig boven kunnen komen peddelen.
Maar: 38 voor en 46 achter klinkt toch als serieus sportief op 114km 2050hm... Als je de A2 bij Eijsden bent overgestoken komen er in 40-45 km ongeveer 1100hm met amper echte herstelstukken. Of je dat met een zwaar verzet kunt rijden hangt af van je getraindheid, maar je bent gewaarschuwd... 2e helft zal het wel loslopen, op 2 kleine kuitenbijtertjes in de finale na misschien.
Tandje minder voor lijkt me geen slecht devies bij twijfel...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie