Rhens 3 juni 2018

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Geen topic voor deze geweldige marathon? Nu wel dus, en dat terwijl ik niet eens zal rijden daar (ja op de H2SX in de buurt).
Maar wil je een leuke marathon met leuk afwisselend parcours en super goede organisatie? Dan lekker naar Rhens. Keuze uit 80, 50, 38 en 24 km.
Tip vd dag: Doe de 80km.........
Op deze site http://www.offroadbiking.eu/afdalen-tus ... -in-rhens/ nog wat "proza" wat ik op verzoek geschreven heb.
Verder natuurlijk alle info hier http://www.mtb-rhens.de/
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Jaaaa ik heb er zin in. Altijf tof deze. Zondag ochtend lekker broodjes eten bij het gratis ontbijt van de organisatie 8)
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

ja leuke marathon, vorig jaar was deze super snel..mooie omgeving, en tussen die wijnranken loop ik altijd te kloten.
Gebruikersavatar
casev
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 3 maart 2014, 22:45

Ik zou hem graag rijden, maar twijfel een beetje of het niet 1 grote baggerbende zal worden door alle regen van de laatste dagen.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

casev schreef:Ik zou hem graag rijden, maar twijfel een beetje of het niet 1 grote baggerbende zal worden door alle regen van de laatste dagen.
Ja en nee. In de diepe bossen was het behoorlijk nat en modderig. Voor de rest kurkdroog.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
nicoh
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: vr 23 januari 2009, 19:02
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0

Gefeliciteerd Roland ben benieuwd naar het wedstrijd verslag
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Met vrouw en dochter zaterdag middag in de auto gestapt en ongeveer dezelfde route gereden zoals 2 weken geleden naar Emmelshausen. Soms vraag ik me wel af waarom ik dat allemaal doe want inmiddels ontwikkel ik langzaam maar zeker een hekel aan lange afstanden met de auto rijden. Maar het antwoord kent iedereen hier op het forum. Nog een wandeling gedaan langs de Rijn in Boppard en 's avonds ter plekke bij een Italiaans/kroatisch restaurant het slechtste eten ooit in mijn leven gegeten, maar de pasta moest naar binnen vanwege de kolehydraten. De vis ging zo weer retour. Gelukkig gaf 1/2 liter Bitburger mij de nodige houvast. In Spay twee leuke kamers weten te bemachtigen in een oud hoteletje. Binnen las ik op een oorkonde dat Bitburger de familie bedankt voor 210 jaar "Treue". Dus een heel oud hoteletje. Maar een aanrader. Lekker geslapen (met een slaappilletje uiteraard, want anders zit ik 's nachts al te mountainbiken). Om 6:00 ging de alarm af, dus even douchen, bike gereed maken, bagage al in de auto stoppen en vanaf 7:00 de ontbijtruimte binnen. Alleen met z'n drien, lekker genoten van een heerlijk ontbijt. Om 8:55 de auto in en 10 min later stapte ik in het centrum van Rhens op mijn bike. Dochter en vrouw vertrokken al in richting van het 1e ontmoetingspunt, na km 8. Dochter als fotograaf en mijn vrouw was verantwoordelijk voor de bidons. Steeds verbaas ik me over hoe leuk en belangrijk het is als familie langs her parcours staat en de bidons aanrijkt en je aanmoedigd. Feest. De organisatie had ca 10 punten aangewezen voor begeleiders. Allemaal lekker gemakkelijk met de auto bereikbaar en nog belangrijker, de afstanden met de auto waren veel korter dan met de bike.

Ik stond nagenoeg aan het einde van het veld. Meer dan 200 starters op de 80 km. Dat beloofde een mooie dag te worden, want veel rijders is altijd gezellig. De spreker zei nog dat het parcours kurkdroog was en snelle tijden te verwachten waren. Ik was een beetje verbaasd hierover, want vrijdag viel nog ca 30 liter regen in de regio volgens mijn weerapp. Hij moet het weten dacht ik nog toen de startschot werd gelost. Karl Platt was de meest prominente deelnemer en er werden nog een aantal andere namen genoemd, maar niet degene van Robbert de Nijs. Fout, dat ik meteen. Zou zo kunnen dat hij de race wint van Karl Platt. Uiteindelijk werd hij met 13 seconden door Platt geklopt.

De eerste 20 km liepen voor geen meter. Ik zat veel de ver achter in het veld. De afdalingen gingen moeizaam en de klimmen waren plaatselijk behoorlijk nat en modderig; regelmatig zag ik bikers voor me afstappen in de natte klimmen en een keer moest ik daardoor van mijn bike af, alhoewel ik probeerde altijd in de klimmen een groter afstand aan te houden om zo iets te voorkomen. Aan het lopen heb ik een hekel, want ik geniet er van om wat moeilijkere stukken omhoog te kunnen rijden. Voor het eerst dacht ik dat de Mezcal G+ achter geen goed idee was (band was ook al behoorlijk versleten). Maar de Barzo voren deed zijn werk ook over natte wortels en stenen. Gelukkig liep het na km 20 beter en na km 30, waar vrouw en dochter voor de tweede keer op me stonden te wachten dacht ik voor het eerst dat het lekker gaat en zo maar een mooie dag zou kunnen worden. 2 bidons gepakt en verder. Veel drinken dacht ik, want de temperatuur liep behoorlijk op. Last van mijn sweet, die mijn bril en ogen binnenliep. Aan de andere kant biedt Rhens niet veel gelegenheid om de handen van het stuur te halen. Gelukkig ergens tussen km 30 en 40 mijn bril kunnen poetsen. Van de 5 flessen heb ik ook maar 3 kunnen drinken uit de reeds genoemde reden en slechts een gelletje gegeten. Achteraf was ik wel verbaasd dat ik geen kramp of hongerklop kreeg, maar het menselijke lichaam is en blijft een wonder.

Bij km 30 zag ik al Marc en John voor me. Dat is vroeg dacht ik toen, want meestal zie ik Marc (indien ueberhaupt) pas op de laatste 10-20 km. Bij km 60 zijn beiden langs me heen gegaan in een rap tempo. Met name John gaf gas en werd gevolgd door Marc. Dus aansluiten zoals in Emmelshausen dacht ik, maar John moest ik naar een aantal km laten gaan alhoewel ik hem altijd voor me zag rijden. Op een gegeven moment in een klim werd John langzamer en kon ik hem passeren met Marc in mijn achterwiel.

De beroemde afdaling door de wijnbergen was weer een hoogtepunt. Een lint van mannen reed naar beneden (mannen/vrouwen van de 50 km en de 80 km). De eerste haarspeldbocht linksom sneden de twee mannen die voor me reden en ik van buiten aan om ruimte te creeren. De man voor me redde het desalniettemin niet en moest afstappen. Ik kon net nog links voorbij. Ik was net de bocht aan het nemen toen iemand probeerde af te snijden en net zag ik me zelf naar de grond gaan toen zijn voorband in een hoek van 90 graden pal op mijn pedaal afging. Gelukkig kon ik de bike net nog houden. Hij kreeg van mij wel wat te horen. Toen ik beneden was keek ik achterom en zag ik over een afstand van ca 50 m niemand aankomen. Gaf me een behoorlijk goed gevoel.

Laatste 20 km vlogen voorbij. Ik kwam steeds beter in mijn ritme. Mijn hartslag zat inmiddels boven de 150 (voor mij onder normale onstandigheden niet te doen), maar de benen draaiden lekker rond. Laat de hartslag maar gaan dacht ik toen. Zag in een lange klim Marc weer 20 m achter me rijden, maar ik kon nog een keer versnellen. In plaats van in het achterwiel van mannen voor me uit te rusten, besloten om meteen te passeren. De laatste 5 km alleen maar afdalen had ik in mijn herinnering. Maar op km 75 kregen we nog een vrezelijke klim voor de kiezen. Met een gemiddelde hartslag van 155 de ca 90 stijle hoogtemeters afgelegd. Samen met een vrouw van de 50 km waren we de enige die ik zag omhoog rijden. De rest stapte af. "Respect man" hoorde ik nog iemand roepen. Aaah, dat voelt goed en gaf me nog de nodige boost om de laatste 10 hoogtemeters omhoog te kruipen. Nog ca 5 renners van de lange afstand kunnen inhalen, die ik al bijna de hele race meestal voor me zag rijden en dan vol gas in richting naar de finish.

Uiteindelijk P1 in de S4 in 4:20 (wel 21 minuten langzamer dan in 2017, maar toen was het kurkdroog en volgens de organisatie kwamen er dit jaar een aantal km singletrails bij). Mijn tweede overwinning sinds Neustadt in 2013, toen in de S3. Het zou zo maar mijn laatste podium kunnen zijn, dus besloten de 90 (!) minuten tot de prijsuitreiking te wachten. Was de moeite waarde, want kreeg een weekend in een luxe hotel in Boppard voor 2 personen cadeau.
Daarna wat het tijd om de auto in te stappen. De eerste 300 km zelf gereden. Maar toen de maximaal toegestane snelheid 100 km/uur was, werd ik toch snel moe en was blij dat mijn dochter achter het stuur ging zitten.

Rhens was weer een feest. De sfeer in het centrum van het dorpje na de wedstrijd is fenomenaal. Het centrum zit overvol met mensen en je krijgt lekker drinken en eten ook. Parcours is top. De modder was wat minder, maar hoort er ook bij. Zeker een parcours die ik iedereen kan aanraden om tenminste een keer te rijden.
Laatst gewijzigd door rokl op wo 6 juni 2018, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 407
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

Mooi verhaal! Vorig jaar was ik erbij en deze marathon staat zeker in de top 5 van mijn lijstje. Des te meer baal ik dat ik er dit jaar niet bij kon zijn. Voor iedereen een aanrader!
Gebruikersavatar
Roderbike
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 15 december 2013, 16:26
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel / Cube Reaction GTC SL 29"
Contacteer:

Mijn eerste volle afstand Marathon in het Buitenland. In Rhens betekend dit 80km waar ik de afgelopen 2 jaren de 50km heb gedaan.

Zaterdagmiddag afgereisd naar Spay, waar wij met zijn 3en (Niek/nversteege & Sjoerd (geen forumlid)) een goed appartement hadden voor een zeer nette prijs. Met de fiets het startnummer opgehaald in Rhens en vervolgens de startklim verkend. Eenmaal boven zijn wij doorgestoken naar de wijnranken afdaling om die nog even te verkennen/oefenen.

Afbeelding
Sjoerd & Niek tijdens het verkennen van de wijnrankenafdaling

Op zondag om 10 over 8 zijn Niek en ik vanuit Spay naar Rhens gefietst, 10 minuten later stonden wij in het startvak. De 80km afstand bestaat uit een ronde van 30km om vervolgens dezelfde ronde van 50km te rijden die de 50km afstand ook rijd. De 1e ronde van 30km was loodzwaar door vele steile klimmen door voornamelijk weilanden, her en der natte ondergrond en benauwde omstandigheden door de zon en verdampend vocht. Ik zat meerdere keren te overwegen om er de brui aan te geven of om met Sjoerd samen op te fietsen die de 50km reed en waar ik later achterop zou komen. Echter was het laatste gedeelte van de 30km ronde en het begin van de 2e ronde van 50km meer mijn ding (minder steil en meer beschutting/schaduw) waardoor het eindelijk begon te lopen.

Ik haalde veel deelnemers in van mijn eigen afstand, maar ook gigantisch veel van de kortere afstanden (DM Justiz, Fun, Kurz en Halbe). Bij elke deelnemer die ik passeerde even omkijken naar het nummerbord of het ging om een directe concurrent of niet, hoewel je dat ook vaak al kan zien aan het outfit etc ;) Ik werd wel regelmatig opgehouden in afdalingen en singletracks door deelnemers van de kortere afstanden, tegelijkertijd geeft het ook weer motivatie wanneer je in een klim de ene na de andere renner inhaalt.

De voorbije weken meerdere onderdelen vervangen aan mijn fiets, waaronder een handgespaakte wielset en overgegaan op tubeless. Daar heeft het in ieder geval niet aan gelegen, hoewel het af en toe wel oppassen was met de Thunderburts op modderige stukken. Ik heb ook goed gegeten en gedronken, dat laatste vooral ook met behulp van een nieuwe Camelbak vest/rugzak die ik van de week heb gekocht. Erg blij mee. In totaal 4,5 liter gedronken (1,5l Camelbak, 3 0,75l bidons en meerdere bekertjes aangepakt). Eten kreeg ik wat moeilijk weg door de warmte maar heb niet het gevoel te weinig te hebben gegeten.

Al met al wel een goed gevoel er aan over gehouden maar ik moet echt nog een oplossing zien te vinden voor mijn problemen met de warmte.. Als iemand daar nog tips voor heeft..

Na 4u35m over de finish gerolt als 113e van de 206 finishers

Afbeelding
Met zware benen terug naar het appartement in Spay
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Goed gereden Roland! Ik heb je niet gezien maar je bent inderdaad net voor me gefinished. Weet ook niet hoe je er uit ziet :lol:
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

nversteege schreef:Goed gereden Roland! Ik heb je niet gezien maar je bent inderdaad net voor me gefinished. Weet ook niet hoe je er uit ziet :lol:
Haha, ik zal nog wat fotos plaatsen op het forum.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Bedoelde je nu trouwens in je verhaal dat ik je op 60km als een raket voorbij kwam? Dat fietsen wat ik zondag heb gedaan leek niet echt op een raket, helaas...
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

nversteege schreef:Bedoelde je nu trouwens in je verhaal dat ik je op 60km als een raket voorbij kwam? Dat fietsen wat ik zondag heb gedaan leek niet echt op een raket, helaas...
Na het bekijken van de fotos denk ik dat ik niet jou, maar John Loonstra bedoel :wink: :wink:

Hier wat fotos.

Kopgroep, km 8 (Karl Platt op 4, Stijn Appel op 3, Robbert de Nijs op 2, Gerrit Rosenkranz aan kop, Robert Mennen op 7, Jan-Frederik Finoulst op 5)
Afbeelding
Kopgroep, km 30 (Robbert de Nijs op 1, Gerrit Rosenkranz op 2, Robert Mennen op 3, Karl Platt op 4)
Afbeelding
Afbeelding
Juul van Loon, km 8
Afbeelding
Marc Bouwer, km 8
Afbeelding
John Loonstra, km 8
Afbeelding
Juul van Loon, km 30
Afbeelding
Pim de Waard, km 30
Afbeelding
ik bij km 8, 30 (met daar achter John Loonstra), 58, 69 (net nog 2 bidons gedumpt en twee nieuwe gepakt)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Trouwens, mocht iemand interesse hebben in deze fotos, ze zijn beschikbaar met een hele hoge resolutie; stuur me gewoon een PB met daarin je e-mail adres.
Laatst gewijzigd door rokl op wo 6 juni 2018, 12:03, 7 keer totaal gewijzigd.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

Ah dank, die foto ga ik mooi nog even aan dit verslag toevoegen:

http://www.bikesight.nl/rhens-wakkerges ... odderpoel/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Trouwens staan de ca 400 fotos die mijn dochter maakte inmiddels op de website van the marathon in Rhens.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Plaats reactie