Montafon M3 Marathon

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
spicy
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 11 juli 2014, 22:14

Goedemiddag,
Aangezien hier de ervaringsdeskundige zitten heb ik een vraag. Ik zou graag de M3 willen rijden maar wil deze puur voor mijzelf rijden. ( uitrijden is voor mij de overwinning) rij ik dan in de weg tussen al die toppers of rijden er meer met zeg maar de olympische gedachte.
Ik had graag de kitzalp willen doen maar die valt niet in de vakantie.
Alvast bedankt voor jullie antwoord
Laatst gewijzigd door spicy op vr 21 september 2018, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Bij marathons rijden toppers en tobbers hun rit, de gedachtengang achter marathons naar mijn idee.
Bij de Montafon is het startveld op de M3 niet erg groot en in begin lekker breed en vals plat over asfalt. Veld valt dan al uit elkaar. Daarna lang schotter waar je 3 dik naast elkaar kan rijden. Inhalen of ingehaald worden is geen probleem.
Dus gewoon deel nemen, is meer dan de moeite waard. Zeker de M3 in 2e lus.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
v_schultinge

spicy schreef:Goedemiddag,
Aangezien hier de ervaringsdeskundige zitten heb ik een vraag. Ik zou graag de M3 willen rijden maar wil deze puur voor mijzelf rijden. ( uitrijden is voor mij de overwinning) rij ik dan in de weg tussen al die toppers of rijden er meer met zeg maar de olympische gedachte.
Ik had graag de kitzalp willen doen maar die valt niet in de vakantie.
Alvast bedankt voor jullie antwoord
Er rijden veel mensen rond met de gedachte 'uitrijden is een overwinning op zich' en die rijden allemaal gezellig mee. De toppers hebben geen enkele last van jou. Tegen de tijd dat jij voor de eerste keer je pedalen ronddraait zijn zij voor jou al uit zicht :D. Doordat de M3 valsplat het Silbertal in gaat, rekt het veld zich daar al compleet op. Tegen de tijd dat je bij Kristberg boven bent, rijd jij alleen nog maar met gelijkgestemden :-q
spicy
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 11 juli 2014, 22:14

Thanks voor de reacties
Dat is ook zo bij de vulkanbike maar zag namen voorbij komen van allemaal toppers en wilde zeker weten dat er niet alleen maar wedstrijd rijders meedoen.
Ik ga trainen voor de 2019 editie
Erwin1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 30 april 2008, 13:29
Mijn mountainbike: Cannondale R1000 / Cannondale 29 F1 alloy

Komende zomer ook de M3 rijden. Wat voor banden adviseren de ervaringsdeskundige? Normaal gebruik ik racing Ralphs. Is dat voldoende ook als het regent? (Wil niet een dag van te voren moeten wisselen). Of kan ik beter iets van een Maxxis IKON nemen? (En zo ja, welke uitvoering?) Rij met een cannondale flash alu hardtail.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Ik heb afgelopen weekend nog banden advies gevraagd aan iemand die hem vorig jaar gereden heeft (wel een top-20 renner, advies is dus misschien niet op iedereen van toepassing).

"Bij goed weer raad ik laag profielbanden aan, thunderburt ofzo. Deze twee races zijn voornamelijk over shutterwegen daarmee. Best ook voorzien zijn op het omslaan van het weer. T kan daar plots beginnen onweren."
v_schultinge

Aangezien ik in Montafon gewoond heb en nog steeds lid ben van de organiserende MTB club, kan ik wel wat advies geven. Behoudens een paar stukjes, is de marathon zeker geen lastige. Ik zou echter wel een band nemen met een iets sterker loopvlak/zijvlank dan een TB. Dit omdat 'schotter' toch best scherp kan zijn en niemand wil lopen :D. Een Vittoria Mezcal, Racing Ralph, Maxxis Ikon (allen met protectie) zijn allemaal goede alternatieven.

De lastige stukken:
1. Wandelpad naar beneden bij Gantschier. Deze kan 95% van de deelnemers niet fietsen.
2. Achterin het dal, van de Bielerhohe naar beneden. Dit is prima te fietsen als het droog is. Bij nat weer kan dit wel eens link worden (lees, het is stijl en als het nat is, is vaart verminderen en grip houden bijzonder lastig)

De verzorging is beste verzorging die je ooit zult krijgen bij een MTB marathon. Dus geen noodzaak om eigen eten/ drinken klaar te zetten. Je krijgt nieuwe bidonnen aangereikt, gelletjes, fruit, repen. Echt alles erop en eraan.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dat van die verzorging kan ik wel beamen idd. Echt helemaal top. In elk gehuchtje wat je tegenkomt word je op en top verzorgd. Helaas had ik tijdens mijn deelname de slechtste dag ooit .. mocht daardoor het 2e deel (welke het mooiste is) niet meer rijden. Kom er wel elke winter om te skieen. Ooit ga ik hem nog een x helemaal rijden.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Erwin1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 30 april 2008, 13:29
Mijn mountainbike: Cannondale R1000 / Cannondale 29 F1 alloy

Bedankt voor advies. Denk dat ik voor de ikons ga. Mooie plek om te wonen daar trouwens...... Ski er ook vaak.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Paar jaar terug de M2 eens gereden, inderdaad een soort culinaire rondreis qua verzorging :-q
Bij de enige technische afdaling stond iemand vd organisatie wild te gebaren dat je af moest stappen .... dat heb ik toen maar genegeerd :winkie:
Prachtig gebied, later in die week ook nog Silvretta Hochstrasse en de offroad afdaling daarvan gereden.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
v_schultinge

yo-eddy schreef: wo 29 mei 2019, 07:54 Paar jaar terug de M2 eens gereden, inderdaad een soort culinaire rondreis qua verzorging :-q
Bij de enige technische afdaling stond iemand vd organisatie wild te gebaren dat je af moest stappen .... dat heb ik toen maar genegeerd :winkie:
Prachtig gebied, later in die week ook nog Silvretta Hochstrasse en de offroad afdaling daarvan gereden.
Dat is inderdaad de afdaling by Gantschier. Als jij die in z'n geheel kunt rijden ben je wel één van de weinige. Al verschilt het van jaar tot jaar een beetje (onderhoud, wegspoelen door regen etc). De reden dat daar iemand staat te gebaren is om te waarschuwen en niet om jou tot afstappen te dwingen :-q . Wees je er wel van bewust dat als je er daar afknalt, het ook echt gruwelijk fout gaat. Naast het pad gaat het vrijwel verticaal naar beneden (wat je niet kunt zien door de dichte bramenstruiken). Zelf loop ik daar ook altijd het eerste stukje om vervolgens op te stappen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

v_schultinge schreef: wo 29 mei 2019, 10:57
yo-eddy schreef: wo 29 mei 2019, 07:54 Paar jaar terug de M2 eens gereden, inderdaad een soort culinaire rondreis qua verzorging :-q
Bij de enige technische afdaling stond iemand vd organisatie wild te gebaren dat je af moest stappen .... dat heb ik toen maar genegeerd :winkie:
Prachtig gebied, later in die week ook nog Silvretta Hochstrasse en de offroad afdaling daarvan gereden.
Dat is inderdaad de afdaling by Gantschier. Als jij die in z'n geheel kunt rijden ben je wel één van de weinige. Al verschilt het van jaar tot jaar een beetje (onderhoud, wegspoelen door regen etc). De reden dat daar iemand staat te gebaren is om te waarschuwen en niet om jou tot afstappen te dwingen :-q . Wees je er wel van bewust dat als je er daar afknalt, het ook echt gruwelijk fout gaat. Naast het pad gaat het vrijwel verticaal naar beneden (wat je niet kunt zien door de dichte bramenstruiken). Zelf loop ik daar ook altijd het eerste stukje om vervolgens op te stappen.
Dat zijn de afdalingen waar ik voor fiets :wink: was nat dat jaar maar wel volledig gereden. Volgens mij riep de beste man bovenaan echt "absteigen!" Niet ver daarna zit weer zo'n culinaire post waar ik aan mijn tweede bouillonnetje bezig was toen mijn compagnon pas aankwam. Toen ik daar voor de grap om een schnaps vroeg hadden ze binnen 2 tellen een fles boven tafel... die ik wijselijk toch maar af heb geslagen :bier:
Laaste klim zat dat jaar echt potdicht vd mist, mooie rit met een goede sfeer al vond ik het begin wel wat saai.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Wordt wel enthousiast van deze verhalen, en zo te horen gewoon te rijden met een hardtail. Hoe lang is dat eventuele loopstukje bij Gantchier?
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Rutger S schreef: wo 29 mei 2019, 11:31 Wordt wel enthousiast van deze verhalen, en zo te horen gewoon te rijden met een hardtail. Hoe lang is dat eventuele loopstukje bij Gantchier?
Is een steile afdaling met rotsen wortels en switchsbacks, ik reed dat jaar op een starre fiets , eerlijk gezegd vind ik lopen van dit soort afdalingen lastiger dan fietsen, maar meer dan 5 minuutjes is het niet lopend/glibberend volgens mij.

.. even terug gezocht, was 2011 voor mij

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Hum die afdaling is toch net na de verzorging halverwege in Bartlomaberg? Die kan ik mij nog wel heugen als .. dat gaat wel maar opletten geblazen. Ofwel is te fietsen als je een en ander gewend bent. Had begrepen dat er een veel lastigere afdaling zit in het M3 gedeelte wanneer je de hochstrasse weer afdaalt? Daar was toen ook een topper hard gevallen die moest worden afgevoerd.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie