Mooiste en zwaarste mtb marathon van Benelux (incl Duitse Eifel en sauerland)

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
ddeswijzen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 15:32

Beste mtb’ers,

Ik ben voor mezelf doelen, in de vorm van een aantal marathons, aan het stellen voor 2019.
- Wat is volgens jullie de mooiste marathon?
- Wat in volgens jullie de zwaarste marathon qua parcours?

Ik ben nu aan het overwegen om willingen en rdhf te gaan biken?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie.
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

De mooiste en zwaarste is volgens mij de RDHF of de wel Raid des Hautes Fagnes. Vooral veel technische trails die veel energie vragen. Maar het zal wel persoonlijk zijn. De een vind dit zwaar de ander dat. Het is ook maar hoe je het bekijkt. Drenthe 200 kan ook zwaar zijn.
Les Cimes de Waimes vind ik ook heel mooi.
ddeswijzen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 15:32

wibas schreef: wo 31 oktober 2018, 18:56 De mooiste en zwaarste is volgens mij de RDHF of de wel Raid des Hautes Fagnes. Vooral veel technische trails die veel energie vragen. Maar het zal wel persoonlijk zijn. De een vind dit zwaar de ander dat. Het is ook maar hoe je het bekijkt. Drenthe 200 kan ook zwaar zijn.
Les Cimes de Waimes vind ik ook heel mooi.
Bedankt.

Ik heb waimes een aantal keren gereden dat is echt een hele mooie tocht maar de laatste jaren wel zeer massaal.
Ik bedoel met zwaar niet de afstand maar idd de hm’s en technische trails.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Geen ervaring met rdhf, maar Ardennen trophy was ook niet mis.
Hele mooie wedstrijd ook.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik zou zeggen één van de marathons in de Ardennen.
Het grillige karakter, de keien, het glibberen en continue omhoog en omlaag maakt het pittig. Veel pittiger dan bijvoorbeeld Duitsland.
Luxemburg weet ik niet, nooit geweest.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

Als je van hoogte meters houd en geen massa mensen, moet je Raid des 4Fils aymon rijden in Rulles. Zeer goede verzorging en klein schalig.Heel mooi parcours. en Lood zwaar. Ik meen op de 110km 2500HM en genoeg uitdagende afdalingen.
NelizRijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 799
Lid geworden op: di 3 april 2012, 00:42
Mijn mountainbike: Oiz,Spark&Flash

Grand raid Godefroy in Bouillon is 160 km en idd RDHF 120 km beide leuke technische marathons. Cimes de waimes is ook mooi net als vrijwel alle van de Belgium Ardennes Marathon Series waar deze onder vallen
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Mocht je nog een mooie in Duitsland willen rijden kies dan voor de Sigma Bikemarathon in Neustadt.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
ddeswijzen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 15:32

Wat is jullie ervaring met willingen? Lijkt me een super event
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

De marathons bij onze oosterburen zijn meestal super goed georganiseerd. Wel bestaat de Marathon vaak uit meerdere rondes. Is heel anders dan in de Ardenne. Vaak vele schotterpaden. Vaak ook drogere ondergrond. Je moet marathons in de Ardenne en in Duitsland hebben gereden om goed de verschillen te begrijpen en te ontdekken wat je voorkeur is.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Voor wat het waard is, mijn mening:
Hou je van technische uitdaging: Dan "moet" je Malmedy rijden, dat is zeker bij natte omstandigheden fors tot zeer fors te noemen.
Meer afstand tot aan 160 km dan kan je Bouillon pakken, maar organisatorisch rammelt het daar nogal. Iets wat vaker bij Belgische marathons vaker voor komt. (ja, ja kom maar met pek en veren)
Ga je naar onze Oosterburen, dan is het organisatorisch beter voor elkaar. Maar parcoursen zijn in technische zin wat minder uitdagend. Zitten enkele 100% schotter marathons bij. Pak je Grafshaft dan is de hoeveelheid singletrack eerder in meters dan km's uit te drukken, maar je pakt wel ruim 3.100 hm op 115 km. Mooiste? Absoluut niet, zwaar dat wel.
Mooie mix van beide is Saarschleifen, Erbeskopf (1 lange ronde) of Saalhausen (deze helaas geen 100+ meer).
Je noemt verder nog Willingen. Ik heb die 6 maal gedaan. In prille begin en toen 100% racebaan. Na lange pauze op advies weer terugkeer daar en wat leuker qua opzet, maar blijft een typisch Duitse marathon met klein gedeelte singletracks en alles is goed te fietsen. Wel 125 km verdeelt over 3 verschillende ronden. Verder groots opgezet, marathon iets minder massaal qua deelnemers tov de hoogtijdagen. Maar je bent daar niet alleen. Wel leuk als evenement omdat het meer dan alleen marathon is.
Iets verder weg, dan is Neustadt meer dan de moeite waard. Wellicht de meest "on Duitse" marathon qua parcours, maar super om daar te rijden. Echter weer wat ingekort tov jaren terug. Nu nog 90 km / 2.400 hm.
Wil je een sloper begin vh jaar, dan pak je de Kellerwald, maar vanaf Utrecht 450 km.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
gertjant
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1318
Lid geworden op: ma 9 januari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Midden van het land

RHDF en Ardennen Trophy vind ik de toppers, Cimes de Waimes ook mooi. Weersomstandigheden zijn allesbepalend, in Waimes een keer door het stof gejakkerd, dan is het prima te doen. RHDF ook een keer gedaan met 4 uur regen vanaf de start, dan is het loodzwaar: glad op de stenen en de wortels en zuigend in het natte veen.

In Duitsland vond ik de Erbeskopf erg mooi. Maar qua zwaarte toch andere koek dan de Belgische marathons.
Niek123
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: do 24 augustus 2017, 22:21
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout, Giant Reign

ddeswijzen schreef: vr 2 november 2018, 19:59 Wat is jullie ervaring met willingen? Lijkt me een super event

Als je de Rocky mountainbike marathon bedoeld... Ik was erbij dit jaar maar heb niet mee gedaan aan het evenement. Wel heb ik op dezelfde dag een ronde in Willingen gemountainbiket met verschillende stukken die ook in de marathon zaten, dit waren zeker mooie stukken. Het evenement is echt top! Alles draait om mountainbiken, of het nu XC, enduro of downhill is... Ik vind de omgeving van Willingen sowieso heel mooi, mooier dan Winterberg... De inschrijfkosten zijn wel belachelijk hoog. Dit jaar was dit 65 euro. Om die reden heb ik ook besloten om zelf een rondje te biken met gps ipv de marathon te rijden. Misschien dat ik er ooit wel nog eens aan mee doe want het is stiekem toch wel een bucketlist dingetje... :P :lol:
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Ik heb zo goed als alle Ardense marathons al gereden.
De mooiste is voor mij de Grand Raid Godefroy in Bouillon, zowel qua natuur als trails. Als je de 160 kiest dan kan je er meteen de zwaarste van maken :) maar de 70 lus is minder uitdagend dan de 90 lus, die laatste is gewoon de ideale marathon. Op 2 staat inderdaad de Raid des Hautes Fagnes. De Raid des Penitents (Boetelingenraid) kan ik ook alleen maar aanraden. Geen wedstrijd maar mountainbiken van de bovenste plank, zowel qua afstand als technische trails.
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

Leuke topic! Het is geen eendaagse maar de BEMC kan ik ook aanraden!
Plaats reactie