Grand Raid BCVS 2019

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Nog meer Nederlanders die meedoen aan deze marathon?
Ik heb mij zojuist ingeschreven voor de 125km versie.
Nu veel trainen, want deze marathon kost een euro per kilometer... Nog los van de hotelovernachting de nacht van tevoren vanwege de start om 06:30 uur.
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

awinkel schreef: wo 12 december 2018, 13:56 Nog meer Nederlanders die meedoen aan deze marathon?
Ik heb mij zojuist ingeschreven voor de 125km versie.
Nu veel trainen, want deze marathon kost een euro per kilometer... Nog los van de hotelovernachting de nacht van tevoren vanwege de start om 06:30 uur.
Maar de prijs per meter fantastisch uitzicht is ongekend goed!
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
rognic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 30 augustus 2010, 22:14

Daarom ook dat je niet te snel moet rijden zo kan je wat langer genieten van euro per kilometer :)

Heb hem zelf ook 3x gereden maar was toen al ouder dan 60jaar,waaronder eenmaal podium.

Wel altijd een hele bedoening met start en aankomst op andere plaats,maar oh zo schitterend.

Mensen vloeken op de Pas de Lona maar daar kon ik het meest genieten van het panorama,maar de meesten lopen met hun neus in de grond,regelmatig eens omdraaien om van het schitterend panorama te genieten.Eenmaal daar ben je toch alle poorten voorbij waar je kunt uitgesloten worden,dus genieten als een bergbeklimmer.

Nu doe ik hem nog op 2 of 3 dagen met rugzak(week voordien,dag van de wedstrijd assistance voor Carabin).Ook eens in de omgekeerde richting,wat voor mij precies zwaarder was.


Zou nog de 65km kunnen doen(75J)maar de Cristalp blijft voor mij de 125km.


Geniet ervan en veel succes.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

De omgeving is inderdaad schitterend!
De laatste ongeveer 8 jaar zitten we met het gezin vrijwel elke zomervakantie in Wallis.
Naast MTB'en doe ik ook aan bergtoppen beklimmen en dan zit je daar prima. Ik heb al aardig wat bergtoppen rondom Lac de Moiry en omgeving Nendaz beklommen.
De 400m lopen naar Pas de Lona moeten dus wel lukken, hoewel ik normaal gesproken wel andere schoenen dan fietsschoenen aan heb als ik in de bergen ben. :-D

De logistiek is inderdaad wel een dingetje.
Gelukkig hoef ik niet met de bus terug, maar word ik met de auto opgehaald.
Eerst even een stukje afdalen met de MTB vanaf Grimentz en dan in 1 van de dorpjes noordelijk van Grimentz de auto in.
We zitten de 3 weken voor het begint al op een camping vlakbij Sion, dus de fietskeuring e.d. kan ik van te voren laten doen.

Iemand nog tips hoe te trainen?
Eerst lange duurtrainingen in het voorjaar en in de 2 maanden voor de Grand Raid vooral intervaltrainingen?
Hoe hebben jullie het gedaan met de bril? Ik heb een fietsbril op sterkte en heb er 2 setjes glazen voor die niet meekleurend zijn.
Ik moet dus of extra glazen meenemen om onderweg te wisselen, of als het een mooie zonnige dag beloofd te worden 's morgens om 06:30 al met de zonnebril op vertrekken. Daar zal het alleen dan vast nog te donker voor zijn...
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Afgelopen zaterdag was het dan zo ver.
Na maanden van training (die er helaas soms bij inschoot wegens tijdgebrek... :-( ) stond ik aan de start van de Grand Raid BCVS.
Het was een zware, maar mooie marathon die ik uiteindelijk in exact 11 uur gereden heb.
Doel was om de finish te halen, waarbij de tijd en plek in het klassement van ondergeschikt belang waren.
Wat een fantastische omgeving om te mountainbiken! Ik heb er met de benenwagen al heel wat gelopen, maar om er te mountainbiken is toch anders.
Sommige stukken waren technisch voor mij nog best pittig, mede omdat de hellingen erg nat en modderig waren.
Zo ook de track in het bikepark Verbier die ze er op het laatste moment even bijgegooid hadden in de route.
Met een hardtail voorzien van Continental Crossking Protection bandjes is dat best glibberen. :-D
Omhoog kon ik goed meekomen, maar in de afdalingen miste ik het lef en de technische behendigheid om de Zwitsers bij te houden.
Aangezien het doel dus was om te finishen nam ik ook niet teveel risico's.
Ik was 1,5 week eerder nog hard onderuit gegaan in de bergen en dat zat ook nog wat tussen de oren.
De schaafwonden e.d. die ik bij de val had opgelopen waren gelukkig merendeels wel aardig genezen.
Mentaal duurt het toch wat langer. ;-)
Zijn er nog forumleden die deze marathon dit jaar ook hebben gereden?
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Altijd +1 om de verhalen achteraf te horen.
Ik hoop dat ik volgend jaar weer aan de start sta, want de beelden blijven adembenemend.
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

Na 2002 en 2003 (Heremence), 2004 (Verbier) en 2008 (Heremence) was ik er ook weer een keer bij om een keer een snelle tijd op de lange te rijden. In 2004 reed ik 10.46, nu hoopte ik op 7.36 (de tijd waarmee ik in 2002 de 76km finishte). Stiekem hoopte ik na een goede BIKE Transalp op wat meer.

De hele wedstrijd mijn eigen tempo gereden (naar niemand gekeken) en zo er echt van kunnen genieten (voorzover dat gaat). De zonsopkomst bij Verbier blijft iets speciaals, ik was bij Mandelon nog fit kon daar ook (voor het eerst) echt lekker fietsen over die trails daar. Naar Eison ging het ook nog goed, maar net als bij mijn vorige vier keer werd Pas de Lona een kwelling. Gelukkig kwam ik er na de top een beetje doorheen en had ik wel nog plezier in de laatste afdaling (al vonden mijn armen het na bijna een half uur na beneden rammelen niet meer leuk).

Ik was op weg naar plek veertig en ruim binnen de 7,5u, maar door mijn langzame(re) Pas de Lona werd het 53ste en 7.37u. Bijna precies op schema dus ;).

Uitgebreid blog volgt later deze week op Bikesight.nl
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Leuk om jouw ervaring te lezen! De zonsopkomst was inderdaad schitterend.
Een tijd van 7:37 uur is heel goed! Complimenten!
Wat vond je van het stuk in het bikepark van Verbier? Ik vond het daar aardig glibberen en glijden. :-)
Dat stuiteren komt heel bekend voor. Ik reed de marathon met mijn hardtail en heb tijdens de marathon geregeld aan het kopen van een fully gedacht. :-) Dat had denk ik aardig wat energie bespaard.
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Ik heb een filmpje op de site gezien van dat bike park, maar persoonlijk zit ik niet zo te wachten op dat keer en draaiwerk. :roll:
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik was ook blij toen het voorbij was eerlijk gezegd...
Zonder goede bandjes voor dat terrein en het gebrek aan voldoende technische skills was het niet echt mijn terrein.
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

Ik ben ook niet zo van de flowtrails, maar ik vond deze wel gaaf. Al duurde-ie net een paar minuten te lang. Gelukkig had ik wel vrij baan, begreep dat het wat meer naar achter meer file rijden was en dan kom je niet in je ritme natuurlijk.

Het viel me deze keer op dat de beklimmingen qua percentages eigenlijk goed te doen zijn (op Pas de Lona na). En vond de trails die er met enige regelmaat tussendoor kwamen absoluut de moeite waard en veelal mooi om te rijden.
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

De trails waren inderdaad fantastisch! Het is echt super rijden in Wallis.
Ik begreep dat de route elk jaar voor 99% gelijk is. Klopt dat?
Ik vond het ook wel opvallend om te zien dat het klimmetje na Pas de Lona door heel veel mensen lopend werd afgelegd.
Als je de hellingshoek ziet valt het best mee en zou iedereen het in principe moeten kunnen rijden.
Het zegt veel over het traject wat ervoor al is afgelegd.
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

Voor wie zich verveelt: mijn memoires van de Grand Raid BCVS van 2019 staan online.

https://www.bikesight.nl/grand-raid-na- ... ijke-berg/
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Leuk!! Ik ga het direct lezen! :-q
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Goed geschreven verhaal! Leuk met die terugblik naar je eerdere ervaring.
Ook wel prettig om te lezen dat ik niet de enige was die moe werd tijdens de race. :-D
Het lijkt anderen soms zo makkelijk af te gaan tijdens een marathon, terwijl je zelf steeds vermoeider wordt. :-D
Plaats reactie