Bar End Bikeweekend powered by Merida 9 en 10 maart 2019

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Er waren meerdere fotografen. Ook bij de zandverstuiving.
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

Helaas nog nergens iets kunnen terugvinden . Op oypo staat ook nog niks.
LexdeV
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 3 januari 2010, 14:06

Mooie plaatjes waarvoor dank Fred 👍🏻👍🏻. Heb me prima vermaakt op parcours ook as local. Natuurlijk kan het spectaculairder maar dat weet je van tevoren. Zwaar parcours door snelheid, wind, slecht lopende stukken, vals plat. Toporganisatie en eens met de tips.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5762
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

LexdeV schreef: zo 10 maart 2019, 19:22Mooie plaatjes waarvoor dank Fred 👍🏻👍🏻. Heb me prima vermaakt op parcours ook as local. Natuurlijk kan het spectaculairder maar dat weet je van tevoren. Zwaar parcours door snelheid, wind, slecht lopende stukken, vals plat. Toporganisatie en eens met de tips.
Dank je , graag gedaan.
Overigens zaterdag 100x beter qua weer dan zondag, dan was ik ook geen foto's komen maken......
Mbt tips: Misschien op stuk waar de wedstrijd tegen de vaste MTB route in ging misschien waarschuwing voor die rijders door (tijdelijk) bordje?
Verder viel het me op dat er onderweg (muv oversteek over de weg) nergens medewerkers/baanposten zag langs het parcours. (misschien beetje verwend vanuit Duitse marathons)
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Fred (mtb-sport) schreef: ma 11 maart 2019, 08:37
LexdeV schreef: zo 10 maart 2019, 19:22Mooie plaatjes waarvoor dank Fred 👍🏻👍🏻. Heb me prima vermaakt op parcours ook as local. Natuurlijk kan het spectaculairder maar dat weet je van tevoren. Zwaar parcours door snelheid, wind, slecht lopende stukken, vals plat. Toporganisatie en eens met de tips.
Dank je , graag gedaan.
Overigens zaterdag 100x beter qua weer dan zondag, dan was ik ook geen foto's komen maken......
Mbt tips: Misschien op stuk waar de wedstrijd tegen de vaste MTB route in ging misschien waarschuwing voor die rijders door (tijdelijk) bordje?
Verder viel het me op dat er onderweg (muv oversteek over de weg) nergens medewerkers/baanposten zag langs het parcours. (misschien beetje verwend vanuit Duitse marathons)
Denk dat die ook niet echt nodig waren hoor Fred. Route was echt heel erg goed aangegeven, zelden zo duidelijk gezien. Op parcours idd wel een paar tegenliggers gehad, maar dat was op die punten geen probleem.
Helmuth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 16:31

Over het parcours is altijd discussie. Je kan niet iedereen helemaal bedienen. Ik denk zeker voor een marathon in Maart dat dit een heel goed parcours was. Er zat wat dat betreft wel van alles in en zwaar was het zeker met de zuigende ondergrond, vals plat stukken en harde wind.

Als je het niet zwaar genoeg vond, dan heb je niet hard genoeg gereden...

Inhalen is altijd en overal een issue. Niet alleen hier, maar ook bij andere marathons zoals Groesbeek en Amerongen. Daar ben ik ook al weleens in een opstopping terecht gekomen. Dat is helaas niet te voorkomen. Veel singletracks betekent lastig inhalen. Te weinig singletracks betekent nog meer commentaar. Volgens mij was het een goede mix.

Zelf was ik helaas een van de rijders die na 2 rondes in de remmen heeft geknepen. Ik was niet fit. Mede daarom was ik me ook erg bewust van achteropkomende rijders en ging ik waar mogelijk ook echt aan de kant om anderen niet in de weg te rijden.

Afsnijders heb ik ook niet gezien. Maar waarom zou je afsnijden? Je geeft je op voor een prestatiegericht evenement op een bepaalde afstand. Snij je af, dan heb je je prestatie niet gehaald! En voor wie rijd je dan? Ik neem aan puur en alleen voor jezelf. Als je niet voor de podiumplekken strijdt, dan gaat het enkel voor je eigen prestatie. :roll:

Hopelijk kan de organisatie wat met de tips die gegeven zijn voor volgend jaar. Zeker met de lange rij bij het inschrijven en de track langs de beek in de startronde.

Het parcours was inderdaad super goed uitgepijld! Hulde daarvoor! :-q
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Helmuth schreef: ma 11 maart 2019, 10:28 Over het parcours is altijd discussie. Je kan niet iedereen helemaal bedienen. Ik denk zeker voor een marathon in Maart dat dit een heel goed parcours was. Er zat wat dat betreft wel van alles in en zwaar was het zeker met de zuigende ondergrond, vals plat stukken en harde wind.

Als je het niet zwaar genoeg vond, dan heb je niet hard genoeg gereden...

Inhalen is altijd en overal een issue. Niet alleen hier, maar ook bij andere marathons zoals Groesbeek en Amerongen. Daar ben ik ook al weleens in een opstopping terecht gekomen. Dat is helaas niet te voorkomen. Veel singletracks betekent lastig inhalen. Te weinig singletracks betekent nog meer commentaar. Volgens mij was het een goede mix.

Zelf was ik helaas een van de rijders die na 2 rondes in de remmen heeft geknepen. Ik was niet fit. Mede daarom was ik me ook erg bewust van achteropkomende rijders en ging ik waar mogelijk ook echt aan de kant om anderen niet in de weg te rijden.

Afsnijders heb ik ook niet gezien. Maar waarom zou je afsnijden? Je geeft je op voor een prestatiegericht evenement op een bepaalde afstand. Snij je af, dan heb je je prestatie niet gehaald! En voor wie rijd je dan? Ik neem aan puur en alleen voor jezelf. Als je niet voor de podiumplekken strijdt, dan gaat het enkel voor je eigen prestatie. :roll:

Hopelijk kan de organisatie wat met de tips die gegeven zijn voor volgend jaar. Zeker met de lange rij bij het inschrijven en de track langs de beek in de startronde.

Het parcours was inderdaad super goed uitgepijld! Hulde daarvoor! :-q
Klopt Parcours is voor een marathon in maart goed, maar er zou zeker wel wat verbeterd kunnen worden, paar kleine veranderingen zou al veel helpen. dat stukje langs de beek (heen) is leuk maar kwam idd te vroeg bv (daar had in de eerste ronde beter het pad gekozen kunnen worden waar nu zeker 50+ man "verkeerd"reed) . Ik weet ooK dat er een paar leuke korte trails (wat technischere) liggen in de buurt daar die er best in zouden kunnen, maar misschien is er simpelweg geen toestemming voor. Ik ken de omgeving ook verder niet zo goed, maar had altijd het idee dat er nog best wat hoogtemeters liggen
Het zou leuk iig zijn dat als je wat minder watts kan wegtrappen (ik zag gem wattage op strava voorbij komen op een hele ronde, die ik nog geen 5 min kan trappen :) ) maar wel kan sturen je hier en daar nog wat kan een beetje compenseren op technischere trails. het blijft immers mountainbiken. ik heb iig nog nooit zo weinig geschakeld tijdens een mtb wedstrijd.
Helmuth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 16:31

Rutger S schreef: ma 11 maart 2019, 12:08 Klopt Parcours is voor een marathon in maart goed, maar er zou zeker wel wat verbeterd kunnen worden, paar kleine veranderingen zou al veel helpen. dat stukje langs de beek (heen) is leuk maar kwam idd te vroeg bv (daar had in de eerste ronde beter het pad gekozen kunnen worden waar nu zeker 50+ man "verkeerd"reed) . Ik weet ooK dat er een paar leuke korte trails (wat technischere) liggen in de buurt daar die er best in zouden kunnen, maar misschien is er simpelweg geen toestemming voor. Ik ken de omgeving ook verder niet zo goed, maar had altijd het idee dat er nog best wat hoogtemeters liggen
Het zou leuk iig zijn dat als je wat minder watts kan wegtrappen (ik zag gem wattage op strava voorbij komen op een hele ronde, die ik nog geen 5 min kan trappen :) ) maar wel kan sturen je hier en daar nog wat kan een beetje compenseren op technischere trails. het blijft immers mountainbiken. ik heb iig nog nooit zo weinig geschakeld tijdens een mtb wedstrijd.
Een technische trail is zeker leuk en die liggen er ook echt wel in de omgeving, echter dan heb je weer het volgende probleem... Het wordt te smal met opstoppingen als gevolg. Het is altijd een afweging die een organisatie moet maken.

Ik begreep ook dat er in eerste instantie een iets andere ronde op de planning zou staan met nog en pittig klimmetje en nog wat meer trails, echter kreeg de organisatie daar geen toestemming voor.

Net nog even door de uitslagen gescrolld en zag dat best veel rijders een behoorlijk verval hadden in de rondes. Voor de meesten was het dus zwaar zat zo aan het begin van het seizoen.
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Zo, dat was een fijne wedstrijd! Niet het resultaat dat ik gehoopt had (250e van de 252 finishers op de 72 km), maar tenminste wel uitgereden (ken een aantal mensen die er voortijdig de brui aan hebben gegeven).

Route was wat naar mijn beleving goed gepijld, zwaarte lag voor mij vooral in de weersomstandigheden (lees: wind) en een gebrek aan trainingsuren.

Geen last gehad van opdringerige snelle mannen en vrouwen. Ze meldden zich tijdig zodat ik een mooi plekje kon vinden om ruimte te maken.
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4831
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Helmuth schreef: ma 11 maart 2019, 12:25
Een technische trail is zeker leuk en die liggen er ook echt wel in de omgeving, echter dan heb je weer het volgende probleem... Het wordt te smal met opstoppingen als gevolg.
Waarom dan bij de marathon in Amerongen (véél technischer, véél meer singletracks) amper last van opstoppingen?
Ik weet ‘t wel hoor: In de zomer, dus geen atb-ers maar échte mtb-ers die kunnen sturen. Dát is gewoon ‘t hele “probleem”.
Gebruikersavatar
jwolfkamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 17 oktober 2014, 11:44
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2019
Contacteer:

Alles is er al wel over gezegd op het vlak van verbeterpunten, dus daar sluit ik me bij aan. Verder vond ook ik de bewegwijzering heel erg goed! Verkeerd rijden kon gewoon niet :-q
Het parcours vond ik prima! Ja, het was veel brede paden en hard rechtdoor rijden. Maar zo aan het begin van het seizoen was het wel een marathon om te testen hoe het er voor staat met een lange tijd een hoog vermogen leveren. Dat werd nog eens extra kracht bij gezet door de zuigende stukken en harde wind. Zeker op de het oplopende stuk op de heide met wind tegen was een groepje een must en was het ook nog eens tactisch rijden.
Ik kijk in elk geval terug op een geslaagde test aan het begin van het seizoen met een p8 M30+ :D
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Giant-E schreef: ma 11 maart 2019, 13:01
Helmuth schreef: ma 11 maart 2019, 12:25
Een technische trail is zeker leuk en die liggen er ook echt wel in de omgeving, echter dan heb je weer het volgende probleem... Het wordt te smal met opstoppingen als gevolg.
Waarom dan bij de marathon in Amerongen (véél technischer, véél meer singletracks) amper last van opstoppingen?
Ik weet ‘t wel hoor: In de zomer, dus geen atb-ers maar échte mtb-ers die kunnen sturen. Dát is gewoon ‘t hele “probleem”.


ben het er ook niet mee eens dat veel single track perse lastig inhalen betekend. ligt aan de lengte vd track en hoe het veld uit elkaar getrokken is. Als je goed timed en het parcours goed ingedeeld rijden de mensen die bij elkaar rijden ongeveer even hard op het moment dat je de eerste singletracks bereikt (dan moeten er wel een paar onderscheidende klims in hebben gezeten zodat het veld ook echt uit elkaar valt). Probleem gaat het opleveren als je de langzamere van de andere afstand gaat inhalen. Die afstand tussen de 2 afstanden moet gewoon groter. de lange afstand heeft sowieso vrij baan. en zelfs als iemand vd korte afstand 2x zo langzaam rijdt kom je die pas op zn vroegst na 1.5e ronde tegen en dan ligt het veld als het goed is al heel erg uit elkaar. Bij Amerongen (toch ca 10 km pure singletrack per ronde ) is de tijd tussen de starts iig nog verder vergroot. de aanloop ronde naar de eerste trails iets verlengt en de eerste trail iets ingekort. Volgens mij waren daar de afgelopen 2 jaar geen opstoppingen en weinig problemen met inhalen, maar als het beter kan hoor ik het graag, als een tip bruikbaar en haalbaar is (en mag) dan pas ik met liefde de ronde aan.. (Dit jaar is ruim 10 km anders dan vorig jaar overigens en blijft alles aan de amerongen kant )

@fred mooie foto`s! kan ik deze links ook plaatsen op de marathon/ladiescup facebook pagina?
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5762
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

@Rutger: Plaats linkjes maar. Sta versteld van aantal positieve reacties. Dus toch een voordeel dat Fredje gestopt is met marathons en Fred 2.0 alleen maar wat rond trapt......

Mbt parcours, wat als eerder aangegeven wordt (oa Helmuth ) : Het is altijd wat.
Te breed: saai.
Singletracks: Opstoppingen.
Regen: Nat
Droog: Stof
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Helmuth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 16:31

Giant-E schreef: ma 11 maart 2019, 13:01 Waarom dan bij de marathon in Amerongen (véél technischer, véél meer singletracks) amper last van opstoppingen?
Ik weet ‘t wel hoor: In de zomer, dus geen atb-ers maar échte mtb-ers die kunnen sturen. Dát is gewoon ‘t hele “probleem”.
Dus omdat er wielrenners meerijden komen er opstoppingen?

Ik denk dat het vooral aan het karakter van de wedstrijd ligt. Bij Amerongen heb je eerst een "openingsronde" over brede paden met al een paar keer een klimmetje erin. Hierin wordt het deelnemersveld al uit elkaar getrokken. Daarnaast heb je in Amerongen veelal de mogelijkheid om in te halen, omdat de singletracks (je kan een hele discussie houden of het singletracks zijn) zo zijn aangelegd dat er naast de lijn weinig takken en dergelijke liggen en de tracks veelal precies breed genoeg zijn om iemand in te kunnen halen. Het is daar een aangelegde route die goed onderhouden wordt. Hierdoor is er meer ruimte op sommige stukken om te passeren.

In Apeldoorn heb je ook nog met een paar zaken te maken die van belang zijn voor het parcours. De spoorlijn, de A1, de N304 en het militair oefenterrein. Daarnaast heeft de organisatie te maken met heel veel verschillende landeigenaren die een stukje bos hebben. Die moeten allemaal toestemming geven. Als er 1 geen toestemming geeft, dan moet het parcours weer aangepast gaan worden.

Elke marathon binnen of buitenland heeft zijn eigen karakter. De ene is technisch, de andere heeft veel hoogtemeters en weer een andere is een vlakke en snelle marathon. Voor ieder wat wils in een seizoen.

Het is mooi dat er mensen op geheel vrijwillige basis hun best doen om zich in te zetten voor onze mooie sport en al maanden van te voren bezig zijn met allerlei zaken (parcours maken, beschrijven, vergunningen aanvragen, parcours veranderen opnieuw indienen, nog wat veranderingen en uiteindelijk een goedkeuring krijgen, vrijwillgers zoeken, sponsoren benaderen en noem maar op). Hierdoor kunnen wij een paar uurtjes een wedstrijdje rijden.


Edit: Ik zit overigens zelf niet in de organisatie, maar ken veel mensen die zich hier wel mee bezig houden en weet wat voor een moeite zij ervoor doen om ons te kunnen laten rijden. Zo heb ik meerdere keren een route gereden die "het" zou moeten worden en was ik zaterdag verbaasd over de gewijzigde route. Dit allemaal omdat er op het laatst weer aanpassingen gemaakt moesten worden.
Helmuth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 16:31

Fred (mtb-sport) schreef: ma 11 maart 2019, 13:42 @Rutger: Plaats linkjes maar. Sta versteld van aantal positieve reacties. Dus toch een voordeel dat Fredje gestopt is met marathons en Fred 2.0 alleen maar wat rond trapt......

Mbt parcours, wat als eerder aangegeven wordt (oa Helmuth ) : Het is altijd wat.
Te breed: saai.
Singletracks: Opstoppingen.
Regen: Nat
Droog: Stof
Helemaal mee eens! Je kan het niet voor iedereen helemaal goed doen.

Gelukkig zitten volgens mij de meesten hier op het forum op 1 lijn en zijn we met z'n allen blij dat er de laatste jaren meer marathons worden georganiseerd.

En bedankt voor de mooie foto's! :-q
Plaats reactie