Bart Brentjens Challenge, NK Marathon, Eijsden, 29 sept. 2019

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Ypuh
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: di 1 maart 2016, 18:24
Mijn mountainbike: Wilier 503 Plus

Ik ben er morgen ook weer bij voor de 75km. Vorig jaar was top (maar wel druk), dus ik hoop dat de weersvoorspelling wat mensen afschrikt :D.
Mees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: wo 9 januari 2008, 23:52
Mijn mountainbike: Liteville 101 MK1 / Cannondale F29 Carbon 2

Succes allemaal! Volgens buienradar gaat het meevallen. Volgend jaar probeer ik er weer bij te zijn, liever niet in laatste weekend september.
Haast u langzaam
Moddervlek
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: do 2 april 2015, 17:55
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

Nu in Eijsden. Hier is niets meer van de regenbuien van gisteren te zien :-q
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Zet vanmiddag even de foto,s van je fiets erop. Dan kunnen we echt even kijken of er niets van te zien is 8)
Zumpelvelder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1927
Lid geworden op: di 16 oktober 2007, 22:58
Mijn mountainbike: Stumpjumper 29"
Contacteer:

De winnaar "Hans Becking" heeft het voor BBC-begrippen aardig 'schoon' gehouden als ik de foto zo bekijk... :winkie:
Alhoewel het mij wel weer een loodzware editie lijkt te zijn geweest met de sterke wind en bijkomende nattigheid.

Afbeelding
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Het viel reuze mee, inderdaad. Op wat buien na was het deze keer vooral de sterke ZW-wind die voor extra uitdaging zorgde (boven op de heuvels waren sommige pijlen spontaan afgebroken danwel dubbelgevouwen). De ondergrond bleef steeds prima. De middag eindigde zowaar met een zonnetje.

Wat betreft het NK Marathon.
1 Hans Becking, 2 Lars Boom, 3 Thom Bonder (en tussen deze nr’s 2 en 4 stond een Belg op het BBC podium, Joris Massaer.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik heb toch ook foto's voorbij zien komen van onherkenbare modder monsters 😜
Zumpelvelder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1927
Lid geworden op: di 16 oktober 2007, 22:58
Mijn mountainbike: Stumpjumper 29"
Contacteer:

Rayb81 schreef: zo 29 september 2019, 19:15 Ik heb toch ook foto's voorbij zien komen van onherkenbare modder monsters 😜
..dan heb je teveel in iemands wiel gereden :tong

Stond toch nog veel water op de plateau's rondom Bemelen, dan word je al gauw een moddermonster ja.
Ypuh
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: di 1 maart 2016, 18:24
Mijn mountainbike: Wilier 503 Plus

Het viel vandaag echt reuze mee qua weer. Had rond 12u mijn regenjackje aan gedaan in afwachting van een dikke bui, maar dat bleef beperkt tot een paar druppels. Ook nauwelijks last gehad van de wind op de laatste paar kilometers na.

Ook fijn om te zien dat het parcours er een stuk beter bij lag dan vorig jaar. Minder gevaarlijke/diepe geulen en nauwelijks echt natte plekken :-q. Alleen de 2 stops op de 75km lagen weer redelijk ver uit elkaar. De eerste rond de 22km en de 2e ergens rond de 58km als je er toch al bijna bent (de laatste 5-7km zijn vlak).
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Filmpje L1 (zie oa hoe Ockeloen smokkelt bij de beek...). Aantal klimmen, 48, klopt, de genoemde 2500 hm’s niet... Het moet 114km 2100hm zijn.
http://www.1limburg.nl/l/90806.

Tzt nog een Eurosportuitzending, tijd/datum nog niet bekend.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Yenssen
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: zo 13 juni 2010, 12:08

aurelius schreef: zo 29 september 2019, 18:11 Het viel reuze mee, inderdaad. Op wat buien na was het deze keer vooral de sterke ZW-wind die voor extra uitdaging zorgde (boven op de heuvels waren sommige pijlen spontaan afgebroken danwel dubbelgevouwen). De ondergrond bleef steeds prima. De middag eindigde zowaar met een zonnetje.
Viel reuze mee?!? Vanaf zo ongeveer km 30 tot aan km 100 was het soms een waar waterballet en glibberen en glijden :winkie:
Als dit voor Limburgse begrippen mee viel, dan heb ik medelijden met jullie de rest van het jaar.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

:D :D :D .
Nou, dan ben je inderdaad verwend/niets/weinig gewend, of je had je materiaal niet op orde (bandenkeus/bandenspanning?). Het lag er inderdaad gewoon goed bij, voor een herfstige dag. Terwijl heel Nl echt geteisterd werd door storm en regen ontsprong Zuid L gewoon de dans, punt.
We hebben wel eens edities met buien gehad die alles veranderden in een ware slijkslacht. Neem de recente editie waarbij Boom en vd Vleuten wonnen bv. Dat was het dit jaar alles behalve. De ondergrond is/was nog lang niet verzadigd, dus we genieten er nog maar even van, als Limbo’s :wink: . Dat gemiemel altijd over wat nattigheid en wat modder. Hoort gewoon bij het MTB-en.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Luc K
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: zo 24 januari 2010, 21:28

Ik heb de 110 gedaan. Het is toch altijd een mooi rondje met verrassende stukjes erin. Best jammer dat je zo hard rijdt, de ronde is het waard om eens op een toeristisch tempo na te rijden. De route was goed uitgepijld, alle hulde voor de pijlers. Het noordelijke stuk van de route was zeer nat. Het heeft daar veel en hard geregend (ja, Aurelius, heeeeel nat, het leek daar op Yorkshire :lol: ). Toen we richting Gronsveld reden, werd de ondergrond veel droger. Het was weer een fijne MTB dag, mijn dank aan de organisatie.
Yenssen
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: zo 13 juni 2010, 12:08

Ik ben wel wat gewend hoor en ik kan er ook wel uit de voeten. Probleem met zuid limburg is dat de ondergrond na een paar regendruppels al veranderd van lekker droog naar glibberen en glijden. Het materiaal deed het vandaag uitstekend (op één tandje van de cassette na) en de bandenkeus was ook perfect voor vandaag (fast track 2.1). Mocht zelfs nog even op het podium plaatsnemen voor het NK (2e pl) :)

Wat trouwens wel uitermate frustrerend was: in het programma & op de website wordt vermeld dat alle categorieën afzonderlijk starten met 2 minuten ruimte. En ook werd dit zo gecommuniceerd door de beste KNWU man bij de inschrijving. Dit tot ieders tevredenheid van de deelnemers en ook hoe het hoort bij een Nationaal kampioenschap voor verschillende categorieën.
En wat schetst onze verbazing? Gewoon weer een gezamenlijke start met alle categorieën tegelijk opgesteld. Met als gevolg natuurlijk weer hachelijke situaties in de eerste km's en een opstopping voor het traditionele weiland. Veiligheid staat voorop??
Wie verzint dan toch om het ineens anders te doen?!? Dit leverde een hoop commentaar op van de meeste deelnemers.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

2e pl, da’s best wel goed :winkie:. Proficiat hoor, knap!
Ach ja... NOS Journaal 20.00: 5mm neerslag gem. in Limburg, sommige plekken in ‘Holland’ (alles boven Sittard ongeveer) 30mm...

En 2.1” Fast Tracks, da’s natuurlijk glibberen en glijden, eigenlijk een ambitieus droog weer bandje... maar goed, wedstrijdrijder, 2e plek... gelukkig kwam je nog prima vooruit. Met wat power en techniek compenseer je aardig wat... Voor gewone toerrijders echter een onderbemeten band, had geen enkele local aanbevolen voor een dag als vandaag.

En het Noordelijke Plateau is... uhh... plateau, plat. Klopt dat het daar het eerst blijft staan. Op de hellingen in mn de Voerstreek, Onderste/Bovenste Bos, de eerste 50-60km zeg maar, was relatief het best.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie