Bart Brentjens Challenge, NK Marathon, Eijsden, 29 sept. 2019

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Gezien de weersverwachting zal het parcours nat en modderig zijn. Dus: zorg voor banden met voldoende grip, naast een goede lekbestendigheid.

Ervaren wedstrijdrijders weten meestal wel wat ze dan het liefste rijden.
Toerrijders kunnen het best gewoon op safe spelen. Dwz: zorgen voor voldoende noppen, pas op met gladdere semislicks.
Alle pijlers zullen bv wel Nobby Nick achtige banden rijden. En daar zitten best een paar snelle toerrijders/oud-wedstrijdrijders tussen.
Of iets als een Maxxis Ikon, minimaal. En ook die laatste gaat het zeker lastig hebben in de modder. Voorkant qua bochtengrip, achterkant qua klimtractie/remgrip bergaf. Als je niet een heel goede techniek hebt waarmee je de tekortkomingen van zo'n band wat kunt compenseren, speel dan op safe, zou ik zeggen.
Tubeless, vloeibare latex, is altijd een pre, en dan nog... reservebandje(s) mee!

Dit jaar komt er trouwens een 25 min durende reportage van de BBC, het NK Marathon, op Eurosport, leuk! Benieuwd hoe ze eea in beeld gaan brengen.

En de E-bikes die voor de wedstrijd uit rijden hebben woensdag een week geleden testgereden met Bart Br. zelf erbij op een e-fully. Proef inclusief accuwisselingen geslaagd. Vandaag is er testgereden zonder 'E', naar ik begreep.

De meeste pijlers hebben de afgelopen week een transalp bij het Gardameer erop zitten... de meesten gaan zaterdag weer voor het eerst fietsen, uitpijlen... ik heb dus geen updates over hoe het parcours er nu bij ligt. Volgt zaterdag wel.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
SCape_Rider
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:43
Mijn mountainbike: Ghost Lector + KTM Myroon

Zoals het er nu uitziet hou ik het voor a.s. zondag op een combo van Racing Ray met Rocket Ron in de Snake Skin versie. Tubeless natuurlijk.
Als het nog echt veel zou gaan regenen monteer ik eventueel een setje Wolfpack Cross.

Als zelfs meester Bart B himself tijdens zijn verkenning van een week geleden te kampen had met een lekke voorband, weet je wel dat datzelfde ook jou kan overkomen.
Een stevigere band type Protection, Snake Skin, ... of hoe ze dan ook door de verschillende bandenmerken genoemd worden, zijn geen overbodige luxe. Die enkele extra grammetjes zullen voor het gros onder de deelnemers geen of slechts een minimale invloed hebben op de eindtijd.
Succes @all
pvandebe
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 21 april 2010, 08:51
Mijn mountainbike: Scott Scale 915

Dat weer draait ook alle kanten op. Eerder op de week was vrijdag en zaterdag goed met alleen zondagnamiddag regen vanuit het westen. Momenteel vrijdag en zaterdag mogelijk regen met zondag zwaar bewolkt en hevige regen. (en dit is mee mijn eerste bericht hier sinds lang , dag allemaal :) ). 110 km door de modder ploeteren in de gietende regen zie ik echt niet zitten voor een eerste deelname.
erwinmesu
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 2 mei 2017, 09:19

Vandaag de eerste 20 km van de BBC gereden. Viel me nog heel erg mee met de modder. Maxxis Ikon voor en Recon Race achter was goed te doen. Kon wel de eerste plug alweer steken in de achterband want die reed ik lek ondanks alle bescherming in de band.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

erwinmesu schreef: do 26 september 2019, 19:12 Vandaag de eerste 20 km van de BBC gereden. Viel me nog heel erg mee met de modder. Maxxis Ikon voor en Recon Race achter was goed te doen. Kon wel de eerste plug alweer steken in de achterband want die reed ik lek ondanks alle bescherming in de band.
Hier toch de keus om de fast tracks te vervangen voor mijn Ground Control set.

Hopelijk genoeg bescherming en grip mocht het echt modderig worden.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Gebruikersavatar
melkman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 14:11
Mijn mountainbike: Pilot

Voor mij ook eerste deelname BBC. Gaan morgenmiddag al voor klein rondje en zondag de 75K (als het slijk niet te erg is). Is er bij start/finish bewaakte fietsenstalling voorzien? Anders neem ik een hangslot mee.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Moddervlek
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: do 2 april 2015, 17:55
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

Ik heb de afgelopen week buienradar en wat statistieken mbt de neerslag in Zuid-Limburg redelijk fanatiek bijgehouden :wink: Wat mij opviel is dat het zuiden behoorlijk bespaard is gebleven van regenbuien. Ook het neerslagtekort is nog steeds in ons voordeel https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimat ... gtemonitor

Vanmiddag ben ik aangekomen in Sittard en snel gekeken op een van de nattere delen van de Windraak route en werd blij verrast; daar ligt het er iig nagenoeg droog en snel bij. Morgen lijkt het hier gelukkig ook weer een droge dag te worden.
Hopelijk blijft de buienactiviteit op zondag ook meer in de rest van Nederland :-q
Gebruikersavatar
vandebb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 23 april 2012, 15:28

Hou ons aub op de hoogte, alvast bedankt
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Moddervlek schreef: vr 27 september 2019, 18:49 Ik heb de afgelopen week buienradar en wat statistieken mbt de neerslag in Zuid-Limburg redelijk fanatiek bijgehouden :wink: Wat mij opviel is dat het zuiden behoorlijk bespaard is gebleven van regenbuien. Ook het neerslagtekort is nog steeds in ons voordeel https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimat ... gtemonitor

Vanmiddag ben ik aangekomen in Sittard en snel gekeken op een van de nattere delen van de Windraak route en werd blij verrast; daar ligt het er iig nagenoeg droog en snel bij. Morgen lijkt het hier gelukkig ook weer een droge dag te worden.
Hopelijk blijft de buienactiviteit op zondag ook meer in de rest van Nederland :-q
Wanneer je de berichten op dit forum van de laatste 4-5 edities leest zie je regelmatig dit soort berichten tegen komen. Twee keer was het zelfs zo dat de route de dag van de voren er nog 'kurkdroog' bij lag en was het op zondag baggeren geblazen. Ik hoop dat het dit jaar precies andersom is :wink:
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De pijlen hangen :-q !
Gisteren was het de hele dag droog, vanochtend ook, stevig windje... de route ligt er op dit moment gewoon heel goed bij. Alleen op het Plateau van Margraten, relatief vlak, wat modderstukjes (95 en 110km). Maar het stuk Voerstreek vanaf Altembrouck, waar ik zelf bezig was, prima. Harde bovenlaag, goed rollend, alles behalve verzadigd.
Vandaag blijft het weer zo... en zoals Rokl al aanhaalde... we laten ons maar weer verrassen door wat het weer verder voor ons in petto heeft.

Mijn Weather Pro app zegt voor morgen tussen 0800 en 1700:
15-17 gr, 65-80% kans op in totaal 2,2mm neerslag, 30km/u ZW.
Laatst gewijzigd door aurelius op za 28 september 2019, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
coolpluggy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 21 mei 2018, 19:38

rokl schreef: za 28 september 2019, 08:30
Moddervlek schreef: vr 27 september 2019, 18:49 Ik heb de afgelopen week buienradar en wat statistieken mbt de neerslag in Zuid-Limburg redelijk fanatiek bijgehouden :wink: Wat mij opviel is dat het zuiden behoorlijk bespaard is gebleven van regenbuien. Ook het neerslagtekort is nog steeds in ons voordeel https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimat ... gtemonitor

Vanmiddag ben ik aangekomen in Sittard en snel gekeken op een van de nattere delen van de Windraak route en werd blij verrast; daar ligt het er iig nagenoeg droog en snel bij. Morgen lijkt het hier gelukkig ook weer een droge dag te worden.
Hopelijk blijft de buienactiviteit op zondag ook meer in de rest van Nederland :-q
Wanneer je de berichten op dit forum van de laatste 4-5 edities leest zie je regelmatig dit soort berichten tegen komen. Twee keer was het zelfs zo dat de route de dag van de voren er nog 'kurkdroog' bij lag en was het op zondag baggeren geblazen. Ik hoop dat het dit jaar precies andersom is :wink:
Ik ben wel hoopvol gestemd:
  • in september, op afgelopen week na, nauwelijks geregend. Alles was kurkdroog.
  • deze week (vooral op donderdag) +/- 12 mm gevallen. Door droogte is hier al niet veel meer van te merken. Vanochtend nog stukje rond 3-landenpunt gereden. Droog parcours
  • tot morgenvroeg wordt nauwelijks nog neerslag voorspeld. Misschien nog kleine bui zaterdagavond.
  • morgen vanaf 9/10 u tot +/- 13/14 u lichte neerslag: 1 mm/uur. Zou mij verbazen als dit tot een compleet baggerparcours zou leiden. Misschien tegen het einde als er 3/4 mm gevallen is en er al veel rijders overheen zijn geweest.
De situatie die rokl beschrijft (kurkdroog op zaterdag en bagger op zondag) zie ik alleen maar gebeuren als het zaterdagnacht/zondagmorgen hard gaat regenen. En daar ziet het gelukkig, i.t.t. ZW-NL, niet naar uit.
Moddervlek
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: do 2 april 2015, 17:55
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

coolpluggy schreef: za 28 september 2019, 14:38
rokl schreef: za 28 september 2019, 08:30

Wanneer je de berichten op dit forum van de laatste 4-5 edities leest zie je regelmatig dit soort berichten tegen komen. Twee keer was het zelfs zo dat de route de dag van de voren er nog 'kurkdroog' bij lag en was het op zondag baggeren geblazen. Ik hoop dat het dit jaar precies andersom is :wink:
Ik ben wel hoopvol gestemd:
  • in september, op afgelopen week na, nauwelijks geregend. Alles was kurkdroog.
  • deze week (vooral op donderdag) +/- 12 mm gevallen. Door droogte is hier al niet veel meer van te merken. Vanochtend nog stukje rond 3-landenpunt gereden. Droog parcours
  • tot morgenvroeg wordt nauwelijks nog neerslag voorspeld. Misschien nog kleine bui zaterdagavond.
  • morgen vanaf 9/10 u tot +/- 13/14 u lichte neerslag: 1 mm/uur. Zou mij verbazen als dit tot een compleet baggerparcours zou leiden. Misschien tegen het einde als er 3/4 mm gevallen is en er al veel rijders overheen zijn geweest.
De situatie die rokl beschrijft (kurkdroog op zaterdag en bagger op zondag) zie ik alleen maar gebeuren als het zaterdagnacht/zondagmorgen hard gaat regenen. En daar ziet het gelukkig, i.t.t. ZW-NL, niet naar uit.
Nou.. :(( :cry: Het laatste anderhalf uur stortregen in Sittard :-{

Is Eijsden eo ook zo nat geworden??

Edit: volgens buienradar-1-uur-terug is de bui bovenlangs Eijsden eo getrokken. Zou mooi zijn
Laatst gewijzigd door Moddervlek op za 28 september 2019, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Klinkt bekend, ik heb me op die manier al 2x laten verleiden om toch te gaan en toch volledig doorweekt hem te rijden. Ik zou die Limburgers niet vertrouwen! :wink:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
pvandebe
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 21 april 2010, 08:51
Mijn mountainbike: Scott Scale 915

Zie net op buienradar dat er een hele hoop zonet is uitgevallen. Dat is natuurlijk zo weg vannacht maar ipv 19° eerder voorspeld is het nu nog maar 16° op zondag. Als er dan nog een bui op je valt kan je wel eens last van kou krijgen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Check Buienradar, Eijsden, 24 uur en trek je eigen conclusies :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie