Bart Brentjens Challenge, NK Marathon, Eijsden, 29 sept. 2019

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
v_schultinge

aurelius schreef: zo 29 september 2019, 20:01 Filmpje L1 (zie oa hoe Ockeloen smokkelt bij de beek...). Aantal klimmen, 48, klopt, de genoemde 2500 hm’s niet... Het moet 114km 2100hm zijn.
http://www.1limburg.nl/l/90806.

Tzt nog een Eurosportuitzending, tijd/datum nog niet bekend.
Word je voor het parcours verlaten niet gediskwalificeerd?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als de KNWU dit onder ogen of ter ore komt, of als er protest wordt aangetekend? Geen idee of ze hier pro-aktief aktie op ondernemen.

Er was in ieder geval heel bewust een lint gehangen, omdat er eerder op die plek belangrijke beslissingen gevallen zijn, en toen was er nog ruimte om te discussieren of die beek nou wel of niet tot het parcours behoorde.
Die onduidelijkheid was nu bewust weggenomen door dat lint, geen ruimte voor discussie dit jaar.

En wat de KNWU nu gaat doen? Voor het podium had het gelukkig geen consequenties.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

aurelius schreef: zo 29 september 2019, 22:16 Als de KNWU dit onder ogen of ter ore komt, of als er protest wordt aangetekend? Geen idee of ze hier pro-aktief aktie op ondernemen.

Er was in ieder geval heel bewust een lint gehangen, omdat er eerder op die plek belangrijke beslissingen gevallen zijn, en toen was er nog ruimte om te discussieren of die beek nou wel of niet tot het parcours behoorde.
Die onduidelijkheid was nu bewust weggenomen door dat lint, geen ruimte voor discussie dit jaar.

En wat de KNWU nu gaat doen? Voor het podium had het gelukkig geen consequenties.
Ik zou zeggen diskwalificeren, zodat het zeker duidelijk is voor volgende keren
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

(Waar meldt je zoiets formeel eigenlijk precies? 'De KNWU' is nogal een alomvattend wijds begrip? Ben geen wedstrijdrijder, heb er dus 0 verstand van... En er is nogal wat leeswerk, wil je erachter zien te komen, https://www.knwu.nl/kenniscentrum/renne ... ntainbiken).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

@Aurelius: het lag er écht wel slecht bij. Vanaf Gulpen tot Cadier en Keer heb ik echt door heel, heel veel water en modder gereden. Sommige afdalingen waren glibberig, sommige gravel/asfaltpaden waren gewoon riviertjes. Denk dat het daar net zo slecht was als twee jaar geleden.

Maakte mij verder niet uit, ik had al een beetje gehoopt op deze omstandigheden omdat dat het nog meer mountainbiken maakt. Heb me onderweg weer super vermaakt (ook dankzij goede benen). Dacht onderweg nog: dit is qua parcours eigenlijk een van de leukste die ik ooit heb gereden (in Europa). Hele tijd met een Spanjaard gereden en die gaf naderhand aan dat hij het ook supergaaf vond en zeker terugkwam. Was wel wat verrast door de modder haha.

Zag redelijk wat fotografen her en der, iemand enig idee waar die foto's terug te vinden zijn?
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Juul schreef: ma 30 september 2019, 08:43 @Aurelius: het lag er écht wel slecht bij. Vanaf Gulpen tot Cadier en Keer heb ik echt door heel, heel veel water en modder gereden. Sommige afdalingen waren glibberig, sommige gravel/asfaltpaden waren gewoon riviertjes. Denk dat het daar net zo slecht was als twee jaar geleden.

Maakte mij verder niet uit, ik had al een beetje gehoopt op deze omstandigheden omdat dat het nog meer mountainbiken maakt. Heb me onderweg weer super vermaakt (ook dankzij goede benen). Dacht onderweg nog: dit is qua parcours eigenlijk een van de leukste die ik ooit heb gereden (in Europa). Hele tijd met een Spanjaard gereden en die gaf naderhand aan dat hij het ook supergaaf vond en zeker terugkwam. Was wel wat verrast door de modder haha.

Zag redelijk wat fotografen her en der, iemand enig idee waar die foto's terug te vinden zijn?
@Juul, anderen, ik geloof jullie, Gulpen - Cadier, Noordelijke lus, ik ben daar zelf gisteren niet geweest, wel op de hele Zuidelijkere 40-55-75km lus. Het bevestigt het algemene weerbeeld dat in de Noordelijke helft van het land het bar en boos was, en in de Zuidelijke helft, nou ja :winkie: ....

Ik hoop vooral dat iedereen lol heeft gehad op het parcours, en we gaan nu nadenken over weer eens een ander rondje, komend jaar, danwel jaar erna. Zelfde rondje andersom, of eens naar De Dellen/Amby - Valkenburg, of eens op en neer 3 Landenpunt, of toch zuidelijker richting/voorbij Vise... Varianten genoeg, met allen hun voors/tegens (vergunningtechnisch gezien dan, paadjes genoeg!).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
dirtbikertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 310
Lid geworden op: za 10 februari 2007, 18:20

v_schultinge schreef: zo 29 september 2019, 22:06
aurelius schreef: zo 29 september 2019, 20:01 Filmpje L1 (zie oa hoe Ockeloen smokkelt bij de beek...). Aantal klimmen, 48, klopt, de genoemde 2500 hm’s niet... Het moet 114km 2100hm zijn.
http://www.1limburg.nl/l/90806.

Tzt nog een Eurosportuitzending, tijd/datum nog niet bekend.
Word je voor het parcours verlaten niet gediskwalificeerd?
Dat is ook exact hoe wij daar in de kopgroep op reageerden toen we dit zagen en we onderlangs voorbij werden gestoken. Maargoed, dat is niet de enige keer gisteren dat enkelen eraan moesten worden herrinerd dat afsnijden niet tot de mogelijkheden behoorde.

Ikzelf moet diegene die eerder over goed uitgepijld sprak toch tegenspreken; zowel de twee beloften (gebroeders van Dijke) die op kop reden als ondergetekende zijn verkeerd gereden. In mijn geval; Bemelerberg, waar 2 jaar terug schijnbaar hetzelfde probleem zich heeft voorgedaan. Een pijl naar rechts waar je zowel de asfalt afdaling als een (toen nog onbereden) grasstrook op kon gaan. Ik koos voor de asfalt afdaling, maar dat bleek niet de goede keus te zijn. Wel weer tijd terug gewonnen in de daaropvolgende kilometers, maar in ieder geval zeker niet genoeg om dat te compenseren. Misschien opbouwende kritiek; in de verkeerde afslagen een kruis monteren net zoals bij de meeste duitse marathons? Consistent meer dan één (eenduidige) pijl monteren voor een afslag? Zou beiden denk ik enorm helpen om dit in de toekomst te voorkomen. Voorrijders is overigens ook al een ontzettend goede natuurlijk, dus daarover niets aan te merken.

Verder blijf ik het bijzonder vinden dat zowel bij het belgisch als nederlands kampioenschap buitenlandse renners tegelijkertijd met de renners voor het kampioenschap starten (alhoewel ik het dit maal zeker niet erg vond, maar dat terzijde).
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

:-q .
Blijf maar posten, alle opmerkingen worden voorgelegd aan de organisatie!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

Op de Gulpenerberg is er nu twee jaar twijfel over asfalt of singletrack/graspaadje. Ik had nu de intentie om op het gras te blijven, maar heb (net als de rest van de groep) toch een paar honderd meter asfalt meegepakt. Misschien ook kijken hoe dat aan te pakken (al maakt het volgens mij niks uit waar je daar fietst, ik wilde vooral uit de wind blijven zitten).

Nu kan ik de route van de BBC inmiddels wel blind rijden (heb amper een pijl gezien), maar denk dat het voor ambitieuze wedstrijdrijders nog steeds noodzaak is om de GPX in je Garmin te zetten. Volgens mij is het systeem van de uitpijlers vrijwel waterdicht, maar het kan nog steeds misgaan door de weersomstandigheden of onwelwillenden die ergens een bordje weghalen. Zeker als volgend jaar de route wordt veranderd, moet wat dat betreft iedereen extra voorbereid zijn denk ik.

@Roel: waar werd er nog meer afgesneden dan?
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Klopt @Juul, Gulpenerbergklim stond ook op dat L1-filmpje, gras vs asfalt, maar daar zijn de consequenties inderdaad niet zo groot. Hele stuk met lint afzetten is daar onbegonnen werk. Vrije keus laten een optie? Maar goed... parcours kan volgend jr dus geheel anders zijn...

Pijlsysteem dat we nu hanteren, met 2 voorrijders erbij, is wel maximaal, dus GPX is een must voor de onvoorziene omstandigheden, en evt voorrijden is een pre...
We pijlen zaterdag ieder een traject uit met groepen van 2-3 pijlers. Zondagochtend controleren we een 2 uur voor start elk traject opnieuw, hangen we omgedraaide en verdwenen pijlen terug (gebeurt standaard, helaas, pijlen weghalen). Dan komt er een e-bike voorrijder 1/2u voor de kopgroep uit met reservepijlen, dan komt een voorrijder met e-bike iets voor de kopgroep. En de pijlers blijven rondjes rijden op hun traject, tot het afpijlen begint.
Als het afpijlen begint worden er eerst lussen kortgesloten door een pijl om te hangen, iedereen ziet dan een bepijlde kortere route terug richting Eijsden. En de terug naar Eijsden routes worden pas maandag en dinsdag opgeruimd, zodat iedereen de weg terug naar Eijsden kan vinden, zelfs als je pas na 1800 mocht arriveren op de Vroenhof in Eijsden.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

Omdat het volgend jaar geen NK is, is het een mooi moment om wat te experimenteren met de route denk ik. Toen het in verleden richting Camerig etc ging was het ook gaaf. Al heb ik op het huidige parcours eigenlijk weinig aan te merken, ik vind het een heerlijke mix van alles wat je in de omgeving kan vinden.
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

Wat verlaat, mijn blog over deze wedstrijd:

https://www.bikesight.nl/nk-marathon-de ... ect-elite/
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Weer een mooi verslag, @Juul!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Mee eens. Zoals altijd een pret om te lezen. Je hebt de lat zo hoog gelegd dat blijkbaar niemand meer op het forum zin heeft om een wedstrijdverslag te schrijven :-q :-q
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

Juul schreef: vr 25 oktober 2019, 10:06 Wat verlaat, mijn blog over deze wedstrijd:

https://www.bikesight.nl/nk-marathon-de ... ect-elite/
Eens met de vorige reacties, ben op de site blijven hangen en nog zeker 3 kwartier andere verslagen zitten lezen. Genoten!
Plaats reactie