Ötztal Cycle Marathon

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Plaats reactie
robvanderdonk
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 2 september 2019, 16:34

Beste Mountainbikers,

Ik hoop dat ik dit op de juiste plek post, maar ben niet helemaal zeker, klopt het niet laat het dan vooral weten!
Samen met een vriend heb ik het plan om de Otztal Cycle Marathon te gaan fietsen.
Afgelopen jaren een tocht van +/- 240 km en 5500 hoogtemeters.

Ik vroeg me af of hier mensen zijn die soortgelijke afstanden fietsen op een dag, en een soort van indicatie qua training kunnen geven.
Sinds 6 jaar fiets ik, en heb op de racefiets al redelijk wat ervaring qua langere tochten (oa. Ronde van Vlaanderen van 230km en 2100 hoogtemeters).
Vooral de 3000 extra hoogtemeters lijken me een behoorlijke extra uitdaging en misschien lastig te trainen in het vlakke Nederland.
Iemand die hier ervaring mee heeft, en misschien wat tips kan delen?
Daarnaast vraag ik me ook af of er bij zo'n tocht nog veel verschil zit tussen fietsen op een MTB of racefiets?

Alvast bedankt!
Rob
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Ik denk dat de afstand op zich niet zozeer het probleem is maar de combinatie met het aantal hoogtemeters maakt deze tocht heel zwaar. Dat gaat je gemiddelde aanzienlijk beïnvloeden dus zal het een zeer lange duurinspanning worden. Ik denk dat je moet rekenen op ten minste 10-12 uur fietsen. Dit betekent dus heel veel duurtraining en zeker een aantal trainingen/tochten van 8 uur of langer. Je zou het kunnen combineren met een vakantie in de Alpen zodat je de laatse weken veel klimmeters kan maken.

En ja MTB of racefiets maakt groot verschil omdat een racefiets veel lichter is dan een MTB en je dat extra gewicht dus ook omhoog moet fietsen. Je rijd met een racefiets dus harder omhoog (en ook harder naar beneden trouwens)
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Ik vermoed dat je het over de Otztaler Radmarathon hebt? Ik heb deze afgelopen zondag gereden. Een zeer zware rit uiteraard, bij de zwaardere granfondo's die je kan rijden. Maar laat je dit niet afschrikken, met de juiste training kan je alles rijden. Ik zou hier wel echt niet met de mtb starten. De rit is zwaar genoeg zonder er extra kilo's en rolweerstand bij te nemen. En in alle afdalingen (snelle afdalingen hier) zal je maximale verzet te klein zijn.

En ik wil je enthousiasme niet te fel temperen, maar ik heb drie maal tevergeefs moeten deelnemen aan de loting alvorens ik dit jaar kon starten. Ik zou dus nog even afwachten alvorens je reisje te boeken ;)
robvanderdonk
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 2 september 2019, 16:34

Bedankt voor de snelle reacties. Oké dan gaat het op de racefiets worden.
Hopelijk gaat het wat worden met de loting dan.
Zijn er nog tips om juist de hoogtemeters specifiek te trainen, behalve langere tochten in NL?
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Absoluut racefiets want je zou echt de enige zijn die hieraan begint met een mtb. Het is volledig asfalt en gewoon een hele zware bergrit.

Ik zou willen beginnen te vertellen dat je dit absoluut niet moet onderschatten. Het is een zware rit en niet zelden met slecht weer. Ik zie dat je de Ronde van Vlaanderen hebt gereden. Dat is kwa afstand en tijdsduur misschien enigszins vergelijkbaar maar niet als het gaat om het bergop rijden en dalen. Dit zijn allemaal lange beklimmingen en dus ook lange afdalingen. Waar je op de Vlaamse heuvels nog wel een keer op kracht kunt doortrekken moet je dat hier beslist niet doen. Beter fiets je alles met een min of meer gecontroleerde hartslag. Ter indicatie: Bergop moet je nog kunnen praten.

Train niet alleen duurvermogen bergop maar ook afdalingen. Ook dit is echt iets anders als Vlaams werk. Om een beeld te geven, in de afdaling van de Kuhtai kun je de 100km/u aantikken.

Zoek je voorbereidingstochten in het rijden van langere beklimmingen. Vanuit Nederland kom je dan uit bij lange toertochten (of met gps uiteraard) door de Ardennen, in Luxemburg of de Eifel. Wellicht een keertje de Vogezen. Je zou ook kunnen overwegen om er een meer jaren plan van te maken en eerst een wat eenvoudiger doel uit te zoeken. Dat zou zomaar een goed plan kunnen zijn als je nog onervaren bent op dit terrein. :-q

Je gaat op fiets.nl/forum meer mensen vinden die ervaring hebben met deze tocht.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Met deze vraag in je achterhoofd kun je het beste een account openen op het racefietsersforum: https://www.fiets.nl/forum
Daar zijn heel veel andere cyclorijders actief en die kunnen je wel verder helpen.
Je hebt nu ongeveer een jaar om je voor te bereiden op de volgende editie. Dat jaar ga je nodig hebben. Ga veel fietsen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Bottecchia schreef: zo 8 september 2019, 19:35 Absoluut racefiets want je zou echt de enige zijn die hieraan begint met een mtb. Het is volledig asfalt en gewoon een hele zware bergrit.
Ik heb iemand met een plooifiets zien rijden dit jaar :lol:
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

:o

Lijkt me echt heerlijk bijtrappen met zo'n fiets in de afdalingen. :D
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Dat lijkt me levensgevaarlijk in de afdalingen met kleine wieltjes en zo’n kötstuurtje. Ik zou je uit de wedstrijd halen en aan de kant zetten.
ORM begint met een hele lange afdaling van Sölden naar Ötz tot aan de voet van de Kuhtai. Daar wil je geen vouwfiets in het peloton
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie