9th Wave BIKE Marathon 7 maart 2020 in Apeldoorn

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

schepp schreef: zo 8 maart 2020, 09:26
Rayb81 schreef: za 7 maart 2020, 23:26 Dit soort problemen houd je altijd.
Ik heb ook hele clubs door de berm moeten inhalen, gelukkig zonder schade.

Sommige singletracks waren zo lang dat het best wat tijd kostte als er een langzame club voor je reed waar je niet voorbij kon.

Misschien een maf idee maar waarom zou je niet beide categorieën tegelijk laten starten met van beide afstanden de snelle mannen samen vooraan?
das geen maf idee hoor, enige is,..wie zijn de snelle mannen en vrouwen :winkie: Het is makkelijker om een licentievak te maken,...heb je ook nog een keer wat aan dat ding :wink:. Dat lange single track na de duinen kan je er ook nog uithalen.
Een licentie zegt niet zoveel denk ik. Ik heb geen licentie bijvoorbeeld. Maar denk dat er heel wat mensen zijn die wel een licentie hebben en slechtere uitslagen rijden. Gisteren stond ik netjes in de rij bij de start en dan lopen er allemaal mensen langs de treinbaan verder na voren. Omdat ze denken zelf heel goed te zijn. In veel gevallen zelf overschatting. Of onderschatting van je tegenstanders.
Niet erg natuurlijk, maar ik moet wel moeite doen om hier niks van te zeggen.
Op basis van uitslagen van afgelopen jaren een startvak indelen is na mijn idee de beste oplossing.
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
Araldo
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 22:30
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

Gisteren voor het eerst meegereden. Ik kan me wel vinden in de commentaren. Niveauverschil was enorm. Ik reed de 105km om het een keer te proberen en niet per se voor een snelle tijd. Ik startte daarom ook bewust achteraan. De snelheid waarmee de 70km-rijders vanachter komen is niet vergelijkbaar met de staart van de 105km. En dan net precies op singletracks. Vervelend voor de degene die echt voor de overwinning willen gaan, maar ook vervelend voor de staart van de 105k. Niet echt relaxt om min of meer omver gereden te worden. Er zaten behoorlijk wat aso's bij de snelle jongens. Ik snap de adrenaline-rush, maar er is een grens. Blij dat ze op een gegeven moment allemaal voorbij waren. Ook heel veel van de gasten op hun bek zien gaan, doordat ze rare lijnen gingen rijden.

Genoeg over de niveau- en snelheidsverschillen. Geen idee hoe het andere jaren was, maar ik vond het parcours er behoorlijk zwaar bijliggen. Ik was zelf niet helemaal fit ivm een virusje (gelukkig geen Corona :wink: ), maar heb 'm wel uitgereden. In de laatste ronde ontzettend veel last gehad van kramp, maar toch doorgezet. Volgens mij zijn er ontzettend veel mensen geweest die 'm niet hebben uitgereden. Ongeveer de helft van de mensen die ingeschreven stonden zijn gefinisht. Zegt natuurlijk nog niets over hoeveel mensen er uiteindelijk gestart zijn.

Ondanks de niveauverschillen, de chaos op zijn tijd, mijn beperkte conditie en de zwaarte van het parcours toch genoten. Altijd lekker om in zo'n schitterende natuurschoon te kunnen fietsen. Vandaag lekker rustig aan doen en herstellen. En mijn fiets schoonmaken :D
Reinhard
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 15 juli 2009, 14:20
Mijn mountainbike: Canyon GC SLX XO 2*10

Tja het is altijd behelpen.. maar afstand vergroten tussen de starts is wel aan te raden. Licentievak is ook goed.. heeft niet zo zeer met snelheid te maken maar meer met investering. Rij je vaak wedstrijden dan loont een licentie en die is e
r niet voor niets.
Eerste 50 in een vak.... mwah. Ik ben nu weer een beetje in vorm en wil zo snel mogelijk aansluiten.. dat gaat dan niet en dan ben je al wat kansen kwijt.

Was na de start perikelen heerlijk afzien gisteren...
Helmuth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 16:31

Volgens mij blijft het inhalen altijd een issue. Het is altijd vervelend om op lastige stukken in te halen of ingehaald te worden. Het is ook een stukje geven en nemen. Even netjes aankondigen dat je er langs wilt en daar ook ruimte voor nemen. En als je ingehaald wordt ook de ruimte geven. Soms gaat het erg netjes en soms gaat het niet. De ervaring is met veel marathons dat de mentaliteit vaak te wensen over laat. Sommige snelle rijders vinden dat iedereen aan de kant moet wanneer en waar dan ook, maar aan de andere kant is het ook zo dat sommige langzamere rijders het vertikken om ruimte te geven.

De snelle rijders van de kortere afstand zullen altijd mensen inhalen wanneer de lange afstand ervoor start. Als er meer tijd tussen zit, dan wordt er later op het parcours ingehaald. Afhankelijk van het parcours is het misschien handig om de korte afstand er juist heel snel achteraan te laten starten, wanneer het eerste deel voornamelijk bredere paden heeft. Of juist langer er tussen wanneer er in het begin veel over singletracks gereden wordt.

De lange singletrack lag er nu ook wat slechter bij dan anders. Meer modder en door de stormen van de laatste tijd ook meer takken naast het spoor. Als deze singeltrack eruit gehaald worden, dan krijgt de organisatie commentaar dat er te weinig singletracks inzitten... Helaas kan het niet altijd voor iedereen helemaal goed zijn.

De organisatie heeft te maken met erg veel landeigenaren en dienen aan iedereen toestemming te vragen en hier dient ook een vergunning voor aangevraagd te worden. Het omleggen van het parcours is dan ook niet eenvoudig. Er zijn veel andere routes te rijden in het gebied, maar dat is helaas niet zomaar mogelijk voor een evenement als dit.

Op een aantal belangrijke punten vond ik dat de organisatie erop vooruit gegaan is ten opzichte van eerdere edities:
- De locatie bij FSG was erg goed en ruim voldoende voor het ophalen van de nummers. Er was vrijwel geen wachtrij, dus ook nog tijd voor een kop koffie aldaar.
- De singletrack langs de beek pas aan het einde van de ronde en niet meteen aan het begin. Hierdoor geen opstopping gehad.
- Een tent bij de finish.
- De bewegwijzering was naar mijn idee erg goed.
Ronaldh29
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 271
Lid geworden op: za 27 januari 2007, 14:49
Mijn mountainbike: Specialized Epic S-works

Voor het eerst meegedaan met de 105km. Leuke wedstrijd wel, maar wat een chaos bij de start. :-{ Je zou denken dat dat anders opgelost kan worden. :~ Anyhow, na het nodige inhaalwerk halverwege eerste ronde mooie groep gevonden en daarmee doorgereden. Kan me wel voorstellen dat voor de snelle 70 rijders het crisis is. De top 3 kwam onze groep (overigens met prima communicatie) vlak voordat wij aan de derde ronde begonnen voorbij in hun finish sprint. In de derde ronde kwamen wij ook weer de nodige langzame rijders tegen, dus als je meer tijd tussen de startvakken doet wordt dat voor de snelle 105 rijders weer een groter probleem...
Raba81
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: do 29 januari 2015, 16:27

Even wat anders 😉 .. Ik zag nog fotografen langs de route. Zijn er ook nog ergens foto’s die online komen? Zo ja waar?
ducatif1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 20 november 2011, 12:42
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced Pro-2 29 model 2021
Contacteer:

Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Er zat ook nog een fotograaf op zn vaste plekje ieder jaar aan het begin van de laatste singletrack.
remco1b
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Rayb81 schreef: zo 8 maart 2020, 18:41 Er zat ook nog een fotograaf op zn vaste plekje ieder jaar aan het begin van de laatste singletrack.
Ook nieuwsgierig naar die fotos idd
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

Als licentiehouder kan ik bevestigen dat dat geen garantie is voor enige vorm van snelheid.
Overigens ben ik van mening dat echte bikkels bij een marathon de lange afstand rijden en op de kortere afstand recreanten rijden.
Voor snelle bikkels zijn er XC-wedstrijden.
Onder de 100 km in Nederland is GEEN marathon.
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Pino schreef: ma 9 maart 2020, 19:14 Als licentiehouder kan ik bevestigen dat dat geen garantie is voor enige vorm van snelheid.
Overigens ben ik van mening dat echte bikkels bij een marathon de lange afstand rijden en op de kortere afstand recreanten rijden.
Voor snelle bikkels zijn er XC-wedstrijden.
Onder de 100 km in Nederland is GEEN marathon.
wat een gelul! Ik rij de 70 omdat ik langer dan 3 a 3,5 uur geen reet aan vindt. Ik rij het liefst xc overigens maar op dat gebied wordt er door onze fantastische bond al helemaal niets georganiseerd. Daarnaast rijden er op de 105 misschien nog wel meer recreanten dan op de 70km. Ik heb ook een licentie maar daar heb je in Nederland eigenlijk geen reet meer aan, behalve dat je aan 2 NK's kan deelnemen op de MTB. Elk jaar wordt dat ding duurder maar zijn er steeds minder wedstrijden waar een licentie nodig is. In dat opzicht zou een licentievak wel mijn voorkeur hebben. We betalen immers veel meer.
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

Probeer wat afstand te nemen. Zou jouw elitaire “Opzij,opzij, opzij, ik ben snel en heb een licentie” houding misschien een reden zijn dat er steeds minder XC- wedstrijden zijn? ( dat vind ik overigens ook jammer)
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
NelizRijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 799
Lid geworden op: di 3 april 2012, 00:42
Mijn mountainbike: Oiz,Spark&Flash

Wat een onzin onder de 100 km in Nederland is geen marathon. We noemen het toch ook de halve marathon. En is de afstand dan de enige factor dat het minimaal 100 moet zijn. Je kan dan ook zeggen b.v minder dan 2000hm is geen marathon. Zo'n 3e rondje heeft wat mij betreft weinig toegevoegde waarde en dat zullen wel meerdere vinden denk ik. Het is gewoon een keuze voor een ieder wat wils, vroeger reed ik ook de hele afstand maar steeds met minder plezier. Maar om nou de halve weg te zetten als vnl recreanten slaat nergens op
Reinhard
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 15 juli 2009, 14:20
Mijn mountainbike: Canyon GC SLX XO 2*10

Pino zit nog vast aan het echte mannenkarakter van de langste afstand.
Ook ik ben van de lange overgestapt naar het jurkjes en nagellakfeest van de halve....
Waarom, om dat het wedstrijd en koers karakter toch groter is. Heeft natuurlijk ook met kunnen en trainingstijd te maken.
Maar het feit dat je tot de streep met en tegen elkaar aan het strijden bent spreekt mij meer aan.
De lange afstand is moeilijker en eindigt vaker in een toertocht...

En daar zit hem de kruks, in wedstrijden MOET je ruimte maken voor de snellere mannen. Dat gaat niet altijd maar naar mijn mening wel je plicht als je je inschrijft, anders moet je meedoen met een toertocht. Dat er dan helder gecommuniceerd wordt door de inhalers moet je maar tot je nemen. Die zitten op max vermogen te koersen en hebben geen tijd voor een theekransje
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

schepp schreef: za 7 maart 2020, 21:29
Rayb81 schreef: za 7 maart 2020, 16:57 Net thuis.
Was blij dat ik voor de 70km had gekozen, wat een baggerbende was het brrr.

Uitslagen heb ik nog niet kunnen vinden.
Volgens de mail zouden die op Facebook verschijnen...
Ik vond de drukte en het inhalen van hordes 105km rijders een stuk vervelender dan de modder. Koste me mn wedstrijd doordat ik een dikke stronk tussen mn cassette en achter der kreeg tijdens inhalen door de berm. 10 minuten tussen beide start is echt veeeeeeeeeel te kort. Ik weet dat iedereen er last van heeft maar het beïnvloed de wedstrijd enorm helaas. De nummer uitgifte was vandaag wel prima in orde. Dit was vorig jaar chaos. Verder was alles om het event prima geregeld.
Dat is dan raar, want we hadden als voorwaarde gesteld dat er minimaal 30 min tussen de starts zou zitten, anders zouden we ze niet in de cup doen :)
Plaats reactie