MTB marathon Amerongse Berg 2020- VERZET!

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

De wedstrijd wordt verplaatst van 4 juli naar 19 September 2020.
1 augustus wordt definitief besloten of het een go of no go wordt.

Inschrijven kan nu voor deze marathon 60km en 90km] Tevens cup en ladiescupwedstrijd!
https://mtb-marathon-amerongen.nl/site/inschrijven/

Inschrijving gaat open zodra er duidelijkheid is over het toestaan van evenementen.
Iedereen die al ingeschreven heeft krijgt nu zn geld terug en moet tzt OPNIEUW inschrijven
Er ligt nu een ronde van 30 km, met een paar wijzigingen tov vorig. De finish is weer bij de eenzame eik doordat nu een ander pad gebruikt kan worden om terug te steken. en er zijn wat klims en afdalingen omgedraaid, zodat het wel weer een ander gevoel geeft tov vorig jaar.
afhankelijk van of we overal weer een vergunning voor krijgen een is de ronde ook nog een concept.
Laatst gewijzigd door Rutger S op di 7 april 2020, 10:40, 7 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Rutger S schreef: do 20 februari 2020, 09:51 Inschrijven kan nu voor deze marathon. Tevens cup en ladiescupwedstrijd!
https://mtb-marathon-amerongen.nl/site/inschrijven/

Er ligt nu een ronde van 30 km, met een paar wijzigingen tov vorig. De finish is weer bij de eenzame eik doordat nu een ander pad gebruikt kan worden om terug te steken. en er zijn wat klims en afdalingen omgedraaid, zodat het wel weer een ander gevoel geeft tov vorig jaar.

EChter.
De route is nog niet helemaal definitief, want ohohoh wat ging het moeizaam dit jaar met vergunningen (en nog niet zijnalle binnen). De weerstand neemt elk jaar toe en dit zou zomaar de laatste editie kunnen zijn :( gezien de plannen van oa de gemeente en de instelling van Utrechts landschap, Is de kans behoorlijk groot dat we helemaal geen vergunning meer wordt afgegegeven vanaf 2021 of 22. Ook valt op dat slechts 1 bezwaarschrift al leidt tot allerlei beperkingen, waardoor het steeds moeilijker wordt m uberhaupt nog een ronde uittezetten.

Daaarom mischien nog maar eens goed om te vermelde dat de Gehele netto opbrengst (tussen de 9 en 10k euro per hjaar) naar projecten gaan op de UHR. Zo gaat de helft vd opbrengst dit jaar weer naar de verdere aanleg van het minder valide pad in Leersum (project van SBB) en
de ander helft naar https://plusbusuh.nl/. tichting +BUS Utrechtse Heuvelrug organiseert voor ouderen in kleine groepjes met begeleiding dagelijks uitstapjes naar oa. musea of steden, rondvaarten of rondritten, winkelcentra en andere bezienswaardigheden met als doel het bevorderen van ontmoeting en sociaal contact.
Ik hoop dat het goed komt. Heb je bij de Gem. UH al gevraagd naar een deugdelijk onderbouwde motivatie van de opgelegde beperkingen? Is er een formeel besluit volgens Algemene bestuurswet en voldoet dat besluit aan de criteria van zorgvuldigheid en rechtszekerheid.
Een besluit op basis van één bezwaar lijkt me op het eerste gezicht nogal lichtvaardig gezien het feit dat de MTB Marathon al meer dan 10 jaar bestaat
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

bert l. schreef: do 20 februari 2020, 13:49
Rutger S schreef: do 20 februari 2020, 09:51 Inschrijven kan nu voor deze marathon. Tevens cup en ladiescupwedstrijd!
https://mtb-marathon-amerongen.nl/site/inschrijven/

Er ligt nu een ronde van 30 km, met een paar wijzigingen tov vorig. De finish is weer bij de eenzame eik doordat nu een ander pad gebruikt kan worden om terug te steken. en er zijn wat klims en afdalingen omgedraaid, zodat het wel weer een ander gevoel geeft tov vorig jaar.

EChter.
De route is nog niet helemaal definitief, want ohohoh wat ging het moeizaam dit jaar met vergunningen (en nog niet zijnalle binnen). De weerstand neemt elk jaar toe en dit zou zomaar de laatste editie kunnen zijn :( gezien de plannen van oa de gemeente en de instelling van Utrechts landschap, Is de kans behoorlijk groot dat we helemaal geen vergunning meer wordt afgegegeven vanaf 2021 of 22. Ook valt op dat slechts 1 bezwaarschrift al leidt tot allerlei beperkingen, waardoor het steeds moeilijker wordt m uberhaupt nog een ronde uittezetten.

Daaarom mischien nog maar eens goed om te vermelde dat de Gehele netto opbrengst (tussen de 9 en 10k euro per hjaar) naar projecten gaan op de UHR. Zo gaat de helft vd opbrengst dit jaar weer naar de verdere aanleg van het minder valide pad in Leersum (project van SBB) en
de ander helft naar https://plusbusuh.nl/. tichting +BUS Utrechtse Heuvelrug organiseert voor ouderen in kleine groepjes met begeleiding dagelijks uitstapjes naar oa. musea of steden, rondvaarten of rondritten, winkelcentra en andere bezienswaardigheden met als doel het bevorderen van ontmoeting en sociaal contact.
Ik hoop dat het goed komt. Heb je bij de Gem. UH al gevraagd naar een deugdelijk onderbouwde motivatie van de opgelegde beperkingen? Is er een formeel besluit volgens Algemene bestuurswet en voldoet dat besluit aan de criteria van zorgvuldigheid en rechtszekerheid.
Een besluit op basis van één bezwaar lijkt me op het eerste gezicht nogal lichtvaardig gezien het feit dat de MTB Marathon al meer dan 10 jaar bestaat
De gemeente is bezig met een zonerings beleid die tot inperkingen van evenementen leidt (ik begreep max 2 (fiets? evenementen per jaar, incl toertochten etc) , dat bezwaarschrift is opzich niet de oorzaak, maar draagt wel weer bij aan zo n beslissing. Alles onder het moto overbelasting van flora en fauna voorkomen. Afgezien nog van Utrechts landsschap die de wedstrijd helemaal niet wilt en al helemaal niet op hun terrein (zelfs niet op de mtb route) Veel is nog onduidelijk en het is maar de vraag of ze voor 2021 het beleid al geimplemnteerd hebben, maar de Marathon zal moeten wedijveren om een vergunning met andere evenementen, en wrs wordt een vergunning voor 5 jaar afgegeven. krijg je hem dus niet ben je minimaal 5 jaar de klos.
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Nog nooit een georganiseerde rit, wedstrijd of marathon gedaan. Maar ik heb me net ingeschreven. Ben benieuwd of het iets voor me is.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Wat zijn de beoordelingscriteria voor de vergunning?
Er start maar éen fietsevenement van enige omvang in Am en dat is de MTB-marathon. De rest zijn alleen maar doorkomsten die de openbare weg over de Amerongseberg gebruiken.
En hoe wordt natuurschade beoordeeld?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
jwolfkamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: vr 17 oktober 2014, 11:44
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2019
Contacteer:

Altijd een mooi parcours en wedstrijd. En natuurlijk een thuiswedstrijd. Dus ingeschreven! :-q
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

bert l. schreef: do 20 februari 2020, 19:48 Wat zijn de beoordelingscriteria voor de vergunning?
Er start maar éen fietsevenement van enige omvang in Am en dat is de MTB-marathon. De rest zijn alleen maar doorkomsten die de openbare weg over de Amerongseberg gebruiken.
En hoe wordt natuurschade beoordeeld?

Er zijn wel meer wedstrijden op de amerongse berg iig een crossloop en nog een combi evenement ,
maar goed vragen idd en ik weet dat de lionsclub hier nu mee aan de gang gaat. Misschien dat za tzt nog eens contact met je opnemen.
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

jwolfkamp schreef: vr 21 februari 2020, 11:18 Altijd een mooi parcours en wedstrijd. En natuurlijk een thuiswedstrijd. Dus ingeschreven! :-q
En harry slinger op race pace.. :)
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Ramonn schreef: do 20 februari 2020, 14:33 Nog nooit een georganiseerde rit, wedstrijd of marathon gedaan. Maar ik heb me net ingeschreven. Ben benieuwd of het iets voor me is.
gewoon trappen en sturen en niet te snel beginnen (hoewel de eerste 10 km heel snel zijn :) )
Gebruikersavatar
MCV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: di 9 februari 2010, 22:25
Contacteer:

Zo, INGESCHREVEN :-q . Maar even meeduimen dat de vergunningen op tijd rondkomen, zou toch zonde zijn als dit
mooie evenement dit jaar niet door zou gaan :oops: . Frustrerend als de ambtelijk molens de organisatie lijken tegen
te werken door allerlei schimmige trajecten met betrekking tot de verlening van de vergunningen...

Enfin, ik leg de GoPro’s aan de oplader en poets het stof alvast van de lezen :D
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

MCV schreef: vr 21 februari 2020, 21:36 Zo, INGESCHREVEN :-q . Maar even meeduimen dat de vergunningen op tijd rondkomen, zou toch zonde zijn als dit
mooie evenement dit jaar niet door zou gaan :oops: . Frustrerend als de ambtelijk molens de organisatie lijken tegen
te werken door allerlei schimmige trajecten met betrekking tot de verlening van de vergunningen...

Enfin, ik leg de GoPro’s aan de oplader en poets het stof alvast van de lezen :D
Nu al zin in, zal ook eens vragen of de drone filmbeelden kan maken ipv foto's
wulu
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 31 mei 2010, 21:58

Het zou jammer zijn als deze marathon (voorheen Cyclo) zou verdwijnen. Het probleem van de heuvelrug is de ligging tov de randstad, fietsen is nu erg populair en met de komst van de gravelbike word het drukker in het bos. Als je de wildgroei van gravel evenementen ziet op UH snap ik de opstelling van hun wel... Zij zien het onderscheid niet tussen een gravelbike of mountainbike, met de goede mtb routes kan je ook strenger zijn met het toelaten van het aantal evenementen als gemeente. Het zou voor de marathon tak wel een aderlating zijn als deze “klassieker” ophoud te bestaan, zeker gezien het karakter ervan en dat er altijd een donatie naar een goed doel word gedaan.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Het aantal fietsevenementen in het bos is de afgelopen jaren enorm afgenomen. Van de ca. 15 mtb-tochten is er niet één meer over.
Als ik goed tel, dan zijn er 2 betaalde graveltochten, maar aangezien die door een bedrijf georganiseerd worden, moeten die imho anders beoordeeld worden dan een lokaal initiatief van vrijwilligers.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
wulu
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 31 mei 2010, 21:58

bert l. schreef: zo 23 februari 2020, 11:20 Het aantal fietsevenementen in het bos is de afgelopen jaren enorm afgenomen. Van de ca. 15 mtb-tochten is er niet één meer over.
Als ik goed tel, dan zijn er 2 betaalde graveltochten, maar aangezien die door een bedrijf georganiseerd worden, moeten die imho anders beoordeeld worden dan een lokaal initiatief van vrijwilligers.
Veel graveltochten zijn op gps en worden vaak via Facebook en andere social media “georganiseerd” buiten medeweten van de lokale overheid en grondeigenaren. Er word vaak door de organisatoren gerekend op het goede gedrag van de deelnemers. Het lijkt onschuldig maar wat mij opvalt, is dat de organisaties en initiatiefnemers hiervan eigenlijk de verantwoordelijkheid buiten zichzelf plaatsen. Daar waar een traditionele (veld)toertocht of mtb wedstrijd hun aanvraag via de officiële instanties doen. Deze werken ook vanuit een lokale organisatie, terwijl de niet geregistreerde evenementen vaak vanuit een andere plaats worden georganiseerd op social media met een vertrek en startpunt. Ik kan zo 5 gravel evenementen opnoemen die het afgelopen jaar rondom Amerongen zijn georganiseerd zonder dat de lokale instanties er enige weet van hadden. En 100 man lijkt kleinschalig, maar over een singletrack gaan of stuk wandelroute zorgt voor druk en overlast. Ik denk dat de gemeente UH daar nu strenger op gaat toezien mbt andere evenementen. Omdat ik zelf weleens met zo’n evenement meedeed, heb ik die vraag ook aan een organisator gesteld. Die zien het probleem niet omdat het zo leuk is, terwijl ik al dacht dat dit voor problemen kan zorgen tov het opgebouwde krediet van de mountainbike (wedstrijd) gemeenschap.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Daar heb je wel een punt te pakken.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie