MTB marathon Amerongse Berg 2020- VERZET!

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
wulu
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 31 mei 2010, 21:58

bert l. schreef: zo 23 februari 2020, 11:56 Daar heb je wel een punt te pakken.
Voor mij ook een reden om niet meer mee te doen aan dit soort initiatieven en evenementen op bijvoorbeeld de heuvelrug. Omdat ik weet wat voor moeite het heeft gekost voor de mountainbike community daar, om mooie trails te bouwen zoals Rhenen, Amerongen, Zeist en de marathon. 🙌🏾
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

wulu schreef: zo 23 februari 2020, 11:48
bert l. schreef: zo 23 februari 2020, 11:20 Het aantal fietsevenementen in het bos is de afgelopen jaren enorm afgenomen. Van de ca. 15 mtb-tochten is er niet één meer over.
Als ik goed tel, dan zijn er 2 betaalde graveltochten, maar aangezien die door een bedrijf georganiseerd worden, moeten die imho anders beoordeeld worden dan een lokaal initiatief van vrijwilligers.
Veel graveltochten zijn op gps en worden vaak via Facebook en andere social media “georganiseerd” buiten medeweten van de lokale overheid en grondeigenaren. Er word vaak door de organisatoren gerekend op het goede gedrag van de deelnemers. Het lijkt onschuldig maar wat mij opvalt, is dat de organisaties en initiatiefnemers hiervan eigenlijk de verantwoordelijkheid buiten zichzelf plaatsen. Daar waar een traditionele (veld)toertocht of mtb wedstrijd hun aanvraag via de officiële instanties doen. Deze werken ook vanuit een lokale organisatie, terwijl de niet geregistreerde evenementen vaak vanuit een andere plaats worden georganiseerd op social media met een vertrek en startpunt. Ik kan zo 5 gravel evenementen opnoemen die het afgelopen jaar rondom Amerongen zijn georganiseerd zonder dat de lokale instanties er enige weet van hadden. En 100 man lijkt kleinschalig, maar over een singletrack gaan of stuk wandelroute zorgt voor druk en overlast. Ik denk dat de gemeente UH daar nu strenger op gaat toezien mbt andere evenementen. Omdat ik zelf weleens met zo’n evenement meedeed, heb ik die vraag ook aan een organisator gesteld. Die zien het probleem niet omdat het zo leuk is, terwijl ik al dacht dat dit voor problemen kan zorgen tov het opgebouwde krediet van de mountainbike (wedstrijd) gemeenschap.
Ik heb van die gravel tochten geen weet! Maar voor evenementen met minder dan een x aantal deelnemers heb je geen of een ander vergunning nodig. Nu mogen mensen natuurlijk gewoon op de route rijden, maar er niet buiten, en als er idd 100 man tegelijk buiten de route gaan rijden helpt dat onze zaak idd niet. Wij houden ons netjes aan alle regels en hebben toestemming van alle partijen, hangen aankondigingen op, stellen de manege en de route vrijwilligers op de hoogte en bewoners in de directe omgeving krijgen een brief. Ook houden zoveel rekening met de wensen vd verschillende boswachters en hebben dit jaar zelfs een herstel plan mocht er ergens schade ontstaan. Tevens is de wethouder van sport en of de burgemeester vd gemeente Heuvelrug aanwezig . Die heel enthousiast zijn dus binnen het ambtenaren apparaat werken ze ook langs elkaar heen

Zou je mij op de hoogte houden wanneer er zo n gravel rit georganiseerd wordt? Ik wil dit jaar dit soort dingen inventariseren.
Aangezien we toch een strijdplan moeten ontwikkelen voor de komende jaren.
wulu
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 31 mei 2010, 21:58

Rutger S schreef: zo 23 februari 2020, 12:59
wulu schreef: zo 23 februari 2020, 11:48

Veel graveltochten zijn op gps en worden vaak via Facebook en andere social media “georganiseerd” buiten medeweten van de lokale overheid en grondeigenaren. Er word vaak door de organisatoren gerekend op het goede gedrag van de deelnemers. Het lijkt onschuldig maar wat mij opvalt, is dat de organisaties en initiatiefnemers hiervan eigenlijk de verantwoordelijkheid buiten zichzelf plaatsen. Daar waar een traditionele (veld)toertocht of mtb wedstrijd hun aanvraag via de officiële instanties doen. Deze werken ook vanuit een lokale organisatie, terwijl de niet geregistreerde evenementen vaak vanuit een andere plaats worden georganiseerd op social media met een vertrek en startpunt. Ik kan zo 5 gravel evenementen opnoemen die het afgelopen jaar rondom Amerongen zijn georganiseerd zonder dat de lokale instanties er enige weet van hadden. En 100 man lijkt kleinschalig, maar over een singletrack gaan of stuk wandelroute zorgt voor druk en overlast. Ik denk dat de gemeente UH daar nu strenger op gaat toezien mbt andere evenementen. Omdat ik zelf weleens met zo’n evenement meedeed, heb ik die vraag ook aan een organisator gesteld. Die zien het probleem niet omdat het zo leuk is, terwijl ik al dacht dat dit voor problemen kan zorgen tov het opgebouwde krediet van de mountainbike (wedstrijd) gemeenschap.
Ik heb van die gravel tochten geen weet! Maar voor evenementen met minder dan een x aantal deelnemers heb je geen of een ander vergunning nodig. Nu mogen mensen natuurlijk gewoon op de route rijden, maar er niet buiten, en als er idd 100 man tegelijk buiten de route gaan rijden helpt dat onze zaak idd niet. Wij houden ons netjes aan alle regels en hebben toestemming van alle partijen, hangen aankondigingen op, stellen de manege en de route vrijwilligers op de hoogte en bewoners in de directe omgeving krijgen een brief. Ook houden zoveel rekening met de wensen vd verschillende boswachters en hebben dit jaar zelfs een herstel plan mocht er ergens schade ontstaan. Tevens is de wethouder van sport en of de burgemeester vd gemeente Heuvelrug aanwezig . Die heel enthousiast zijn dus binnen het ambtenaren apparaat werken ze ook langs elkaar heen

Zou je mij op de hoogte houden wanneer er zo n gravel rit georganiseerd wordt? Ik wil dit jaar dit soort dingen inventariseren.
Aangezien we toch een strijdplan moeten ontwikkelen voor de komende jaren.
Geen probleem, ik houd het voor je in de gaten. Wellicht kan je ook informeren bij de proloog in Amerongen, want van daaruit vertrekken er soms ook weleens kleinere gravel tochten met groepen van 10 tot 30 personen. Goed om dat te inventariseren en andere fiets groepen hiervan bewust te maken. Ik ken zelf wat organisatoren en wil dit meer bij hun onder de aandacht brengen. Hun enthousiasme is leuk, maar het is gewoon wildgroei in een gebied waar het al relatief al druk is. Een ander idee zou kunnen zijn om met andere fiets verenigingen de handen ineen te slaan. RTV Tempo Soest, heeft een soortgelijke tocht en als lokale club kampen zij ook met de populariteit van andere gravel evenementen in hun regio.
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Ok thanks.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Toch maar alvast ingeschreven voor de 90km voordat het vol zit.

Ik hoop dat het doorgaat!
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Vanwege de corona crisis zijn we genoodzaakt om de Marathon van 4 juli af te gelasten. Vanwege de onzekere situatie kunnen we op dit moment ook geen nieuwe datum vaststellen. Wij zullen met alle betrokken partijen in juli de situatie opnieuw bekijken en dan rond 1 augustus beslissen of het mogelijk is de Marathon alsnog in september 2020 te laten plaats vinden. Mocht dat niet mogelijk zijn dan zal het evenement verschoven worden naar 2021. Wij zullen aan iedereen die zich heeft ingeschreven de betaalde inschrijfgelden terugstorten.
v_schultinge

Jammer, maar begrijpelijk! Volgend jaar beter. :-q
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

v_schultinge schreef: do 2 april 2020, 16:51 Jammer, maar begrijpelijk! Volgend jaar beter. :-q
Hopelijk lukt het dit jaar nog
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Schrijf met potlood vast 19 september in de agenda!
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Een week later de 5 van Rhenen. Leuk. :-{

(Serieus, hopelijk gaan ze beiden door.)
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Giant-E schreef: za 4 april 2020, 15:51 Een week later de 5 van Rhenen. Leuk. :-{

(Serieus, hopelijk gaan ze beiden door.)
De 5 van Rhenen? dat is geen wedstrijd toch :winkie:
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Gelukkig niet nee. :bier:
germinator
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 20 september 2012, 20:49

Rutger S schreef: za 4 april 2020, 15:12 Schrijf met potlood vast 19 september in de agenda!
👍 met een dik potlood genoteerd!
boswielrenner.nl
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Giant-E schreef: za 4 april 2020, 20:25 Gelukkig niet nee. :bier:
Elke ronde bier?
Voor de 5 van.. heb je geen vergunning nodig dat scheelt al heel wat ,😉
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Yep, "de 5 van" organiseren stelt natuurlijk niet veel voor, itt de Cyclo met al z'n vrijwilligers en alles wat daarbij komt kijken. Zou jammer zijn als zoiets zou verdwijnen...
Blijft je inschrijving nog wel geldig?
Plaats reactie