Sigma Bikemarathon Neustadt (D) 9 augustus 2020

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Plaats reactie
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Net een bevestiging van de organisatie ontvangen dat de marathon doorgaat nadat de gemeente het hygiene concept heeft goedgekeurd (tenzij onverwachte ontwikkelingen omtrent het Corona virus zich voordoen):

https://www.radsportakademie.de/sigmasp ... emarathon/

In 2013 de Ultra voor het eerst en laatst gereden (toen nog 106 km en 2700 hm). Tot op heden een van de mooiste ooit. Sindsdien stond die elk jaar op de wenslijst, maar door verschillende omstandigheden nooit gelukt. Inmiddels is de ultra wel enkele km korter met minder hoogtemeters.

sprint: 30 km, 650 hm
marathon: 48 km, 1100 hm
ultra-marathon: 94 km, 2040 hm

Wel een eind met de auto rijden, maar dit jaar gaat het, bij welzijn, echt gebeuren :-q
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

Rokl weet jij ook hoe ze in de wedstrijd staan mocht het onverwachts toch niet doorgaan? Het is namelijk een best hoop geld voor een marathon dus hopelijk betalen ze het dan terug.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Ik weet niet of je je geld terug krijgt als de marathon niet doorgaat. Ik acht het risico dat die niet doorgaat klein, gezien het feit dat op 9 augustus te vroeg is voor de tweede corona golf.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Zie net op de deelnemerslijst dat het hele Bulls Team aan de start staat, inkl Urs Huber en Alban Lakata. In het verleden waren altijd Bulls Team leden aanwezig (omdat Karl Platt uit de region komt), maar nooit de hele club. Dus voor degenen die zich willen meten met top professionals, grijp je kans :winkie: :winkie: Moet je wel goed voorbereid zijn: zag net dat Lakata een intensieve trainingsweek achter de rug heeft met PER DAG (!!) 200 km @ 5000 hm.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Goed nieuws: de marathon gaat definitief door. Wel onder strikte randvoorwaarden, zie

https://www.radsportakademie.de/sigmasp ... chreibung/

Het meest belangrijke: start/finish verplaatst; geen toeschouwers toegestaan aan start/finish; start in blokken van 10 man/vrouwen elke minuut; begeleiders moeten zich registreren (en krijgen een "startnummer" :D ); bikers moeten mondkapje dragen tot kort voor de start.

Door de aangepaste start/finish locatie wordt de marathon ca 3 km korter met ca 150 hm minder. Blijft wel nog genoeg over: ca 91 km en 2400 hm.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Vrijdag met familie afgedaald in richting Neustadt voor deelname aan de Sigma Bike Marathon (90 km @ 2300 hm). In 2013 voor het eerst en laatst gereden, toen nog 106 km @ 2800 hm. Had dit jaar eigenlijk de 6e marathon moeten worden, maar werd mijn eerste uit bekende redenen. Was eerst van plan om op zaterdag de ronde te verkennen, maar gezien de weersomstandigheden heb ik het plan eerst bijgesteld (d.w.z., ingekort van 45 km naar 35 km en laat 's avonds naar 29 km). Zaterdag ochtend besloten om de verkenning te beperken op de S3 single trail boven de Wolfsburg. In 2013 ook lang verkend en toen besloten dat de eerste 10 m van de trail voor mij en mijn HT een nummer te zwaar zijn en het risico op een valpartij te groot was. Toen dit eerste gedeelde gelopen, daarna op de bike gestapt (wat ook niet eenvoudig was, maar ik had toen het plekje verkend waar het me moest lukken om op te stappen) en de rest gereden. Dit jaar op mijn eerste fully en het hoofddoel van de hele wedstrijd was om deze trail helemaal te rijden. Dus stond ik zaterdag ochtend om 10:00 boven; eerst per voet verkend, lijn gekozen, nog even geprobeerd alles in herinnering te roepen wat ik wist over lijn kiezen en vasthouden, sturen, zitpositie op de bike, gedoceerd remmen enz, daarna op de bike en naar beneden. En het werkte!!! Weer omhoog gelopen, want ik wilde het nog een aantal keren proberen. Zag ik een andere biker boven staan en naar beneden kijken. Bleek het Alban Lakata te zijn. Vroeg aan hem welke lijn hij kiest. Hij keek 5 sec en zij, ik rij rechts langs de boom, daar is helemaal niets, kun je zo naar beneden, geen enkel probleem, en weg was hij. Nauw, ik ging kijken en vondt dat rechts langs de boom voor mij niet de beste instap in deze moeilijke trail is. Te smal (verder rechts ging het hard naar beneden), risico te hoog om de boom te raken. Dus koos ik voor de middelste lijn, net links van de boom omlaag, met een drop aan het begin. Nog twee keer geoefend en het lukte steeds, alhoewel ik wist dat ik hoog geconcentreerd moest zijn om de eerste 10 m veilig naar beneden te komen.
Gezien de weersomstandigheden had ik al besloten geen wedstrijd van te maken (in 2013 won ik nog de S3); ook finishen hoorde niet tot mijn doel, wel technisch zo goed mogelijk rijden en genieten van het ontzettend mooie parcours. Mijn begeleiders stonden bij km 9 en 34 met in het totaal 6 flessen, waarvan 2 met in water opgelost maltodextrine voor de kolehydraten en 4 met puur kraanwater en een beetje zout; daartussen zatten 2 verzorgingsposts. Mijn voornemen was om alle verzorgingsposts mee te nemen, fles op te vullen (mijn fully heeft alleen 1 fleshouder) en nog 1-2 bekers te pakken. Op weg naar de start stopte ik nog een 0.5 liter waterfles in mijn zakje, die ik voor de start nog leegde. Zat een beetje als een vol waterreservoir op mijn bike :D .
Eerst de licentierijders: per minuut werden 10 man tegelijkertijd op pad gestuurd. Sterkste deelnemersveld ooit: Lakata, Kaufman, Zwiehof, Huber, Stiebjahn, Scheller, Kaes, Nissen, en noem maar op. Voor de start nog Terpstra en Morath gezien. Terpstra won de middelafstand (1 ronde), Morath de lange afstand (2 ronden). Ik bleef in de schaduw op 100 m afstand van de start staan totdat de eerste 10 hobby rijders weg geschoten werden. Ging als laatste met 8 anderen van start en was meteen de laatste overal. Nog nooit eerder gebeurd. Maar maakte me helemaal niet uit.
Na 300 m de eerste (korte) klim, ietsje later lang licht omhoog helemaal in de zon. Hartslag ca 90% van max. Veel te hoog voor mij. Ging ervan uit dat de hitte zorgt voor een 10-15 tellen hogere hartslag dan gewoon. Dus besloten nog wat langzamer te rijden. Na 2 km eindelijk de eerste biker kunnen inhalen; feest; na 5 km was ik de op vier naar laatste :tong :tong.
Ronde liep niet lekkerer want regelmatig technisch geprutst. Op de lange steile klim (veel wortels, rotsen, wat tredes enz) in richting naar het "Weinbiethaus" (hoogste punt van het parcours) moest ik bijv. drie keer afstappen (in 2013 1 keer afgestapt, dus geen vooruitgang geboekt in 7 jaar mountainbiken dacht ik?). Daarna had ik steeds moeite om weer op te stappen. Op dat moment durfte ik niet eens te denken aan de S3 trail boven de Wolfsburg. Bij de verzorgingspost vlakbij het "Weinbiethaus" dankzij een korte pitstop, meteen 6 man achter me gelaten en nooit meer terug gezien. Inmiddels zat mijn gemiddelde hartslag onder 80% max. Eigenlijk veel te laag, maar aan de andere kant reed ik vrij gemoedelijk zonder te stressen. Dus niets mis mee dacht ik. Naar km 39 de befaamde S3 trail boven de Wolfsburg, die ik de dag daarvoor had verkend. Mijn hoofddoel van de dag: hier naar beneden rijden. Op weg daar naar toe continue zitten te twijfelen: rijden of lopen? Ik wist dat ik hem moest rijden om een succes van de deelname aan deze marathon te maken. De laatste km voor de trail bewust mijn hartslag naar beneden gehaald (we hadden net een hele lastige klim achter de rug en ik zat een tijd lang tussen 90-95% max), volle concentratie en besloten te gaan. Lukte. Super blij. Kwamen zelf wat tranen uit mijn ogen :lol: :lol: Kon zelf nog een andere rijder inhalen die zich met een been aan de grond op de vrij smalle trail naar beneden vocht.
Ca 500 m naar deze trail aan het begin van een afdaling wees de pijl links naar beneden het bos in. Een super steile, ca 10 m lange helling van tenminste 45% met alleen maar veel losse zand, rotsen, stenen en onderaan een scherpe 160 graden rechter bocht met rotsen en stenen. Die passage kende ik nog uit 2013. Dus afstappen en met veel moeite naar beneden geklauterd. Vroeg nog aan de "Streckenposten" of de top hier naar beneden was gereden. Toen zij hij, nee, de snelste mannen zijn gelopen; enkelen hebben het geprobeerd maar (bijna) iedereen is gevallen. Dus hoef ik me volgend jaar niet als doel te stellen om hier naar beneden te rijden :winkie: :winkie:
Naar 1 ronde (km 45 en ca 2:35 onderweg) zat ik in het wiel van een jonge dame. Samen zijn we tot de verzorgingspost vlakbij het "Weinbiethaus" (km 63) gereden. Hier en daar nog wat rijders kunnen inhalen en een aantal rijders zien de wedstrijd beeindigen met en zonder pech. Later hoorde ik van mijn familie dat Urs Huber ook pech had en ca 30 minuten had verloren door verketting van omstandigheden en dat Nissen al vrij vroeg in de wedstrijd het contact met de top miste (hij finishde ook niet). Op het "Weinbiethaus" dan de beslissing genomen nog tot km 79 te rijden waar mijn familie stond op me te wachten en dan te stoppen. Klinkt gek, want ik voelde me in ronde 2 aanzienlijk beter dan in ronde 1. Bijv. ging het technisch vele malen beter vergeleken met de eerste ronde. Moest bijv. op de lange klim naar het "Weinbiethaus" slechts 1 keer afstappen om een aantal treedes omhoog te lopen. En niet echt teken van vermoeidheid. Kon bijv. gemakkelijk mijn hartslag boven 90% max brengen en de benen voelden nog steeds heel goed. Maar toch. Kunnen stoppen op dat moment voelde meer als een overwinning op me zelf.

Van de ca 185 ingeschreven deelnemers op de lange afstand verschenen uiteindelijk 150 aan de start en 106 zijn gefinished. Alban Lakata won met 0.7 s voorsprong op Ben Zwiehof. Beiden zatten bij de eerste 10 starters.

Deze marathon is zeker een hoogtepunt (op dit moment wil ik niet eens denken aan een Sauerland marathon, want vergeleken met Neustadt is een Sauerland marathon gewoon super saai) en mocht iemand deze nog niet zijn gereden, gewoon doen. Het parcours is de 500 km, die je uit de regio Den Haag-Rotterdam komend moet afleegen, meer dan waard.

Afbeelding
km 9: de op vier naar laatste van het deelnemersveld :tong
Laatst gewijzigd door rokl op za 15 augustus 2020, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
v_schultinge

Leuk verslag! Was je gestopt vanwege de hitte?
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Nee, helemaal niet. Voelde me nog verrassend goed en was op dat moment al lang gewend aan de hitte. Reden was dat ik mijn doelen had bereikt en een beetje bang voor was aan het einde (bijv. de tweede keer de S3 trail boven de Wolfsburg) toch nog een succesvolle dag te verpesten.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

Ik nam die heerlijke rotsafdaling rechts van het boompje, ging top. Hoe de overige 90 kilometer gingen is te lezen op mijn blog op Bikesight:

Check: https://www.bikesight.nl/2020/08/12/neu ... emaal-bij/
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Haha, de Alban Lakata lijn :wink: :wink:
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Plaats reactie