VulkanBike Eifel-Marathon Daun 12-09-2020

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
v_schultinge

Starterspakket binnen :-q
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

Past het door de brievenbus?
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

Ik had 'm gister eind van de middag ook binnen, was een pakketje. Zin om weer een keer een Eifel-marathon te rijden!

Begrijpt iemand de startprocedure exact? Verschillende blokken is helder (ik sta als het goed is in het licentieblok dat ze op het laatste moment nog hebben bedacht). Hoeveel tijdsverschil is er tussen de blokken en (belangrijker) wat bedoelen ze met de groepen van 10 (met anderhalve meter afstand) binnen die blokken? Die vertrekken neem ik aan gelijktijdig, om tijdens de 'geneutraliseerde' start het dorp uit samen te komen, mondkapje af te doen en te gaan koersen?
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

JasperGr schreef: do 10 september 2020, 04:56 Past het door de brievenbus?
Nee, zeker niet. Zitten o.a. twee flessen bier in.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Juul schreef: do 10 september 2020, 10:13 Ik had 'm gister eind van de middag ook binnen, was een pakketje. Zin om weer een keer een Eifel-marathon te rijden!

Begrijpt iemand de startprocedure exact? Verschillende blokken is helder (ik sta als het goed is in het licentieblok dat ze op het laatste moment nog hebben bedacht). Hoeveel tijdsverschil is er tussen de blokken en (belangrijker) wat bedoelen ze met de groepen van 10 (met anderhalve meter afstand) binnen die blokken? Die vertrekken neem ik aan gelijktijdig, om tijdens de 'geneutraliseerde' start het dorp uit samen te komen, mondkapje af te doen en te gaan koersen?
Inderdaad niet duidelijk. Aan de ene kant hebben ze het over blokken van 50 man; elke blok heeft zijn eigen starttijd (staat aan de rand van je startnummer). Wat ze precies dan bedoelen met 10 man weet ik niet; misschien mogen max 10 man op hetzelfde moment vertrekken en de andere volgen binnen enkele seconden achteraan. Tijdmeting gewoon op het moment dat je over de startlijn rijt; kan wel betekenen dat de eerste die binnenkomt, niet de eerste is. Mondkapje (of buff) moet je dragen totdat je het dorp uitrijt.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

rokl schreef: do 10 september 2020, 11:28
JasperGr schreef: do 10 september 2020, 04:56 Past het door de brievenbus?
Nee, zeker niet. Zitten o.a. twee flessen bier in.
Lekker dan want onze dhl bezorger doet bijna nooit een briefje door de bus...
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Vanavond wezen kijken. Start in waves van 50 man. Het startvak is onderverdeeld in 5 blokken. In elke blok mogen 10 man staan, zonder zich te houden aan de afstandsregel (wel mondkapje aan). Tussen de 10-man blokken is een afstand van 2 m.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
hotdog
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 15:42
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 29 8.9 2016 Stealth + Canyon Lux CF World Cup 7 Xcobalt 2023

Deelnemers, succes! :-q

Code: Selecteer alles

climb    →   enjoy view
  ↑            ↓ 
rest     ←   descend
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1378
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Afgelopen week vanaf zondag flinke buikgriep, donderdag voelde ik me weer wat fitter. Wel heen gegaan, weersvoorspellingen waren top. Doel was om de ultra tussen rond de 5 uur te rijden. Benen voelden de eerste 40km wel oke, daarna begon het toch wat pijn te doen. Bij iets van 75km in een steile klim even van de fiets af door kramp. Laatste klim in Daun bijna weer kramp, toch nog in 4 uur 56 binnen. Al met een mooi dagje en tevreden met het resultaat.

Was ouderwets gezellig in Daun na afloop
v_schultinge

Behalve dat ik niet vooruit te fikken was, was het leuk om dit jaar toch nog een wedstrijdje mee te pakken. De wellness behandeling die ik geboekt had in ons hotel op het einde van de middag ging me beter af. :-D
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Ik heb me prima vermaakt. Vond de laatste 10 km nog zwaar zat. Ben blij dat de organisatie de moeite genomen heeft om de marathon toch door te laten gaan. Iemand enig idee wat de naam was van de fotograaf met de rode banner in het bos? Was iets met sportfoto. Ik bedoel niet Sportograf.
Put something exciting between your legs!
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1378
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

RsAp schreef: ma 14 september 2020, 22:29 Ik heb me prima vermaakt. Vond de laatste 10 km nog zwaar zat. Ben blij dat de organisatie de moeite genomen heeft om de marathon toch door te laten gaan. Iemand enig idee wat de naam was van de fotograaf met de rode banner in het bos? Was iets met sportfoto. Ik bedoel niet Sportograf.
sportfotos24.com, maar ze staan op sportograf
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Tweede en waarschijnlijk laatste marathon van het jaar. Dus net zoals in Neustadt een lang weekend van gemaakt met familie. Leuk hoteletje geboekt in Steinborn ca 3 km van de start in Daun. Vrijdag avond in Daun nog de start verkent en een parkeerplaats gekozen voor de volgende ochtend. Dit jaar voor het eerst de "marathon" gereden i.p.v. de "ultra marathon". Op papier 85 km @ 2000 hm vergeleken met 100 km @ 2300 hm. Uiteindelijk bleek de marathon 87.5 km @ 2000 hm te zijn en ultra marathon slechts 95.5 km @ 2150 hm. Verschil zat in een klein extra lusje na 4.5 km dat de ultra's moesten rijden.

Start was perfect geregeld. Blok van 50 bikers werden elke 5 min weggeschoten. Het blok was onderverdeeld in 5 vakken a 10 starters met een 2 m Corona afstand tussen de vakken. Binnen het vak stond je met mondmaskje gewoon naast elkaar. Na ca 1 km afdaling uit het dorpje mocht het mondmaskje eraf.
Omdat ik de marathon reed en me wat later had ingeschreven was mijn start in blok 3 om 9:45. Gek genoeg stond ik in de 1e startrij en werd ik ook nog opgeroepen door de spreker. Haha, nooit eerder mee gemaakt (in Neustadt stond ik in de laatste blok helemaal achterin). Jammer genoeg was mijn familie al na het 1e ontmoetingspunt bij km 8 vertrokken. Ueberhaupt ken ik geen marathon die voor begeleiders idealer is dan Daun. Er zijn tal van punten, die gemakkelijk en snel met de auto bereikbaar zijn. Gevolg was dat ik mijn familie 8 keer tegen kwam (met wat stress voor de familie hadden we ook nog meer ontmoetingspunten kunnen bedenken). Een fleshouder op mijn Scott Spark 910 was dan ook geen enkel probleem.

Daun is een snelle parcours, zonder grote technische uitdagingen, maar wel leuk om te rijden en conditioneel (voor mijn gevoel alhans) zwaar. Met name de laatste lange klim over o.a. een skipiste na km 72 is slopend.
Afgelopen jaar in de regen na 68 km gestopt omdat ik veel te snel was vertrokken en geen motivatie meer kon opbrengen om de marathon uit te rijden. Dit jaar heerlijk weer met boven de 20 graden en geen wind. Wel besloten om voorzichtig van start te gaan en dat is ook prima gelukt. Nadeel van de start in blokken en de verschillende afstanden was wel dat ik nooit wist met wie ik eingelijk onderweg was. Want na 8 km kwamen we weer samen met de ultra rijders en later kwamen de kortere afstanden er nog bij. Klimmen ging verrassend goed op een bike dat dikweg 2.5 kg zwaarder is dan mijn HT (voor de eerlijkheid moet ik wel zeggen dat mijn lichaamsgewicht 2 kg lager was dan in 2018). Alle afdalingen gingen harder dan mijn beste tijden op de HT uit 2018 en bovendien gemakkelijker omdat ik niet vaak op de pedalen moest staan maar lekker kon blijven zitten. Uiteindelijk bleek dat ik ca. 2 min sneller onderweg was dan in 2018 (toen nog de ultra gereden onder nagenoeg dezelfde omstandigheden) alhoewel ik denk in 2018 fitter te zijn geweest dan nu (en zeker 2 jaar jonger :winkie: ).

Vanaf het begin besloten mijn eigen race te rijden. De eerste 15 km zat ik achter een team van 5 man uit dezelfde vereniging. Maar hun rytme was anders dan die van mij: de klimmen reden ze te hard en de afdalingen te langzaam. Daarom uiteindelijk toch besloten wat gas te geven en ze achter me te laten. 10 km later zat degene van dat team die toen de pace maakte in mijn achterwiel en kort daarna liet hij me staan tot een haarspeldbocht in een afdaling toen hij probeerde door helemaal binnen te rijden op een keer 3 man in te halen. Voor mijn neus ging hij hard onderuit omdat zijn voorwiel weggleed. 8 km later zat hij weer in mijn achterwiel en haalde me kort daarna in. Ik vroeg toen aan hem hoe het gaat en hij zij "redelijk". Toen moest ik hem eerst weer laten gaan totdat ik hem in een lange klim passeerde en nooit meer terug heb gezien.

Na km 40 vielen me 4 bikers op die al een tijd ongeveer mijn tempo reden, iedereen wel voor zich zelf, geen samenwerking. Af en toe lukte het om in het achterwiel van de laatste van de 4 mannen te gaan zitten. Echter had hij de gewoonte om te versnellen op het moment dat hij door iemand werd ingehaald. Een keer geprobeerd om mee te gaan, maar mijn hartslag ging meteen in het rood. Daarna toch besloten om hem op dat moment te laten gaan; enkele km later zat ik dan toch weer in zijn achterwiel tot de volgende biker ons inhaalde en hij weer mee ging. De andere drie mannen reden iedereen voor zich en ik had nooit het gevoel dat ik aan kon klampen. Tot de beruchte klim vanaf ca km 72. Ellende lang en stijl, deels over een skipiste. Gelukkig had ik een 30T gemonteerd en die had ik dik nodig om met een verzet van 30/51 toch redelijk ontspannen de klim te kunnen rijden. Op die klim werd ik slechts door een iemand ingehaald, en kon zelf tientallen bikers inhalen. Voornamenlijk van de kortere afstanden, omdat ze allemaal omhoog liepen; wel lukte het me om nu heel dicht in de beurt te komen van de 4 reeds genoemde mannen. De eerste kon ik passeren omdat hij bij een verzorgingspunt stopte. De andere drie heb ik in de 3 km lange asfaltweg ("Radweg Mehren"; lichte helling omlaag van ca 1-2%) achter me gelaten. Dat stuk reed ik, zo bleek achteraf, met een gemiddelde van 42 km/uur, voor mij een idiote snelheid. Een man van de ultra marathon zat toen in mijn achterwiel en na de tunnel haalde hij me in en riep dat ik in zijn achterwiel moest gaan zitten. Dus gedaan. Hij deed de pace en ik probeerde mee te gaan. Volle bak. Ik durfte niet eens na te denken over de slotklim door Daun in richting naar de finish; gelukkig kon ik me nog aan herinneren dat deze klim redelijk kort is. Alleen op dat stukje asfalt kon ik de 4 mannen zo bleek later tussen de 1 en 2 minuten afpakken. Aan het begin van dat slotklimmetje moest ik mijn pacemaker meteen laten gaan; lekker op 30/51 omhoog gefietst zonder te veel stress.

Na 4:15 zatten de 88 km voor me op (gem snelheid 20.6 km/uur, gem hartslag 138). Dat was genoeg voor P62 overall (van 172 finishers) en podium (P2) in de S4 op 2 minuten achter de winnaar. Wel heb ik me afgevraagd waarom slechts 172 van de 259 aangemelde deelnemers de finish hebben gehaald. Ik denk dat de meeste niet eens aan de start waren verschenen. Ik herinner me dat steeds 2 vakken van de drie eerste blokken van de marathon afstand leeg waren gebleven; dan heb je het al over 60 man. Vreemd dat zoveel bikers niet zijn verschenen, gezien de ideale weersomstandigheden. Jammer voor degenen die hem graag wilde rijden, maar zich niet meer mochten inschrijven omdat de afstanden officieel vol zatten.

Hier nog wat impressies van onderweg.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeeldinguploaded photos
Afbeelding
Laatst gewijzigd door rokl op wo 16 september 2020, 10:18, 4 keer totaal gewijzigd.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Leuk verslag! :-q
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

Mijn verslag staat ook weer online. Blijft een leuke wedstrijd, die Vulkanbike. Kom er graag.

https://www.bikesight.nl/2020/09/17/vul ... -prestige/
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
Plaats reactie