Bart Brentjens Challenge, Eijsden, zondag 10-10-'21 (tevens NK Marathon)

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Sjefkoning
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: za 4 september 2010, 16:33

Mooi parcours en prachtig weer. Voor mij helaas snel ten einde door een lekke band. Ik vind de hoeveelheid uitvallers door materiaalpech wel bijzonder veel voor een NK. Dat is echt in geen verhouding tot andere marathons.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Sjefkoning schreef: ma 11 oktober 2021, 11:54 Mooi parcours en prachtig weer. Voor mij helaas snel ten einde door een lekke band. Ik vind de hoeveelheid uitvallers door materiaalpech wel bijzonder veel voor een NK. Dat is echt in geen verhouding tot andere marathons.
Zou het komen omdat mensen hun materiaal gewoon slecht aanpassen op de omstandigheden? Ik las een paar weken terug al het commentaar van iemand die zoveel lek had gereden met zijn Thunder Burts :~ Sorry, maar dan kan je er gewoon op wachten.
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Hoe word de tijd van iedere mtb'er bijgehouden?
En als je bv een stukje afsnijd... hoe word dat gecontroleerd?
Pure interesse vraag.
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Hoe word de tijd van iedere mtb'er bijgehouden?
En als je bv een stukje afsnijd... hoe word dat gecontroleerd?
Er zijn bepaalde meetpunten waar je over een mat heenrijdt. Je hebt een sensor achter je frameplaatje-nummerbord zitten die correspondeert met de meetapparatuur bij de mat. Dit systeem is natuurlijk niet waterdicht, er zijn best plekken waar je af kunt snijden zonder een meetpunt te missen. Maar je doet het natuurlijk voor jezelf.
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

bouwpakket schreef: ma 11 oktober 2021, 11:03
Juul schreef: ma 11 oktober 2021, 10:06 Dankjewel voor je uitleg Aurelius. Jullie hebben goed werk geleverd, dank daarvoor! Ik heb geen pijl verkeerd zien hangen (maar had de route in mijn hoofd zitten). Aanpassingen waren duidelijk. Snap niet dat er nog steeds wedstrijdrijders (met ambitie!) zijn die zonder de GPX-file in de GPS aan de start staan.

Ik had overigens voor het eerst in een koers een bel gemonteerd. Best plezier van gehad, en wandelaars volgens mij ook.
Ik heb op een paar plaatsen gestaan waar argeloze wandelaars rondliepen. Het verschil tussen een vriendelijk belletje of schreeuwen (of helemaal niets zeggen) was heel groot.

Sommige mensen bleken echt blind voor de pijlen. Ik stond bij een klaphekje waar de rijders scherp naar rechts doorheen omhoog moesten. Volgens mij hadden we daar wel 6 of 7 pijlen hangen. En nog waren er mensen die naar links afsloegen. Het waren er maar een paar, maar toch. Als dat de mensen zijn die klagen over te weinig pijlen, dan wordt het tijd voor een bezoek aan de Pearle of een cursus wedstrijd focus
was perfect gepijld, tot 4x toe mensen terug geroepen die verkeerd reden... terwijl t voor mij toch zo klaar als een klontje was... Goed werk van de organisatie dus!
Ik ben mij er eentje...
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Classic Biker schreef: ma 11 oktober 2021, 13:13
Hoe word de tijd van iedere mtb'er bijgehouden?
En als je bv een stukje afsnijd... hoe word dat gecontroleerd?
Er zijn bepaalde meetpunten waar je over een mat heenrijdt. Je hebt een sensor achter je frameplaatje-nummerbord zitten die correspondeert met de meetapparatuur bij de mat. Dit systeem is natuurlijk niet waterdicht, er zijn best plekken waar je af kunt snijden zonder een meetpunt te missen. Maar je doet het natuurlijk voor jezelf.
Aah oke, duidelijk.
Voor een amateur heeft dat idd natuurlijk weinig nut, maar voor degene die voor het nk rijden?
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Aah oke, duidelijk.
Voor een amateur heeft dat idd natuurlijk weinig nut, maar voor degene die voor het nk rijden?
Leidt tot permanente hoon van je collega-concurrenten? En het is ook niet zo dat de selectie van de Olympische spelen er aan vast hangt :D
De kop van de wedstrijd wordt wel iets beter gemonitord door de jury, maar het zal zeker mogelijk zijn
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

D-man schreef: ma 11 oktober 2021, 13:35
bouwpakket schreef: ma 11 oktober 2021, 11:03
Ik heb op een paar plaatsen gestaan waar argeloze wandelaars rondliepen. Het verschil tussen een vriendelijk belletje of schreeuwen (of helemaal niets zeggen) was heel groot.

Sommige mensen bleken echt blind voor de pijlen. Ik stond bij een klaphekje waar de rijders scherp naar rechts doorheen omhoog moesten. Volgens mij hadden we daar wel 6 of 7 pijlen hangen. En nog waren er mensen die naar links afsloegen. Het waren er maar een paar, maar toch. Als dat de mensen zijn die klagen over te weinig pijlen, dan wordt het tijd voor een bezoek aan de Pearle of een cursus wedstrijd focus
was perfect gepijld, tot 4x toe mensen terug geroepen die verkeerd reden... terwijl t voor mij toch zo klaar als een klontje was... Goed werk van de organisatie dus!
Bovendien: er zijn ook nog e-MTB-voorrijders. De e-bikes wordt via Bart B ter beschikking gesteld. Een van de voorrijders is een 'pijler' met wedstrijdconditie (rijdt ook wedstrijden), die de streek op zijn duimpje kent, en het parcours kent. Die e-bikers 'waarschuwen' eventuele wandelaars, en de pijlers en verkeersregelaars weten dat de kop van de wedstrijd eraan komt. Ze hangen ook eventueel zelf pijlen terug als ze die pijlen last minute missen (ondanks dat het hele parcours dezelfde ochtend en tot vlak voor de wedstrijd gecontroleerd wordt door de pijlploegen heb je 'onverlaten' die soms toch nog een pijl weghalen/omhangen, maar bij mijn weten hebben we deze editie daar geen last/geen wedstrijdbeinvloeding van gehad). Of ze communiceren naar de pijlgroep die het desbetreffende deel van het parcours beheert dat ze snel ergens pijlen moeten gaan checken.

De opmerking hierboven ergens dat het NK-parcours volledig afgesloten zou moeten kunnen worden is 'een grappige'. Is natuurlijk onmogelijk als je 100km aan unieke mooie trails door het Heuvelland wilt laten lopen. En 20x hetzelfde XC rondje a 4km laten rijden is niet leuk, heeft niks meer met een marathon in de klassieke zin des woords te maken. Praktisch niet te realiseren, kortom.
Wat wel kan: streven naar de pijlen goed in de zichtlijn hangen, pijlen herhalen, werken met lint, bloem, etc. Verkeersregelaars goed inplannen, instrueren. Wandelaars goed informeren met postertjes, etc.
Evalueren kortom en het het de komende editie weer beter proberen te doen.
En, 'hopen op slecht weer' (dan minder wandelaars... maar hoewel het parcours hetzelfde blijft wordt het parcours dan altijd toch als 'minder' ervaren :wink: )?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Afgesloten, zo goed als technisch mogelijk is... Da's wat anders dan volledig afgesloten. Dat is pas een 'grappige' gedachte.

Bij een Amstel Gold race (in dezelfde regio nota bene), NK wielrennen, maar ook de marathon van Amsterdam, NK triathlon, NK cross country paardrijden etc lukt dat toch ook ? Het lijkt mij verzekeringstechnisch ook wat logischer ?
_Erik_
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 785
Lid geworden op: za 6 november 2010, 17:50

Stunning schreef: ma 11 oktober 2021, 18:05 Afgesloten, zo goed als technisch mogelijk is... Da's wat anders dan volledig afgesloten. Dat is pas een 'grappige' gedachte.

Bij een Amstel Gold race (in dezelfde regio nota bene), NK wielrennen, maar ook de marathon van Amsterdam, NK triathlon, NK cross country paardrijden etc lukt dat toch ook ? Het lijkt mij verzekeringstechnisch ook wat logischer ?
Maar bij mtb marathons als Groesbeek/Amerongen/Bartje 200/Drenthe 200/Dutch masters lukt het niet om de route af te sluiten.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Maar wie heeft er nu gewonnen (overall), Hans Becking?

Gisteren stond er nog een andere persoon op de eerste plaats in de ranking, geen elite-rijder, die zie ik er niet meer tussen staan?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De BBC werd gewonnen door een Belg, Wout Alleman, 2e en Nl’s kampioen mannen werd Hans Becking (die 2x na materiaalpech terug had moeten komen). Tim Smeenge 3e.
Paulina Rooijakkers 1e dames.

(Wout Alleman is Belgisch kampioen en nummer vier van het recente WK in Elba, en het was zijn elfde zege in de marathon dit jaar).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Thanks voor de info, leuk om te weten!
Begreep al niet dat er geen "elite" bij stond, maar het is dus een Belg. :-q
SCape_Rider
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:43
Mijn mountainbike: Ghost Lector + KTM Myroon

BBC 2021 zit er op!

Genoten van deze vernieuwde 105km editie: het prachtige weer, de nieuwe uitdagendere noordelijke lus (al zal ik nooit beste maatjes worden met de Brakkeberg trapjes :)), ... maakten dat ik moe maar voldaan en met "a big smile on my face" naar Eisden kon terugkeren.
Mijn persoonlijke doelstelling was een finish binnen de 6 uur netto rijtijd. Met een netto rijtijd van 5.25 uur heb ik mijn doelstelling gehaald.

Pijlen?! Dik in orde voor mij! :-q Al heb ik het voordeel dat ik het merendeel van deze paden ken doordat de BBC quasi in mijn achtertuin verreden wordt en ik hier doorheen het jaar vaak onderweg ben.

Persoonlijk heb ik tijdens mijn BBC toertocht geen "mistoestanden" of ergernis(sen) met andere recreanten ervaren. Vaak wel een aanmoediging of applaus(je) na een vriendelijke pardon/goeiedag/groet aan wandelaars die mijn pad kruisten.

Uit een aantal commentaren kan ik opmaken dat de klim van Nurop er wel uit mag vanwege de onvermijdelijke files bij de toerrijders. Persoonlijk ben ik hier zeker geen tegenstander van en ken ik wel een paar alternatieven voor deze beklimming zonder het parkoers al te drastisch te moeten veranderen. Punt is uiteraard of dit allemaal realiseerbaar is: i.v.m. vergunningen, verzekeringen, toestemmingen van gemeenten/landeigenaren, ...

Puntje van kritiek van mijn kant: verkeersregelaars niet altijd even alert. Al moet je je als toerrijder nog altijd aan de geldende verkeersregels houden en is de ondankbare taak van deze mensen een bonus tijdens de toertocht!
Laatst gewijzigd door SCape_Rider op di 12 oktober 2021, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Nu nog het wachten op de foto's! Ik heb ze gezien van Sportograf... weet iemand of er op meer websites foto's beschikbaar zijn/komen? Heb wel zoveel camera's gezien dat dat haast niet kan missen :lol:
Ik ben mij er eentje...
Plaats reactie