Stoumont MTB marathon 11-07-2021

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Plaats reactie
tukko
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 maart 2010, 23:53

https://nl.stoumontmtbmarathon.com/

Het lijkt erop dat deze doorgaat….
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Is dit qua deelnemersveld vergelijkbaar met de Bart Brentjens Challenge, oftewel staat deelname open voor elke mountainbiker?
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Geen idee over de samenstelling. Wel kun je van een Ardennenmarathon verwachten dat de gemiddelde rijder beter is dan de gemiddelde BBC rijder :-q :-q . Voor zover ik kan zien op de inschrijfpagina kan iedereen aan deelnemen. Inschrijvingen tot nu toe met lucht naar boven: 49/200 op de 65 km afstand en 64/200 op de 90 km afstand.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Zijn er mensen hier op het forum die ervaring hebben met deze marathon? Goed georganiseerd? Uitdagend parcours?
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

Gewoon inschrijven zou ik zeggen. Deze marathon is stuk zwaarder dan de BBC. Maar alles is relatief. Hoe zwaar iets is is afhankelijk van het weer en met hoeveel energie je het evenement in ga. Er zullen wel weer wat technische stukken in zitten, waardoor het alleen maar leuker word.
Hoogie11
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 25 mei 2014, 14:51

Het is een leuke en zware marathon met een niet al te groot startveld.
Ik heb hem vorig jaar gereden. Ik had nog nooit een ardennen marathon gereden, dus ik wist eigenlijk niet wat ik moest verwachten. Ik dacht dat het een soort duitse maraton zou zijn, maar daar had ik me behoorlijk in vergist.
Ik had bandjes met weinig grip en mijn normale tandwielen (34 voor en 10/50 achter)gemonteerd en voor deze marathon.
Na ongeveer 25km had ik bijna geen achterrem meer, maar toch besloten om hem voorzichtig uit te rijden.
Voor mij was het de zwaarste marathon die ik gereden had. Mede door de tandwiel verhouding werd het behoorlijk zwaar omdat de klimmen lang en steil waren.
Ik ga hem nog wel een keer rijden, maar dit jaar helaas niet. Ik zorg dan wel voor meer grip, een dropper en andere tandwielen.
Deze route was het afgelopen jaar. https://www.strava.com/activities/7446595334
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Bedankt voor de info. Was al van het Alpen verzet te monteren voor deze dag maar dat is dus zo gek niet. Het weer eens afwachten mbt de banden.

Zal er in ieder geval goed de tijd voor gaan nemen als ik het zo zie.

(Mag ik vragen hoeveel km in een jaar je gemiddeld op de fiets zit?)
Hoogie11
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 25 mei 2014, 14:51

Ik zit zo'n 6000km per jaar op de fiets
coolpluggy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 21 mei 2018, 19:38

Ik heb vorig jaar de 70 km (in werkelijkheid 75 km) gereden en ik vond het de zwaarste marathon die ik in de Ardennen gereden heb. De vele hoogtemeters (2700 hm) en de continue aaneenschakeling van steile klimmen en nog steilere en technische afdalingen zorgen hiervoor. Ik vind hem zwaarder dan de Ardennen Trophy, die ik vorig jaar (90 km, 3000hm) ook gereden heb. De gemiddelde snelheid ligt dan ook niet hoog. De winnaar op de 70 km deed er 4 uur over en ik ben bijna 5.5 uur onderweg geweest. Nog een stuk langer dan ik in 2021 de 105km van de bbc reed. In vergelijking hiermee is de bbc echt een technisch makkelijke en snelle marathon.
Het is een kleinschalige marathon, ongeveer 150 deelnemers per afstand. Iedereen kan meedoen. Start en finish zijn op een grasveld bij Lorcé. Ik vond het prima georganiseerd met goede verzorgingsposten en bepijling. Verwacht geen catering of ander vermaak bij start/finish. Wil je na afloop wat drinken ben je aangwezen op het dorphuis van Lorcé.
Een aanrader voor de gevorderde mountainbiker, die niet terugschikt voor steile, technische afdalingen.
Plaats reactie