Vulkanbike Marathon 11 sept 2021 Daun (D)

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Plaats reactie
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Afgelopen jaar een van de weinigen marathons die doorgingen.

Inschrijvingen zijn nu mogelijk. 6 afstanden tussen 20 km en 100 km. Meer informatie:

https://www.vulkan.bike/hoehenprofile/
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

Was vorig jaar best prima geregeld! Dus dit jaar weer van de partij.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Hoe moet ik deze marathon zien? Is ie vooral technisch of vooral veel brede schotter paden?
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Veel schotter. Snelle marathon niet te vergelijken met een Ardennen marathon, maar ik vind m zeker de moeite waard om mee te pakken. Dit jaar opnieuw van de partij.
Put something exciting between your legs!
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Thanks! :-q
Ga ik ‘m ook even overwegen. Ik zag dat er nog plaatsen vrij zijn.
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

Ga deze ook weer rijden. Wel de halve… na de Rothaus Bike Giro doe ik het even kalm aan. Is inderdaad niks bijzonders qua parcours, maar wel even lekker om een weekendje weg te zijn.
Teeee-esto
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 13 april 2020, 17:13
Mijn mountainbike: Cannnondale Scalpel

Last minute ingeschreven, bij bij de 100km. Ben benieuwd!
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Gisteren goed vermaakt tijdens de marathon.
Het was aardig blubberig maar dat mocht de pret niet drukken. Sommige afdalingen waren best tricky (glad!) die ik normaal volgas neem moesten nu toch met pompend remmen. Al met al 10min langer werk gehad dan vorig jaar, ondanks dat het geen technisch parcours kan ik van deze erg genieten.
Put something exciting between your legs!
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

RsAp schreef: zo 12 september 2021, 21:39 Gisteren goed vermaakt tijdens de marathon.
Het was aardig blubberig maar dat mocht de pret niet drukken. Sommige afdalingen waren best tricky (glad!) die ik normaal volgas neem moesten nu toch met pompend remmen. Al met al 10min langer werk gehad dan vorig jaar, ondanks dat het geen technisch parcours kan ik van deze erg genieten.
Het was een beetje modderig her en der. Echter tricky vond ik het nergens. Het blijft toch een autobahn marathon.

Zo aan het eind van het seizoen maar de halve marathon gekozen. Na 2u54min stond ik weer aan de finish om vervolgens een flinke ijscoupe te eten bij de lokale italiaan.
Gebruikersavatar
Roderbike
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 15 december 2013, 16:26
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel / Cube Reaction GTC SL 29"
Contacteer:

Cycleintothewind schreef: ma 13 september 2021, 08:45
RsAp schreef: zo 12 september 2021, 21:39 Gisteren goed vermaakt tijdens de marathon.
Het was aardig blubberig maar dat mocht de pret niet drukken. Sommige afdalingen waren best tricky (glad!) die ik normaal volgas neem moesten nu toch met pompend remmen. Al met al 10min langer werk gehad dan vorig jaar, ondanks dat het geen technisch parcours kan ik van deze erg genieten.
Het was een beetje modderig her en der. Echter tricky vond ik het nergens. Het blijft toch een autobahn marathon.

Zo aan het eind van het seizoen maar de halve marathon gekozen. Na 2u54min stond ik weer aan de finish om vervolgens een flinke ijscoupe te eten bij de lokale italiaan.
Ik zag genoeg achterwielen schuiven in bepaalde afdalingen en daar was het toch echt glad in tegenstelling tot vorig jaar toen het kurkdroog was. Dan had je ook nog die steilere klim a 13% waarbij veel mensen moesten lopen doordat het flink modderig was. Ik kwam er fietsend boven maar dat kostte wel veel kracht en geluk. Mijn beide banden zaten daar in ieder geval helemaal volgeplakt met modder en ik kon de rest van die klim niet meer schakelen. Pas toen ik boven was gaf mijn derailleur weer thuis.

Er was op veel plekken ook nieuwe gravel neergestort wat bepaalde bochten ook een stuk lastiger maakten dan vorig jaar.

Ik heb op veel segmenten een langzamere tijd gezet als vorig jaar hoewel ik wel met meer druk op de pedalen reed. Dat in combinatie met te weinig eten en drinken, brak mij na 2/3e ongeveer aardig op en toen moest ik toch een paar tandjes terugschakelen. Ik deed 3u08m over de halve marathon. Dat had zeker nog wel een stuk rapper gekund.

Al met al een goed georganiseerde marathon door een mooie omgeving.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Ik was afgelopen jaar ook 13 min sneller over de 88 km afstand. Hier en daar in de bossen best modderig. De steile klim, die je noemde, herinner ik me ook goed. We reden in een lint naar boven. Op een gegeven moment dacht ik dat wat meer afstand t.o.v. degene voor me handig zou zijn en meteen was het gebeurd. Hij moest eraf en ik had geen kans om op de fiets te blijven zitten. De laatste 25 m dus gelopen. Mijn banden waren ongeveer zo dik als die van een fatbike en het duurde een aantal km voordat ik de modder op de banden meer kwijt was. Derailleur bleef altijd prima werken, iets wat me steeds weer op nieuw verbaast.
Het is wel een snelle marathon, maar de opeenvolging van een aantal pittige klimmen in het tweede gedeelde inclusieve de lange klim in de buurt van het Gmuendener Maar kost best veel kracht en kan een sloper worden wanneer je het eerste gedeelde te hard bent gereden. En de landschap is schitterend en de organisatie is perfect. Was nu voor de vijfde keer dat ik hem reed, maar ben van plan om volgend jaar weer van start te gaan.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

rokl schreef: ma 13 september 2021, 16:29 Ik was afgelopen jaar ook 13 min sneller over de 88 km afstand. Hier en daar in de bossen best modderig. De steile klim, die je noemde, herinner ik me ook goed. We reden in een lint naar boven. Op een gegeven moment dacht ik dat wat meer afstand t.o.v. degene voor me handig zou zijn en meteen was het gebeurd. Hij moest eraf en ik had geen kans om op de fiets te blijven zitten. De laatste 25 m dus gelopen. Mijn banden waren ongeveer zo dik als die van een fatbike en het duurde een aantal km voordat ik de modder op de banden meer kwijt was. Derailleur bleef altijd prima werken, iets wat me steeds weer op nieuw verbaast.
Het is wel een snelle marathon, maar de opeenvolging van een aantal pittige klimmen in het tweede gedeelde inclusieve de lange klim in de buurt van het Gmuendener Maar kost best veel kracht en kan een sloper worden wanneer je het eerste gedeelde te hard bent gereden. En de landschap is schitterend en de organisatie is perfect. Was nu voor de vijfde keer dat ik hem reed, maar ben van plan om volgend jaar weer van start te gaan.
Klopt precies! Ik heb de ultra gedaan en reed de eerste 1,5uur 25kpu gemiddeld. Wat je uiteraard later tegenkomt. Gereden met een 30t ovaaltje, met 45t achter is me prima bevallen klimt merkbaar beter.
Put something exciting between your legs!
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Ik was toch af en toe blijk met mijn 30T/51T combi :winkie: :winkie:
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Plaats reactie