MTB marathon Amerongseberg 18 september 2021

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

awinkel schreef: ma 20 september 2021, 12:14 Een Camelbak is niet handig tijdens wedstrijden. Het meezeulen van spullen kost ook energie.
....
Blijven eten en drinken is echt belangrijk!
Lijkt me mode boven functionaliteit. In het kader van "wat weet ik er nou van?" (laatste marathon was Cape Epic '14 dus ik loop uit de pas): Wat een fatsoenlijk 2L rugzakje meezeulen kost aan extra energie is natuurlijk verwaarloosbaar meer dan het plastic van 2 bidons en bidonhouders. Je verliest meer tijd met stoppen/oprapen/vullen. Dat je zo'n warm ding op je rug liever kwijt bent or last van je rug krijg kan ik wel in komen :winkie: Maar als je zit te prutsen met vocht omdat
  • jhet érg warm is
  • het druk is bij de post
  • je geen eigen verzorger hebt
  • je Ardennenparcours in de afdaling nergens drinken toelaat
  • in Amerongen iemand je bidons jat of verplaatst
...dan blijft zo'n ding een uitkomst.
Stamppot with weaksauce!
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Het ging mij erom dat je dat drinken op je rug vervoert en dat het hindert in je bewegingsvrijheid.
Ik krijg er na verloop van tijd ook wat last van de onderrug van, maar dat is persoonlijk.
En ja, het is inderdaad ook niet prettig om een warme rug te krijgen van zo'n ding.
Zeker niet als je het zoals ik vrij snel warm krijgt.
Bij een Cape Epic kan ik mij goed voorstellen dat een camelbak gewoon erg praktisch is, maar bij een marathon zoals die in Amerongen is het bijvullen van een bidon zo gedaan.
Ik heb geen enkele keer hoeven wachten tot ik aan de beurt was om de bidon bij te laten vullen.
De 5 door jou genoemde redenen zijn op nummer 3 na overigens valide. :D
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Soms wel, ja. Denk dat je daarom in andere discipline's (zowel enduro als gravel) steeds meer vestjes ipv echte rugzakken ziet. Zit het gewicht vooral tussen je schouderbladen ipv irritant ergens op je onderrug te bungelen. Het helpt ook dat veel fietsen opslag voor tools ergens op het frame hebben, en dat zadeltasjes niet meer stigmatiserend werken. Scheelt ook al weer 150-250 g van je rug af.
Stamppot with weaksauce!
RobinG
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 20:42
Mijn mountainbike: Epic HT UL, Epic 2023

Tijdens een marathon eet ik eigenlijk nooit. De dagen vooraf op je voeding letten en s morgens een gewoon ontbijt. Onderweg naar Amerongen een sportreep en ook een halve liter drinken. Tijdens de 60 km heb ik dan genoeg aan 2 bidons (600cc) sportdrank en in dit geval ook 2 gelletjes.
Als echt op racetempo rijdt gaat eten vaak niet goed en valt niet lekker.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

awinkel schreef: ma 20 september 2021, 15:40 Het ging mij erom dat je dat drinken op je rug vervoert en dat het hindert in je bewegingsvrijheid.
Ik krijg er na verloop van tijd ook wat last van de onderrug van, maar dat is persoonlijk.
En ja, het is inderdaad ook niet prettig om een warme rug te krijgen van zo'n ding.
Zeker niet als je het zoals ik vrij snel warm krijgt.
Bij een Cape Epic kan ik mij goed voorstellen dat een camelbak gewoon erg praktisch is, maar bij een marathon zoals die in Amerongen is het bijvullen van een bidon zo gedaan.
Ik heb geen enkele keer hoeven wachten tot ik aan de beurt was om de bidon bij te laten vullen.
De 5 door jou genoemde redenen zijn op nummer 3 na overigens valide. :D
Ik heb mijn waterzak de laatste ronde ook laten liggen en was erg blij dat ik hem kwijt was! Maar ik heb ook maar plek voor 1 bidon op de fiets, die heb ik wel elke ronde gewisseld.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

RobinG schreef: ma 20 september 2021, 16:20 Tijdens een marathon eet ik eigenlijk nooit. De dagen vooraf op je voeding letten en s morgens een gewoon ontbijt. Onderweg naar Amerongen een sportreep en ook een halve liter drinken. Tijdens de 60 km heb ik dan genoeg aan 2 bidons (600cc) sportdrank en in dit geval ook 2 gelletjes.
Als echt op racetempo rijdt gaat eten vaak niet goed en valt niet lekker.
Dat ligt eraan wat je eet en is ook weer per persoon anders.
Niet eten tijdens een wedstrijd gaat je sowieso energie kosten.
Of je gaat gewoon niet snel genoeg of kan eigenlijk nog harder dan je denkt. :winkie:
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6130
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

RobinG schreef: ma 20 september 2021, 16:20 Tijdens een marathon eet ik eigenlijk nooit. De dagen vooraf op je voeding letten en s morgens een gewoon ontbijt. Onderweg naar Amerongen een sportreep en ook een halve liter drinken. Tijdens de 60 km heb ik dan genoeg aan 2 bidons (600cc) sportdrank en in dit geval ook 2 gelletjes.
Als echt op racetempo rijdt gaat eten vaak niet goed en valt niet lekker.
Jij was ook in een uurtje klaar :lol:
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Vulpes schreef: zo 19 september 2021, 20:27
rokl schreef: zo 19 september 2021, 12:06 Weet iemand hoe ik een pdf kan maken van de resultaten over 90 :wink: km?
Workaround: uitslag op je scherm zetten, ctrl-p en dan bij het printer selecteren: save to pdf
Allereerst bedankt. Deze methode is me wel bekend. Het probleem hier is dat je niet veel resultaten op een pagina krijgt en dan ben je druk bezig met het produceren van pdfs (een per pagina). Ik had gehoopt dat deze functionaliteit ergens verborgen is op de website.
Laatst gewijzigd door rokl op ma 20 september 2021, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

The_Gunner schreef: ma 20 september 2021, 11:57 Afgelopen zaterdag mijn eerste marathon gereden en mijn complimenten naar de organisatie. Een zeer mooi parcours en alles was top geregeld. Parkeren was inderdaad even krap, maar gaf voor ons slechts 10 minuten vertraging.

Ik heb zelf ook de fout gemaakt om mijn bidons te veel suikers te geven. Ik kreeg op een gegeven moment niks meer binnen en had vooral behoefte aan water. Na afloop flink aan de diarree.... :-{ De volgende keer dus minder suikers in de bidons en meer aanvullen met repen indien noodzakelijk.

Vraagje voor de mountainbikers met veel ervaring op de langere afstand: kiezen jullie ervoor om al het eten en drinken mee te nemen (bijvoorbeeld met camelbak) of om korte stops te maken bij de posten? Ik zelf stop niet graag als ik lekker in het ritme zit maar verwacht wel dat ik zo'n 3 liter water nodig heb bij de lange marathonafstand. Die 3kg weegt natuurlijk best wel mee in de beklimmingen in de eerste helft van de rit.
Je hebt echt niet veel nodig tijdens een marathon. Drinken is het meest belangrijke. Als richtlijn kies ik voor ca 500-600 ml per 20 km; afgelopen jaar tijdens de Neustadt marathon met ca 35 graden in de schaduw was het wat meer (en in de uren voor de start nog heel wat water binnengewerkt). Meestal voeg ik 40 mg maltodextrin toe per flesje (voor de koolhydraten) en voor de smaak nog 50-100 ml appelsap. Daarnaast neem ik 1-2 gelletjes mee, bijv. van PowerBar. That's it. En ja, wanneer tussen ontbijt en start meer dan 2 uur tijdverschil zit, maak ik thuis nog wat muesli en eet dit ca 1 uur voor de start (om hongerklop te voorkomen). De flesjes plaats ik ergens op een geschikte plek indien geen begeleider aanwezig is. Mocht dat niet mogelijk zijn (bijv. Sundern-Hagen) maak ik stops bij de verzorging. In dit geval is maltodextrin toevoegen geen optie, dus dan kies ik voor water en neem een extra gelletje mee.

Trouwens vroeger met repen gewerkt i.p.v. gelletjes. Echter bleek dat ik in de laatste 20-30 km van een marathon problemen heb om repen op te eten, o.a., duurde het te lang en reep op te eten, soms liet het parcours het niet toe en soms was ik te moe door mentale stress. Een gelletje is in dat opzicht gemakkelijker: open en erin persen; de inhoud kun je in een keer slikken.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
RobinG
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 20:42
Mijn mountainbike: Epic HT UL, Epic 2023

bouwpakket schreef: ma 20 september 2021, 17:19
RobinG schreef: ma 20 september 2021, 16:20 Tijdens een marathon eet ik eigenlijk nooit. De dagen vooraf op je voeding letten en s morgens een gewoon ontbijt. Onderweg naar Amerongen een sportreep en ook een halve liter drinken. Tijdens de 60 km heb ik dan genoeg aan 2 bidons (600cc) sportdrank en in dit geval ook 2 gelletjes.
Als echt op racetempo rijdt gaat eten vaak niet goed en valt niet lekker.
Jij was ook in een uurtje klaar :lol:
Volgens mij waren het er ruim 2 maar zat wel aardig vooraan ja😜
Gebruikersavatar
Daantje050
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: do 4 juni 2020, 21:53
Mijn mountainbike: Canyon AL SL 7.0

Voeding is ook training aan zich. Volgens mij uit mijn hoofd stelt de Nederlandse richtlijn sportvoeding dat per 15min matig tot hoge inspanning 250ml vocht per 15 min de richtlijn is. Als je dan zon 60 gram koolhydraten toevoegt en dit per uur drinkt is dit prima. Koeken gaan eten of brood etc is niet echt aan te bevelen, dit moet je van te voren gaan doen.

edit: ff opgezocht:
Wanneer hydratie de prioriteit heeft, dient het vocht koolhydraten (30 –
60 g/uur) in de vorm van glucose of glucosepolymeren en natrium (20 – 40 mmol/l) te
bevatten. De isotoniteit (290 mOsmol/l) dient niet te worden overschreden. Deze aanbeveling kan worden bereikt door 600 – 1200 ml/uur vocht in te nemen met een concentratie koolhydraten van 4 – 8% (Burke 2011, Casa et al. 2000, Convertino et al.
1996).
In de praktijk dient tijdens training geëxperimenteerd te worden om de optimale hoeveelheid vocht en koolhydraten bij verschillende omgevingsomstandigheden te bepalen.
Laatst gewijzigd door Daantje050 op ma 20 september 2021, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
RobinG
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 20:42
Mijn mountainbike: Epic HT UL, Epic 2023

:winkie:
awinkel schreef: ma 20 september 2021, 16:33
RobinG schreef: ma 20 september 2021, 16:20 Tijdens een marathon eet ik eigenlijk nooit. De dagen vooraf op je voeding letten en s morgens een gewoon ontbijt. Onderweg naar Amerongen een sportreep en ook een halve liter drinken. Tijdens de 60 km heb ik dan genoeg aan 2 bidons (600cc) sportdrank en in dit geval ook 2 gelletjes.
Als echt op racetempo rijdt gaat eten vaak niet goed en valt niet lekker.
Dat ligt eraan wat je eet en is ook weer per persoon anders.
Niet eten tijdens een wedstrijd gaat je sowieso energie kosten.
Of je gaat gewoon niet snel genoeg of kan eigenlijk nog harder dan je denkt. :winkie:
Ik “eet” ook wel in de vorm van gelletjes en sportdrank en is zeker persoonlijk maar vaste voeding op zo’n korte intensieve marathon is lastig en veelal niet nodig als je je voeding vooraf op peil hebt en de week ervoor niet je spieren leeg hebt getraind.

Ik was btw 2e en was met vaste voeding onderweg absoluut niet eerste geworden😆
Vulpes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 17:33

Toevallig luisterde ik vandaag naar Jim van de Berg in de beter worden podcast van live slow ride fast, 60 gram koolhydraten zijn wel cruciaal. Dat zijn 2 bidons sportdrank en twee bananen - per uur!

Op een gegeven moment zijn de koolhydraten in je spieren gewoon op en dan ga je langzamer fietsen en kan je geen intensiteit aan. Dus kan je koolhydraten niet verwerken dan is het wellicht goed om dat te trainen. Een soort van gratis snelheid.

Hij gaf aan dat je moet eten vanaf de start. Ik denk dat het voor mountainbiken nog belangrijker is dan wielrennen door de intensiteit. Normaal hou ik niet van gelletjes maar ik vond eten terwijl je goed door fietst op de mtb wel echt lastig. Dus nu 6 gelletjes weggewerkt in 3 uur plus wat fruitrepen en sportdrank. Een keer gestopt voor wat water.

Ging ik heel snel? Nee maar we sneller dan wanneer ik niet veel koolhydraten zou eten daar ben ik van overtuigd.

De gels van SIS zijn een aanrader die zijn verdund dus niet mega zoet.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6130
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

RobinG schreef: ma 20 september 2021, 20:28 :winkie:
awinkel schreef: ma 20 september 2021, 16:33

Dat ligt eraan wat je eet en is ook weer per persoon anders.
Niet eten tijdens een wedstrijd gaat je sowieso energie kosten.
Of je gaat gewoon niet snel genoeg of kan eigenlijk nog harder dan je denkt. :winkie:
Ik “eet” ook wel in de vorm van gelletjes en sportdrank en is zeker persoonlijk maar vaste voeding op zo’n korte intensieve marathon is lastig en veelal niet nodig als je je voeding vooraf op peil hebt en de week ervoor niet je spieren leeg hebt getraind.

Ik was btw 2e en was met vaste voeding onderweg absoluut niet eerste geworden😆
Vergeet ook niet het belang van een goede voorrijder :lol:
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
RobinG
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 20:42
Mijn mountainbike: Epic HT UL, Epic 2023

Zekers @bouwpakket daarom doen we dat volgend jaar weer :winkie: :kiss: :-q
Plaats reactie