MTB marathon Amerongseberg 18 september 2021

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Rutger S schreef: zo 19 september 2021, 11:41
I_do schreef: zo 19 september 2021, 10:52

Tja de verwarring volgt denk ik uit het feit dat je je inschrijft voor de 90km :lol: . En ook bij de beschrijving van de route staat "de route is circa 30km lang". In maps zie ik geen afstand staan. Dus minder verwarring, meer dat het onverwacht wat langer was.

Maar nu achteraf zien we het gewoon als bonusafstand waardoor ik langer heb kunnen genieten :-q , en voor een volgende keer er rekening mee houden dat ca 30 (of ca 100 of 200) geen belofte is maar een indicatie.
Circa

1) Bij 2) Bij benadering 3) Dichtbij 4) Naast 5) Nabij 6) Om en bij 7) Om en nabij 8) Omslag 9) Omstreeks 10) Omtrent 11) Ongeveer 12) Pakweg 13) Plusminus 14) Rond 15) Ruwweg 16) Volgens schatting 17) Zowat

en in maps staat elke kilometer aangegeven dus ook die van 32km.

Vorig jaar was 30 km 29km,, nu 32, volgend jaar 30km en 54 cm. Gewoon gaan fietsen de bordjes volgen en dan kom je vanzelf na ca x km bij de finish.
Ik ga helemaal mee in je laatste zin, volgend jaar zie ik het vanzelf, want het was zeker voor herhaling vatbaar :-q. Ik wist gewoon niet dat het wat kon variëren, dus het is een kwestie van mijn eigen gebrek aan kennis en ervaring, en zeker geen klacht!
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Weet iemand hoe ik een pdf kan maken van de resultaten over 90 :wink: km?
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
mtbmorron
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 5 januari 2011, 00:33
Mijn mountainbike: specialized s-works

MadreDelSud schreef: zo 19 september 2021, 11:16
mtbmorron schreef: za 18 september 2021, 21:13 Weet iemand hoe het met iemand met MBC clubkleding en een canyon lux is afgelopen? Die ging er vol af voor mij doordat zijn pedaal in een afdaling de grond in boorde! Moest vol in de ankers om er zelf niet overheen te vallen! Even gestopt maar heb de weg snel vervolg door even te praten met hem!
Dat was ik 🙁 Was een lelijke duikeling, schouder en pols voelen nog niet best, morgen maar langs de huisarts... Goede nieuws: de Lux is in orde! 😅

Heel fijn dat je even stopte en wachtte tot ik weer wist wat boven en onder was! Ging het bij jouw vervolg oké?
Blij te horen dat het goed afgelopen is! Het zag er echt zeer serieus uit je duikeling!

Mijn rit ging tot een kilometer of 6@7 na jouw duikeling prima daarna tegen de kramp zitten vechten maar dat is meestal het probleem bij mij voelde me conditioneel prima ! Vond mijn uitslag op het moment dat je viel niet zo belangrijk winnen deed ik toch niet!
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

bijkerk0318 schreef: zo 19 september 2021, 11:11
bouwpakket schreef: zo 19 september 2021, 10:59
Niet alleen water, daar heeft je lichaam niets aan. Zorg dat er mineralen in zitten. Probeer verschillende merken uit met neutrale smaken om te kijken welke je goed verdraagt
Bedankt voor de tip.👌. Ik kan niet zo goed tegen zoet drinken. Drink sowieso bijna alleen maar water, ook op werkdagen enzo. Ik ga eens opzoek naar een drank die niet zo zoet is en waar ik geen last van krijg.
Maurten is heel neutraal, vrijwel smaakloos
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

bijkerk0318 schreef: zo 19 september 2021, 11:11
bouwpakket schreef: zo 19 september 2021, 10:59
Niet alleen water, daar heeft je lichaam niets aan. Zorg dat er mineralen in zitten. Probeer verschillende merken uit met neutrale smaken om te kijken welke je goed verdraagt
Bedankt voor de tip.👌. Ik kan niet zo goed tegen zoet drinken. Drink sowieso bijna alleen maar water, ook op werkdagen enzo. Ik ga eens opzoek naar een drank die niet zo zoet is en waar ik geen last van krijg.
Ik verteer ook geen zoete dranken (ik drink ook geen frisdranken bijvoorbeeld).

Probeer dit maar eens: https://www.etos.nl/producten/etos-o.r. ... 20428.html

Ik verdeel altijd 1 zakje over twee halve liter bidons en is echt perfect !!
Vulpes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 17:33

rokl schreef: zo 19 september 2021, 12:06 Weet iemand hoe ik een pdf kan maken van de resultaten over 90 :wink: km?
Workaround: uitslag op je scherm zetten, ctrl-p en dan bij het printer selecteren: save to pdf
The_Gunner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 12 juli 2002, 14:50
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF SL 8.0 (2020)

Afgelopen zaterdag mijn eerste marathon gereden en mijn complimenten naar de organisatie. Een zeer mooi parcours en alles was top geregeld. Parkeren was inderdaad even krap, maar gaf voor ons slechts 10 minuten vertraging.

Ik heb zelf ook de fout gemaakt om mijn bidons te veel suikers te geven. Ik kreeg op een gegeven moment niks meer binnen en had vooral behoefte aan water. Na afloop flink aan de diarree.... :-{ De volgende keer dus minder suikers in de bidons en meer aanvullen met repen indien noodzakelijk.

Vraagje voor de mountainbikers met veel ervaring op de langere afstand: kiezen jullie ervoor om al het eten en drinken mee te nemen (bijvoorbeeld met camelbak) of om korte stops te maken bij de posten? Ik zelf stop niet graag als ik lekker in het ritme zit maar verwacht wel dat ik zo'n 3 liter water nodig heb bij de lange marathonafstand. Die 3kg weegt natuurlijk best wel mee in de beklimmingen in de eerste helft van de rit.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Een Camelbak is niet handig tijdens wedstrijden. Het meezeulen van spullen kost ook energie.
Ik stop ook niet graag, maar maak wel heel korte stopjes.
Ik heb 2 bidons van 500ml mee en daarmee kon ik in Amerongen 1 ronde prima mee doorkomen.
Helaas merkte ik vlak na het ingaan van de 2e ronde dat mijn maag behoefte had aan eten. Eigenlijk ben je dan al te laat.
Mijn repen waren helaas op, dus heb ik bij de verzorgingsposten snel een stuk banaan en cake achterover geslagen en ben snel weer doorgefietst. Ik had dan wel een kleine achterstand op het groepje waar ik voor de verzorgingspost mee meereed, maar die haalde ik wel weer in.
Blijven eten en drinken is echt belangrijk!
Ik heb na 1,5 ronde moeten lossen bij iemand die aardig goed doorreed, maar ben uiteindelijk toch 6 minuten voor hem geëindigd...
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

The_Gunner schreef: ma 20 september 2021, 11:57 Afgelopen zaterdag mijn eerste marathon gereden en mijn complimenten naar de organisatie. Een zeer mooi parcours en alles was top geregeld. Parkeren was inderdaad even krap, maar gaf voor ons slechts 10 minuten vertraging.

Ik heb zelf ook de fout gemaakt om mijn bidons te veel suikers te geven. Ik kreeg op een gegeven moment niks meer binnen en had vooral behoefte aan water. Na afloop flink aan de diarree.... :-{ De volgende keer dus minder suikers in de bidons en meer aanvullen met repen indien noodzakelijk.

Vraagje voor de mountainbikers met veel ervaring op de langere afstand: kiezen jullie ervoor om al het eten en drinken mee te nemen (bijvoorbeeld met camelbak) of om korte stops te maken bij de posten? Ik zelf stop niet graag als ik lekker in het ritme zit maar verwacht wel dat ik zo'n 3 liter water nodig heb bij de lange marathonafstand. Die 3kg weegt natuurlijk best wel mee in de beklimmingen in de eerste helft van de rit.
Bij deze marathon waar je rondes rijdt leggen de meeste ergens bidons neer en stoppen even om te wisselen ( of ze laten het aangeven)
Voeding is heel persoonlijk. Ik wil zelf altijd iets van vast voedsel. Voor mij zijn dat oa stukjes pannekoek. Daar kan je ook veel mee variëren als je ze zelf bakt. Je kan bv gekookte rijst toevoegen en of rozijnen voor de langere minder intensieve ritten .zelf mix ik altijd wat bastard suiker door het beslag (niet los, dan wordt het een kleffe bedoeling). Nu is amerongen wel een hoge intensiteit marathon ,dan maak ik licht verteerbare pannekoeken, maar bij bv een alpenmarathon ofzo zou ik ze wat dikker en vetter maken. Ik doe het namelijk beter als ik energie uit vetzuren kan halen ipv suikers. Maar das heel erg individueel. Dus lekker mee experimenteren
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

Rutger S schreef: ma 20 september 2021, 12:54
Bij deze marathon waar je rondes rijdt leggen de meeste ergens bidons neer en stoppen even om te wisselen ( of ze laten het aangeven)
Yep, maar mijn gevulde bidon, die ik netjes tussen twee takken naast het startvak had neergezet, was mooi weg na ronde 1.
Tuig is het, die mountainbikers.
The_Gunner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 12 juli 2002, 14:50
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF SL 8.0 (2020)

Rutger S schreef: ma 20 september 2021, 12:54
The_Gunner schreef: ma 20 september 2021, 11:57 Afgelopen zaterdag mijn eerste marathon gereden en mijn complimenten naar de organisatie. Een zeer mooi parcours en alles was top geregeld. Parkeren was inderdaad even krap, maar gaf voor ons slechts 10 minuten vertraging.

Ik heb zelf ook de fout gemaakt om mijn bidons te veel suikers te geven. Ik kreeg op een gegeven moment niks meer binnen en had vooral behoefte aan water. Na afloop flink aan de diarree.... :-{ De volgende keer dus minder suikers in de bidons en meer aanvullen met repen indien noodzakelijk.

Vraagje voor de mountainbikers met veel ervaring op de langere afstand: kiezen jullie ervoor om al het eten en drinken mee te nemen (bijvoorbeeld met camelbak) of om korte stops te maken bij de posten? Ik zelf stop niet graag als ik lekker in het ritme zit maar verwacht wel dat ik zo'n 3 liter water nodig heb bij de lange marathonafstand. Die 3kg weegt natuurlijk best wel mee in de beklimmingen in de eerste helft van de rit.
Bij deze marathon waar je rondes rijdt leggen de meeste ergens bidons neer en stoppen even om te wisselen ( of ze laten het aangeven)
Voeding is heel persoonlijk. Ik wil zelf altijd iets van vast voedsel. Voor mij zijn dat oa stukjes pannekoek. Daar kan je ook veel mee variëren als je ze zelf bakt. Je kan bv gekookte rijst toevoegen en of rozijnen voor de langere minder intensieve ritten .zelf mix ik altijd wat bastard suiker door het beslag (niet los, dan wordt het een kleffe bedoeling). Nu is amerongen wel een hoge intensiteit marathon ,dan maak ik licht verteerbare pannekoeken, maar bij bv een alpenmarathon ofzo zou ik ze wat dikker en vetter maken. Ik doe het namelijk beter als ik energie uit vetzuren kan halen ipv suikers. Maar das heel erg individueel. Dus lekker mee experimenteren
Goede tips! Is inderdaad een mooie oplossing van de bidons (tenzij je bidon gejat wordt zoals bij Kilroy natuurlijk). En hoe doe je dit in een marathon waar het 1 grote ronde is?

Pannenkoek klinkt ook wel als een goede energiebron tijdens de inspanning.
Fuzzy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 20 december 2020, 21:15
Mijn mountainbike: YT Izzo Pro (2021), Bulls Copperhead 3 (2015)

Ik heb 's ochtends vroeg 4 boterhammen gegeten en vooraf voldoende gedronken. Vlak voor de start nog 2 boterhammen en een zelfgemaakte dadelreep. Tijdens de Marathon zelf 2x gestopt om mijn bidon bij te vullen met sportdrank bij de verzorgingspost en wat ontbijtkoek gegeten.

Hiermee kon ik de 60km zonder problemen uitrijden en ben geëindigd als 191ste. Ik lees hier allemaal tips/uitdagingen met voeding/drinken/kramp etc. Dit werkte voor mij maar ik ben benieuwd of ik met andere voeding/drinken beter/sneller had kunnen fietsen en hoger had kunnen eindigen? Of heb ik toch niet het maximale gegeven waardoor voeding/drinken/kramp geen probleem voor mij zijn geworden?

Was de 2de keer dat ik mee deed aan deze marathon, 2 jaar geleden was ik 276ste. Dit jaar en vorig jaar heb ik wel veel meer gefietst dus ik vermoed dat mijn basis conditie ook een stuk omhoog is gegaan.
Bamboocha
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 12 april 2021, 15:02
Mijn mountainbike: Ghost Lector fs

In de ochtend (7:00) gewoon ontbeten met koffie en 0,4 liter thee.
Vlak voor de start nog 2 boterhammen. En nog 200 ml ijskoffie (gewoon omdat het lekker is).

Verdeeld tijdens het fietsen nog 4 boterhammen (waar pindakaas geen goede keuze was...... te droog).

2 bidons mee op de fiets.

Na 75 km gestopt voor bekertje water en een plak ontbijtkoek.

90 km gereden en geëindigd op plek 101. Heel tevreden mee.

Les voor de volgende keer: boterhammen zijn niet de beste keuze 😬 en tegen het einde kwam ik energie tekort en moest even een pitsstopje maken, wat ook niet het einde van de wereld is.

Stoppen voor de bevoorrading is voor mij meer een mentaal dingetje (iets met adrenaline en door willen fietsen).
Trek fuel 90
Trek y11
Giant MCM
Merida carbon race
Merida Big nine

Radon Jealous al10 SL
Cube Nuroad ex
Ghost Lector fs sf
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Rayb81 schreef: zo 19 september 2021, 02:41
NelizRijn schreef: za 18 september 2021, 22:56 Winnares op 60 trapt echt hard, bij de mannen daar jong jochie die echt goed voorin zat alleen laatste stuk heeft ie moeten lossen denk ik n talentje.
Haha aan het tempo van Rosa zal menig man een flinke kluif hebben :D
Ik heb ooit een tijd in het wiel van Monique Zeldenrust gezeten en dat was op het randje, maar Rosa is nog wel een stukje sneller :-q
Weet iemand wat er bij de 90 km met de Nederlands kampioene (van regenmortel) is gebeurd? die heb ik bij de 2e door komst niet meer gezien.
Vulpes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 17:33

Coole Foto's Fred, je hebt me er mooi opgezet :)

Ik zag ook al meerdere filmpjes op Youtube.

Weet iemand nog meer fotografen die ergens hun foto's delen, ik zag dat er wat mooi opgesteld stond bij die lastige passage door de drie bomen heen dan moet vast geweldige foto's opgeleverd hebben!
Plaats reactie