28-12-2021 - Roden - Drenthe 200

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
PaddoSwam
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 11 oktober 2021, 13:42
Mijn mountainbike: Scott Scale 965 (2022)

Als ik het goed gezien heb was hier nog geen los topic voor en aangezien het nog maar ~ 77 dagen en 17 uur* is tot de eerste van start gaan** dacht ik hoog tijd voor een topic!
* zie link voor actuele resterende tijd!
** en natuurlijk omdat ik stiekem zelf heel veel vragen heb met mijn 3 dagen MTB ervaring en een inschrijving voor de Drenthe 200 op zak


Allereerst welkom en laat het vooral weten als jij ook gaat en wat breng jij mee naar deze strijd?

Mijn achtergrond is een beetje racefietsen en ik was van plan met een 15 jaar oude Trek Hybrid 7200 en nieuwe 42mm Schwalbe Smart Sam het avontuur aan te gaan maar 3 weken geleden na een middagje (lees uurtje) bikepark was ik toch wel erg aan het twijfelen. Daarom 2 weken geleden besloten dat er een echte mountainbike moest komen en mijn zinnen gezet op boost frame en (1-by) 12-speed en < 1500 euro. Vanwege de geweldige beschikbaarheid van fietsen uiteindelijk een vijftal fietsenmakers langs bellen en het halve internet omgekeerd te hebben geland op het volgende: (welke overigens binnen 5 dagen geleverd werd!)

Mijn uitrusting/voorbereiding

Mijn Scott Scale 965 (2022)
Maxxis Rekon Race 2.25" (met binnenband 60 TPI uitvoering en volgens mij niet tubeless geschikt)
Shimano EH-PD500
Shimano XC 300 schoenen

Ik mis nog wat kleding want een korte bibshort en high-summer shirtje gaat het hem niet doen ben ik bang!
Laatst gewijzigd door PaddoSwam op di 12 oktober 2021, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gear: Scott Scale 965 (2022)
Style: Hard gaan
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

Ik ga van start op mijn Cube Nutrail Race Fatbike :-q
PaddoSwam
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 11 oktober 2021, 13:42
Mijn mountainbike: Scott Scale 965 (2022)

Nice jij laat niets aan toeval over qua grip en/of omstandigheden! :) Het lijkt mij wel een zware fiets om mee op pad te zijn, maar goed dat dacht ik ook van mijn fiets waar ik zo 30+ mee rij op asfalt/gravel etc. dus misschien valt het wel reuze mee.
Gear: Scott Scale 965 (2022)
Style: Hard gaan
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

De Scott Scale is echt een hele fijne MTB, daar ga je zeker plezier van krijgen.

Zelf rijd ik op de 120 TPI Rekon Race en is echt een prima bandje voor zo'n route in Drenthe. Pakt zelfs wel wat lichte modder mee. De 60 TPI kan wat zweten in geval van tubeless, maar check even de specs op de Maxxis site zou ik zeggen. En meestal staat het ook op de band zelf van Maxxis of de band tubeless ready (TR) is of niet.
Lefty29
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 880
Lid geworden op: za 26 november 2011, 12:40

Ik heb nog een startbewijs te koop; wedstrijdvak, tegen kostprijs (€63) over te nemen. Ticket had ik doorschoven uit 2020 maar ben nu toch verhinderd. Graag PB als je interesse hebt.
jornekkel
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 17 oktober 2021, 18:03

Ik jorn ekkel heeft wel belang bij het kaartje
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Zorg ook voor een opblaasboot... ;-)
Afgelopen weekend reed ik op de MTB route van Diever waarvan stukken ook in de Drenthe200 zitten en er waren plassen van zeker 20cm diep bij.
Complete paden stonden onder water.
Nu is Drenthe sowieso vrij nat, maar ik hoorde dat ze het grondwaterpeil verhoogd hebben.
Nou, dat is gelukt. :-D
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

awinkel schreef: do 21 oktober 2021, 13:12 Zorg ook voor een opblaasboot... ;-)
Afgelopen weekend reed ik op de MTB route van Diever waarvan stukken ook in de Drenthe200 zitten en er waren plassen van zeker 20cm diep bij.
Complete paden stonden onder water.
Nu is Drenthe sowieso vrij nat, maar ik hoorde dat ze het grondwaterpeil verhoogd hebben.
Nou, dat is gelukt. :-D
Haha :lol:

Maarre, Diever is snel nat en modderig hoor, het droogt er langzamer dan andere routes. Dat is in elk geval mijn eigen ervaring.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Dat geloof ik graag.
Het verschil met de beide routes van Appelscha was enorm.
En zo te zien aan alle sporen naast de plassen bestaat dit probleem bij Diever al heel lang...
Een betere afwatering zou daar welkom zijn. :-)
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

PaddoSwam schreef: ma 11 oktober 2021, 19:04 Nice jij laat niets aan toeval over qua grip en/of omstandigheden! :) Het lijkt mij wel een zware fiets om mee op pad te zijn....
De meeste gehoorde opmerking....in de praktijk valt dat reuze mee. Zeer lage bandenspanning (circa 0,6-1,0bar), dus veel grip in vrijwel alle omstandigheden. Enkel asfalt wil je eigenlijk niet rijden met dit soort fietsen, teveel rolweerstand, maar zodra het zanderig, modderig of mul wordt.....dan gaat ie los. Netto gewicht (zonder bidons) circa 14kg (inclusief 4.4 banden)....
Lefty29
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 880
Lid geworden op: za 26 november 2011, 12:40

Lefty29 schreef: di 12 oktober 2021, 05:07 Ik heb nog een startbewijs te koop; wedstrijdvak, tegen kostprijs (€63) over te nemen. Ticket had ik doorschoven uit 2020 maar ben nu toch verhinderd. Graag PB als je interesse hebt.
Startbewijs nog beschikbaar
de Drenth
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: do 13 juni 2013, 16:39

Ik ga hem rijden met mijn Giant Anthem x2 29 uit 2012. Inmiddels wel voorzien van 1x12 Sram Eagle GX met nx cassette. In de winter een schwalbe Nobby Nic 2,25 voor en 2,25 Rocket Ron achter, beide tubeless. Gewicht van de fiets is volgens fabrikant 12,7 kg in originele staat. Ik heb wel wat vervangen in de loop der jaren (aandrijving, wielen) en hij is er vast niet zwaarder op geworden, maar ook niet veel lichter.
Vorig jaar een weekend een BMC teamelite 2017 (met elastomeer in de achterbrug meegehad). Fiets zou ruim 2 kg lichter moeten zijn, maar ik fiets veel fijner en ook beduidend sneller op mijn eigen Giant. Over gewicht maak ik me sindsdien niet meer zo druk. Vorig jaar op navigatie een oude versie van de Drenthe 200 gereden en dit ging er prima mee.

Diever is helaas erg nat doorgaans. Ik woon er zelf en fiets vaker de andere routes in de regio (Appelscha (2), Havelte, (2) Ruinen, de in aanleg zijnde route van Vledder en Dwingeloo) die allemaal aanzienlijk droger zijn, behalve Dwingeloo misschien. In Diever komt er op korte termijn een grote aanpassing van de route. Onderhoud is minimaal geweest, omdat er al lang met de terrein eigenaren gesproken wordt over de aanpassing die nu eindelijk gerealiseerd gaat worden. Hopelijk wordt de route daarmee ook een stuk droger.
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Lefty29 schreef: di 26 oktober 2021, 06:26
Lefty29 schreef: di 12 oktober 2021, 05:07 Ik heb nog een startbewijs te koop; wedstrijdvak, tegen kostprijs (€63) over te nemen. Ticket had ik doorschoven uit 2020 maar ben nu toch verhinderd. Graag PB als je interesse hebt.
Startbewijs nog beschikbaar
nog steeds beschikbaar? Ik stuur je wel een PB!
edithvdb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 16:32

Startnummer voor de wedstrijd te koop.
Niet mogelijk om deel te nemen wegens verhinderd met het werk.
Lefty29
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 880
Lid geworden op: za 26 november 2011, 12:40

Lefty29 schreef: di 26 oktober 2021, 06:26
Lefty29 schreef: di 12 oktober 2021, 05:07 Ik heb nog een startbewijs te koop; wedstrijdvak, tegen kostprijs (€63) over te nemen. Ticket had ik doorschoven uit 2020 maar ben nu toch verhinderd. Graag PB als je interesse hebt.
Startbewijs nog beschikbaar
Startbewijs niet meer beschikbaar
Plaats reactie