2022 doel; SellaRonda Hero!?!?

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Om ook bij regen, storm en de donkere uurtjes op te stappen en mijn km's te maken heb ik een duidelijk doel nodig.
Als dat doel er niet is vind ik het lastig om langere (en vaak saaiere) tochten te maken, om op mijn eet (en drink-) patroon te letten en om ook de rest van mijn lichaam wat meer te trainen dan alleen mijn benen en conditie.

Een paar jaar geleden 2x een week in Val Gardena geweest en genoten van de mtb-mogelijkheden. Toen de Sella Ronda met liften gedaan, maar toen al was de kriebel er om dat allemaal fietsend te gaan doen.

De SellaRonda Hero (18-6-22) van 86 km met 4500 hm is het doel wat ik mezelf gesteld heb. Nog niet ingeschreven want toch zit er een twijfel.
Op zich moet de afstand niet het probleem zijn. Al wel een paar 100 km tochten gedaan. Ook qua techniek wel ervaring. Het afdalen in die omgeving moet dus geen probleem opleveren.
De 4500 hm wél. Ik weet dat ik best ver kan komen met 'verstand op 0 en doorbijten'. Eerder wel op die manier zo'n 1500 hm op een dag gedaan, maar 4500hm is wel heel veel.
De twijfel zit 'm met name in het hoe daarvoor te trainen.....

Ik woon in de Haarlemmermeer. Daar is het zo plat als een pannenkoek, buiten de Bigspottershill om (ca. 25 hm :-{ ).
Ik heb geen Tacx / Swift en ben eigenlijk ook niet van plan die aan te schaffen. Twijfel wel over het lenen van een racefiets om in het donker op de weg te kunnen fietsen.
Daarnaast een redelijk druk gezins- en werkend leven, dus max 3 x per week tijd om wat uurtjes vrij te maken. 1x op zondag en 1-2x in de avond uurtjes.

Wat zou een goeie manier zijn om met name het klimmen te trainen? Is dat vooral kracht, of is daar, buiten een goede 'gewone' conditie, ook nog een soort 'klim' conditie voor nodig?
Welke tips hebben jullie nog meer op het gebied van trainen?

Zijn er nog andere marathons die de moeite waard zijn i.p.v. de SellaRonda?
Voorkeur hebben wel de marathons in het late voorjaar/vroege zomer in mooie bergachtige gebieden waar het bij voorkeur zonnig en warm is ;)
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik kan je geen trainingsadvies geven. Ik weet wel hoe zwaar een goed getrainde fietsmaat 'm ooit vond. En ik ken het Sellarondegebied ook goed (van een eerdere 6 daagse transalp, met alles omhoog fietsen, maar ook 2x de Sellaronde met liften gedaan, 1x met klok mee en 1x tegen klok in, gereden (conditioneel vond ik dat vrij relaxed, 'een lekker dagje uit'), en er en paar x 'gewoon' met vakantie regelmatig gefietst. 't Zijn behalve veel hm's vooral ook vaak hele steile hm's, echt zware lange klimmen.
Behalve een gewoon goede conditie is een goede krachtklim-condie dus ook een pre.
Sowieso scheelt het als je goed afgetraind bent, licht bent? Hoe is je bouw, lengte, gewicht?
En een fiets die erg goed klimt is een pre, naar beneden gaat het immers weer vanzelf :wink: . Welke fiets ga je er rijden?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

De ervaring met lange klimmen heb ik alleen bij Riva del Garda opgedaan. 1x een lange klim van 1500 hm (1,5 - 2 uur omhoog) is anders dan 4500 hm's over een pukkel of 6 verdeeld. Zeker als het ook nog eens écht steil wordt.
Sella Ronda met liften was inderdaad een leuke dag. Best pittig destijds, maar toen ook nog niet in de conditie van nu.

Fiets die ik ervoor ga gebruiken is mijn Trek Fuel EX. Een trail-bike, dus niet de meest ideale optie, maar meer heb ik er niet ;)
De fiets zal ook niet het verschil maken in het wel/niet halen van de eindstreep, want dáár gaat het mij om en niet om de tijd/het klassement.
Ik heb gewoon zin in een behoorlijke fysieke uitdaging gecombineerd met een leuk event.
Het 'wedstrijd element' is voor mij dan wel weer een drijfveer om de hele ronde fietsend te doen. Op eigen houtje dit aanpakken zal waarschijnlijk resulteren in halverwege (stiekem) de lift pakken :D

Fysiek ben ik in gemiddelde 'staat van onderhoud'. Normaal postuur, 1.82 m en zo'n 82 kg (volgens arbo arts is bmi 'normaal' en buikomvang ook). Er kunnen best een paar kg vanaf, maar een uitgemergelde topsporter wil (en zal) ik niet worden. De conditie is momenteel beter dan gemiddeld, althans dat denk ik. Ik kan dat eigenlijk alleen relateren aan de Strava tijden van de verschillende routes die ik gereden heb. Meestal (in de onderste regionen) van de snelste 20%.... voor wat het waard is.

Wat ik als eerste wil doen, is het d.m.v. een test bepalen hoe goed mijn conditie nu werkelijk is. Een soort 0-meting dus. Maar dan moet er een plan komen om dat op te bouwen naar wat ik denk nodig te hebben in juni 2022. En dat is een beetje het punt... wat heb ik nodig....
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

ik heb 4x de zillertabikechallenge gereden , vaak waren dat per dag 2 klimmen van 1500 tot 2000hm per klim met max 35%, wel gereden als wedstrijd.
buitenom de normale training ging ik in voorjaar 2x per maand een TT of wedstrijd in Belgie rijden waar dan 1500 tot 2000hm te maken zijn dit was als training perfect , met nog een trainingsweekje bij de hemelvaart was ik eind juni meestal wel klaar voor een 3 daagse wedstrijd.
denk dat je klimtraining moeilijk kan simuleren ,
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Je BMI is dus 24,5, net in het groene gebied (de mijne trouwens ook, vanaf 25 wordt het 'oranje'). Zou nog wel ietsje vanaf kunnen, lijkt me, alleen al door al het getrain.
Als het 'alleen' gaat om finishen (superprestatie op zich al , natuurlijk!!) moet je dus, uitgaande van om en nabij de 10km/u fietsen, het 8-10u kunnen volhouden op de fiets.
Precieze trainingsschema, nogmaals, geen idee. Maar als onderdeel van de training kan ik je tzt bv een rondje BBC aanbevelen, 100km 2000hm. Route vast hier en daar te vinden op de een of andere website. Dan heb je zo een uur of 6 fietsen te pakken, en lekker geklommen, niet al te ver weg van huis. Maar hoe dat in te passen in het een of andere schema... Oude Gulpen Specialized Tocht heeft ook wel eens 100km gedaan met de nodige hm's in leuk terrein (Limburgs Mooiste ook, maar is wat mij betreft saaier qua terrein, en minder hm's).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Ik heb de Hero in 2017 gedaan, wij hebben een vast adresje in Selva, komen er vaak. Het was super, maar zwaar. Redelijk ongetraind en onvoorbereid gedaan, zou er nu meer voor trainen. En gewoon op de titanium HT met Rohloff. Misschien niet ideaal, maar het kan allemaal. De klimmen zijn soms behoorlijk steil en lang. Zo ook de eerste het dorp uit. Laatste beklimming van de dag aardig stuk moeten lopen, want de benen waren wel op. Niet fijn op carbon zolen, kan ik je verzekeren. :-q
Maar, echt de moeite waard, prachtige omgeving. Dorp ademt paar dagen deze wedstrijd, was ook een UCI wedstrijd, misschien nog wel.
Succes :-q
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Heftig hoor, 86km en 4500hm. Ik heb de BBC gedaan, "slechts" 2.000hm en dat vond ik al pittig. Hoe lang doen gemiddelde, goed voorbereidde toerrijders er over?
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Bedankt alvast voor de tips en aandachtspunten.

BMI is inderdaad net in orde, maar kan wel wat lager. Dat zal vast wat schelen, maar een MvdP zal ik niet worden.

Het plan is inderdaad om in het voorjaar wat langere tochten te gaan doen. Hopelijk gaat de MillManTrail weer door. Daar al eerder de 100 km gedaan, met een slordige 2000hm (geloof ik). Dat ging toen (2 jaar geleden) best goed.
Vorige jaar de UHR in 2 dagen gedaan (100 om 80 km). Minder hm's natuurlijk, maar ook goed te doen.
De tijd in het zadel ben ik dus niet zo bang voor dat dat een probleem gaat worden.

Het event is dus ook een aanrader, begrijp ik.
Ik vind het altijd wel motiverend om met 'z'n allen' een zware tocht te rijden. Soms niet heel handig vanwege opstoppingen, maar wel leuk. Risico schuilt er wel in dat ik niet mijn eigen tempo ga rijden door aan te haken bij iemand. Funest voor goede een lange duur prestatie.

Zoals ik er nu tegenaan kijk, zou ik een paar dagen vooraf die kant afreizen met mijn fietsmaten. Wat rustige rondjes om te wennen, dan alleen (want ik ben vooralsnog de enige met dit doel) de SellaRonda Hero te doen om daarna nog een paar dagen daar te zijn en ontspannen (lees; vol gooien met die halve liters :bier: ) wat tochtjes (met lift) te doen.
Weet alleen niet of dat ontspannen tochtjes doen nog echt iets is wat dan nog lukt ;)
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

In de buurt van de Haarlemmermeer ligt de mtb-route van Spaarnwoude. Volgens MTB-routes.nl 371 hoogtemeters op 7 km. Als je daar 12 rondjes rijdt, zou je dan 4352 hoogtemeters hebben op 84 kilometer. Lijkt mij een mooie benadering van de prestatie die je moet leveren en je kan dit ook langzaam opbouwen ( niet met 12 rondjes beginnen).
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Stel je even voor dat je die Millman gereden hebt, en 'm dan meteen -met de vermoeidheid die je dan hebt- nog een keer mag doen ;-)
En dan vermoed ik dat die Sella ronde nog wat pittiger is, als daar lange èn steile klimmen in zitten.

Wil je er ook enigszins van genieten en niet alleen maar steenkapot gaan zou ik 'm niet onderschatten. Dat betekent toch minimaal een of twee keer een vergelijkbare inspanning doen, met genoeg rust voor je naar Italie afreist. En je gaat ook blij zijn met elke kilo die je eraf hebt gekregen... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

vond de Millman nou niet echt zwaar, zou eerder wedstrijdgericht een paar marathons gaan rijden in Belgie , in de vlaamse ardenne waren voorheen een aantal marathons met 2000hm , vaak korte stevige klimmen , ben er al ff uit dus weet niet wat er deze tijd georganiseerd word,

rij zelf paar keer per jaar naar oostenrijk [zell/gerloss] 900km met de auto.
woensdag heen zondag terug dan kan je 3 dagen klimmen als je dan met 10000hm terug gaat weet je dat je wat gedaan heb, als je met paar man gaat is het niet duur acco en eten is niet duur daar,
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Ik vergelijk de MMT ook niet met de SellaRonda, maar de MMT als een trainingstocht in eind april lijkt me niet verkeerd.

Spaarnwoude is per ronde toch echt veel minder dan de 370 hm die mtb-routes aangeeft. Ik kom elke keer als ik er ben niet verder dan 180 hm per ronde. Wel zitten er hele steile stukjes in, maar meer dan 2 minuten achter elkaar omhoog zit er niet in :-?

Vrijdag eerst met m'n fietsclubje uit eten (en drinken :bier: ), plannen maken en eens kijken wie aanhaakt.
Met iemand samen een doel stellen maakt het elkaar motiveren om toch te gaan trainen op de moeilijke dagen, toch net wat makkelijker.

Daarna ga ik beginnen met de eerste kilo kwijt te raken ;)
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Wij hebben als doel één of twee tochten uit de stoneman serie gesteld. Daar zitten ook rond de 4000 hoogtemeters per tocht in en ze zijn bijna allen rond de 120 (iets meer en andere iets minder) km.

Ik heb eigenlijk dezelfde vraag als jij, alhoewel ik wel de mogelijkheid heb tot een indoortrainer...

Oftewel, ik lees even mee :-D
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Op het Belgische 4bikers forum staan een aantal trainingsritjes over de weg door Luxemburg. De ' light' versie heeft meer dan 9000 hoogtemeters. Daarnaast is er ook nog een gewone en een ultravariant. Zie http://forum.4bikers.be/index.php/topic,13117.0.html
In het natte seizoen zijn de heuvels in de buurt vaak erg glibberig. Hij reed dit overigens wel op een 26 inch singlespeed fiets.
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Een doel stellen, altijd een goed plan.

Mag ik een gokje wagen: je gaat er 8 uur over doen.

Dat betekent dat je 8 uur op een fiets moet kunnen zitten en dat je lichaam gewend moet zijn om in die 8 uur ook voedsel te kunnen verteren.
Oh ja, en dan die 4500 hms overbruggen en in 86 km is dat best pittig, misschien wel loopstukken er tussen.

Wat ik zou doen is de Join app gaan gebruiken, heb ik ook voor mijn Transalp gedaan, daar kun je een doel instellen en het aantal beschikbare trainingsuren.
Dat geeft je structuur en een stok achter de deur.
Ik denk dat je toch wel aan 6+ trainingsuren per week moet denken, liefst 8+.
Daarnaast toch aan de Tacx oid, misschien niet je favoriete manier van fietsen, maar conditie bouw je nu eenmaal voor een groot deel op door consistentie.
Is het een week slecht weer, moet je toch een alternatief hebben, zeker als je krap in de tijd zit.
18 juni is nog ver, strict genomen zou je 'pas' in maart structureel hoeven te gaan trainen, maar als je een beetje in conditie de winter uit komt dan heb je al een enorm voordeel.

Om de hms te trainen is een vakantie in bergachtig gebied geen slecht idee, uurtje klimmen is toch anders dan 10x het kopje op.
Door covid kon ik dat voor de Transalp niet, dus 2x naar Limburg geweest voor een 100+ rit met 2000+ hms.
En dat ging ook, maar weekje alpen is natuurlijk veel leuker en goed voor de motivatie.

Succes!
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
Plaats reactie