2022 doel; SellaRonda Hero!?!?

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
mtbbrabant2000
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 24 juli 2011, 22:02

Hallo, ook ik heb interesse om dit jaar de Sella ronda te
Gaan rijden, de 85 km met 4400 hm is mij te gek, maar de 65 met 3200 zou ik wel willen gaan proberen te rijden! Zag wel in afstand van de 65 km dat in deze route zoveel meer single track trails lagen als in langste marathon afstand, is hij dan ook zoveel technischer, als langste afstand in Sella ronda! Het lijkt me fantastisch deze ronde toch ooit te hebben gereden in deze pracht omgeving.
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Zie mijn post hierboven. Vond de route vooral adembenemend en niet heel erg technisch (en ik ben niet veel gewend!). Er zat 1 afdaling in die velen van de deelnemers, waaronder ik, even met fietsje aan de hand, voor een 30-40 meter naar beneden gingen. Soort van droge rivierbedding met grote rotsblokken.
In mijn herinnering was in 2017 de lange route exact hetzelfde als de korte route. Alleen maakte de lange route aan het eind een extra lus om de berg Sassolungo, wat resulteerde in de extra KM en HM. Of de route in 2022 nog hetzelfde is, weet ik niet :oops:
Verder gewoon doen, fantastische ervaring :-q
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10835
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

erwin.burgers schreef: ma 1 november 2021, 11:52De SellaRonda Hero (18-6-22) van 86 km met 4500 hm is het doel wat ik mezelf gesteld heb.
4.500 hm binnen 86km is moordend. Dat ga je niet redden als je daar niet meerjarig voor getraind hebt en je lichaam en geest daar niet aan gewend zijn.

Een gemiddelde marathon levert je ca. 3.000hm op over een afstand van 100 á 120km. Dat is voor veel mensen al evenveel als een volledig dagtaak en dan zijn ze daarna wel klaar. Velen redden het niet en stappen af.

Vraag het voor de zekerheid nog even persoonlijk aan iemand als @Fred van Zetten. Maar mijns insziens moet je hier stapsgewijs naar toe werken en eerst meerdere marathons met max 3.000hm gaan rijden. En dan eens kijken hoe je dat verteert. Of je moet een mega-goed klimtalent zijn...
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Greyfox schreef: vr 10 december 2021, 17:06 Een doel stellen, altijd een goed plan.

Mag ik een gokje wagen: je gaat er 8 uur over doen.

Dat betekent dat je 8 uur op een fiets moet kunnen zitten en dat je lichaam gewend moet zijn om in die 8 uur ook voedsel te kunnen verteren.
Oh ja, en dan die 4500 hms overbruggen en in 86 km is dat best pittig, misschien wel loopstukken er tussen.

Wat ik zou doen is de Join app gaan gebruiken, heb ik ook voor mijn Transalp gedaan, daar kun je een doel instellen en het aantal beschikbare trainingsuren.
Dat geeft je structuur en een stok achter de deur.
Ik denk dat je toch wel aan 6+ trainingsuren per week moet denken, liefst 8+.
Daarnaast toch aan de Tacx oid, misschien niet je favoriete manier van fietsen, maar conditie bouw je nu eenmaal voor een groot deel op door consistentie.
Is het een week slecht weer, moet je toch een alternatief hebben, zeker als je krap in de tijd zit.
18 juni is nog ver, strict genomen zou je 'pas' in maart structureel hoeven te gaan trainen, maar als je een beetje in conditie de winter uit komt dan heb je al een enorm voordeel.

Om de hms te trainen is een vakantie in bergachtig gebied geen slecht idee, uurtje klimmen is toch anders dan 10x het kopje op.
Door covid kon ik dat voor de Transalp niet, dus 2x naar Limburg geweest voor een 100+ rit met 2000+ hms.
En dat ging ook, maar weekje alpen is natuurlijk veel leuker en goed voor de motivatie.

Succes!
12 uur gaat krap worden als je het al redt.....4500hm op 86km is klimmen op lichtste verzet, en dan op je omslagpunt. En dat dan in totaal uren lang. Ergo, voor de sterveling niet vol te houden, en niet zelden zal lopen sneller zijn.
Daarbij is de ene hm de andere niet, uit eigen ervaring weet ik dat hm boven de 2500hm echt killing zijn.

Voor 4500hm op slechts 86km moet je echt op hoogte gaan trainen, en dan betwijfel ik nog of je het in 1 seizoen gaat redden.
Dit is echt de buitencategorie.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik vind de toon in de postst ook vrij luchtig, wat op enige onderschatting kan duiden... :D

Tijdens mijn Alpenweken rijden wij weleens dagen van 45km met 2.000hm. De gemiddelde snelheid ligt dan vaak tussen de 8 en 9km/h (snelheid is dan natuurlijk wel onbelangrijk). Als je niet sneller fietst ga je toch rap richting 10 uur rijtijd. En inderdaad, op grotere hoogte wordt wat al zwaar is nog zwaarder.
Eten kan ook een dingetje worden, als je stuk zit is de eetlust meestal ook weg en wordt het proppen tegen heug en meug. Doe je dat niet mag je afrekenen met een hongerklop ;-)

Op mijn eerste hele lange rit (260km racetocht met 2.400hm) was het andersom, ik had de tip "goed eten" gekregen maar had wat te veel naar binnen gewerkt. Halve rit met buikpijn gereden :-{ :D

Ik zeg niet dat je het niet moet doen, maar wel dat je het niet moet onderschatten...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik vind het ambitieus, maar niet onmogelijk.
Maar ik zou het niet (meer) kunnen.
4500hm op 1dag is niet niks, dat is gewoon f#cking veel.

Ik heb het hoogteprofiel niet bekeken, maar ik kan me voorstellen dat er bijv 4x een klim in zit van 750hm en dan nog 1500hm verdeeld over "kleine" klimmetjes.
Zo'n hoogteverschil in 1x wegtrappen, in de ijle lucht, dat kan je nergens trainen, behalve in de Alpen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Het is zwaar………retezwaar. Heb ook wel ff nodig gehad om te herstellen.
Wat zou ik achteraf anders hebben gedaan?
- 5 kilo afvallen :roll:
- vooraf veel meer hebben getraind, ook wat specifieker hebben getraind in bijv. ardennen
- met fully hebben gereden, kun je toch relaxter afdalen en wellicht beter herstellen
- en vooral met andere schoenen hebben gereden, waarop je beter kunt lopen, want er zijn stukken die wij stervelingen gewoon niet kunnen fietsen, of omdat ze te steil zijn (>25%), of omdat ze te steil èn te lang zijn (en de benen niet meer willen). Misschien een gravelschoen? In ieder geval een niet te stijve carbonzool.

En dan opeens rij je Selva binnen, onder de boog door. Wel gaaf! Heb een uur in het gras gelegen, geloof ik :-q
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

Na mijn weten is heeft sella ronde 3800hm. Je komt ook niet boven de 2500 kwa hoogte. Ja dat is ook heel veel. Zekers op 84km. Maar is te doen. Ik wil de sella komend jaar ook rijden. Ik heb wel eens een marathon gehad van 4300hm in 112 km . Dat heb ik ook overleeft.
Uit ervaring weet ik hoe lichter ik ben hoe makkelijker het gaat. elke kilo die je kwijt kan raken is grote winst.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Twijfels waren er al, maar nu nog meer....

Ik weet niet echt of het doel voor mij onrealistisch is. Probleem blijft de hoogtemeters. Dat valt hier in het westen gewoon niet goed te trainen. Wel een racefiets gekocht om meer km's te kunnen maken. Dus vaker doordeweeks opstappen. Hopelijk maakt dat het 4 kg kwijt raken ook wat makkelijker :-?
Nog steeds niet ingeschreven. Enerzijds omdat fietsmaten (nog) niet willen, anderzijds vanwege de twijfels....
De komende weken eens kijken hoe het gaat met de km's en de conditie. Dan de inschrijving nog maar eens goed overdenken.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10835
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Stapsgewijs aanpakken, Erwin. Je kunt in april al in Kellerwald je eerste marathon rijden met 3.000 hm op 100km. Ervaring opdoen, dromen, verbeelden dat je het doet, uitproberen. Je mag klein beginnen. Je hoeft niet gelijk in de eredivisie te voetballen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

Ik train in Nederland , door 4x Zeddam te fietsen of 5x Schoorl zo krijg je aardig wat HM. 2x Veluwezoom met wat rode lusjes is ook lekkere training. Af en toe naar Teutoburgerwald of naar Ardenne.
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

erwin.burgers schreef: zo 16 januari 2022, 13:47 Twijfels waren er al, maar nu nog meer....

Ik weet niet echt of het doel voor mij onrealistisch is. Probleem blijft de hoogtemeters. Dat valt hier in het westen gewoon niet goed te trainen. Wel een racefiets gekocht om meer km's te kunnen maken. Dus vaker doordeweeks opstappen. Hopelijk maakt dat het 4 kg kwijt raken ook wat makkelijker :-?
Nog steeds niet ingeschreven. Enerzijds omdat fietsmaten (nog) niet willen, anderzijds vanwege de twijfels....
De komende weken eens kijken hoe het gaat met de km's en de conditie. Dan de inschrijving nog maar eens goed overdenken.
Ondanks dat het pittig is, moet je je niet laten demotiveren en gewoon gaan proberen.
Alleen als je niet start, weet je zeker dat het het niet haalt.

Stap 1: inschrijven! dan heb je de stok achter de deur en kun je je niet meer verschuilen
Stap 2: vandaag beginnen met opbouwen, hoe eerder hoe beter, en als je geen trainingsschema hebt, gebruik de Join app
Stap 3: wees realistisch over wat je wel en niet kunt, zeker qua technische stukken
Stap 4: ga van start en probeer er alles aan te doen om te finishen, dan is het de ervaring al waard

Nu de fiets op dus!
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Greyfox schreef: ma 17 januari 2022, 14:49
Ondanks dat het pittig is, moet je je niet laten demotiveren en gewoon gaan proberen.
Alleen als je niet start, weet je zeker dat het het niet haalt.

Stap 1: inschrijven! dan heb je de stok achter de deur en kun je je niet meer verschuilen
Stap 2: vandaag beginnen met opbouwen, hoe eerder hoe beter, en als je geen trainingsschema hebt, gebruik de Join app
Stap 3: wees realistisch over wat je wel en niet kunt, zeker qua technische stukken
Stap 4: ga van start en probeer er alles aan te doen om te finishen, dan is het de ervaring al waard

Nu de fiets op dus!
Stap 1 is idd een belangrijke. Ook nog wel beetje twijfel rondom het hele Corona-gedoe. Dat zal waarschijnlijk in juni allemaal wel weer mee vallen maar toch...
Stap 3 is het probleem niet. Ik heb de Sella Ronda met de liften gedaan en naar beneden was toen toch echt niet lastig. Techniek (naar beneden én naar boven) zit wel goed dus.
Stap 4 is dé reden waarom ik met een georganiseerde marathon mee wil doen en niet op eigen gelegenheid deze tocht wil gaan doen. Starten betekend uitfietsen 'goddomme' ;) Als ik 'm op de bonnefooi zou doen kom ik waarschijnlijk toch te veel fijne terrassen, mooie fotoplekjes en skiliften tegen :winkie:
Stap 2 al mee begonnen. Meer fietsen (daarom afgelopen zaterdag een racefiets aangeschaft voor de vervelende mtb-tochten in de donkere avonduren), minder eten en snoepen, niet meer door de week een wijntje omdat mijn vrouw door-de-week weekend heeft, meer bewegen (core-programma van Laurens van Dam online) en na een kantoordag toch nog even de 'stappen' halen. Doel is om op 4 kg lichter uit te komen. De join-app maar eens bekijken...
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

De meningen verschillen over de Join app, maar het heeft mij geholpen met voorbereiden op de Transalp van vorig jaar.
Voor een handvol euro's per maand een trainingsschema min of meer op maat.
Ik heb ook gewerkt met persoonlijke schema's, maar dat was flink duurder en feedback krijg je echt pas frequent alleen als je een absurd duur plan afneemt.
De Join app past zich aan jou aan, en als je een training mist, krijg je een nieuwe, op maat.
Paar dagen ziek? Schema past zich direct aan.
Vaak deed ik door de week op de gravelbike wat er op de planning stond, en ging ik in het weekend met de MTB op pad voor een flinke rit.
Hoe lang en intensief die rit mocht zijn, haalde ik dan weer uit Join.
De opbouw van een schema is heel belangrijk, en de app gaf mij houvast om op het juiste moment de juiste training te doen.

Deze vind ik ook de moeite waard, als je dan toch op een indoortrainer zit: https://www.liveslowridefast.com/beter-worden-podcast

Success!
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

GPX van de organisatie:
https://www.herodolomites.com/it/risors ... -86-km.gpx

GPX - Hoogtemeters opnieuw doorgerekend met GPS Visualizer:
https://www.gpsvisualizer.com/download/ ... 6-data.gpx
84,6km - 4303hm

Hoogteprofiel:
Afbeelding

(geen idee hoelang gpsvisualizer.com de grafiekjes en de gpx beschikbaar houdt)

Ik zie
Een klim van 700hm
Een klim van 600hm
Een klim van 950hm
Een klim van 750hm
Een klim van 300hm
En nog wat kleine stukjes op en neer.

Ik heb de gpx bekeken in Basecamp en kom tot de conclusie dat ik 'm zo'n beetje gereden heb.
Maar niet op 1 dag :D

Fantastische omgeving :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie