Bartje 200 als beginner.

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
MrJaapie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 10 januari 2022, 10:31

Hallo allen,

Ik ben een beginner op de mountainbike. Ik fiets af en toe een route in Nederland. Voornamelijk de routes Ermelo, Harderwijk, Staphorst en Hellendoorn. Nu wil ik dit jaar bartje200 fietsen als uitdaging.

Zijn er mensen die deze tocht hebben gefietst met weinig ervaring?
Zijn er mensen met tips?

Ik ben erg benieuwd!
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik ben ook erg benieuwd :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Cees82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 175
Lid geworden op: di 25 november 2008, 16:00

Beste Jaapie,

Onervaren of onvoorbereid, that's the question? De Bartje200 is op 19 juni. Je hebt dus nog zo'n 5 maanden om je goed voor te bereiden en iets aan je onervarenheid te doen. Hup, op de fiets en trainen met je kadaver! ;-)

Maar zonder gekheid, een gedegen voorbereiding zal je door de tocht heen helpen en er ook voor zorgen dat je dit met plezier doet. Dus veel (en soms lang) fietsen, je voeding voor tijdens de tocht uitzoeken en uitproberen en je materiaal op orde hebben (fiets en kleding). De finishtijden van afgelopen jaar liggen tussen de 7 en 13 uur. Hier zul je je training dus ook op aan moeten passen. Misschien iemand in je omgeving met ervaring/kennis van training?
MrJaapie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 10 januari 2022, 10:31

Cees, thanks!

Onervaren/onvoorbereid, ik denk een combinatie van beide, maar je hebt zeker gelijk. In beweging komen is prio 1.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Heel veel duurtraining doen. Zeker op de racefiets als je die hebt. Als je die niet hebt, dan een paar wegbanden voor je MTB aanschaffen. Duurtraining in het veld is niet te doen (hartslag al snel te hoog).

Daarnaast ook leren je eten en drinken in te plannen tijdens dit soort ritten. En met eten bedoel ik niet even een gelletje weg tikken :wink:
Gebruikersavatar
Marisven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 19 november 2018, 22:00
Mijn mountainbike: SNOWDON Ranger FAT, Schwinn Sierra 1983, Silverton Mountaineer 1984, Raleigh Maverick 1986

MrJaapie schreef: ma 10 januari 2022, 10:41 Hallo allen,

Ik ben een beginner op de mountainbike. Ik fiets af en toe een route in Nederland. Voornamelijk de routes Ermelo, Harderwijk, Staphorst en Hellendoorn. Nu wil ik dit jaar bartje200 fietsen als uitdaging.

Zijn er mensen die deze tocht hebben gefietst met weinig ervaring?
Zijn er mensen met tips?

Ik ben erg benieuwd!

Ik heb zelf al meerdere keren de Bartje/ Drenthe 200 gereden en kan je wel tips en trick geven ik kom uit Zwolle en wil best een keer vertellen hoe ik het heb gedaan.

Heb veel ervaring op de MTB maar ben zeker geen snelle biker uitrijden van de 200 tochten is altijd mijn doel.
Mijn Mtb’s:
Marinobike FATBIKE (KLEIN Stijl)
SNOWDON Ranger FAT
Schwinn Sierra 1983
Silverton Mountaineer 1984
Raleigh Maverick 1986
DIKKE BANDEN ZIJN GEZELLIG!
MrJaapie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 10 januari 2022, 10:31

Marisven,

Hoe pak jij het aan met voeding over een langere tocht?
Ben benieuwd naar je reactie!
Gebruikersavatar
Marisven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 19 november 2018, 22:00
Mijn mountainbike: SNOWDON Ranger FAT, Schwinn Sierra 1983, Silverton Mountaineer 1984, Raleigh Maverick 1986

MrJaapie schreef: za 22 januari 2022, 14:08 Marisven,

Hoe pak jij het aan met voeding over een langere tocht?
Ben benieuwd naar je reactie!
Om de 20/25 km iets eten maar dat doe ik eigenlijk het hele jaar door en dan bevalt mij erg goed
Mijn Mtb’s:
Marinobike FATBIKE (KLEIN Stijl)
SNOWDON Ranger FAT
Schwinn Sierra 1983
Silverton Mountaineer 1984
Raleigh Maverick 1986
DIKKE BANDEN ZIJN GEZELLIG!
McMiGHtY
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 15 maart 2019, 17:06

De meeste fietscomputers kun je een reminder op activeren zodat je een seintje krijgt na x-tijd, x-kilometer of x-kcals.

Qua beginnen kunnen we elkaar een hand geven, ik heb me ook opgegeven om de Bartje200 te fietsen, mijn plan is om een aantal parkoersen waar overheen gegaan gaat/kan worden een keertje te rijden de aankomende maanden. Daarnaast een TrainerRoad account en daarbij de Short Power Build, Sustained Power Build en het Cross-Country Marathon trainingsplan op de kalender ingevuld. Daarnaast duurtrainingen op de racefiets.
MrJaapie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 10 januari 2022, 10:31

McMiGHtY schreef: zo 6 februari 2022, 13:31 De meeste fietscomputers kun je een reminder op activeren zodat je een seintje krijgt na x-tijd, x-kilometer of x-kcals.

Qua beginnen kunnen we elkaar een hand geven, ik heb me ook opgegeven om de Bartje200 te fietsen, mijn plan is om een aantal parkoersen waar overheen gegaan gaat/kan worden een keertje te rijden de aankomende maanden. Daarnaast een TrainerRoad account en daarbij de Short Power Build, Sustained Power Build en het Cross-Country Marathon trainingsplan op de kalender ingevuld. Daarnaast duurtrainingen op de racefiets.
Timer instellen is een goed idee. Afgelopen vrijdag 55 km gedaan met het slechte weer. Kwam erachter dat voeding inderdaad essentieel is. Laatste stuk was afzien💪.

Trainerroad zal ik ook even naar kijken.
Zwollywood
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 15 augustus 2009, 09:39
Mijn mountainbike: Intersens Full Deore

Vooral je mindset is belangrijk. Niet te snel van start en zeker jezelf niet in het rood fietsen.
En zeker niet aanhaken aan een snelle groep.

Bij Drenthe200 wordt e.e.a. goed georganiseerd qua eten en drinken zodat jezelf niet al teveel mee hoeft te nemen. Ik neem zelf nooit al teveel mee, van te voren goed eten en voor onderweg voornamelijk drinken.

Zelf fiets ik wel de nodige km's weg van tevoren om zo de lange afstanden wel in de benen te hebben. Veelal tochten van 50 tot 100km of meer. En dan enkel drinken mee of eventueel een krentenbol of een banaan.
MrJaapie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 10 januari 2022, 10:31

Zwollywood schreef: zo 6 februari 2022, 20:11 Vooral je mindset is belangrijk. Niet te snel van start en zeker jezelf niet in het rood fietsen.
En zeker niet aanhaken aan een snelle groep.

Bij Drenthe200 wordt e.e.a. goed georganiseerd qua eten en drinken zodat jezelf niet al teveel mee hoeft te nemen. Ik neem zelf nooit al teveel mee, van te voren goed eten en voor onderweg voornamelijk drinken.

Zelf fiets ik wel de nodige km's weg van tevoren om zo de lange afstanden wel in de benen te hebben. Veelal tochten van 50 tot 100km of meer. En dan enkel drinken mee of eventueel een krentenbol of een banaan.
Klinkt goed!
Aan mindset ligt het zeker niet.

Met blauwvingerbloed komt het zeker goed💪💪💪
fletcher
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 22:48
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Comp Carbon HT 2013

Wat Zwollywood zegt.

Gewoon eigen tempo, niet gek laten maken en op tijd voldoende eten en drinken (ook als je niet honger of dorst hebt). En als je er echt helemaal door heen zit op het laatste stuk dan kan je altijd nog een Guarana nemen.
Bamboocha
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 12 april 2021, 15:02
Mijn mountainbike: Ghost Lector fs

Hier ook iemand die zich ingeschreven heeft. Vorig jaar Amerongen (90) en Oldebroek (120) gereden. Maar de Bartje lijkt toch wel weer een andere klasse.

60-70 km met alleen drinken red ik wel, maar tijdstip lijkt voor mij belangrijker dan afstand.

Na het avondeten trap ik zonder problemen of eten 60km weg.

In de ochtend of tijdens de lunch doorfietsen zonder eten gaat mij slecht af.
Tijdens de Marathon van Amerongen had ik gewoon 4 bruine bammetjes mee. En tijdens Oldebroek plakken ontbijtkoek en repen met granen. Dat werkt dus voor mij, anders komt de man met de hamer en is de lol er (voor mij) snel af.

Mijn advies zou dus zijn: ga vooraf km's maken, maar ga ook uitvinden hoe jij je energieniveau op pijl houdt. De een eet niks/ kan niet eten tijdens fietsen, de ander leeft op vloeibare koolhydraten, weer een ander op reepjes en gelletjes en ik heb baat bij vast voedsel.

Bij Amerongen ook geleerd: ik ervaarde een wedstrijdgevoel, wat ervoor zorgde dat ik de verzorgingspunten links liet liggen en doorfietste. Dus ik zorg dat ik zelf ook wat eten mee neem, om van dat besluit geen spijt te krijgen.
Trek fuel 90
Trek y11
Giant MCM
Merida carbon race
Merida Big nine

Radon Jealous al10 SL
Cube Nuroad ex
Ghost Lector fs sf
Gebruikersavatar
jwolfkamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: vr 17 oktober 2014, 11:44
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2019
Contacteer:

Ik rijd al enkele jaren marathons, maar vorig jaar voor het eerst Bartje200 afgerond. Ondanks mijn ervaring met marathons, was dit toch wel andere koek. Een kleine 8 uur (in mijn geval) op de MTB is toch een aanslag op het lichaam. Voeding en drinken is voor mij niet zo'n probleem, maar vooral de pijn in verschillende delen van het lichaam waren nieuw en best heftig 8) .

Ik heb mijzelf aangewend om altijd op sportvoeding te leven tijdens de koers. Dus repen, gelletjes en uiteraard sportdrank. De stelregel is dat je ongeveer 90 gram koolhydraten per uur tot je moet nemen om de verbruikte koolhydraten aan te vullen. Verder ongeveer 750 ml. vocht per uur (zeker als het warm is), dus reken maar uit wat je nodig hebt. Ik vind het belangrijk om vooral mijn eigen sportvoeding (dus waar ik aan gewend ben) te nemen, dus ik neem voldoende repen en gelletjes mee. In de verzorgingsposten, die zeer goed zijn uitgerust, dan nog een keer een krentenbol, banaan of winegums voor de afwisseling.

En voor wat betreft trainen is er al genoeg gezegd door anderen. Zorg voor voldoende training en dus ook dergelijke lange ritten in het zadel. Ik denk dat het niet veel uit maakt of het op de MTB of racefiets is; vooral de uren zijn belangrijk.
Plaats reactie