Rdhf 2022 19 juni

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
pjoerie
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 24 januari 2010, 20:42
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Helaas kan ik niet. Ondanks dat je op de 65km goed kan afzien had ik hem wel weer willen doen. Vooral de eerste keer dat ik hem deed, dan ben je bijna bij de finish je hoort de muziek en dan komt er nog wat :cry: :lol:
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Laatste keer was het ook zo warm! Ik kreeg dat niet bij gedronken met krampen als gevolg. Goed afgezien.
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

Kan toch niet zo zijn dat er op dit forum meer aandacht is voor die Graveltocht in Drenthe dan voor de moeder der Benelux MTB marathons :tong

Was weer een prachtige editie gisteren. Uitdagende route met een aantal zeer technische stukken (sommige zelfs een beetje over de top, zoals afdalen door een stomende rivierbedding). Schitterend weer, wel een beetje benauwd, op de eerste 4 uur 8 bidonnen naar binnen gewerkt.

Langste afstand was iets ingekort van 115 naar 95 door een gemeente die dwars lag, achteraf een geschenk want op de laatste 5KM lag ik er helemaal af (daar was ook de langste klim van de dag, 300 meter omhoog met stukken van 30%). Uitrijden was het doel en dat is dan ook gelukt :bier:

Nooit meer heb ik vaak geroepen, dus volgende jaar ben ik er weer bij :-q
Rogier13
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: do 9 mei 2019, 19:45

Het was weer een prachtige editie met dito weersomstandigheden, wel helaas een zeer zwaar ongeluk gezien op de 1e schotterafdaling. Volgens de geruchtenmachine na de finish is een persoon verongelukt. Hopelijk betreft het een broodje aap verhaal :o
Canyon Lux Trail - Swett Smockelaer - Kona Honzo ST
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 519
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

Het was zeker weer een mooie editie met de bekende mooie wortel-stroken :D.

Ik had in het begin net wat te weinig gedronken, en moest daardoor de laatste 10km (vanaf de laatste ravito zo'n beetje) wat temporiseren om kramp te voorkomen. Die dreigde er een paar keer in te schieten. Daarnaast had ik verwacht op het laatste nog een extra klim voor de kiezen te krijgen (die lus die enkel in de 100Km zat). Bij de finish dus kwa gevoel in de benen nog best ok. Ik hoopte bij de eerste 50e te rijden; dat was net niet gelukt (56e op de 65km in 3 uur 35). Toch lekker gereden en dus tevreden :).
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

Rogier13 schreef: ma 20 juni 2022, 16:25 Het was weer een prachtige editie met dito weersomstandigheden, wel helaas een zeer zwaar ongeluk gezien op de 1e schotterafdaling. Volgens de geruchtenmachine na de finish is een persoon verongelukt. Hopelijk betreft het een broodje aap verhaal :o
Klopt inderdaad niet.
Er zijn wel een 10-tal gekwetsten die in de kliniek verzorgd zijn.
Ik moet jammer genoeg vaststellen (zonder elk individueel geval te kennen) dat er veel te roekeloos wordt gereden, vooral als het zoals nu een droge editie is.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

KILROY schreef: ma 20 juni 2022, 15:58…(sommige zelfs een beetje over de top, zoals afdalen door een stomende rivierbedding). Schitterend weer, wel een beetje benauwd…
Dan is het daar wel héul warm geweest :winkie:
carbon bike, titanium collarbone...
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

lowie schreef: ma 20 juni 2022, 20:54 Klopt inderdaad niet.
Er zijn wel een 10-tal gekwetsten die in de kliniek verzorgd zijn.
Ik moet jammer genoeg vaststellen (zonder elk individueel geval te kennen) dat er veel te roekeloos wordt gereden, vooral als het zoals nu een droge editie is.
Had het idee dat er ook meer “tijd” rijders dan “tour” rijders meededen dit keer. Blijft natuurlijk een wedstrijd, don’t get me wrong, maar op eerdere edities was voor mijn gevoel een grotere schare funklasse mannen aan het meerijden. Groepje vrienden, volhouden, 10 minuten pauze bij de stop dan weer gassen. Dat werk.

Kan me voorstellen dat in het heetst van de strijd, ondanks de ervaring van de snelle mannen, toch fouten worden gemaakt. En er werd hard gevochten in de 64km kop, zo heb ik ondervonden tijdens het vele duw en trekwerk tijdens het passeren van de 100 staart 🫣

Aan de andere kant, 10 gewonden op zo’n uitdagende (!) route waar 1000 deelnemers overheen jagen. Ik denk dat de kwetsuur ratio op een gemiddeld bikepark hoger ligt.
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

[quote=Nespresso post_id=2682594
Dan is het daar wel héul warm geweest :winkie:
[/quote]

Sorry, ik gooi zaken door elkaar. Dat stoom kwam uit mijn ogen natuurlijk :-q
Gebruikersavatar
two-one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: di 27 februari 2007, 02:01
Mijn mountainbike: Van alles wat...

Het viel me ook wel op dat er verrassend hard gereden werd, ook in de afdalingen. Maar ook verrassend weinig mensen die met dropper reden! Is natuurlijk geen must, maar vond het wel handig bij sommige wortelpassages waar je door het hoge gras nog niet echt de meest vloeiende lijn kon zien totdat je er bovenop zat.

In mijn startgroep reed opeens een hele groep massaal onder het viaduct naar beneden. heel raar, er stonden daar wat willekeurige witte pijlen op de grond die niks met de RDHF te maken hadden, dus onderaan dat viaduct moesten we weer omhoog wandelen. Zo zie je maar weer, nooit de meute volgen, altijd eigen keuzes maken...

Ik heb in ieder geval genoten, ook door het aantal nieuwe paden, of doordat vele bekende paden onherkenbaar waren door de erosie van de laatste 3 jaar... alles voelde 'nieuw'
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Ik had nog wat reserve gelaten voor de laatste 200hm omhoog die er elk jaar op het einde van de 65km bijzit.
Was dat een aangename verrassing toen het opeens gedaan was :D

Volgend jaar er zeker bij en de 90km denk ik!

Nogmaals applaus voor de organisatie! Het moet niet gemakkelijk zijn om dat allemaal geregeld te krijgen, laat staan al die toelatingen en vergaderingen met gemeentes en DNF.
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

Ik vond het een extreem mooi parcours. Een echte MTB marathon. Moeten we blij mee zijn.
Hoorde van de ongelukken en hoorde ook letterlijk de brandweer en ambulances.

Gevaarlijk vond ik de afdelingen geenszins, wat er exact gebeurd is, is slechts gissen.

Wat ik wel jammer vind, is het continu moeten inhalen van andere afstanden en start vakken voor je. Met de vele technische stroken nekt dat je gewoon, zeker als je wat competatiever de wedstrijd ingaat

Hoop dat het de organisatie er niet van weerhoudt om volgend jaar een gematigder parcours uit te zetten

volgend jaar zeker weer !
MTBArnhem
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

Yeah Steel schreef: do 23 juni 2022, 13:02 Ik vond het een extreem mooi parcours. Een echte MTB marathon. Moeten we blij mee zijn.
Hoorde van de ongelukken en hoorde ook letterlijk de brandweer en ambulances.

Gevaarlijk vond ik de afdelingen geenszins, wat er exact gebeurd is, is slechts gissen.

Wat ik wel jammer vind, is het continu moeten inhalen van andere afstanden en start vakken voor je. Met de vele technische stroken nekt dat je gewoon, zeker als je wat competatiever de wedstrijd ingaat

Hoop dat het de organisatie er niet van weerhoudt om volgend jaar een gematigder parcours uit te zetten

volgend jaar zeker weer !
We zijn er ons zeker van bewust dat het niet makkelijk is op dit soort parcours. De toppers weten er alleszins mee om te gaan.
En we gaan zeker niet raken aan het karakter van de RDHF, lees: het parcours wordt er niet gemakkelijker op maar we beseffen ook dat dit voor velen de limiet is :wink: . Door het zo te houden zal het ook nooit de overrompeling worden waar sommige marathons ooit problemen mee gehad hebben met ellenlange files op het parcours.
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

lowie schreef: do 23 juni 2022, 14:36 De toppers weten er alleszins mee om te gaan.
Puur een suggestie, maar als je bijvoorbeeld naar de Bart Brentjes kijkt dan is alleen de lange afstand een wedstrijd. Daarmee voorkom je dat kortere afstanden gekke capriolen uit moeten halen om langs de staart van andere afstanden te komen.

Verder sluit ik me volledig aan bij alle complimenten Lowie. Wat een fantastisch parcours, hoop van harte dat dit zo mag blijven.
Mooi ook de reacties die ik naderhand soms krijg van onwetenden ( bv: maar 100KM is toch helemaal niet zo veel?).
Ik kan dan alleen maar lachen en terugdenken aan mijn mentale strijd op dat stuk na de dam of de laatste kilomters rond Malmedy.
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 519
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

KILROY schreef: do 23 juni 2022, 14:50 Puur een suggestie, maar als je bijvoorbeeld naar de Bart Brentjes kijkt dan is alleen de lange afstand een wedstrijd. Daarmee voorkom je dat kortere afstanden gekke capriolen uit moeten halen om langs de staart van andere afstanden te komen.
Daar zou ik helemaal niet blij mee zijn. Ik heb helemaal geen behoefte om >4 uur op de fiets te zitten en de 85 of 100Km te rijden, maar ik vind het wel leuk om hem als wedstrijd te rijden. De 65Km RDHF is wat mij betreft dus lang genoeg, maar ik zou hem wel graag daadwerkelijk als wedstrijd blijven rijden. Ik vermoed dat dat voor veel meer rijders geld.
Plaats reactie