Bart Brentjens Challenge, Eijsden, 09-10-22

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De Bart Brentjens Challenge wordt op zondag 9 oktober 2022 voor de 17e keer georganiseerd vanuit Eijsden.
Zie https://www.bartbrentjens-challenge.com

Vanavond zijn de 4 concept routes bedacht:
Deze keer wordt de Zuidkant van de Belgische Voerstreek aangedaan (ipv de Noordkant), daarna steken we over naar Onderste/Bovenste Bos in Nl. Dan gaan we richting Gulpen met het Gerendal en de Keuteberg. En via Landal Cauberg Valkenburg gaat het naar de Dellen, zoals het afgelopen jaar. Een paar (verkeerstechnische) knelpunten zijn er in Valkenburg uitgehaald. De finale loopt via Bemelen en Cadier en Keer naar het Savelsbosch. En we gaan Eijsden weer in via het net geopende 'Minibikepark Eijsden' (de 2 langste afstanden kunnen er een houten wallride en (een te rollen) jumpline tegenkomen).

De routes:
102 km 1919hm
90km 1555hm (deze doet niet het lusje met het intensieve hellingbos van Valkenburg naar De Dellen aan, loopt mee terug met de 102km vanaf Gasthuis bij Bemelen)
63km 1160hm (deze loopt vanaf Landsrade terug naar de 43 km)
43km 730hm (de kortste afstand, maar zeker geen beginnersroute, loopt geheel en al door de prachtige Voerstreek)
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Tip: zorg voor lekbestendige banden, voldoende reserve Biba's, etc! Breed is beter.
Vandaag een deel van het parcours in zuidelijke Voerstreek aangedaan: veel scherpe losse stenen (meer dan aan de noordkant die we de afgelopen jaren aandeden).
Veel tubeless banden lek door snee zijwand, ondanks de latex. Een Ikon en Barzo waren de pineut. Pluggen en reserve biba's nodig gehad :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
SCape_Rider
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:43
Mijn mountainbike: Ghost Lector + KTM Myroon

Ik heb zo een "donkerbruin' vermoeden dat in dit nieuwe concept de door vele gehate klim na het beekje bij Nurop geofferd gaat worden.
Er liggen daar in de buurt, onder voorbehoud van vergunningen etc., sowieso meer dan genoeg waardige alternatieven om deze klim te doen vergeten.
Ik kijk al uit naar wat jullie voor dit jaar gaan verzinnen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Een van de - in mijn ogen - mooiste en leukste (technische) klimmen verdwijnt daarmee, dit jaar, inderdaad :wink: .
De hele Zuidkant van de Voerstreek krijgen we daar voor terug. De Voerstreek zal daarmee milder en wat sneller worden, mits je niet lek rijdt op al die losse scherpe stenen en meidoorn daar :wink: . Maar zeker zo mooi, met prachtige vergezichten in ieder geval. Daarvoor in de plaats wat intensiever klimmen rond Gulpen, de Keutenberg eo.
Iets minder hm's dan afgelopen jaar, aantal km's blijft gelijk.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Ik heb altijd graag de 60 op snelheid gereden, echter heb ik de BBC de laatste jaren met name laten schieten door de knelpunten (opstoppingen) tijdens de eerste 10 à 20km.

Zijn deze er nu ook uit gehaald nu Voerstreek Zuid als eerste wordt aangedaan ?

Dan wordt het anders weer eens de moeite die kant op te gaan rijden :-D
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Geen noemenswaardige knelpunten de laatste jaren in het begin, hoor (behalve wat kritiek op 'de ingang naar de wei' zodra je Eijsden net uit bent bij de top van de wedstrijd (maar dan heb je nog 100km om de rest proberen terug te halen :tong ).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

aurelius schreef: di 2 augustus 2022, 19:02 Geen noemenswaardige knelpunten de laatste jaren in het begin, hoor (behalve wat kritiek op 'de ingang naar de wei' zodra je Eijsden net uit bent bij de top van de wedstrijd (maar dan heb je nog 100km om de rest proberen terug te halen :tong ).
Ohhh, super :-q

Ja, ik fiets nog steeds wel flink door, maar op mijn 51e zit ik net niet meer bij de top vrees ik - dus komt goed :wink:

Ik ga hier de agenda eens checken. Wel weer eens leuk daar te buurten. Bedankt :-D
SCape_Rider
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:43
Mijn mountainbike: Ghost Lector + KTM Myroon

aurelius schreef: di 2 augustus 2022, 17:52 Een van de - in mijn ogen - mooiste en leukste (technische) klimmen verdwijnt daarmee, dit jaar, inderdaad :wink: .
De hele Zuidkant van de Voerstreek krijgen we daar voor terug.
Inderdaad één van de mooiere klimmen in die buurt die ook bij mij nog geregeld op het menu staat. Al zijn de "worteltrapjes" na de overvloedige regenval van de zomer 2021 tot een steeds grotere technische uitdaging verworden.
Volgens mij werd/wordt deze klim in het toerpeloton vooral verguisd door de onvermijdelijke files bij de trappen vlak na het beekje Die files kunnen inderdaad vervelend zijn, maar ... als toerrijder zou dat m.i. eigenlijk niet zoveel mogen uitmaken en moet je vooral genieten van deze klim en het uitzicht tijdens deze klim.
SCape_Rider
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:43
Mijn mountainbike: Ghost Lector + KTM Myroon

aurelius schreef: vr 8 juli 2022, 00:00 De Bart Brentjens Challenge wordt op zondag 9 oktober 2022 voor de 17e keer georganiseerd vanuit Eijsden.
Zie https://www.bartbrentjens-challenge.com

Vanavond zijn de 4 concept routes bedacht:
Deze keer wordt de Zuidkant van de Belgische Voerstreek aangedaan (ipv de Noordkant), daarna steken we over naar Onderste/Bovenste Bos in Nl. Dan gaan we richting Gulpen met het Gerendal en de Keuteberg. En via Landal Cauberg Valkenburg gaat het naar de Dellen, zoals het afgelopen jaar. Een paar (verkeerstechnische) knelpunten zijn er in Valkenburg uitgehaald. De finale loopt via Bemelen en Cadier en Keer naar het Savelsbosch. En we gaan Eijsden weer in via het net geopende 'Minibikepark Eijsden' (de 2 langste afstanden kunnen er een houten wallride en (een te rollen) jumpline tegenkomen).

De routes: :wink:
102 km 1919hm
90km 1555hm (deze doet niet het lusje met het intensieve hellingbos van Valkenburg naar De Dellen aan, loopt mee terug met de 102km vanaf Gasthuis bij Bemelen)
63km 1160hm (deze loopt vanaf Landsrade terug naar de 43 km)
43km 730hm (de kortste afstand, maar zeker geen beginnersroute, loopt geheel en al door de prachtige Voerstreek)
Ik heb een vermoeden dat in het concept voor de langste afstand(en) de klimmen van o.a. "La Heyd", "Vogelzang", de lange stenige klim door het Veursbos richting De Planck om dan via Remersdaa/Obsinnich over te steken naar Bovenste/Onderste Bos om vanaf daar terug in te pikken op het parkoers van de 2021 editie grote kanshebbers zijn :(( :wink:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Zo ongeveer. Klim vanaf Berg richting Rullen zit ‘r nog in, dalen naar De Commanderie.
Paar nieuwe Blg natuurorganisaties, benieuwd wat van hen mag…
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
SCape_Rider
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:43
Mijn mountainbike: Ghost Lector + KTM Myroon

Hopen maar dat ze niet te moeilijk gaan doen om de nodige vergunningen toe te kennen.
Je kan als organisatie dan wel een mooi parkoers (willen) uittekenen maar als er dan enkele gaan dwarsliggen voor het toekennen van de nodige vergunningen mag je terug naar de tekentafel om je huiswerk opnieuw te maken.
Gelukkig kennen jullie de streek meer dan voldoende om daarop te kunnen anticiperen.
Succes alvast met het uittekenen van de verschillende parkoersen.
Riesch
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: zo 22 oktober 2006, 20:22
Mijn mountainbike: BMC Agonist

Op de website kan ik het niet vinden, maar is deelname mogelijk als je 11 bent?
Ik zou graag met mijn zoontje willen rijden. Vandaar de vraag.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Mail de organisatie eventueel.
Pm: de kortste afstand is een behoorlijke kluif! Veel hm’s, stenige ondergrond. Dat met een 24” of 26” hardtailtje? 43km 730hm…
De MH2D lijkt me wat gemoedelijker en vriendelijker voor een 11-jarige.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Riesch
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: zo 22 oktober 2006, 20:22
Mijn mountainbike: BMC Agonist

Heb zojuist de organisatie gemaild met de vraag.
We hebben al eens eerder 40km door zuid limburg en de ardennen gereden. Hij kan wel wat aan merk ik en rijdt op een 29er wat het aangenamer maakt voor hem.
Ik wacht de organisatie even af👍
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Okay. Veel plezier dan :-q !
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie