14-08-2022 - Neustadt Marathon

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Plaats reactie
JeroenS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 29 juli 2013, 12:26

Ik had gelezen dat deze marathon een erg mooi parcours had. Dit wordt mijn eerste marathon en had me hiervoor ingeschreven omdat deze qua tiijd en locatie perfect uitkwam met onze vakantie.

Zie nu alleen nog erg weinig deelnemers: 22 deelnemers voor de 76km waar ik aan mee wil doen. Is dit een Corona dingetje dat mensen laat inschrijven of is deze marathon zozino niet druk bezocht? Zou jammer zijn als ik al na 5 km alleen zit, zo had ik het me niet echt voorgesteld ;-)
Ghizz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 16:12

Is wat mij betreft qua parcours een van de mooiere marathons in Duitsland.
Onder normale omstandigheden is deze marahon best aardig bezet.

Helaas voor veel organisatie gaan steeds meer mensen voor een dag inschrijving ipv voorinschrijven. Wat voor organisaties zeer lastig is.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Het is ook niet echt heel vreemd dat mensen voor de daginschrijving gaan.

Door corona is veel afgelast op het laatste moment en geld terugkrijgen is bij sommige organisaties ook een drama.

Jammer dat het zo gaat, maar ze zouden beter voor kostenspreiding kunnen gaan.

30% van het bedrag bij voorinschrijving, de rest op de dag zelf.
Ik heb dit een paar keer gezien met andersoortige evenementen, daardoor kan de organisatie een begin maken met het kleinere budget en bij het afblazen loopt iedereen minder risico.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Op de ultra afstand (95 km = 2 ronden) waren de laatste jaren tussen 75-100 deelnemers. Op de 51 km (=1 ronde) waren er aanzienlijk meer, tussen 250-300. De 76 km is dit jaar nieuw. Het aantal voorinschrijvingen rond die tijd van het jaar zijn altijd aanzienlijk lager. Het is zeker een van de mooiste marathons in Duitsland met een bovengemiddeld aandeel technische stukken.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
alero
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 5 maart 2011, 18:49

JeroenS schreef: do 21 juli 2022, 10:56 Ik had gelezen dat deze marathon een erg mooi parcours had. Dit wordt mijn eerste marathon en had me hiervoor ingeschreven omdat deze qua tiijd en locatie perfect uitkwam met onze vakantie.

Zie nu alleen nog erg weinig deelnemers: 22 deelnemers voor de 76km waar ik aan mee wil doen. Is dit een Corona dingetje dat mensen laat inschrijven of is deze marathon zozino niet druk bezocht? Zou jammer zijn als ik al na 5 km alleen zit, zo had ik het me niet echt voorgesteld ;-)
Na 5 km alleen rijden. Misschien een mentaal dingetje?
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Ach, dat alleen rijden was ik soms “expert” in toen ik marathons reed. Lekker eigenwijs eigen tempo en niet gek laten maken en hen idd na 10 km voor het laatst iemand zien rijden en 90 km verder zag ik levende wezens bij de finish. Maakte mij destijds geen ruck uit.
Los daarvan: Deze marathon is echt on-duits en super mooi om te rijden. Beide keren genoten, maar kon dat combineren met dragraces Hockenheim op zaterdag en kwam dan midden in de nacht aan in Neustadt, maar had wel hotel Vivaro.
Maar wie twijfelt: Niet doen, rijden want is misschien wel 1 van de mooiste marathons in Duitsland en ik heb er best een aantal gereden :winkie:
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Net contact gehad met de organisatie vanwege de nieuwe afstand van 76 km. Zijn 2 rondes, waarbij de 2e ronde is ingekort. Wel zit de tricky S3 single trail boven de Wolfsburg twee keer in net zoals over de lange afstand.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
JeroenS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 29 juli 2013, 12:26

Bedankt voor alle reacties. Goed om te horen dat het een mooi parcours is in ieder geval. Het alleen rijden is op zich ook niet zo'n probleem maar ik vindt het wel een stuk leuker als ik in een groepje kan rijden (weet ik van toertochten). Dan zien we wel op de dag zelf hoe druk het gaat worden. Ik ga em zoinzo rijden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik vond marathons altijd het lekkerste rijden in m'n eentje.
Niet het gezelligste, maar da's een ander verhaal.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Op het forum van www.mtb-news.de is er een kompleet topic aan gewijd, dat de deelnemers aantallen van de Duitse marathons al jaren teruglopen. Corona zal vast wel een duit in het zakje hebben gedaan, echter de trend schijnt al wat eerder ingezet te zijn.

Ik heb mij recent ook voor een Duitse marathon ingeschreven, waarbij ik verbaast was dat het überhaupt nog mogelijk was. In het verleden moest je er bij de opening van de inschrijving meteen bij zijn, anders zat zo'n marathon meteen 'vol'.

Kennelijk is een beetje afzien een vies woord geworden daar in Duitsland, gelukkig zijn wij niet zo in Nederland :wink:
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Tja Stunning, daar haal je een gevoelig onderwerp aan. Weet idd marathons qua inschrijven om 00:00u achter de PC zat om maar op tijd te zijn om mee te mogen doen. (Plettenberg met “slechts” 1.000 deelnemers).
Heb inderdaad het idee dat de lange afstand steeds meer en meer terrein verliest en er steeds vaker voor de de halve gekozen wordt :(( .
Misschien wel een groot deel XC rijders in NL die het XC’en in NL zat zijn onder de KNWU en pakken dan een halve marathon omdat hele te ver af staat bij hetgeen ze graag doen.
Persoonlijk vind ik het erg jammer dat hele marathon terrein verliest, want dat was destijds ook echt “mijn ding” en had/heb niets op met kortere afstanden.
Denk dan met weemoed terug aan beginjaren RWP Marathoncup van 2004 met soms tegen de 150 NL’ ers die naar een Duitse marathon gingen, al was toen soms de voertaal in het startvak van de hele marathon al Nederlands…….
Denk niet dat Corona de hoofdreden is, maar het nog eens extra versnelt en er straks alleen maar stukjes van pakweg 70km over blijven. Dan kan men ook eerder met opruimen beginnen :winkie:
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

Neustadt heb ik helaas nooit gereden, maar staat wel op het lijstje.

Zoals Fred zegt, er is inderdaad minder animo op de lange afstanden. Nou moet ik zeggen, dit jaar rijd ik weer lange afstanden omdat ik me voor wilde bereiden op Rothaus Bike Giro. Maar ik ga vanaf volgend jaar weer terug naar de middenafstand, simpelweg omdat ik qua training de lange afstand niet meer aan kan.
Plaats reactie