Houfmarathon gereden

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Heeeeeeeeeeeeerlijk...............
Was de marathon in Houffalize.
5 man gewapend met Santos, Scott en Koga Myata troken om 06:00 op 27 augustus 2006 richting Houffalize. Onderweg werden we omringt door boze weergoden die hun bestookte met veel H2O. Mentaal bereide de heren zich voor op een Belgische glijpartij in een nat pak met veel zand tussen kiezen. In Houffalize aangekomen werden de stalen (eehh alu en carbon) rossen uitgeladen en bespannen. Op naar de inschrijving. daar verliep alles zeer vlot doormiddel van verschillende loketten op inschrijfnummer gerangschikt. Even de chip gemonteerd en de gratis bidon en T-shirt in de auto gegooid om daarna aan de start van de 60 km te verschijnen. Wauw....wat een berg mooie bikes bij elkaar de 1 nog mooier als de ander, noem het op en het stond er. 09:45 was het zover en vertrok de enorme 60km kudde mtb-ers richting het parcours. in het eerste half uur was het even dringen, maar daarna vond iedereen zijn eigen tempo. Dat Tempo werd echter wel aardig gehinderd door de glibberige modder paden en poelen, maar dat mocht de pret niet drukken. Verschillende riviertjes (in de breedte en in de lengte) en waterplassen (formaat Ijselmeer) zorgde ervoor dat de modderklonten niet voor al teveel gewicht zorgde. Al met al was het een rit met alles in zich, modder, vette afdalingen, steile klimmetjes (die maar door bleven gaan), een top organisatie met zeer goede bevoorrading en heldere bewegwijzering. Aan het eind aangekomen konden we weer genieten van al die mooie bikes maar nu in een moddertenue. Snel de chip ingeleverd en daar een consumptiebon gekregen om een stuk rijsttaart met cola naar binnen te kunnen werken. Ook had de plaatselijke brandweer een pomp paraat staan die verschillende tuinslangen voorzag van een lekkere straal water zodat we het erste vuil eraf konden spuiten. 2 minpuntjes: 1 ik had liever de 90km gereden want ik was niet erg moe na de 60km en tijdens de rit vonden verschillende bikers het nodig om hun afval (plastic verpakkingen en bidons) na gebruik in de natuur te dumpen, wat niet echt een positieve reclame voor ons mtb-ers is. Voor mij was dit een geslaagd uitje om mijn nieuwe bike eens goed uit te testen (resultaat: goede afstelling achterdemper, besluit om LX-middenblad te vervangen voor een Blackspire). De grootse klapper was wel dat er, wonder boven wonder, geen druppel is gevallen tijdens de 60km rit.
Thanks http://www.houffamarathon.be/website2/n ... nederlands voor al jullie inzet en goede organisatie en tot volgend jaar. :D :D
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

ook weer terug en ik vond het geweldig mooi maar lood en loodzwaar.
hans schreef:1 ik had liever de 90km gereden want ik was niet erg moe na de 60km
Het verschil tussen 90 en 60 is gigantisch in deze soort omstandigheden.
want vooral na de eerste splitsing 90 / 60 werd het zwaar.
ikzelf heb geprobeerd de 90 te rijden maar na 70 km sloeg de man met de hamer zo ontzettend
genadeloos toe dat ik bij de laatste splitsing niet de route 90/120 heb gereden maar 60 heb
gevolgd en uiteindelijk op een totaal van 80 km
morgen volgt meer want ik heb bezoek
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
SnelleJonge
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 27 december 2005, 18:11

Eerste 30km ging perfect, todat de kramp in de benen toesloeg :-{
Toch nog geprobeerd om de kramp weg te rijden, maar helaas :x
Heb tevens 1x lekgereden :cry:

Ondanks alles was het wel een hele mooie rit :-q ondanks de water/modder partijen.

P.S. ik hoorde bij het clupje van Hansdegebruiker, waar ik dus als laatse binnenkwam :x Maar Hans??
I'll be back in a next ride :-q
Laatst gewijzigd door SnelleJonge op ma 28 augustus 2006, 07:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Debster
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 13:44
Mijn mountainbike: Kona Kula Deluxe SE
Contacteer:

Wij zijn net terug uit Houffalize. Ik vond het echt een super mooie tocht. We hebben de 90 km. gereden en die werd na de splitsing inderdaad erg zwaar. De klims waren lang en soms erg glad, maar zeer goed voor je techniek.
Met name de afdalingen waren zwaar voor mij op het laatst, kreeg erg veel last van mijn polsen (waarschijnlijk te krampachtig met die modder...).
Wat inderdaad erg leuk was waren sommige plassen waar je doorheen moest. Op de foto zag dit er ook geweldig uit :D
Ik vond het zeker voor herhaling vatbaar. De organisatie was super goed, echt geweldig lekkere bevoorrading, met zelfs pannekoeken (jummie).
Moe maar voldaan ga ik nu lekker slapen!!

Groetjes Debby
Gos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: vr 7 april 2006, 22:43
Mijn mountainbike: is mooi!!!!

Na de welverdiende nachtrust, even snel mijn ervaring. Ik heb de 60km gereden ipv de 90km waar ik me voor heb opgegeven. Ik kwam redelijk fris over de finish, maar nog 30km extra in die omstandigheden, dat had er niet ingezeten.

Ik heb wel enorm genoten van de omgeving, de klimmetjes, de glibberige afdalingen etc. Wel had ik veel last van met modder volgelopen banden. Ik denk een combi van niet de goede band en te hard opgepomt. Ik ga de mensen uit het andere houffalizetoppic maar eens even een pb sturen om te zien wat hun ervaringen waren afgelopen zondag.

Wel jammer dat een vriend van me kramp had, we hadden vooraf al besloten om bij elke rust te wachten op elkaar (doe ik dus ook niet meer). Op deze manier had ik en een mindere tijd, maar vooral last van de kou bij de rustplaatsen.

En ja toen wij binnen kwamen waren er ook al lui van de 120 binnen!! petje af zou ik zeggen als je de 120 in 6,5 uur volbrengt! Of zouden die allemaal toch maar de 90 hebben gereden.
Van het kopen van mijn EPIC heb ik spijt, spijt dat ik hem niet eerder heb gekocht!!
#Skull'
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 415
Lid geworden op: di 30 augustus 2005, 10:43
Contacteer:

Ook voor de eerste keer deelgenomen aan de Houffamarathon (60km) en dat is me geweldig goed bevallen.
De afdaling die door de regen was omgetoverd tot een kolkende rivier was wel machtig om te doen :D !

In het algemeen klassement ben ik 156ste geworden met een tijd van 4u 12min 29sec.
Maar nu vraag ik af waarom ik ook niet op het jeugdklassement vermeld sta :~ ?!
Als ik dat zo bekijk zou ik op de 9de plaats gestaan hebben...

Ben in ieder geval tevreden van het resultaat en over de gehele marathon.
Volgend jaar ben ik weer terug van de partij!
Gebruikersavatar
Rogier
Site owner
Site owner
Berichten: 1514
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Ik heb heerlijk genoten van de 60km! :-q

Echter na 15 km kon ik mijn achterrem indrukken terwijl mijn wiel bleef draaien :-{
Dus alles op alleen mijn voorrem mogen rijden en een val in de afdaling na 50 km was daarmee gegarandeerd.

Uiteindelijk rond 15.05 over de finish gekomen. Met name de laatste afdalingen waren heftig om te fietsen, flink achterop mijn zadel mogen hangen om niet door mijn achterwiel ingehaald te worden. :o

Mijn Marta's zijn nu echt passé!
In Frankrijk vorig jaar ook al 4 dagen zonder achterrem mogen doen.
Er zijn mensen die er zeer goede ervaringen mee hebben, maar mijn vertrouwen is tot een nul punt gedaald.
It's a little like wrestling a gorilla. You don't quit when you're tired- you quit when the gorilla is tired.
Remo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 423
Lid geworden op: zo 5 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: probeer ik iedere dag uit te laten.
Contacteer:

Inderdaad een hele mooie marathon!
Ik heb gepoogd de 90km te rijden, maar door veel te weinig slaap (deze keer kon ik er niets aan doen) kelderde het concentratievermogen na bijna 60 km naar een dieptepunt en vond ik het afdalen te link worden. De beentjes voelden wel nog redelijk goed. Wellicht had ik met meer slaap de 90 kunnen uitrijden maar makkelijk was het zeker niet geweest!

Volgend jaar weer!!!
When I do good, I feel good. When I do bad, I feel bad. And that's my religion.
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1615
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

De 60km vormden een mooi tochtje. Door gebrek aan training hebben we besloten het maar op ervaring en talent te volbrengen.

Uiteraard wel ons best gedaan om de uitgangspositie te optimaliseren, dus niet teveel tijd verliezen aan voorbereiden en zorgen dat je de avond vantevoren voldoende energie binnen krijgt (bier).
's Ochtends tooltime, snel door naar de inschrijving en nog wat sneller door naar de start. Voordeel is dat je lekker warm bent natuurlijk, al dat wachten koel je ook alleen maar van af.

De tocht begon lekker, men was aan het lopen voor een laf asfaltklimmetje, gelukkig aardig er doorheen kunnen slingeren.
Zelfde verhaal bij de eerste paar modderklimmetjes. Ik was lekker aan het inhalen toen ik een kameraadje al een tijdje niet meer gezien had.
Dus toch maar even wachten...
Tien minuten en honderd deelnemers later kwam hij aankakken. Hij moest de teamnaam even hooghouden (K.K.W.B.) Blijkbaar toch iets te uitgebreid ontbeten dus dat moet even uit de weg.
Daarna weer lekker doorgereden, de eerste voorraadpost kwam best snel. Maar is ook wel goed natuurlijk.
Lekker gegeten en weer door, de beentjes begon je soms wel wat te voelen, zeker als je weer eens een modderklim door moest komen.

Vervolgens weer tooltime, een bout van de achterbrug van een van de maatjes was losgelopen. Om die zonder cranktrekker toch vast te kunnen zetten moet de granny eraf. Al met al 20-25min mee bezig geweest.

De volgende vooraadpost op wilskracht bereikt, blijkbaar heeft mijn nieuwe zadelpen minder setback dus ik zat te dicht op mijn stuur en voelde mijn rug dus behoorlijk. Dus wat verschoven en eigenlijk nauwelijks meer iets gevoeld. En lekkere pannekoekjes natuurlijk!

Na een kilometer of 50 begon ik toch de grenzen van mijn routine te bereiken dus toen hier en daar maar wat van het talent ingezet.

Met name die lange vals platte klim over een graspad langs de snelweg heeft me aardig genekt. Maar goed, uiteindelijk wel boven gekomen.
Met iets van 56km op de teller verwacht je dat het dan een beetje uitbollen is.
Mooi niet dus, nog een paar keer omhoog. Met name de laatste twee waren ronduit sadistisch. Het voegt niks toe, behalve een paar meters zodat je exact aan de 60 km komt.

Maar goed, het was wel echt een ervaring en absoluut voor herhaling vatbaar.
Oh, en de uitslag komt toch vast wel op internet te staan? Geen idee namelijk waar de tijd op stond toen ik onder dat bord doorreed. Daar dacht ik pas een minuut of 10 later aan.
Mijn teller gaf iig 4.58 fietstijd en dus gemiddeld 12 km/h aan.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

oh ja mijn tijd:
4 uur 27 min voor de 60km.
fridowo
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 866
Lid geworden op: di 4 april 2006, 11:05
Mijn mountainbike: Merida Matts Sport 500
Contacteer:

Mijn adrenaline begint al te stromen als ik dit allemaal lees. Volgend jaar ben ik ook aanwezig. :-q
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1277
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

hier de uitslagen:

http://results.chronorace.be/rapport/ra ... 01Rapports

Ik zelf ben dus 246e geworden en 10e bij de vrouwen. Het laatste vond ik een beetje raar want er was tegelijkertijd een wedstrijd voor junioren bij de vrouwen. Mij werd verteld dat er verschillende klassementen zouden zijn, 1 voor de junioren en 1 voor de andere dames. Als dat laatste het geval was geweest, dan was ik 3e! Nu moest ik me dus meten met de junioren :-{ Jammer..
Enfin, het was niet mijn hoofddoel om een goed klassement te rijden. Het was mijn eerste marathon en het was zeker niet altijd even makkelijk. Wat vooral jammer was dat er zodra een wat steiler klimmetje kwam, de helft meteen begon te lopen en daarmee dus het pad volledig blokkeerde en opzij gaan, ho maar! In feite was alles goed te doen op de fiets muv het pad naast het riviertje en dat laatste stuk, wat te technisch was (zeker als je al 60km in de benen hebt zitten).

Ik had continental explorers gezet en die hebben het uitstekend gedaan in de modder. Geen enkele glijpartij :tong (en ik heb ze bij de bosjes zien vallen ).

Sorry ik zie net dat die pagina niet beschikbaar is, misschien later weer wel
Gebruikersavatar
rcoenders
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1215
Lid geworden op: di 4 januari 2005, 14:20
Mijn mountainbike: SANTOS 4.29 Rohloff/Gates

Voor het eerst aan de houffa Marathon meegedaan en met de komende 6 daagse transalp in het achterhoofd besloten om lekker rustig aan te doen.
Van dit laatste is door alle modder weining van terecht gekomen en werd het doel voor mij gewoon uitrijden.

De waarschuwingen vooraf van mede mountainbike.nl bikers voor de files tijdens de vernauwingen van het parcours waren niet voor niets. ik heb ze niet allemaal kunnen ontlopen en op een gegeven moment dacht ik ik met een Nordic Walking evenement mee te doen.
Gelukkig loste dit probleem zich langzaam op en bleven de problemen met de banden nog over. De Jimmy's zijn op zich goede banden maar in deze modder komen ze als ze al wat versleten zijn grip te kort. Het resultaat vliegles. Nu kan ik redelijk goed vliegen maar heb ik altijd wat moeite met landen :lol: . Ook nu weer. Gelukkig geen materieele schade en alleen een deukje in mijn Ego.

Vervolgens zoals velen een tweede valpartij op de brug. Voorwiel was al boven maar achterwiel dacht er anders over met als gevolg dat ik weer onderaan opnieuw kon beginnen.

Ik ben er volgend jaar zeker weer bij en dan met:

Beter banden.
Veel blikken Zonneschijn
en een véél betere conditie


Gr Rob Coenders
Rob Coenders
Deelnemer: Duchenne Heroes 2008, Duchenne 2009, Duchenne 2011, Duchenne Heroes 2012, Duchenne Heroes 2013, Duchenne Heroes 2014 Duchenne Heroes 2015 Duchenne Heroes 2017

Mijn bikes: Santos 4.29 - Rohloff - Gates Belt
Tinman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 15:49
Mijn mountainbike: Van Nicholas Redwood Ti + Scott Scale 700 SL
Contacteer:

ik ben er ook geweest voor de 60km

tot 50km ging het goed daarna zat ik behoorlijk doorheen.

vooral op dat zompige gras/modder pad langs die autoweg, daar had ik het erg moeilijk.

die passage door die snel stromende beek was erg leuk om te doen.

al met al een zware maar geslaagde dag :)
Little John
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: di 18 juli 2006, 20:01
Mijn mountainbike: Canyon Nerve XC 5 / Trek 4100
Contacteer:

Ik heb de 65 gereden, dit omdat ik tegenover de camping (vlak bij de finish) de afslag had gemist en dus wat extra km's maakte.
geen ramp. Na een geweldige tijd van bijna 6:25 en de 581e plaats ben ik
zeer moe maar voldoen naar huis gegaan. Achja volgend jaar beter en BTW ik fiets pas 2 maanden.
Maargoed ik kan toch nie biken.?!
Never underestimate the power of Juicy 7's.?!
Plaats reactie