Misschien wel de meest gestelde vraag: welke navigatie voldoet aan mijn wensen?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Heeft er iemand wel eens getest hoe het zit met die nauwkeurigheid? Of anders geformuleerd, is er iemand die wel eens fout gefietst is omdat het gps van zijn 530 niet voldoende was, en heeft kunnen vaststelen dat als hij een meer outdoor georienteerd toestel had, het wel goed gegaan zou zijn?
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

Er zijn altijd verschillen, maar de Edge's doen het best goed. Externe factoren zoals onder de bomen die nat zijn van de regen, of veel over je stuur hangen en met je lichaam je gps deels afdekken hebben meer effect op nauwkeurigheid. Maar met een externe antenne zoals die van de GPSmap 60 serie gaat het wel wat beter. Wat, niet heel veel.

Beste is een GPS op het stuur waarbij de antenne in je fietshelm is verwerkt en zo zonder al te veel invloeden alle gps signalen het beste kan ontvangen. Maar als we nog een paar jaar wachten en GALILEO is volwassen en dat gecombineerd met GPS of GLONASS dan heeft dat waarschijnlijk meer invloed op nauwkeurigheid en minder afwijking.

Nu is e afwijkin 2-3 meter bij vrij zicht op horizontale vlak, en 5-10 meter op het vertikale vlak van de GPS. Barometer kan helpen hoogte nauwkeuriger te maken. Met GALILEO zou de nauwkeurig het ergens tussen de 0,2 tot 0,7 m uit komen.


Wat altijd lastig zal blijven is fietsen in de heuvels, vooral in het dal, als je onder bomen zit die nat zijn, of een dal met aan 1 kant een stijle want, dan kan het best zijn dat je gps je laat zien dat je aan de andere kant of in de beek fiets.


Het is wel zo dat met GPS een enorme sprong vooruit hebben gemaakt t.o.v. orientieren met papieren kaart en kompas, dus wat dat betreft is de nauwkeurigheid enorm toegenomen :wink:
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Maar is dat geneuzel over preciezie tussen “echte” outdoor apparaten en “echte” fiets apparaten dan vooral theorie en minder praktijk?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, het is geen geneuzel, maar of jij, of onze TS dit nodig hebben of opmerken, is een ander verhaal.

Als je in het buitenlands bos het begin van een verborgen trail zoekt, dan heb je echt wel profijt van een nauwkeurig toestel en een echte topokaart.
Ben jij of je fietsmaat in onbekend terrein ongenadig hard op je bek gegaan en moet je naar een dokter of ziekenhuis, dan is een toestel met uitgebreide navigatie en een goede topokaart natuurlijk van onschatbare waarde.

In 99% vd gevallen voldoet een Edge130 of Bryton420 prima. En in twijfelgevallen pak je de phone met Googlemaps (satellite view) en dan kom je er ook wel uit.
Ik zeg dus "Lekker eenvoudig beginnen met een Edge130 of Bryton420"
Dan ben je onder 200 euro klaar, en heb je een grote stap gedaan vanaf het loggen met je phone.

Als de TS al zn eisen vervuld wil zien, dan wordt het een Gpsmap66, aangevuld met echte (betaalde)topokaarten.
Maar niet iedereen wordt blij van zo'n baksteen op zn stuur.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

Allen bedankt voor de reacties.
Het verhaal is mij duidelijk.
De kans dat ik in het buitenland ga rijden is nihil.

Zal de navigatie dus puur in Nederland gebruiken, steeds meer langere toertochten hebben GPS tochten ipv uitgepijlde tochten, vandaar.

Al die trainingsopties, leuk. Maar ga er geen gebruik van maken.

Nu nog de vraag of ik externe sensoren nodig heb.
Is het noodzakelijk of kan het ook zonder?
Zonde dat het straks in de kast blijft liggen.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Voor het navigeren is een hartslagmeter, cadansmeter en snelheidsmeter niet nodig.
Als je toch wat dingen bij wil houden dan ligt het er volledig aan wat jij belangrijk vindt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je een edge (of andere fietsgps) koopt zou ik er een wielsensor bij kopen. Anders is de kans groot dat je 10% minder kms telt.
En een HR sensor met borstband is ook wel leuk als je toch data aan het verzamelen bent.
Als je een tijdje je hartslag in de gaten houdt leer je je lichaam wat beter kennen, in relatie tot je sportieve prestaties.

Kadans is op de mtb minder zinvol, tenzij je te eenvoudige routes rijdt. Of fietspad.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik kan (alweer) de Edge 830 aanbevelen. Kost wah maor dan edde ok wah, nie?

Doet alles wat je vraagt, duidelijk scherm (natuurlijk wel veel kleiner dan een smartphone). Nauwkeurig. Goede navigatie enz.

Ik gebruik m ook om tracks na te rijden, weliswaar niet met navi stand maar met show track. Verbruikt minder accu, en duidelijk genoeg.

Groot voordeel van Edge is Strava integratie en mogelijkheid voor IQ apps. Dus een open platform + een grote installed base + Garmin Connect. Inbegrepen zijn uitstekende kaarten, maar je kan er ook andere opzetten.

Een Wahoo is qua kaart absoluut niet te vergelijken. Ben benieuwd naar ervaringen met die Bryton. Maar voor mij is de flexibiliteit en kwaliteit van de Edge onovertroffen.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gei-Kek
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: za 9 januari 2010, 00:33
Mijn mountainbike: On-One Inbred

Mag ik even inhaken???
Ik had een edge 800,
Heb nu een gpsmap-64 die ik wil vervangen maar.

Het is lomp ding aan het stuur.

Of
nieuwe gpsmap 66 (heeft deze wi-fi?? moet ik deze aan computer hangen om ritten te uploaden)
Heeft AA batterij voor laaaaaannge ritten.
(navigatie en cadans/hartslag/strava segment /training)

OF extrex 22(?) met batterij voor lange ritten
(navigatie)
EN edge 130
(cadans/hartslag/strava segment /training)

2 verschillende houders geen bezwaar
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮ otb-koning ╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

What do you mean i ain't kind, just not your kind.

Liever te dik in de kist als weer een feesie gemist
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Volgens mij kan je met een Etrex 20/30 22/32 nog véél langere ritten rijden dan met de Gpsmap 6#.
Die dingen gebruiken nauwelijks stroom.
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Als je nog nooit navigatie hebt gehad, zou je kunnen beginnen met een smartphone en OSMAND+, eventueel ook Strava erop.
OSMAND+ voor het narijden van routes dan wel tracks, tevens logging, tevens navigatie als je fout rijd. Maar in het bos is het echt veel gemakkelijker om zelf de track na te rijden en je gewoon om te draaien. Trust me.
Strava voor het eenvoudig loggen en uploaden naar Strava, maar je kunt ook de tracklog van OSMAND+ uploaden naar Strava, al is dat wel veel bewerkelijker en een strava account heb je toch nodig dan.

Smartphone ligt wel ergens, alleen de hele goede GPS apparaten hebben een betere ontvangst dan een smartphone onder een dik bladerdek. Gewone GPS apparaten staan op gelijk nivo met smartphone.
PS, accu pack is wel gewenst bij normale batterijen. Die trek je leeg. Mijn Nomu S10 pro houdt het ongeveer 9 uur vol met scherm aan, langer dan ik het vol hou.


Budget....naar je houd zomaar 300 euro in je zak, en als je zelf hebt ervaren wat je wilt koop je daarna eerder het juiste GPS apparaat. Mocht je dat nog willen.
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb een vergelijkbare situatie meegemaakt als Geikek.
Mijn Gpsmap60csx was aan vervanging toe.
Ik heb toen eerst een Etrex30 aangeschaft, vanwege de kaarten en de navigatie.
Toen een Ant+ HR monitor gekocht, want de 30 doet ook Ant+. Toen kon de polar HR thuisblijven.
Later een Edge130 erbij gekocht voor de registratie en eenvoudig een kruimelspoor volgen.
De Etrex30 gaat nog steeds mee op tochten in onbekend gebied.
Ben erg tevreden met de combi.
De Edge130 is eigenlijk voor 95% vd ritten voldoende.
Helder scherm, veel functies en lekker compact.
De Etrex gaat mee als ik afwijk van de bekende paden (buitenland).
Soms op het stuur, maar meestal in de rugzak, just in case...

De Gpsmap 66 is na de 64 voor jou misschien de meest logische keuze, maar een baksteen op je stuur.
De Etrex 32 is compacter en kan bijna hetzelfde, iig genoeg voor op de fiets.
Voor de prijs van een 66 kan je een Etrex32 én een Edge130 kopen.
En dan zou ik eerst de Edge130 kopen en dan later evt de Etrex. De 32, kleine meerprijs, meer mogelijkheden.

Volgens mij hebben deze Garmins zelf geen wifi, maar via de Garmin Connect app op je telefoon hebben ze wel connectie met 4G en wifi, en ze synchroniseren zo met GarminConnect en Strava.
Ook downloaden van tracks en uploaden naar je gps gaat prima.

Als alternatief voor de Edge130 heeft Bryton de Rider 420.
+ iets voordeligerdan de Edge130
+(veel) langere batterijduur.
+instelbaar via de app.
+iets groter beeldscherm, maar nog steeds compact. En net zo helder als de 130.
Lijkt op papier dus de betere keuze, maar als je er een Garmin naast gebruikt heb je 2 platformen, dus 2 apps.
Mtb1988 heeft er onlangs een aangeschaft als vervanging van zn edge800, eerste berichten zijn erg goed.
Bryton en Garmin gebruiken Ant+ dus de sensoren zijn uitwisselbaar, 1 setje sensoren is voldoende.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Crapton schreef: ma 18 november 2019, 21:02 Een Wahoo is qua kaart absoluut niet te vergelijken.
Hoe bedoel je dat? Ik rij nu met de Wahoo Elemnt. Tot nu toe staan daar de kleinste bospaadjes op en je volgt een kruimelspoor. Afleesbaarheid van het scherm is perfect ook bij weinig licht en bij zonlicht. Als je fout rijd begint hij te piepen en rood te knipperen. Qua nauwkeurigheid heb ik nog geen problemen gehad, hij ondersteunt dan ook de volgende gps systemen: GPS, GLONASS, BEIDOU, Galileo en QZSS. Ik hem gekoppeld aan een speed/cadence sensor en een polar H10 hartslagsensor.
Turn by turn navigatie is op de weg ook mogelijk. Accuduur is perfect. Bediening is intuitief en de app werkt perfect.

Ik heb ook een garmin Oregon 650 voor het geocachen, maar deze is veel onhandiger te bedienen, heel slecht af te lezen en levert snel in op nauwkeurigheid onder de bomen. Batterijen zijn snel leeg.

Ik heb nooit met een Garmin Edge gefietst, maar ik zou de Wahoo elemnt zeker niet op voorhand afschrijven.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik heb op Jijbuis vergelijkings reviews gezien van de Garmin Edge en de Wahoo, en ook wat artikels. De Wahoo heeft geen kleur maar zwart-wit. Misschien een kwestie van smaak en gewenning maar ik prefereer een kleurenscherm voor kaartweergave. Bevat meer details en informatie. Ik vind dat veel duidelijker.

Ik heb niets gezegd over nauwkeurigheid of bedienbaarheid van de Wahoo, zal wel OK zijn.

Ik denk dat de Jijbuis reviews een goede indruk geven van de verschillende toestellen, zeker als het een vergelijkingstest is. Er staat veel op.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

De Wahoo heeft geen kleur maar zwart-wit.
Ligt eraan welke je bedoelt. De Elemnt en de Elemnt bolt hebben inderdaad geen kleur, maar de Elemnt roam wel. Ik rijd daar nu al een klein half jaar mee en ben er zeer tevreden over. Ik heb er zowel in Nederland als in Frankrijk als in de Ardennen mee gereden en heb nog nooit problemen gehad, ook niet in vrij dichte bossen. En als je fout rijdt, stuurt hij je terug naar de track (deed de bolt die ik eerst had niet).
Plaats reactie