Welke Garmin is snel (genoeg) voor mij

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

Ik heb nu een Edge 820 die ik erg intensief gebruik. Ik plan (meestal) mijn routes op Komoot en zet die of rechtsreeks via de IQ-app in de Garmin, of via Garmin Connect. Waar ik tegenaan loop:
- De GPS ontvangst is voor priegelwerk echt niet nauwkeurig genoeg en te traag (in het bepalen van de rijriching). Dit weekend in Limburg/België/Duitsland de Komootroute volgen in de heuvels en bossen was iets te veel uitdaging
- En daarmee komen we bij punt 2: mijn Garmin is echt heel traag. Als ik iets met het touchscreen doe (vaak in en uitzoomen als je de route kwijt bent of ergens niet door kan) is dat een frustrerende oefening van mijn geduld.

Ik zit lekker in het Garmin Ecosysteem, dus ik hou het graag bij Garmin. Een groter scherm hoeft van mij niet (touch screen liever wel), maar dus wel een stuk snellere interface. En dat laatste lees ik maar weinig over bij reviews. Welke Garmin moet ik hebben?

edit: Ik trek er vaak alleen op uit. Incident detectie is bijna een must.
Laatst gewijzigd door Miob op di 1 december 2020, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
kjoeb
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: za 4 februari 2012, 11:26

Een Edge 820 gaat je waarschijnlijk niet veel helpen. Daar heb ik vergelijkbare ervaringen mee. Navigeren gaat op zich prima, maar je kunt beter niet onderweg in/uitzoomen. En ik rijd bij aanvang van een geuploade koers soms ook verkeerd, omdat de rijrichting niet direct duidelijk wordt.. Benieuwd of iemand kan zeggen of de 830 dat wel beter doet.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Edge 530 voor als je knopjes wil, Edge 830 voor touchscreen. Snelheid schijnt echt een enorme verbetering te zijn tov die van jou - en van enige onnauwkeurigheid heb ik nooit wat gemerkt.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

kjoeb schreef: di 1 december 2020, 21:15 Een Edge 820 gaat je waarschijnlijk niet veel helpen. Daar heb ik vergelijkbare ervaringen mee. Navigeren gaat op zich prima, maar je kunt beter niet onderweg in/uitzoomen. En ik rijd bij aanvang van een geuploade koers soms ook verkeerd, omdat de rijrichting niet direct duidelijk wordt.. Benieuwd of iemand kan zeggen of de 830 dat wel beter doet.
Goed punt! Dat de rijrichting niet te zien is, ook niet in Garmin Connect trouwens, is echt waanzinnig irritant.

Dank voor je reactie
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

Kapitein Iglo schreef: di 1 december 2020, 21:22 Edge 530 voor als je knopjes wil, Edge 830 voor touchscreen. Snelheid schijnt echt een enorme verbetering te zijn tov die van jou - en van enige onnauwkeurigheid heb ik nooit wat gemerkt.

Dank voor je reactie. Klinkt goed.
zok
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: di 12 januari 2010, 21:08

een 520 heeft geen touchscreen.



doe je wel eens ooit je geschiedenis op je garmin wissen.
en doe je wel eens ooit al je ingeladen routes eruit gooien.

dat ding heeft niet zoveel geheugen.
volgens mij ( heb zelf ook zo'n ding) gaat alles vlotjes wanneer hij wat leger is.
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

zok schreef: di 1 december 2020, 21:37 een 520 heeft geen touchscreen.



doe je wel eens ooit je geschiedenis op je garmin wissen.
en doe je wel eens ooit al je ingeladen routes eruit gooien.

dat ding heeft niet zoveel geheugen.
volgens mij ( heb zelf ook zo'n ding) gaat alles vlotjes wanneer hij wat leger is.
Excuus, je hebt gelijk! Ik heb een 820. Ik pas het aan in de openingspost.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De 830 ligt voor de hand, maar of die al jouw bezwaren oplost.?.
Je Garmin zo leeg mogelijk houden is een goede tip. Alleen de kaart die je gebruikt, alleen de tracks die je gebruikt, oude ritten er uit, tenzij je ze nog eens wilt rijden.
Garmin is erg slecht met geheugenbeheer, dus dat moet je zelf in de gaten houden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

ik heb mijn 810 vorige week vervangen voor een 530.
en dat is een groot verschil, zowiezo een heel stuk vlotter.

maar de 530 heeft geen touchscreen
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2068
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Miob schreef: di 1 december 2020, 21:25
Kapitein Iglo schreef: di 1 december 2020, 21:22 Edge 530 voor als je knopjes wil, Edge 830 voor touchscreen. Snelheid schijnt echt een enorme verbetering te zijn tov die van jou - en van enige onnauwkeurigheid heb ik nooit wat gemerkt.

Dank voor je reactie. Klinkt goed.
FWIW: ik heb mijn edge 520 om precies de zelfde reden vervangen voor een 530. De 520 is hinderlijk traag. Op onbekende routes bleef ik afslagen missen. Op de 530 is de kaart wel snel genoeg (positie lijkt real-rime geupdate te worden ipv na 2 tellen). Alleen het starten van een route duurt nog steeds vrij lang vind ik (calculating x%...)
Geen touchscreen vind ik een voordeel.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
BikerMBrabant
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: do 13 november 2014, 20:17

Als je er niet uit komt kun je je vraag ook hier plaatsen.
https://forum.gps.nl/
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2980
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Mijn 820 raakte defect, scherm gaf vreemde afwijking. Onder garantie een nieuwe gekregen, maar die doorverkocht want idd die 820 was af en toe erg traag. Meestal goed te doen, maar bij bepaalde handelingen zoals met de kaart gewoon slecht.

Nu een dure 830 gekocht. Dag en nacht verschil. Gewoon goed, ook veel beter scherm.

Dus koop een 830. Duur maar dan hedde ok wah.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8039
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

ThaSingleTrackMastah schreef: di 1 december 2020, 23:34 Garmin is erg slecht met geheugenbeheer, dus dat moet je zelf in de gaten houden.
Echt is dat anno 2020 nog steeds het geval..... :o ongelofelijk

Uit ervaring met mijn Etrex 30 weet ik dat resetten duidelijk snelheid verhogend is.
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

Dank voor de tips. Ik heb een 830 gekocht en die doet wat kaart-scroll-snelheid wat ik wil. Ik heb net de tweede rit in het bos gedaan. Wat me wel op viel is dat de aangegeven werkelijke snelheid soms echt nergens op slaat. 1 lang, recht stuk (wel onder bomen, maar goed) reed ik absoluut 20+, maar gaf de Garmin 7 tot 8 km/u aan. Hij stond op GPS+Galileo. Eens kijken hoe het met Glonass gaat.
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Miob schreef: di 8 december 2020, 15:04 Dank voor de tips. Ik heb een 830 gekocht en die doet wat kaart-scroll-snelheid wat ik wil. Ik heb net de tweede rit in het bos gedaan. Wat me wel op viel is dat de aangegeven werkelijke snelheid soms echt nergens op slaat. 1 lang, recht stuk (wel onder bomen, maar goed) reed ik absoluut 20+, maar gaf de Garmin 7 tot 8 km/u aan. Hij stond op GPS+Galileo. Eens kijken hoe het met Glonass gaat.
Snelheidssensor koppelen haalt dat weg! Magene... ali express.. goedkoop en in mijn ervaring erg goed!
Ik ben mij er eentje...
Plaats reactie