GPS device rond 200€?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
abreukel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: di 1 april 2008, 15:02
Mijn mountainbike: Hardenberg
Contacteer:

Ik heb wat moeite om een gps device te kiezen. Ik wil eigenlijk een basic model dus hartslag en cadans zijn geen prio. Verder wil ik graag gebruik maken van gps routes en deze in te laden in mn gps device.
Nu snap ik niet heel goed hoe het werkt met de kaarten. Sommige hebben heel west europa al standaard op het device zitten en in sommige forums lees ik weer dat gebruik wordt gemaakt van open street maps.

Qua budget zit ik rond de 200 euro. Ik wel gezien dat qua prijzen de fiets gps nogal duurder zijn dan de "gebruikelijke" navigatie apparaten.
Ik heb tot nu toe de Teasi one, de Garmin Etrex 30 en de Garmin Edge touring bekeken. Wat is eigenlijk het voornaamste verschil tussen de Edge touring en Etrex 30?

Alle devices maken gebruik van GPX files? De Garmin etrex 30 is min of meer voor wandelaars geschikt maar ook volop geadopteerd door bikers? Is de bevestiging a.h. stuur een beetje te doen want ik zag iets waarbij het met straps aan het stuur wordt bevestigd?

Hopende op jullie input
Gebruikersavatar
MrGPS
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 24 juni 2013, 16:03
Contacteer:

De edge touring is een 'uitgeklede' edge800, en daarmee meer gericht op het recretatief gebruik. Hij heeft echter de onhebbelijkheid dat geladen tracks in het toestel kùnnen veranderen. Bij de edge1000 hefet men de firmware op dat punt aangepast, ook voor de 810 zit dat er aan te komen. Ik weet echter niet of ook de touring aangepast wordt.
Zoniet, en het primaat ligt bij routes, dan zou ik, zeker als het om MTB gaat de voorkeur geven aan een etrx boven de edge touring.

De edge touring heeft weliswaar een voorgeinstalleerde kaart, maar dat is de OSM kaart en die kun je voor de etrex ook gratis downloaden.
http://www.mrgps.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie ook http://www.youtube.com/mrgpsnl" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.facebook.com/mrgpsnl" onclick="window.open(this.href);return false;
Creama
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 4 augustus 2014, 13:54

De etrex 30 werkt prima. Ik ben er heel tevreden over(zie ook andere topics). Is ook nog uit te breiden met hartslagmeter en cadansmeter, mocht je dat in de toekomst willen.
Routes zijn makkelijk in te laden, ook verschillende kaarten zijn makkelijk (gratis) te downloaden.
De stuurklem ziet er simpel uit, maar werkt prima. Zit heel stevig, voor de zekerheid heb ik een polsbandje aan de GPS die ik om het stuur hang. Mocht hij losgaan, dan blijft hij hangen. Maar dat is nog nooit gebeurd.
abreukel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: di 1 april 2008, 15:02
Mijn mountainbike: Hardenberg
Contacteer:

Creama schreef:De etrex 30 werkt prima. Ik ben er heel tevreden over(zie ook andere topics). Is ook nog uit te breiden met hartslagmeter en cadansmeter, mocht je dat in de toekomst willen.
Routes zijn makkelijk in te laden, ook verschillende kaarten zijn makkelijk (gratis) te downloaden.
De stuurklem ziet er simpel uit, maar werkt prima. Zit heel stevig, voor de zekerheid heb ik een polsbandje aan de GPS die ik om het stuur hang. Mocht hij losgaan, dan blijft hij hangen. Maar dat is nog nooit gebeurd.
Kun je ook 2 of 3 kaarten laden in de etrex 30? Ik lees veel over de snelheid van de device. Zou traag zijn met bijv gehele kaart europa. Ipv daarvan een open map dropzetten met bijv. Nederland en een land naar keuze?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kan zoveel kaarten in de Etrex 30 zetten als er op je sd kaartje passen.
Die kan je allemaal een andere naam geven en allemaal afzonderlijk aan of uit zetten. )*
Grote gedetailleerde (=topo) kaarten maken de Etrex 30 wel langzaam qua beeldopbouw, dat merk je vooral bij scherpe bochten.
Topokaart van heel Europa gaat niet lekker, topokaart van Benelux of Duitsland of de Alpen of... gaat prima.
Dat komt doordat de processor niet vol gas draait. Dat bespaart batterijen, waardoor je met de Etrex 30 gerust 3 dagen zonder stopcontact kunt. Groot voordeel als je meer wil dan een rondje om de kerk.
De Etrex 30 kan met de juiste kaart "TomTom" op de mtb zijn, maar zonder spraak, slechts piepjes.
Mogelijkheden genoeg.
Schermpje is vrij klein, maar helder en duidelijk.
De stuurklem is OK. Evt een stukje van een oude binnenband om je stuur wikkelen voor meer grip.
Polsriempje als extra zekerheid, mocht je 'm een keer niet goed hebben ingeklikt.

* Beter slecht 1 kaart tegelijk aan zetten, sommige kaarten "bijten" elkaar, vooral bij navigeren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Creama
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 4 augustus 2014, 13:54

Mooie plaatjes!
Ik heb standaard gewoon de Nederland kaart erop staan (aan staan). Gaan we op vakantie dan stel ik zelf een OSM kaart samen van dat gebied. Ik moet wel zeggen dat ik de etrex 30 op vakantie alleen nog maar voor wandelen / geocachen heb gebruikt. O ja, en ook als hulpnavigatie in de auto.
Maar als ik de foto's hierboven zie, moet daar volgend jaar verandering in komen!!

Ik ben heel enthousiast. Je blijft nieuwe mogelijkheden ontdekken!
Ik heb er trouwens niet eens een SD kaart in zitten. Verschillende kaarten / routes / andere gegevens passen ook op het intern geheugen. Maar ik hoor vaak dat de kaarten op en aparte SD wel handig is....
Gebruikersavatar
MrGPS
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 24 juni 2013, 16:03
Contacteer:

Enkele opmerkingen hierbij:

a. de omvang van een kaart is in mijn beleving niet van invloed op de snelheid. Het maakt niet uit of je maar één provincie danwel meerdere landen hebt geladen.
b. wèl is de detaillering van invloed. Hoe meer detail; hoe meer werk het apparaat heeft de kaart op te bouwen allicht. Werk je met de Open Fiets Map dan adviseer ik de 'light' versie te gebruiken. Daarin zijn sommige kaartdata 'gegeneraliseerd'. In OSM staan bijvoorbeeld in de bebouwde kom alle gebouwen apart getekend; in de light versie zijn die vertaald naar een 'bebouwingsvlak'. Je mist dus feitelijk geen informatie maar je kaart wordt er wel sneller van.
c. heb je desondanks last van traagheid dan kun je overwegen het toestel in te stellen op 'noorden boven'; de kaart hoeft dan minder vak op te bouwen
d. heb je meerdere kaarten: zorg dan dat je maar één kaart tegelijk actief hebt (!). Dat is erg belangrijk; meerder kaarten tegelijk actief kan leiden tot conflicten; met traagheid en zelfs 'op zwart' gaan tot gevolg
e. werk je met OSM-kaarten dan raad ik zeer aan die op de SD kaart te zetten en liever niet in het interne geheugen. Nu en dan bevatten de OSM kaarten zodanige fouten dat het toestel er totaal van op tilt gaat en bijvoorbeeld zelfs niet meer door de computer herkend wordt. Dat is knap lastig op te lossen en vereist meestal een 'retour garmin'. Heb je de kaarten echter op SD staan dan kun je op dat moment gewoon het SD kaartje verwijderen en alles doet het weer. Voor de snelheid van het toestel maakt intern geheugen of SD vrijwel niets uit.
http://www.mrgps.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie ook http://www.youtube.com/mrgpsnl" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.facebook.com/mrgpsnl" onclick="window.open(this.href);return false;
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

b2 als een kaart te veel detail heeft en traagheid veroorzaakt met schuiven/bijwerken van de kaartbewegingen, dan kun je in de kaart instellingen het detail niveau lager zetten, OpenFietsMap Light is altijd een goede aanbeveling, minder druk, maar nog steeds veel detail.

Schaal en detail is een samenspel, dus als je bij een bepaalde schaal te veel ziet, dan verminder je de details, zie je te weinig dan vermeerder je de details. Er zijn 5 standen in detail in stelin-kaart.
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
abreukel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: di 1 april 2008, 15:02
Mijn mountainbike: Hardenberg
Contacteer:

Dus ik selecteer welke kaart ik wil gebruiken, dan kan neem ik aan vanuit het menu. Pas evt de detaillering aan. GPS routes laden dan wel opnemen van fietsactiviteit en biken maar. Als ik het zo lees geeft iedereen de voorkeur aan de etrex boven de edge?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Edge is alleen voor op de fiets en je betaalt voor hartslag/trainings functies.
Etrex is breder inzetbaar (wandelen, fietsen, Motorfietss, auto, boot), niet specifiek fitness, maar ondersteund wel een ANT+ hartslagband.
Verder heeft Edge een ingebouwde accu en de Etrex verwisselbare batterijen (of oplaadbare).
Verwisselbaar is handig als je een paar dagen geen stopcontact ziet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Moet hij nieuw zijn? Anders eens verdiepen in een gebruikte 800/810, moet je ook kunnen krijgen voor rond de 200 euro! :wink:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

abreukel schreef:...
Ik wil eigenlijk een basic model dus hartslag en cadans zijn geen prio
...
Nu is er niets veranderlijker als een mens, maar ik maak hieruit op dat hij meer richting een outdoor toestel zoekt, geen Edge.
De Etrex 30 is dan de voordeligste, meest kompakte gps die toch "alles" kan.
Past binnen het budget, want nog geen 200 nieuw.
Maar ik hou er over op, iedereen mag het zelf weten ;)
Straks denken ze nog dat ik hier de Etrex 30 zit te promoten.
Is niet het geval, ben alleen zelf nogal enthousiast over deze kleine alleskunner.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
abreukel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: di 1 april 2008, 15:02
Mijn mountainbike: Hardenberg
Contacteer:

Thumbs up voor de reacties.
mountain-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: zo 5 februari 2006, 10:23
Mijn mountainbike: Singular Swift, Salsa El Mariachi

@tstm: ik lees in een eerdere reactie van je dat de etrex piepjes geeft bij het navigeren.
Ik had tot voor kort een gpsmap 60 die dit deed bij het volgen van een track, maar ik heb dit nog niet voor elkaar gekregen bij mijn nieuwe etrex 30.
Zou je, eventueel via pb, willen toelichten hoe ik dit wel voor elkaar krijg.

On topic: helemaal top een etrex 30
Klein maar erg duidelijk. Erg handig dat je zelf tot 4 info vakjes in je kaart kan zetten (bv hoogte, snelheid, enz)
Ik was helemaal weg van mijn gpsmap, maar de etrex is nog beter in mijn ogen (kost wel wat meer inlezen om hem volledig te kunnen benutten)
Wil.fred
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 27 februari 2008, 23:11

Ik ben ook op zoek naar een GPS device welke niet te duur is en makkelijk met Strava communiceert. Ik ben me na zes jaar weer aan het oriënteren op de markt wat er te koop is. In zes jaar is er best wat veranderd. :-)
Ik hoef geen groot kleurenscherm op de ATB. Enkele een device wat hetzelfde kan als de Strava app op mijn iPhone of iig de gegevens naar de Strava site/app kan uploaden zodra ik weer thuis ben.
Kan iemand wat suggesties doen?

Dank je wel alvast.
Plaats reactie