Etrex 30

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Even gekeken waar mijn Etrex 30 op staat.
Auto en Most Often.

Overigens is het niet zo dat meer punten ook een nauwkeurigere track oplevert.
De ontvanger doet iedere seconde een plaatsbepaling.
Die kan je domweg opslaan, de 1Hz instelling, of je kan het toestel laten bepalen of het zinvol is dit punt op te slaan, de Auto setting.
Hoe nauwkeuriger de ontvanger, des te beter werkt de Auto setting.

Afbeelding
Als ik het kaartje bekijk vraag ik me af wat er mis is met de Etrex. De tracklog ziet er goed uit, gedetailleerder dan vd Tomtom watch
. Om het helemaal goed te beoordelen zou je het op de sat.foto van bijv. Google maps moeten leggen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 7 maart 2021, 22:23 Even gekeken waar mijn Etrex 30 op staat.
Auto en Most Often.

Overigens is het niet zo dat meer punten ook een nauwkeurigere track oplevert.
De ontvanger doet iedere seconde een plaatsbepaling.
Die kan je domweg opslaan, de 1Hz instelling, of je kan het toestel laten bepalen of het zinvol is dit punt op te slaan, de Auto setting.
Hoe nauwkeuriger de ontvanger, des te beter werkt de Auto setting.

Afbeelding
Als ik het kaartje bekijk vraag ik me af wat er mis is met de Etrex. De tracklog ziet er goed uit, gedetailleerder dan vd Tomtom watch
. Om het helemaal goed te beoordelen zou je het op de sat.foto van bijv. Google maps moeten leggen.
Ik denk niet dat er iets mis is met mijn Etrex, hij doet het iig veel nauwkeuriger dan de TomTom. Het is wel zo dat ik op een dergelijke route met (veel korte bochten) ongeveer 5%, tov een teller met wielsensor, mis. Ik ben daarom een beetje aan het spelen met de instellingen om te kijken of dat iets uitmaakt. Tot nu toe dus niet... Het is jammer dat er allerlei externe sensors aan de Etrex gekoppeld kunnen worden behalve... Precies die wielsensor! :( En omdat ik de Etrex nu vooral als kilometerteller gebruik ben ik een beetje aan het twijfelen geslagen of een andere teller zoals een simpele Edge met sensor (achteraf) niet beter zou zijn. Al maakt die paar kilometer op een rit van meerdere uren nu ook weer niet zo heel veel uit natuurlijk, zeker niet als je alleen fietst :-D
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Aha, duidelijk.
Mijn Etrex30 geeft ong. 3% minder aan dan mijn Edge130 met wielsensor.
(En 3% meer dan diezelfde Edge zonder wielsensor. Edge heeft dus een wielsensor nodig)

Hier (Valencia Spanje) staan weinig hoge bomen, dus goede ontvangst en geen aangelegde zig zag routes.
Onder een dik bladerdek kunnen de verschillen nog wat oplopen, maar ik vind 3% nog wel acceptabel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Nog even een plaatje bij de verschillende 'Recording interval' standen van mijn Etrex 32x op het stukje singletrack met de switchbacks.
Afbeelding
Wat mij opvalt is de slechtere registratie in de hoogste stand (geel), dat zou je juist niet verwachten... Ik heb ook omgerekend wat het aantal trackpunten per km is, daar zit niet veel verschil in. De hogere standen geven zelfs minder punten/km aan, maar dan ook te maken hebben dat ik niet telkens exact hetzelfde rondje heb gereden.
  • Etrex Standard - Rood (93ptn/km)
  • Etrex More often - Groen (91ptn/km)
  • Etrex Most often - Geel (87ptn/km)
  • TomTom - Blauw (237ptn/km)
Het is wel duidelijk te zien wat het effect is van een vaste log interval (de TomTom)!
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Tomtom is een ander toestel, dus vwb het recording interval kan je daar geen conclusies aan verbinden.
Zelfs de tests met de 30 kan je onderling niet vergelijken, want niet op hetzelfde moment. De constellatie vd satelieten is voor iedere test anders.
Dus je toestel heeft andere satelieten gebruikt, waardoor die dikke boom net wel of net geen invloed had.
Of heeft wel dezelfde satelieten gebruikt, maar die hingen inmiddels op een andere plek aan de hemel, waardoor die dikke boom juist wel (of juist geen) inbloed had.
(En natuurlijk niet die ene boom, maar ook die andere enz)
Dus je zou met 3 of 4 toestellen tegelijk op je stuur het rondje moeten maken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Is bekend dat in de loop van de jaren het Etrex scherm terug loopt in lichtopbrengst? en dat vervanging de moeite waard is?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het lijkt idd alsof mijn Etrex 30 minder helder is geworden. Ik gaf de Spaanse zon de schuld.
Als ik de kijkhoek precies goed hou, dan gaat het nog wel, maar in mijn gedachten was het vroeger beter.

En ik vergelijk m met het super scherpe zw scherm van m'n Edge130.
Die is gestoken scherp, in de schaduw en in de volle zon.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie