Etrex 30

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

borre mtb schreef: zo 10 mei 2020, 16:57 heb gisteren met mijn etrex 30 een stuk van 95 km naar een adres genavigeerd. het duurde even een tijdje dat hij de route had berekend.
maar daarna kon ik op pad. alleen wanneer je een stukje verkeerd rijd, lijkt het wel of hij de hele route weer op nieuw gaat berekenen.
Duuuuuuurt lang.
Vooral als je gewoon door blijft fietsen dan begint hij geloof ik na elke kruising opnieuw.
Niet echt werkbaar.

ik zie dat je ook "routes" kunt maken, werkt dit beter?
of kan ik beter me bv strava een route maken en die er op zetten?

mijn etrex heeft firmware versie 4.70
Ik werk alleen met sporen en niet met routes. Dat gaat veel beter.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Inderdaad, voor routes is de processor van de eTrex veel te traag. Dus sporen gebruiken.
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

Met sporen bedoelen jullie een gpx bestand?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee .gpx is het bestandsformaat.
In dat bestand kan een route zitten, of een track of waypoints.
Een route is een ding waarmee je van A naar B gaat. Eventueel via een aantal viapunten.
Een route is flexibel, als je verkeerd rijdt, wordt er iets nieuws berekend om op B uit te komen (dus niet je oorspronkelijke route)
Met een beetje pech rijdt je niet van A naar B door het bos, maar om het bos heen, omdat daar de betere fietspaden liggen, of omdat het bos niet goed ik kaart is gebracht.
En een route die je op je pc maakt (of hebt gedownload), kan veranderen als je m naar je gps verstuurd (herberekenen) je komt wel van A naar B, maar over heel andere paden.
Omdat een computer (pc, server, tablet, phone of gps) die route (her)berekend, ben je afhankelijk van input.
Dat is in eerste instantie de kaart. Wat niet op de kaart staat, komt niet in je route.
Als je kaart een stukje van 5m mist mag je 5km omrijden.
En een andere kaart op jouw gps dan de kaart waarop de route is gemaakt, geeft een andere route.
Ten tweede je voorkeuren. Welke wegen te gebruiken en welke te vermijden.
Andere voorkeuren geven een andere route.
Op de mountainbike in het bos werkt een route dus niet lekker, je komt niet op de trails die bedoeld zijn door de maker.
Op straat werkt een route vaak wel. In de auto bijna altijd wel. In het verkeer op de openbare weg zijn alle regels veel duidelijker.

Op de mtb heb je meer aan een track (NL: spoor. Edge: koers).
Een serie punten verbonden door een lijn. Alsof je met een stift iets op een papieren kaart hebt getekend.
De track (het spoor) kan ook over paden gaan die niet op de kaart staan. Bijv als iemand daar heeft gefietst en zijn rit heeft opgenomen. Of omdat iemand dat zo heeft ingetekend met kennis van de plaatselijke omstandigheden.
Een track is statisch, dus verandert niet als je deze van het ene naar het andere toestel verplaatst. Ook niet als je een afslag mist. Je moet zelf nadenken en opletten. Zelf terug sturen om weer op de track te komen.
Heb je dat eenmaal door, dan gaat het veel beter, kom je op die paden die door de maker van die track bedoeld zijn.

Een route berekenen op je fiets gps is alleen handig als je verdwaald bent, of zo snel mogelijk terug moet naar huis, je auto, de camping enz. of naar het dichtsbijzijnde dorp.

Vaak kan je op je pc of phone een route wel omzetten naar een track.
Dan verwijnt het dynamische, en weet je in ieder geval dat je rijdt zoals je van tevoren op het beeldscherm hebt gezien.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 10 mei 2020, 18:59 Een route berekenen op je fiets gps is alleen handig als je verdwaald bent, of zo snel mogelijk terug moet naar huis, je auto, de camping enz. of naar het dichtsbijzijnde dorp.

Vaak kan je op je pc of phone een route wel omzetten naar een track.
Dan verwijnt het dynamische, en weet je in ieder geval dat je rijdt zoals je van tevoren op het beeldscherm hebt gezien.
Mooi duidelijk verhaal, thanks.

Maar kan ik op de etrex ook een route omzetten/opslaan als een track.
Stel ik sta op op locatie A en wil naar B en dat is laten we zeggen 30km.
Dat duurt vaak te lang om te laten herberekenen bij verkeerd fietsen.
Dan zou het handig zijn om 1 keer te laten berekenen, en dan op te slaan als track (vaste punten, bij verkeerd rijden zelf track weer op zoeken)
snap dat dat op de pc kan, maar die heb je niet altijd bij je.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ben het nog nooit tegengekomen, maar heb er ook niet naar gezocht.
Ook een soort van non issue.
Je wilt van A naar B en je hebt dat rhuis niet voorbereid.
Je hebt dus geen idee hoe goed of slecht het voorstel van de etrex is
Goed of slecht vanuit een mtb point of view.
Maar als je dus per ongeluk vd berekende route afwijkt dan weet je dus ook niet of je fietstocht beter of slechter wordt.

Enig punt is herberekenen.
Maar dat zou snel genoeg moeten gebeuren op de fiets.
Misschien heb je teveel kaarten aan, of een te grote kaart?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Herberekenen van een route duurt een eeuwigheid op mijn Etrex30. Onlangs was ik, mijn thuis vooraf uitgestippelde, het zat om het spoor te volgen. Dus dacht ik naar thuis te navigeren, dan is het dus handig als dat kan (in mijn geval kon het niet want ik had geen routeerbare osm op de Etrex staan).
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Dan kan je net zo goed gewoon op kaart rijden. Gewoon de paden nemen die er leuk uitzien en globaal de goede richting op gaan. Met kaart en kompas (beide er in), kan je overal komen. Mijn ervaring is dat je zo meer terreinkennis opbouwt. Een good spoor (uitgezet vanuit ervaring in het terrein) heeft meerwaarde, maar een suffe (door een computer berekende) route niet.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, gewoon een punt aanwijzen op het scherm, of een waypoint kiezen, en dan navigeren met wat garmin "off road" noemt.
Dat heeft niets met onverhard te maken, maar is gewoon een rechte lijn.
Je ziet dan duidelijk de richting op het scherm en je kunt dan zelf de paden kiezen die ongeveer de goede kant op gaan.
Werkt best goed.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ruzie met de Etrex, het hoort er kennelijk bij. Vanochtend sporen overgezet van Basecamp naar Etrex. Even checken op de sd kaart of alles is overgezet zijn de spoor namen niet zichtbaar :-{ Etrex losgekoppeld, aangezet en de namen zijn wel zichtbaar. We zullen de Mac/Garmin combi de schuld geven. Garmin is immers nooit van geweest van de Apple.

Nu staan de namen niet op dezelfde volgorde als in Basecamp, is dit te wijzigen? Ik heb als eerst in de spoortitel het aantal km’s staan. Voor nu handig, ik kies een route op basis van de tijd die ik heb.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je hebt de bestandsnaam, dus "dinges gpx" en de naam vd track, dus "dat leuke rondje van Jan".
Je kunt dat hetzelfde houden, maar dat hoeft niet.
Met Basecamp kan je tracks, routes en waypoints naar de gps versturen, én je kan trakcs, routes en waypoints exporteren.
Bij het exporteren kan je kiezen waarje hetop slaat en hoe je het.
noemt.
Dus je kiest voor Device/Garmin/Gpx en je geeft er een naam aan .gpx

Laat je hwt aan Basecamp over, dan weet je nooit wat er gebeurt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

In de Etrex staan ze vaak op nabijheid van het beginpunt. Dus als je sporen met verschillende startpunten hebt staan die het dichtst bij zijn boven. Vind ik wel handig.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Een begint elders, de andere allemaal vanaf huis.

De namen heb ik in Basecamp zelf toegekend. Immers een naam invoeren in de Etrex doe ik liever niet.
Eigenlijk is het enige echte voordeel voor mij van de Etrex de AA batterijen (en natuurlijk het feit dat ik hem al heb :wink: ) Overweeg de V650 van Polar.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Willem Altes schreef: zo 31 mei 2020, 16:42 In de Etrex staan ze vaak op nabijheid van het beginpunt. Dus als je sporen met verschillende startpunten hebt staan die het dichtst bij zijn boven. Vind ik wel handig.
Je kan de volgorde kiezen, maar normaal bij Garmin is dat dichtsbijzijnde bovenaan staan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jurriaan schreef: zo 31 mei 2020, 19:37 Een begint elders, de andere allemaal vanaf huis.

De namen heb ik in Basecamp zelf toegekend. Immers een naam invoeren in de Etrex doe ik liever niet.
Eigenlijk is het enige echte voordeel voor mij van de Etrex de AA batterijen (en natuurlijk het feit dat ik hem al heb :wink: ) Overweeg de V650 van Polar.
Polar heeft ook zn eigen dingen.
De app was een tijdje onbruikbaar door upadtes van apple.
Wiens schuld dat was is lastig vast te stellen, maar hinderlijk was het wel.

+Voordeel zijn het grotere touchscreen, dat toch contrastrijk is. (Is bij andere touchscreens wel eens een probleem, waarsoor de achtergrondverlichting aan moet, waardoor de accu snel leeg is)
+De roze pijl die op kruisingen altijd duidelijk de richting vd track aangeeft. Vooral handig waar de track zichzelf kruist
–Beperkter in het plaatsen van kaarten (maar wel eenvoudiger voor jan met de pet)
–Max 500 trackpunten. Wordt wel automatisch gefilterd, maar details gaan verloren, kan soms lastig zijn.
–Geen waypoints mogelijk. Dus parkeerplaats, camping, hotel enz. zijn niet of heel lastig in te voeren en op het scherm te tonen.
– tov. de Etrex minder nauwkeurig, waardoor je eerder behoefte hebt aan een wielsensor. (Maar de Etrex ondersteunt geen wielsensor!)
(–)Polar werkt met BT, Garmin met Ant+, dus met wat pech heb je nieuwe sensoren nodig.
+– accu gaat een dag mee, maar niet meer. Bij meerdaagse evenementen dus opladen. Lege accu onderweg betekent een powerbank aansluiten. Moet je dan wel bij je hebben.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie