Etrex 30

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 18 maart 2020, 18:50
Pbro schreef: wo 18 maart 2020, 14:26
Thanks! Ik ga het proberen :-q
Nog een optie:
Als je handig bent met XML kan je het er met Notepad++ er zelf ook uitfilteren.
(Maar in dat geval had je de vraag waarschijnlijk niet gesteld ;) )
GPSbabel en GPSVisualizer getest. GPSbabel vereist een studie (1000+ opties), GPSVisualizer werkt wel simpel maar haalt niet alle data weg. Tsja... Dus toch maar in Notepad++ gedoken en met een zoek-vervang actie de track opgeruimd. Het scheelt ook ruimte, van 3,5Mb naar 750Kb. :-q
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ruimt lekker op :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Ik kan het zo snel niet vinden, maar ik heb problemen met de zichtbaarheid van de track, helemaal als ik OSM aan heb. De track is namelijk rozeachtig, en dat valt voor mij een beetje weg als kleurenblinde. Nu kan ik in de Etrex de optie Kleur Instellen wel vinden, maar pak ik daar bijvoorbeeld zwart, dan is de track op de kaart alsnog roze. Wat doe ik verkeerd?
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 21 november 2007, 00:38

nomad030 schreef: do 16 april 2020, 07:40 Ik kan het zo snel niet vinden, maar ik heb problemen met de zichtbaarheid van de track, helemaal als ik OSM aan heb. De track is namelijk rozeachtig, en dat valt voor mij een beetje weg als kleurenblinde. Nu kan ik in de Etrex de optie Kleur Instellen wel vinden, maar pak ik daar bijvoorbeeld zwart, dan is de track op de kaart alsnog roze. Wat doe ik verkeerd?
Als je via sporenbeheer kiest voor een kleur (bvb zwart) en dan visualiseert via toon op kaart,
Dan kan je via back, back, … terug naar je kaartscherm en zie je de track in het zwart (dunnere lijn) op je kaart staan
Dus na instellen van de kleur niet op "GA" drukken, want "Ga" betekent altijd bredere magenta lijn (die dan bovenop de zwarte lijn komt te liggen)
Na het rijden van de tocht moet je dan ook terug naar sporenbeheer om de toon op kaart terug te zetten naar toon niet op kaart (of verberg), anders krijg je in éénzelfde regio een spaghetti aan lijnen en weet je niet meer wat je moet volgen
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat Beny zegt.
De normale manier is "track (of route) volgen". Dan krijg je de dikke roze lijn.

Je kan ook bij de eigenschappen van de track kiezen om deze zichtbaar te maken op de kaart (standaard zijn ze niet zichtbaar). Je kan dan ook de kleur kiezen.
Je krijgt dan een dunne lijn in de gekozen kleur.
(en dan niet kiezen voor 'volgen' anders wordt ie toch weer roze)

Andere optie is de kaart veranderen.
Bij de kaart opties kan je de detailering terug schroeven. Dat scheelt ook heel veel in duidelijkheid.
Verder zijn er nog opties op de kaart als "Land Cover" (geen idee hoe dat in het nederlands heet) daarmee stel je in of vlakken op de kaart worden ingekleurd.
Die laatste optie werkt bij OSM volgens mij minder goed dan bij de betaalde Garmin kaarten.

Als laatste kan je de kaart ook nog gewoon uit zetten als je een track volgt.
Zolang de omgeving niet al te ingewikkeld is, heb je aan de track alleen meestal meer dan voldoende
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Je schijnt ook met imgfromgpx http://www.javawa.nl/imgfromgpx.html een kaart te kunnen maken met je GPX in je eigen kleur erin. Ik heb er geen ervaring mee.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Het schijnt ook te kunnen ( met wat hulpprogramma's) om de kaart zwart-wit te maken. Dan is Magenta lijn vast beter te zien. Dit betekent dus dat je andere kaart op het apparaat zet. Misschien is er wel ergens een zwart-wit OSM kaart beschikbaar.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Probeer deze eens.
https://extract.bbbike.org/
Dat is gebaseerd op OSM data.
Je kan een layout kiezen, en je hoeft niet heel Europa te downloaden, gewoon een stukje in de buurt selecteren om te testen.

Voorbeelden:
https://extract.bbbike.org/extract-screenshots.html
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Anders staan er hier https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tile_servers een heleboel. Ook in grijstinten of zelfs echt zwart wit.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Als eens aan de orde geweest maar ik heb het niet onthouden. Hoe zorg je ervoor dat de richtingpijl zichtbaar blijft in een route? Ik heb gisteren tegen de route in gereden, nu is dat op asfalt niet direct een punt alhoewel bij sommige oversteken het onhandig en onveilig is.
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 21 november 2007, 00:38

Jurriaan schreef: ma 27 april 2020, 11:48 Als eens aan de orde geweest maar ik heb het niet onthouden. Hoe zorg je ervoor dat de richtingpijl zichtbaar blijft in een route? Ik heb gisteren tegen de route in gereden, nu is dat op asfalt niet direct een punt alhoewel bij sommige oversteken het onhandig en onveilig is.
In een route is er altijd begeleiding én richtingspijl.
In een track/spoor (wat denk ik jij bedoelt) heb je dat niet. Oplossingen:
- onthouden wat de rijrichting is (met de klok mee of andersom)
- begin en eindpunt bij een lus van elkaar scheiden en een waypoint plaatsen bij begin van de track/spoor waardoor rijrichting duidelijk is
- bij een lus de track/spoor halfweg in twee knippen waarbij je eerst deel 1 toont/zichtbaar maakt en halfweg deel 1 uitschakelt en dan deel 2 zichtbaar maakt. Extra voordeel: dit is tevens een prima oplossing wanneer heen en terugrit bvb elkaar kruist
Twee laatste kan je allemaal doen met Basecamp
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Willem Altes schreef: zo 19 april 2020, 19:13 Je schijnt ook met imgfromgpx http://www.javawa.nl/imgfromgpx.html een kaart te kunnen maken met je GPX in je eigen kleur erin. Ik heb er geen ervaring mee.

Da's een hele goeie tip!
Heb hier zelf goede ervaringen mee met het goed zichtbaar maken van een netwerk van voor de kano bevaarbare vaarten op Garmin.

(en ook met vakantieroutes die uit heel veel gpx'en bestaan die je niet allemaal los wil aanzetten of met oude apparaten die maar 500 trackpunten aankunnen :~ , dan maar de route inbakken in de kaart)

Je kan bij imgfromgpx ook kiezen voor verschillende contrasten bij de routelijn. Dat is wat bij verkeersborden helpt om ze zichtbaar te houden voor mensen met een vorm van keurenblindheid (hangt geloof ik ook af van type kleurenblindheid)
https://www.autoblog.nl/moeten-we-borde ... renblinden
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Willem Altes schreef: zo 19 april 2020, 19:39 Het schijnt ook te kunnen ( met wat hulpprogramma's) om de kaart zwart-wit te maken. Dan is Magenta lijn vast beter te zien. Dit betekent dus dat je andere kaart op het apparaat zet.
Inderdaad.
Ik vond het zelf een tijd terug wel gedoe, zie uitleg hier -wellicht gaat het daarmee beter dan bij mij destijds
http://www.openfietsmap.nl/tips-tricks/customize
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Willem Altes schreef: ma 20 april 2020, 23:08 Anders staan er hier https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tile_servers een heleboel. Ook in grijstinten of zelfs echt zwart wit.
En alweer een goede tip :-q
Alleen werkt deze volgens mij niet (zomaar) voor Garmin (geen .img-verctorkaarten, maar .png-raster kaarten).

Werkt wel weer Android-apps zoals Osmand, Orus, Locus. En dat is sowieso een goed idee :-q
Mijn (als dedicated gps gebruikte) telefoons zijn ook beter afleesbaar en instelbaar dan mijn Garmins.
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

heb gisteren met mijn etrex 30 een stuk van 95 km naar een adres genavigeerd. het duurde even een tijdje dat hij de route had berekend.
maar daarna kon ik op pad. alleen wanneer je een stukje verkeerd rijd, lijkt het wel of hij de hele route weer op nieuw gaat berekenen.
Duuuuuuurt lang.
Vooral als je gewoon door blijft fietsen dan begint hij geloof ik na elke kruising opnieuw.
Niet echt werkbaar.

ik zie dat je ook "routes" kunt maken, werkt dit beter?
of kan ik beter me bv strava een route maken en die er op zetten?

mijn etrex heeft firmware versie 4.70
Plaats reactie