Etrex 30

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In een onbekende omgeving zou ik altijd mn gps meenemen.

Op forums.mtbr.com even vragen welke kaart voldoet voor jouw locatie.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Sinds deze week heb ik ook een Etrex in mijn bezit! Het is de Etrex 32x geworden. WOW wat gaat er opeens een nieuwe wereld voor je open zeg! Alle termen, programma’s, kaarten... En waar vind je welke optie in het apparaat, niet allemaal even logisch. Om te weten wat de status van de batterij is moet je bijvoorbeeld op het knopje ‘light’ drukken. :o Een steile leercurve en op dit moment duizelt het nog een beetje. In dit topic al veel nuttige tips gevonden, super!
Het is me al gelukt om via Basecamp en eerder gereden (en opgenomen) routes een Track te tekenen en in te laden in de Garmin. En ook het scherm zo aan te passen dat de snelheid en afstand getoond wordt. (Kleuterschool voor de pro’s natuurlijk, maar ik was al trots op mezelf, dat dit lukte :-D )
Werkt superleuk, zolang het pijltje op het lijntje zit ga je goed!
Helaas was de batterij na 25km al leeg en hield de Etrex het dus voor gezien... De NiMh zou 2000mAH moeten zijn, maar al een paar jaar oud en van de Action... Ik heb wel een goede lader (Voltcraft IPC-1L) waarmee je ook de capaciteit kunt testen. De ene kwam aan 480mAh en de andere net aan 225mAh, niet zo gek dat het feestje dus snel afgelopen was... Binnenkort een nieuwe poging met een goede batterij doen...

Ik heb de Etrex nu trouwens ‘bloot’ op het stuur zitten (standaard mount op de stuurpen). Gebruiken jullie nog iets van bescherming? Op het display bijvoorbeeld. Er kwam al best wat modder op het scherm, dat je eraf moet vegen om de route te kunnen blijven zien. Ik kan me voorstellen dat dit snel krasjes geeft. Of is het scherm hier niet zo gevoelig voor?
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Pbro schreef: za 8 februari 2020, 13:00 Sinds deze week heb ik ook een Etrex in mijn bezit! Het is de Etrex 32x geworden. WOW wat gaat er opeens een nieuwe wereld voor je open zeg! Alle termen, programma’s, kaarten... En waar vind je welke optie in het apparaat, niet allemaal even logisch. Om te weten wat de status van de batterij is moet je bijvoorbeeld op het knopje ‘light’ drukken. :o Een steile leercurve en op dit moment duizelt het nog een beetje. In dit topic al veel nuttige tips gevonden, super!
Het is me al gelukt om via Basecamp en eerder gereden (en opgenomen) routes een Track te tekenen en in te laden in de Garmin. En ook het scherm zo aan te passen dat de snelheid en afstand getoond wordt. (Kleuterschool voor de pro’s natuurlijk, maar ik was al trots op mezelf, dat dit lukte :-D )
Werkt superleuk, zolang het pijltje op het lijntje zit ga je goed!
Helaas was de batterij na 25km al leeg en hield de Etrex het dus voor gezien... De NiMh zou 2000mAH moeten zijn, maar al een paar jaar oud en van de Action... Ik heb wel een goede lader (Voltcraft IPC-1L) waarmee je ook de capaciteit kunt testen. De ene kwam aan 480mAh en de andere net aan 225mAh, niet zo gek dat het feestje dus snel afgelopen was... Binnenkort een nieuwe poging met een goede batterij doen...

Ik heb de Etrex nu trouwens ‘bloot’ op het stuur zitten (standaard mount op de stuurpen). Gebruiken jullie nog iets van bescherming? Op het display bijvoorbeeld. Er kwam al best wat modder op het scherm, dat je eraf moet vegen om de route te kunnen blijven zien. Ik kan me voorstellen dat dit snel krasjes geeft. Of is het scherm hier niet zo gevoelig voor?
Je moet bij de Etrex 30/32 even doorbijten.
Standaard is de pagina indeling waarschijnlijk niet wat je zelf graag zou willen hebben.
Je kan een paar pagina's selecteren (page sequence) om na elkaar te tonen. Daar blader je met de BACK-toets doorheen.
Ik heb gekozen vor de kaart, de trip computer en het hoogte profiel.
De rest vd pagina's kan je benaderen via het hoofdmenu, door 2x op de MENU-toets te drukken.
Zo blijft het onderweg overzichtelijk.
Wellicht kan deze link helpen. Bedoeld voor de 20 en 30, maar zal voor de 32 ook nog wel werken, tenzij ze een hele nieuwe userinterface hebben bedacht.

De batterij kan je bekijken door kort de POWER-knop in te drukken (zo switch je ook tussen wel of geen achtergrondverlichting)
Je kan de batterij ook in een dataveld plaatsen, maar omdat de batterij normaal gesproken langer meegaat dan jij kunt fietsen is het onnodig onderweg de batterij te monitoren. Gewoon vertrekken met een volle batterij.

Ik heb de Etrex30 al 7 jaar naakt op het stuur met de gewone Garmin bike-mount. Ik heb meerdere fietsen, dus meerdere bike-mounts.
Wel 1x een nieuw batterijdekseltje besteld op ebay (€10) omdat de etrex niet meer lekker klemde in de bikemounts.
Ik gebruik wel altid een koordje waarmee de Etrex aan het stuur vast zit.
(Fietsmaat is z'n splinternieuwe Etrex ooit verloren bij een onhandige manouvre, daar kwamen we pas een aantal km verder achter, nooit meer teruggevonden :-{ )
De modder veeg ik er gewoon af.
Maar dat gaf na 6 jaar toch wat krasjes en dofheid, dus toen het scherm opgepoetst met Brasso koperpoets.
Met de hand, en dat is zwaar werk (maar vooral geen Dremel gebruiken, dan wordt het te warm en smelt het plastic! )
Toen heb ik er toch maar een stukje beschermfolie van een oude smartphone op geplakt (op maat geknipt met een scherpe schaar.
Dus wellicht een goed plan zo'n stukje folie te bemachtigen en op maat te maken voordat er krassen op komen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Etrex (in mijn geval de 30) heeft inderdaad een extreem steile leercurve. En onthouden doe ik sommige dingen niet dus ben nog steeds blij met dit boek (kennelijk vond Garmin het niet nodig om het menu aan te passen).
Afbeelding

Extra bescherming heb ik niet. Er zat een folie op maar daardoor was het scherm slechter leesbaar. Nu dus kaal in gebruik maar wel altijd met koordje om het stuur. Het heeft de Etrex al eens voor een val behoed. Extreem had ik niet goed in de houder geklikt. Ik gebruik een outboard mount. Bevalt erg goed, kan dan beter zien waar ik heen wil doordat ie meer in het blikveld zit.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Vriend van mij had een matte beschermfolie, dat vond ik niks, dan is het beeldscherm dof en wazig vanaf dag 0.
Dus lang zonder gedaan.
Toch krasjes en dof geworden (na 6 jaar), dus na het oppoetsen(*) een heldere beschermfolie gebruikt, zoals bedoeld voor je smartphone. Gewoon op maat geknipt.
Poetsen is echt een k#t klus, dus als ik nu een Garmin zou kopen gaat er meteen een folie overheen (maar geen matte folie).

*) Garmin schermpjes met de hand poetsen, NOOIT een Dremel gebruiken.
Het 'glas' smelt dan en verandert in een maanlandschap.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

ThaSingleTrackMastah schreef: za 8 februari 2020, 16:10
Wellicht kan deze link helpen. Bedoeld voor de 20 en 30, maar zal voor de 32 ook nog wel werken, tenzij ze een hele nieuwe userinterface hebben bedacht.

...

Toen heb ik er toch maar een stukje beschermfolie van een oude smartphone op geplakt (op maat geknipt met een scherpe schaar.
Dus wellicht een goed plan zo'n stukje folie te bemachtigen en op maat te maken voordat er krassen op komen.
Bedankt voor de tips! Ik vind het een geniale titel; "Taming the Garmin Etrex'". Een kijken of ik hiermee mijn Garmin ook een beetje kan temmen. :-D De menustructuur is, zo te zien, niet gewijzigd. Het verschil tussen de 30x en 32x is de geheugencapaciteit en de vooraf geladen kaarten (die het extra geheugen meteen weer in beslag nemen).
Bij onze oosterse vrienden heb ik een stukje beschermfolie op maat (incl. beschermkabeltje) besteld. Meestal duurt het wel even voordat deze spulletjes binnen zijn. In de tussentijd voorzichtig schoonmaken dus.

En ik had toch nog ergens goede batterijen, maar waar? Na een kleine speurtocht langs kampeerspullen, zaklampen en dergelijke, heb ik ze gevonden... In een Lego wagen van mijn zoontje. Hij is uiterst tevreden over de capaciteit van deze cellen, ze zaten al een hele tijd in het Lego apparaat (een takelwagen) en waren nog niet leeg. Hij zal het voortaan weer met de Action batterijen moeten doen!
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Jurriaan schreef: za 8 februari 2020, 18:01 Etrex (in mijn geval de 30) heeft inderdaad een extreem steile leercurve. En onthouden doe ik sommige dingen niet dus ben nog steeds blij met dit boek (kennelijk vond Garmin het niet nodig om het menu aan te passen).

Extra bescherming heb ik niet. Er zat een folie op maar daardoor was het scherm slechter leesbaar. Nu dus kaal in gebruik maar wel altijd met koordje om het stuur. Het heeft de Etrex al eens voor een val behoed. Extreem had ik niet goed in de houder geklikt. Ik gebruik een outboard mount. Bevalt erg goed, kan dan beter zien waar ik heen wil doordat ie meer in het blikveld zit.
Dat boek lijkt me wel fijn maar (als ik bij Bol.com kijk) is het bijna net zo duur als het apparaat zelf! :o Dat vind ik voor nu toch wel een beetje te gortig en ga eerst aan de slag met de diverse info sites en youtube filmpjes. Het is denk ik wel goed om bepaalde handelingen te gaan noteren zodat ik dit de volgende keer niet opnieuw hoef uit te zoeken. De 'niet basis' handelingen zullen niet zo snel routine worden, daarvoor ga ik de Etrex te weinig gebruiken denk ik.

Koordje voor aan het stuur is onderweg. :-q
Be Nice, Say Hi!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ik ben fan van Marktplaats, daar kocht ik het boek voor 10 euro dacht ik. Even zoekopdracht aanmaken.

Wat betreft batterijen. Goede batterijen, Enlope’s, is een. Goede oplader is twee. Zonder goede oplader helpt een goede batterij niet. Zeker bij apparaten welke niet intensief worden gebruikt.
En dan natuurlijk weten hoe je een dergelijke lader gebruikt :wink:
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Jurriaan schreef: zo 9 februari 2020, 13:20 Ik ben fan van Marktplaats, daar kocht ik het boek voor 10 euro dacht ik. Even zoekopdracht aanmaken.

Wat betreft batterijen. Goede batterijen, Enlope’s, is een. Goede oplader is twee. Zonder goede oplader helpt een goede batterij niet. Zeker bij apparaten welke niet intensief worden gebruikt.
En dan natuurlijk weten hoe je een dergelijke lader gebruikt :wink:
Dat is exact de oplader die ik ook gebruik! Prima ding met maar één nadeel... Als het batterijtje te ver leeg is wordt deze niet meer herkent door de lader en start het laadproces ook niet. Dit komt op vakantie nog wel eens voor met een zaklamp die aan is gebleven. De oplossing is eenvoudig, even ‘jumpstarten’ met een ‘domme lader’ (of met een volle batterij) en zorgen dat er weer een beetje spanning op de lege batterij staat.

Zal Marktplaats eens in de gaten houden voor het boek.
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

ThaSingleTrackMastah schreef: za 8 februari 2020, 16:10
Maar dat gaf na 6 jaar toch wat krasjes en dofheid, dus toen het scherm opgepoetst met Brasso koperpoets.
Met de hand, en dat is zwaar werk (maar vooral geen Dremel gebruiken, dan wordt het te warm en smelt het plastic! )
Toen heb ik er toch maar een stukje beschermfolie van een oude smartphone op geplakt (op maat geknipt met een scherpe schaar.
Dus wellicht een goed plan zo'n stukje folie te bemachtigen en op maat te maken voordat er krassen op komen.
iemand ervaring met het vervangen van het schermpje, de mijne heeft zulke diepe krassen dat brasco niet meer zal helpen :-{
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik had ook een paar diepe krasssen en ben ook op zoek geweest.
(Uiteindelijk heb ik ze er uit kunnen poetsen met Brasso koperpoets.
Een hele avond werk en lamme vingers.)
Een Rus op ebay verkoopt nieuwe schermpjes.
Je kan de Etrex openschroeven en dan met een heatgun het schermpje warm maken en er uit duwen.
Ik zou dan voor een nieuwe behuizing gaan, denk ik, duurder, maar dan is het echt weer als nieuw, en minder geklooi.

Maar als je het schermpje nu eens inspuit met blanke lak en dan oppoetst?
Na 1 of 2 behandelingen zitten de krassen vol blanke lak en is alles weer glad.
Hopelijk wijkt de brekingsindex niet al te veel af.
Daarna zo'n screenprotector er over en je bent klaar.

Of je verkoopt deze op MP voor een gereduceert bedrag en koopt een 32.

Of je leert er mee leven.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

Poetsen/polijsten (met de hand) met tandpasta?

https://forum.gps.nl/viewtopic.php?p=440177#p440177
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Handig linkje. :-q
Meteen info over DEET :D

En schreef ik nou gereduceert ipv. gereduceerd ? :o
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

De Etrex had het zwaar, want reageerde enorm traag. Reset gedaan en tada weer als een zonnetje.

Waarom ie vandaag tijdens de rit spontaan uitviel heeft ie niet vertelt. Had ie tijdens de vorige rit ook al.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Fout in de OSM kaart?
Fout in de gpx?
Foute SD kaart.
Allemaal meegemaakt.

Het handigste is alles op een SD-kaartje.
Probleem? SD-kaart er uit.
Opgelost? Dan is de Etrex goed, verder zoeken op de SD-kaart ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie