Etrex 30

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Jurriaan schreef: zo 31 mei 2020, 19:37 Een begint elders, de andere allemaal vanaf huis.

De namen heb ik in Basecamp zelf toegekend. Immers een naam invoeren in de Etrex doe ik liever niet.
In Basecamp kan je natuurlijk de tracks niet allemaal bij je voordeur laten starten, maar ook iets verder weg in de straat, krijg je ook een volgorde.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In de Etrex kan je de volgorde kiezen, op nabijheid of alfabetisch.
Als je voor alfabetisch kiest en de tracks met een nummer laat beginnen, 01, 02, 03 enz dan staan ze op volgorde.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Thanks.
Ik duik de krochten van de Etrex in..
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Jurriaan schreef: za 8 februari 2020, 18:01 Etrex (in mijn geval de 30) heeft inderdaad een extreem steile leercurve. En onthouden doe ik sommige dingen niet dus ben nog steeds blij met dit boek (kennelijk vond Garmin het niet nodig om het menu aan te passen).
Afbeelding
...
Je moet even geduld hebben (niet één van mijn sterkste eigenschappen :roll: ) maar via een zoekopdracht op Marktplaats heb ik deze GPS bijbel voor een schappelijke prijs kunnen aanschaffen. Bijna 500 pagina’s aan leesplezier :o , ik hoef me voorlopig dus niet te vervelen.
Be Nice, Say Hi!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Staat hier ook in de kast. :wink:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Belangrijk bij de Etrexen is de pagina volgorde.
Standaard uit de doos is het ding onhandig tot niet te begrijpen.
In het hoofdmenu (2x op Menu toets drukken) de pagina volgorde instellen.
Kaart, tripcomputer en hoogteprofiel.
De rest er uit mikken.
Dan kan je met de Back toets door deze paginas scrollen.
De andere paginas blijven bereikbaar via het hoofdmenu (2x op de Menu toets drukken)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Hier zo ingesteldL kaart, tripcomputer, menu. Houdt het lekker overzichtelijk. Jammer dat de eTrex niet de andere kant op kan scrollen, zoals de GPSMAP-modellen dat kunnen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Het kost inderdaad veel tijd. Daar ben ik nu wel achter. Routes maken in Basecamp lukt (met veel gezucht en gekreun). Ook de routes dan omzetten naar een spoor. En dan het spoor op de Etrex zetten.
Want spoor volgen op de etrex vind ik het fijnste.
Op de tourfiets rijden we vaak via de knooppunten. Via een knooppunten app kan ik dan een route maken en die vanuit de app mailen naar mijn mailbox met een gpx-bestand. Etrex aan de computer hangen en bestand vanuit de mail opslaan op de SD-kaart in de etrex.

Het vergt inderdaad alleen enige voorbereiding, maar we hebben er toch veel plezier van.

Ik ben er wel blij mee. :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: do 4 juni 2020, 10:51 Hier zo ingesteldL kaart, tripcomputer, menu. Houdt het lekker overzichtelijk. Jammer dat de eTrex niet de andere kant op kan scrollen, zoals de GPSMAP-modellen dat kunnen.
Het menu hoef je niet in de pagina volgorde op te nemen.
Je komt immers ook in het menu door 2x op de menu knop te drukken. (1x is het menu van die pagina, 2x is het hoofdmenu)
Dan heb je dus alleen de kaart en de tripcomputer en bij slechts 2 paginas maakt het ook niet meer uit of je voor of achteruit bladert ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

ThaSingleTrackMastah schreef: do 4 juni 2020, 12:46
Kapitein Iglo schreef: do 4 juni 2020, 10:51 Hier zo ingesteldL kaart, tripcomputer, menu. Houdt het lekker overzichtelijk. Jammer dat de eTrex niet de andere kant op kan scrollen, zoals de GPSMAP-modellen dat kunnen.
Het menu hoef je niet in de pagina volgorde op te nemen.
Je komt immers ook in het menu door 2x op de menu knop te drukken. (1x is het menu van die pagina, 2x is het hoofdmenu)
Dan heb je dus alleen de kaart en de tripcomputer en bij slechts 2 paginas maakt het ook niet meer uit of je voor of achteruit bladert ;)
Dat is absoluut een oplossing - ik moest nog even wennen aan de bediening van de Etrex20 dus dacht dat dat handig zou zijn :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
mountain-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: zo 5 februari 2006, 10:23
Mijn mountainbike: Singular Swift, Salsa El Mariachi

Mijn Etrex 30 viel deze week spontaan 2x helemaal uit.
Had op dit topic al gelezen dat dit wel eens op een specifiek punt op een kaart gebeurde, maar dat was bij mij niet aan de orde.
Resetten en opschonen is dan een voor de hand liggende oplossing (zag ik in dit topic)
Ik heb mijn kaart(en) op een SD kaart, deze heb ik allemaal weggehaald en een nieuwe gemaakt via Basecamp
GPS via "stel in" en dan "reset" --> reset alle instellingen.

Hij start nu sowieso veel sneller op, maar wat me opvalt:
het is geen harde reset naar fabrieksinstellingen!
Bij opstarten geeft hij bv nog mijn telefoonnummer (die mensen zouden kunnen bellen als ze hem zouden vinden nadat ik hem heb verloren), maar ook de software/firmware is nog de recente versie, en ook 2 aangemaakt profielen staan er nog in.

2 vragen:
- is de reset die ik gedaan heb de enigste (en juiste) reset om de GPS schoon te krijgen?
- software/firmware die ik erop heb is 4.9 de meest recente dus. Ik lees ook dat jullie vast houden aan 2.8
is dit nog steeds in jullie ogen de beste versie?
indien dit het geval is, hoe downgrade ik 4.9 naar 2.8???
Laatst gewijzigd door mountain-biker op do 23 juli 2020, 14:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

De enige rest die ik ken. Maakt de eTrex inderdaad een stuk sneller.
Firmware, ik heb eigenlijk geen idee welke versie het is. Maar het zal 4.9 zijn want ik heb altijd geüpdatet na uitkomst van nieuwe firmware. Geen idee of de 2.8 versie voordelen heeft.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

2.8 was lange tijd de versie met de minste foutjes. Etrex 30 zonder X
Tijdje terug toch toch maar versie 4.nog wat er op gezet. Doet het prima.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
mountain-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: zo 5 februari 2006, 10:23
Mijn mountainbike: Singular Swift, Salsa El Mariachi

Etrex 30 deed het vandaag weer als een zonnetje!
Dank voor het plaatsen van de info op het forum/dit topic, en jullie reactie.
Leeg maken en resetten heeft, zo lijkt het, het probleem opgelost.
Sowieso is het niet verkeerd om hem een keer te resetten, dat wordt hij veel sneller van!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Fijn hè, ons forum. Door en voor mtb’ers :-q

Mijn ETrex vond het donderdag weer veel te moeilijk. Spontaan in het Engels beland, knop werkte niet en track op roepen was te veel gevraagd. Gisteren even aan een Mac gehangen, JaVaWa wist 2 corrupte bestanden te vinden op de ETrex. Kennelijk was er iets fout gegaan met het via Basecamp overzetten van gpx bestanden. Dat blijft wel nadeel van Garmin, zonder JaVaWa ben je eigenlijk kansloos.
Maar goed een alternatieve gps met AA batterijen ken ik niet.
Plaats reactie