Etrex 30

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
mountain-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: zo 5 februari 2006, 10:23
Mijn mountainbike: Singular Swift, Salsa El Mariachi

Ik heb mijn etrex sinds september 2014 (zie ik nu ik de factuur opzoek..)
Gebruik dezelfde stuurhuizen als jij hebt, via Ali uit China.
Gebruik mijn Garmin altijd op de MTB, zo een 75 ritjes per jaar.
Geen enkel probleem met de stuurhouder! Zit als een huis.
Geen gerammel, kan natuurlijk wel zien dat ik hem in en uit heb geschoven
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Een koortje aamaken zoals bij een compact camera doorgaans die door het oog onder kan, zodat de Etrex blijft bungelen op het moment dat hij toch mocht loskomen. Of je hem met een of ander lichaamsdeel eruit probeert te tikken... Dan heb je doorgaans niet de kans dat je he tpas veel later door hebt en hoef je je ook geen zorgen te maken dat je het ding ergens een ravijn of bossage in ziet stuiteren (mocht je het wel meteen door heben)...

2) Ik heb een partij van die houders en superstrak zitten ze veelal niet, maar als je doorgaans de houder gewoon in het midden een klein beetje opvult met een geschikt medium dan zit de Etrex ook muurvast.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb eerst een ander stuurbeugeltje geprobeerd. Dat hielp maar heel even. Zag dat de andere helft vd klem ook was gesleteb, dus een ander dekseltje besteld.
Maar toen kwam het na een tijdje toch weer terug.
Nu met 1 laag ducktape de steun achterop de deksel iets dikker gemaakt.
Klemt nu weer zo hard dat het lastig is om het toestel te verwijderen. Maar geen rammel meer.
Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

tot nu toe geen problemen met de houders, maar ik keer los geschoten bij een val. Maar altijd met het koordje rond de stuurpen, dus dat liep goed af.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Koordje heb ik ook :-q
Heeft mn Etrex al een paar keer gered.
Maar sinds de ducktape is ie niet meer losgekomen onderweg.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Ja, een koordje (van een oud fototoestel) heb ik er ook aan zitten.
Ik ga eens proberen of ik de ruimte tussen houder en Etrex met een ‘geschikt medium’ kan opvullen en heb ook alvast een nieuw houdertje besteld bij onze Chinese vrienden. Een extra houdertje is sowieso handig, bijvoorbeeld als ik een keertje met een andere fiets op pad ga.
Overigens vind ik de Etrex echt een prima apparaatje! Ik gebruik ‘m alleen veel te weinig waarvoor hij is bedoeld. Het idee was om er allerlei routes in te zetten voor wandel/fietstochten maar in de praktijk gebruik ik ‘m voornamelijk als kilometerteller tijdens mijn vaste rondjes. Dit heeft ook met deze gekke tijden te maken natuurlijk. Maar achteraf gezien had ik net zo goed een Edge 130 oid kunnen nemen... Met wielsensor is dat nog nauwkeuriger ook. Want zelfs de Etrex mist best nog wel wat meters op bochtige stukjes. Om er nu nog een Edge bij te bestellen is ook weer zo wat. Nou ja, afwachten op het aanbreken van de ‘better days’ en dan nog maar eens kijken.
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Pbro schreef: vr 5 maart 2021, 12:29Met wielsensor is dat nog nauwkeuriger ook. Want zelfs de Etrex mist best nog wel wat meters op bochtige stukjes.
Settings aanpassen naar 1Hz in plaats van die Garmin smart bla bla... Dat werkt leuk als je wielrent langs een kanaal, maar als je in de bergen een switchbackafdaling doet moet je niet gek staan te kijken wanneer je thuis een bijna rechte lijn in de data ziet.

Volgens mij heb ik het zowel bij m'n Etrex20 als bij m'n Edge530 aangepast.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij de Etrex niet handig, rec.interval gewooon op auto laten staan.
1Hz is 3600 points per uur en als je dan langer dan 2:45uur onderweg bent, begint de Etrex zn tracklog op te eten, want de Etrex tracklog is max 10000 trackpoints.
Ook niet nodig, de Etrex heeft een veel nauwkeurigere plaatsbepaling, waardoor de auto setting veel beter werkt dan bij de Edges.

Ik heb ook een Edge 810 en 130.
De 810 is hopeloos zonder sensor.
De 130 doet het enigszins OK zonder sensor.
De Etrex30 zit voor wat betreft de afstand en snelheid precies tussen een 130 zonder sensor en een 130 met sensor in.
Scheelt maar 2 a 3%.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 5 maart 2021, 16:51Ook niet nodig, de Etrex heeft een veel nauwkeurigere plaatsbepaling, waardoor de auto setting veel beter werkt dan bij de Edges.
Met de Etrex (20) op 'auto' was de switchbackafdaling een rechte lijn, serieus betere resultaten met 1Hz.

Als ik een hele dag rijd, heb ik gewoon verschillende files die ik met de PC aan elkaar moet koppelen om de hele route in een file te hebben. Ik haal het er toch met Basecamp via een USB kabel af, dan is het <5 muisklikken meer werk.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

cheeta schreef:Als ik een hele dag rijd, heb ik gewoon verschillende files die ik met de PC aan elkaar moet koppelen om de hele route in een file te hebben.
Dat is interessante info.
Ik zag onderweg alleen dat het begin van mn track verdwenen was.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Ik weet niet of ik er destijds iets voor hebt ingesteld of niet. Zal enige tijd geleden zijn want als ik het me goed herinner is mijn Etrex van 2013... Ik heb hem wel op continu loggen staan...
2) Het klopt dat je het lijntje niet meer ziet nadat hij een nieuwe begonnen is, maar in mijn geval is de data dus wel weggeschreven.
3) Misschien eens aanzetten als je een tijd onderweg bent waarbij het correct opnemen totaal niet boeit.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

cheeta schreef: vr 5 maart 2021, 17:16
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 5 maart 2021, 16:51Ook niet nodig, de Etrex heeft een veel nauwkeurigere plaatsbepaling, waardoor de auto setting veel beter werkt dan bij de Edges.
Met de Etrex (20) op 'auto' was de switchbackafdaling een rechte lijn, serieus betere resultaten met 1Hz.

Als ik een hele dag rijd, heb ik gewoon verschillende files die ik met de PC aan elkaar moet koppelen om de hele route in een file te hebben. Ik haal het er toch met Basecamp via een USB kabel af, dan is het <5 muisklikken meer werk.
Nu snap ik waarom de route opgedeeld word..Ik dacht dat mijn gps kuren had. Maar komt dus door de 1sec opname.
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

Mijn oudere Garmin 60 kan maar 500 punten in een rit opslaan en zegt dan track verdeeld.
Bij het uitladen van een gelogde rit krijg ik meerdere active logs .
Geen idee of je iets aan deze Info hebt 🤗
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Ik heb laatst de route bij Lochem (plus nog wat) gedaan, in totaal ongeveer 45km. Mijn fietsmaatje (Edge520 met wielsensor) had 2,5km meer op de teller staan dan ik. Ik zal nog eens spelen met de instellingen. Ik zie dat ik de 'Record method' op 'Auto' kan laten staan. Vervolgens zijn er dan bij de 'Recording interval' verschillende opties. Van 'Least Often' tot 'Most Often'. Nu staat ie op 'Normal'.
In de huidige stand (Auto + Normal) worden er bij een een rondje door het Rijk van Nijmegen van 45km ruim 4200 trackpoints opgeslagen. Een veel langere tocht van 75km door het Reichswald kost maar 400 trackpoints extra. Op zich wel logisch want veel meer rechte stukken.

Voor de aardigheid nog even het verschil tussen mijn TomTom sports horloge (blauwe lijn) en de Etrex (rode lijn). Dit is het stukje switchbacks op de paarse route (Nijmegen), net voorbij het Afrika museum. Ondanks dat de TomTom wat vloeiendere lijnen trekt mist deze toch echt wel wat bochten :-?

Afbeelding
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Update:
Vandaag eenzelfde route gereden van 48km met de Recording Interval setting op 'More often'. In totaal nu 4400 track points. Dat maakt dus niets uit... Op het stukje single track met de switchback kan ik ook goed zien dat er geen extra punten worden geregistreerd. Ik kan nog één standje hoger 'Most often', maar verwachte niet dat het veel uit zal maken. Als 1Hz (dus één meting per seconde) de maximale meetsnelheid is, dan ga je (als fietser) makkelijk te snel (11km/uur is bijvoorbeeld al 3meter/seconde).

Tegen het rammelen heb ik ook iets gevonden! Ik heb een reepje binnenband (5mm breed ongeveer) in de stuurhouder geplakt, ter hoogte van het vierkantje. Eerst als een ringetje, dubbel dus, maar dat was te dik. Als enkele laag werkt het perfect! Er is nog wel wat beweging mogelijk en de Etrex klikt nog net zo makkelijk vast, maar het rammelen is voorbij! :-q
Be Nice, Say Hi!
Plaats reactie