Garmin eTrex touch 35 + wielsensor = GPS afstand

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Garmin eTrex touch 35 gekocht* als upgrade t.o.v. mijn Dakota 10. Dacht met de ANT+ mogelijkheid zo nauwkeuriger de snelheid en afstand te kunnen meten. (Kon ik al via app op telefoon, maar dat was onhandig naast de Dakota 10). Nou blijkt de eTrex touch 35 de afstand niet te baseren op de wielsensor, alleen de snelheid op je scherm tijdens het fietsen. Die snelheid wordt ook in de .fit opgeslagen, maar alleen per los punt en niet in de totalen/gemiddelden. In de .gpx zit geen snelheid en geen afstand.

Ik las ergens dat TSTM zei dat dit niet echt een fiets GPS is. Op deze manier niet nee...

Verder mooi apparaat, maar koop h'm dus niet voor de connectiviteit met een wielsensor. Die slaat nergens op.


* edit: strict genomen heb ik hm niet gekocht maar gekregen, zoals inmiddels hieronder blijkt
Laatst gewijzigd door Bergbike op vr 24 juni 2016, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Wat is nu het punt of de vraag, naast je frustratie....
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Het is een waarschuwing: "koop h'm dus niet voor de connectiviteit met een wielsensor"
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Wat een enorme teleurstelling. Ook voor jou.

Hebben we alles in het werk gezet zodat jij dit apparaat voor vaderdag zou krijgen, en nu dit.... :((
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Dat blijft uiteraard supergewaardeerd. Vakkundig hebben jullie ontfrutseld welke ik wilde hebben zonder dat ik dat door had. :D

Helaas had ik het zelf bij het verkeerde eind... :roll: (maar wie gaat er nou vanuit dat de wielsensor niet wordt gebruikt voor afstand?)
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Allemaal onderdeel van Garmin's ondoorgrondelijke "marktdiversificatie"-strategie, en één van de redenen waarom ze over enige tijd als Nokia ten onder gaan als smartphones een volwaardig alternatief voor de dedicated GPS gaan vormen.
Vorsprung durch Pedantik.
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

Maar even relativeren, is het verschil echt zo groot zonder de wielsensor? Ik fiets er niet minder lekker om :-q (ook in bezit van etrex 35t :wink: )
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Scheelt 5-10% bij mountainbiken. Al was het 1%, als je een feature claimt en consumenten kopen het daarvoor, moet die feature werken zoals redelijkerwijs verwacht.

Voor mij is het apparaat effectief hierdoor geen upgrade (Dakota 10 heeft ook GPS afstand), en dus 265 weggegooide euro's.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Ik hoop wel dat je je lieve vrouw hiermee niet teveel lastig valt. Ook al is het niet haar fout, kan ik me voorstellen dat ze zich het wel een beetje aantrekt. :-{

Je gal spuw je maar hier.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3247
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Is toch evengoed raar ?
Al een mailtje aan Garmin gewaagd ?
Lijkt mij ook dat de afstand met gps behoorlijk afwijkt.
Is dit niet wat ? http://www.digitalemeters.nl/Webwinkel- ... us-II.html" onclick="window.open(this.href);return false;
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

tiewrap schreef:Al een mailtje aan Garmin gewaagd ?
Heb dit topic gestart nadat Garmin had bevestigd dat dit was hoe de eTrex touch 35 ontworpen is. Echter, ik ben nog met Garmin en met de webwinkel in contact, en de webwinkel en Garmin ook met elkaar. Nou heb ik ook vernomen dat het niet de bedoeling is. Wordt nog vervolgd. Als er een verandering in de firmware komt zal ik dat hier melden en de topictitel ook aanpassen.

Die landmeter, heeft die ook bevestiging voor op de zadelpen? :lol:


@Bowiex: ik houd haar wel op de hoogte, wij delen wel alles :tong (ze snapt het allemaal best hoor)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

record interval op smart/automatic en most often zetten, dan heb je iig veel punten.
als de ontvangst dan ook nog goed is dan moet de afwijking toch een stuk kleiner worden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Ik doe niet anders dan vergelijken met 'hoog', dus de 5-10% is daarop gebaseerd. Ritje van van vanochtend geeft gemiddeld 1 punt per 2.3s, maar dat is variabel a.d.h.v. hoe bochtig een stukje is. Een GPS die je echt op '1s' kan zetten doet het wellicht wat beter, maar dat geeft alleen maar meer belang voor afstand op basis van wielsensor voor devices die je op 'hoog' kan zetten.

Ritje van vanochtend gaf overigens 35.7km voor GPS, en 38.4km voor app gekoppeld aan wielsensor. Een verschil van 7%.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Uiteraard is de smart of auto optie alleen zinvol bij goede ontvangst.
De gps moet immers zelf bepalen wanneer het opslaan van een punt zinvol is en dat kan natuurlijk alleen maar als de positie ook nauwkeurig is bepaald. Wordt dus een kip ei verhaal.
1x per seconde heeft dat probleem niet, dan noteerd de gps domweg iedere seconde alle meetwaarden.
Of het daar veel nauwkeuriger van wordt vraag ik me af.

Ik bedenk nu dat ik al jaren alleen met een gps rij, dus zonder sensor of ander tellertje op mijn wiel.
Zou dus zomaar kunnen dat mijn afstanden en mijn gemiddelde al die jaren 5 tot 7% hoger liggen :P
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Ik denk ook dat 1s t.o.v. 'auto' of 'hoog' niet veel verschil maakt. Denk dat er intern wel een 1s frequentie o.i.d. gehanteerd word, waarna wordt besloten of bepaalde punten eruit kunnen om geheugen te besparen. Je verliest er wel data mee want snelheidschommelingen bijvoorbeeld worden daarvoor denk ik niet meegenomen. Als je dan achteraf je snelheid wil analyseren, heb je liever wel alles per seconde.

Wat betreft je afstanden en gemiddelden, ik denk het wel, mits je minimaal in de orde van 80% onverhard/slingerend rijdt.
Plaats reactie