Gravel Map : gravelbike routes in Benelux

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Via het Fiets forum werd ik geattendeerd op deze digitale "Gravel Map" site http://gravelmap.com/#@51.7675345266675 ... ,8,roadmap" onclick="window.open(this.href);return false;

Je kunt er gravelbike routes op vinden die er door gebruikers zijn opgezet en je kunt er simpel (ook vanuit tablet) zelf routes op toevoegen.
Ik heb er zelf net een paar (door mijzelf gereden) "gravel" paden opgezet. Geen asfaltstukken, maar alleen alleen lichte "offroad" paden.

Er staat nog niet veel op, maar er is vlgs mij nog erg veel toe te voegen door "locals" die de gebieden goed kennen. Door de "gravel" paden te verbinden, al dan niet via asfalt, kun je zodoende een heel netwerk bouwen waarmee je op je gravelbike leuke tochten kunt maken.

NB: niet alle paadjes en doorsteekjes staan op de kaart. Ik kan bv in mijn buurt een paar weggetjes die ik wel rijd niet toevoegen. Veel kan echter wel, dus het is zeker de moeite waard.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kan van die stukjes toch eerst een gpx maken en die importeren ?
Of importeert 'ie alleen wat op de kaart past ?

Ik heb een stukje geimporteerd uit een gpx.
Een vlak stukje heeft ineens een hoogteverschil van 49ft (ruim 15m) !!!
Wel goed voor stoere verhalen natuurlijk... Ritje door de polder wordt al snel een heldendaad :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Zo te merken kan je wel het beste de route op voetganger zetten, althans zolang ik hem op fiets heb staan herkent hij nagenoeg alle paden niet die ik aanklik (ookal zitten daar fietspaden tussen). Zal binnenkort eens wat toe gaan voegen :)
dale c
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 832
Lid geworden op: vr 14 november 2008, 12:17
Mijn mountainbike: VS (29"steel, 26+alu), UK (700c steel, 29" steel)

yep, op voetganger zetten. Zo doe ik het ook, dus niet vanuit gpx file oid want daar zit ook nog veel 'rotzooi' tussen.
Ik heb net ook nog wat nieuwe paden toegevoegd (langs de A50 bij Terlet e.o.).

Ben benieuwd naar nieuwe paden :-)
"Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee"

For Sale: (Hope , Salsa , Surly, SRAM, Shimano)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mijn gpx bevatte geen rotzooi, want getekend op Mapsource en daarna handmatig de hoogte op 20m gezet.
Conclusie: De site doet iets met de geimporteerde gpx.
Maakt verder niets uit, maar toch lullig als je vertrekt voor een bergetappe en het blijkt zo vlak als een pannenkoek :winkie:

Verder heb ik niets met het fenomeen gravelracer, dus verwacht van mij geen mega-uploads ;)
(dichter dan dit kom ik niet bij een gravel racer)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

Een snelle blik en ik zie meteen paden waarop niet gefietst mag worden, vraag me dus af wat van deze kaart de meerwaarde is.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Sinds Staatsbosbeheer nieuwe bordjes heeft geplaatst mag je op veel plaatsen niet meer fietsen.
Ik denk dat iedereen hier op zijn eigen manier mee om gaat.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

deer_hunter schreef:Een snelle blik en ik zie meteen paden waarop niet gefietst mag worden, vraag me dus af wat van deze kaart de meerwaarde is.
Als ik op Google Maps kijk en in de auto zit zie ik ook paden waar ik niet kan komen.. Veranderd niks aan de paden waar ik wel mag komen? Er zijn genoeg stukken die toegankelijk zijn voor fietsers maar niet zo herkenbaar als leuk gravelweggetje voor niet-locals (op maps of IRL)

Buitenom dat is het aan eenieder zelf te bepalen of hij het risico voor lief neemt.
Ik heb een stukje toegevoegd alvast, hier ook duidelijk in de beschrijving bij vermeld dat er strafbare stukjes tussen zitten en dat die route het best te vermijden valt in drukke tijden. Aan de lezer zelf te bepalen wat hij ermee doet (ik fiets het iig regelmatig met plezier).
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

floris500 schreef:Ik heb een stukje toegevoegd alvast, hier ook duidelijk in de beschrijving bij vermeld dat er strafbare stukjes tussen zitten
Dat staat er in de segmenten waar ik op doelde niet bij dus daar kom je pas achter als je denkt een leuke route te hebben uitgestippeld. Eén is ook geen gravelpad maar een matig bospad vol met diep kuilen en boomwortels dat leidt langs door een stuk van NM waar veel gecontroleerd wordt. In de beschrijving staat wel dat het om een zandpad gaat en niet om gravel. Een ander staat verder geen enkele beschrijving maar ook niet toegankelijk (ook van NM) en gedeeltelijk singletrack en ondergrond is zand. Als je op een gravelpaden kaart én moet uitzoeken of het werkellijk een gravelpad is en ook nog de toegangsregels onduidelijk zijn dan is het naar mijn mening in meerder opzicht nu al een nutteloze kaart.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Het gaat er natuurlijk om dat "locals" paden die geschikt zijn voor een gravelbike toevoegen. Niet als het expliciet verboden is en niet als het nauwelijks toegankelijk is voor een dergelijke fiets.
Basis zou vlgs mij moeten zijn dat je er zelf met je "gravelbike" hebt gereden en het zou aanraden. Het zou leuk zijn als je daardoor in een onbekend gebied wat makkelijker een tocht kunt maken. Tot nu toe is vlgs mij alleen de routeplanner vd fietsersbond in stand "natuurroutes" bruikbaar, maar dit zou vlgs mij een leuke aanvulling kunnen zijn.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

deer_hunter schreef:Als je op een gravelpaden kaart én moet uitzoeken of het werkellijk een gravelpad is en ook nog de toegangsregels onduidelijk zijn dan is het naar mijn mening in meerder opzicht nu al een nutteloze kaart.
Hier heb je zeker gelijk in, het idee valt of staat eigenlijk met de input van de gebruikers, hoe nauwkeurig/duidelijk ze het beschrijven etc. Nu maakt het niet veel uit of het bosgrond, schelpen of gravel is, zolang het maar leuk is om te rijden natuurlijk (en liefst offroad).
MonkeyRider schreef:Het gaat er natuurlijk om dat "locals" paden die geschikt zijn voor een gravelbike toevoegen. Niet als het expliciet verboden is en niet als het nauwelijks toegankelijk is voor een dergelijke fiets.
Bij nader inzien heb ik toch ook maar mijn toegevoegde route verwijderd. Ik ga nog wel eens de segmenten terug toevoegen die officieel mogen. Ik wil eigenlijk ook niet meer overlast bezorgen op de "onofficiële" paden dan er ervaren wordt van de locals omdat dat ook eea bemoeilijkt (de aanleg van een volledige mtb-route hier bijvoorbeeld).
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

Van dat laatste is deze ook een mooi voorbeeld. Volgens mij is Bert L. en consorten op de Utrechtse Heuvelrug al heel lang bezig een (verbindings)route te realiseren over een particulier landgoed tussen Doorn en Maarn en dan tekent iemand doodleuk een illegaal spoor op de kaart dat leidt vlak langs het huis van de eigenaar van dat landgoed.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Ja dat is vervelend, zal de eigenaar niet gunstiger stemmen om er aan mee te werken (in de meeste gevallen).

Alsnog kan deze kaart zeker wel zinvol worden, zullen het enkel wat tijd moeten geven.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik heb alles wat ik bij mij in de buurt weet er ook in gezet :lol:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Uit de rubriek 'iets uitvinden wat al bestaat'.

http://www.wanderreitkarte.de/index.php ... 12&zoom=13
Reit- und Wanderkarte gebruikt tags in OSM om specifiek onverharde paden te renderen. Werkt prima
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie