Welk navigatie systeem?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
mcboogaard
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 29 juli 2015, 14:39
Mijn mountainbike: Merida Big Nine 500
Contacteer:

Hoi allemaal,

ik ben me aan het oriënteren op een navigatiesyteem voor op de mountainbike.

Het systeem wil ik gebruiken om mijn routes die ik foets vast te leggen, maar ook om routes van te voren in te laden.

Daarbij komt dat ik in oktober 2017 mee ga doen aan Africa Clasic en dan 400 km ga mountainbiken in Tanzania. Ik wil dan ook kaarten van Tanzania inladen. Is een MIO 205 HC WEU dan wel geschikt?

En laatste punt welke van invloed is op mijn keuze is toch ook de prijs. Zo rond de 200 wil ik max uitgeven.

Wat adviseren jullie?
Altijd leuk mountainbiken :-q
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

Specs (op coolblue) vertellen dat kaartmateriaal niet uitbreidbaar is en er ook geen updates te verkrijgen zijn. Dat lijkt me dus een soort wegwerpapparaatje. Ook slechts spatwaterdicht, moet je dus niet vallen als je net een rivierbedding doorkruist.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Check de V650 van Polar eens op de voorpagina.
Qua kaarten ook ideaal, kunt er een blok van 450 bij 450 km. op inladen.

http://www.mountainbike.nl/nieuws/2016/ ... tscomputer" onclick="window.open(this.href);return false;
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik adviseer je nog verder te oriënteren. Als ik iets hoor van Africa Classic, zou ik iets willen op batterijen en een zo open mogelijke standaard qua kaarten.

Ik zou kijken naar een eTrex.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef:Ik adviseer je nog verder te oriënteren. Als ik iets hoor van Africa Classic, zou ik iets willen op batterijen en een zo open mogelijke standaard qua kaarten.

Ik zou kijken naar een eTrex.
Dacht ik ook meteen, Etrex 20 of 30 (met of zonder x) = makkelijk verkrijgbare kaarten én gewone batterijen die je onderweg/tussentijds kunt wisselen.
Opladen is onderweg wellicht niet zo eenvoudig als thuis.

Je kan hier al eens kijken of de OSM-kaart enigszins bruikbaar is:
http://extract.bbbike.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Kaarten: Als je goede kaarten wilt hebben moet je denk ik bij OSM zijn, het is de vraag of andere commerciele kaarten zo gedetailleerd zijn. Verder zou ik als je veel bergen fietst wellicht rekening houden met TOPO kaarten.

GPS: met gewone AA/AAA batterijen is een optie maar ook die zijn een keer leeg en moet je kopen (=winkel zoeken), je kan ook een batterij pack (noodaccu) laden in je rugzak via een klein zonnecelletje (eventueel verwerkt in je rugzak) of dit doen met een vast zonnepaneeltje aan je fiets ergens, maar dan kan je ook rechtstreeks je GPS laden.

Ga je voor extreme dan zou ik GPS nemen, is ook duurder. Zoniet kun je een "oude" smartphone met OSMAND+ app overwegen. Je hebt nog wat tijd om te testen. OSMAND+ gebruikt OSM kaarten en heeft de mogelijkheid om relief (geen lijnen) te displayen en dat gratis. De APP is er in gratis en goedkope versie. Tracking kan ook gelogd worden.
Uiteraard kun je eea op je eigen smartphone ook installeren als backup!!


TRACKING: wil je direct je positie laten doorgeven via de smartphone zijn er vele apps. Je kunt de betaalde versie van STRAVA gebruiken en LIFE360 / GPS TRACKER, dan ben je ook met ongevallen etc iets zichtbaarder op de kaart. Dat staat en valt natuurlijk met GSM bereik.
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Plaats reactie