Ervaringen met Wahoo Elemnt

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cycling4Care
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: ma 21 november 2011, 19:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2024 Silver/Blue
Contacteer:

Ik sta zelf ook voor de keuze de Wahoo Element te kiezen of toch een Garmin 820. Ik neig naar de Wahoo Element, maar wil wel 'zekerheid' dat ie goed navigeert voor het mountainbiken. Als jullie puur op de navigatie kwaliteit en weergave vooraf ingeladen tracks kijken, wat is dat het advies?
Lekker fietsen en het goede doel steunen? Kijk op http://www.cycling4care.nl

Zin in om bij de mooiste MTB vereniging van Oosterhout en omstreken te komen fietsen? Kijk dan op: http://www.mtboosterhout.nl
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Cycling4Care schreef:Ik sta zelf ook voor de keuze de Wahoo Element te kiezen of toch een Garmin 820. Ik neig naar de Wahoo Element, maar wil wel 'zekerheid' dat ie goed navigeert voor het mountainbiken. Als jullie puur op de navigatie kwaliteit en weergave vooraf ingeladen tracks kijken, wat is dat het advies?
De Elemnt is anders, heel basic. Geen gekleurde kaart vol met details maar zwart-wit, rustig en overzichtelijk. Niet elk bospaadje staat erop maar de track is goed te volgen.
Hij geeft goed de rijrichting aan. Dat is erg praktisch waar de track zich kruist of wanneer je er terug op komt.
Het is wel wennen omdat je denkt dat je informatie mist.
Zelf ben ik de laatste tijd ook tracks aan het volgen en tracks aan het optimaliseren en dat gaat prima.
Het is anders maar eigenlijk is het heel overzichtelijk.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Zie nu je update pas. Ik stond voor dezelfde keuze: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 7&t=136341" onclick="window.open(this.href);return false;

Ondertussen twee ritjes met navigatie gereden en ik moet zeggen dat het erg goed gaat. Het enige is dat als je ergens rijdt met meerdere mogelijk afslagen kort bij elkaar, je dan wel volledig ingezoomd moet hebben om goed te zien welke afslag je hebben moet. Bij ritjes in de bergen met weinig afslagen zal dat geen probleem zijn.

Verder is al het nodige er al wel over gezegd denk ik. Ben in ieder geval nog steeds tevreden met de keuze voor de Wahoo.
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Ik ben met beiden gereden en als het gaat om navigatie gaat mijn voorkeur uit naar de Elemnt. Veel duidelijker afleesbaar en wat moet ik met een kleur op het beeldscherm als dat ten laste gaat van de leesbaarheid?
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

Hoe navigeer je eigenlijk met de elemnt?

ik heb nu een garmin Etrex 30, en daar mee prik ik vaak een punt op de kaart waar ik hem naar toe laat navigeren. (dus zoomen en pannen op de kaart en prikt een punt)
nu heb ik al gelezen dat de elemnt zelf niet kan pannen op de kaart.
kun je dan op je telefoon een punt kiezen waar hij naar toe moet navigeren?
of kan dit ook zonder telefoon?
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

https://www.youtube.com/watch?v=ccDMxcW1BuM" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Misschien heb je hier ook iets aan:
https://www.dcrainmaker.com/2017/07/bes ... wahoo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Via de app tik je gewoon in waar je naartoe wilt.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Ik heb een vraag over de datavelden die ik kan kiezen in de Wahoo Elemnt: Bijv. heeft mijn hoofdpagina 7 datavelden:
Afbeelding

Wanneer ik nu de zoom functie gebruik (bovenste knop op de rechter zijde) krijg ik dit te zien
Afbeelding

Een heel dataveld blijft leeg, alhoewel ik hier had verwacht het dataveld "afstand" te zien. Heeft iemand soortgelijke ervaringen of klopt iets niet met mijn Elemnt (trouwens, dit fenomeen heeft niets mee te maken dat ik 2 keer hetzelfde dataveld gebruik op de hoofdpagina).
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Zo te zien heb je voor het bovenste, lege veld (als ik snap wat je bedoelt met 'leeg veld') niet de afstand ingesteld, maar de hartslag (BPM). Je kunt de volgorde instellen zoals je wilt. Ik heb km/u als bovenste veld en als ik inzoom naar drie velden, zie ik dat ook in het bovenste veld staan, met nullen omdat ik achter mijn pc zit en dus niet aan het rijden ben.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Dat is het niet. Ik heb inmiddels rondgekeken en ben achtergekomen dat sinds een software update het aantal datavelden in de volgorde 11-9-7-4-3-2-1 verandert. Jammer dat niet per stap gewoon 1 rij verdwijnt, d.w.z. 11-9-7-5-3-1. Blijkbaar ging een streep door 5 ten gunste van 2.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
DunesUnLimited
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: di 27 september 2016, 09:54
Mijn mountainbike: Dartmoor Primal Plus

Behalve de goede koppeling met strava is er ook een goede koppeling met ridewithgps. Als je je ridewithgpsaccount account koppelt kan je de routes die je daar zelf gemaakt (of die van anderen die gepinned hebt) zo in je elemnt laden. Werkt heel gemakkelijk. #lovemyelemnt
Experience comes with the amount of equipment ruined.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Heb enkele dagen gelden een gpx file in komplot ingelezen en als route opgeslagen en op de elemnt gezet. De eerste 30 km verliepen vlekkeloos met prima TBT navigatie. Dan moest ik de route verlaten en ben ca 100 m parallel op een fietspad gereden. Op een gegeven moment werd het bovenste gedeelde van de kaart wit. Een deel van de kaart was hier en daar nog te zien en boven links zag je bijna continue “loading” staan. Geen route meer zichtbaar en geen navigatie. Route beeindigt en op nieuw opgestart, maar kreeg wel een kaart te zien maar geen route en geen TBT. Omdat ik het parcours nog redelijk goed kende ben ik doorgefietst met navigatie wel aanstaande maar continu “loading” en deels was de kaart slechts in delen zichtbaar; geen routeaanwijzingen. Pas 13 km verder kreeg ik weer een complete kaart te zien, pakte de elemnt plotseling weer de route op en kreeg ik TBT info. Heeft iemand soortgelijke ervaringen opgedaan met de elemnt?
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Op de Garmin ook wel eens beschadigde gpx gehad.
Op de gps stopt de track dan ergens, terwijl die op Basecamp toch echt verder liep.
Ook wel eens gehad dat een bepaalde gpx mijn Etrex en de Edge van mijn vrouw op hetzelfde punt deed vastlopen.
Is natuurlijk een beetje appels en peren, maar wat ik bedoel te zeggen is dat het niet aan je element hoeft te liggen, maar je kunt een rotte gpx hebben.
Wellicht ff door een ander programma halen, of up- en downloaden naar http://www.gpsvisualizer.com/elevation" onclick="window.open(this.href);return false;
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
philippevk
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: za 26 augustus 2006, 18:56
Mijn mountainbike: Spectral 125/Scalpel HT

Is het iemand wel is gelukt om een gpx bestand vanuit een e-mail/website te verzenden naar de element bolt?
Als ik bijvoorbeeld een gpx download vanaf mtbroutes.nl en deze kopieer naar de element(via ios companion app) krijg ik standaard een foutmelding : "Kon het GPX-bestand niet importeren. Zorg ervoor dat et GPX-bestand een geldige Track heeft en u verbonden bent met het internet"

Krijg ik bij elk GPX bestand helaas...
Plaats reactie