Ervaringen met Wahoo Elemnt

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
B@rry
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 11:13
Mijn mountainbike: Scott Genius 930 (2013)
Contacteer:

Mad Wally schreef: di 30 maart 2021, 12:53
Freekenstein schreef: di 30 maart 2021, 11:11 Mijn ervaring is dat de afgelegde afstand mét snelheidssensor wel accurater is, vooral in bosrijke omgeving. Ook mis ik op dit moment mijn cadanssensor ook wel op de gravelbike, dit omdat ik net van 1x11 naar 2x11 ben overgestapt en ik toch wel af en toe wel op cadans en hartslag
probeer te trainen (vooral als ik laag in mijn hartslagzones probeer te blijven)
Vooral hele bochtige stukken worden door de gps “afgesneden” waardoor je minder km’s registreert. Als dit je niet stoort dan kun je prima zonder.
Eerste ritje, drieluik Dorst-Cadettenkamp-Vrachelen, zonder sensors gedaan. Eerste indruk positief. Weinig van gemerkt eigenlijk. Mijn indruk is toch dat de huidige GPS units en hun software behoorlijk goed zijn in hun eentje. Uiteraard afhankelijk van je wensen en ambities maar voor mij lijkt het meer dan prima. Binnenkort nog eens maar dan zonder "uitstapjes" in de omgeving om beter te kunnen vergelijken met eerdere ritjes daar. De wens voor nieuwe sensors daalt hard voorlopig op de doekoe-prioriteiten lijst. :lol:
Be nice :-q
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Toch even, na eerdere ervaringen hier beschreven, een volgende update.

Ik merkte dat de hoogtemeters niet meer juist gemeten werden (veel te weinig). Na verdenking van de buitentemperatuur toch maar eens contact gezocht met Wahoo support. Probleem voorgelegd en na een paar keer heen en weer mailen was de conclusie dat het wel eens aan de Elemnt kon liggen. Deze heb ik net iets meer dan drie jaar geleden aangeschaft, daarom kreeg ik een kortingscode van 40% toegestuurd om een nieuw apparaat te kunnen kopen.

Ondertussen ook eens een ritje op de racefiets gemaakt (I know :oops: ). Daar zitten geen sensoren op en het viel op dat de hoogtemeters wel in orde leken. Met het instellen van de speedsensor op de MTB was me al opgevallen dat er een veel kleinere wielmaat gekozen moest worden om de juiste snelheid gemeten te krijgen. Bij het selecteren van de echte wielmaat was de gemeten snelheid 3-4 km gemiddeld te hoog.

Mijn conclusie was dat de speedsensor dus op de één of andere manier te maken heeft met de gemeten hoogtemeters. Dus dit wederom voorgelegd aan Wahoo support. En hoewel ze onderkennen dat dit met elkaar te maken kan hebben, volgt er niet echt een technische uitleg. Desondanks is er wel een nieuwe sensor onderweg (deze had ik een jaar geleden aangeschaft).

Het is dus te hopen dat de sensor inderdaad het probleem is. Wel een pluim voor Wahoo support voor het soepel omgaan met de garantieregeling. Wordt vervolgd.
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hoe wist je dat de snelheid te hoog was met de juiste wielmaat?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Samen met iemand anders gereden, en gemiddelden gehaald die gewoon niet konden kloppen. De totale afstand van ritten was daardoor ook structureel te hoog. Op je vaste rondjes wordt dat snel duidelijk.
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je zeker weet dat die ander zn teller wel klopt...

Maar hoe dan ook, het linkt.me sterk dat de wielsensor de hoogtemeters beinvloed.
De Elemnt kan natuurlijk wel vewoon kapot zijn.
Als een correct ingestelde wielsensor verkeerde waardes geeft, de hoogtemeter onzin praat...
Dan zou je Elemnt best wel kapot zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Begrijp je punt hoor, alleen nu ook op de MTB een paar rondjes zonder speed sensor gereden en ook nu lijken de hoogtemeters in orde. Vandaar dat voor mij de conclusie nog even blijft staan.

Anyway, de nieuwe sensor is vandaag binnen gekomen. Hopelijk lukt het om dit weekend nog een testrondje te maken.
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Ik deed altijd routes maken met judise.nl en daar waypoints aan toevoegen (Bv watertappunt, tankstation etc).
En dan met de javawa rtw tool waypoints omzetten naar koerspunten en tcx van maken en dan gaf de wahoo altijd een melding met de tekst erbij als ik op dat punt op de route kwam.
Ook kon ik op route klikken en dan stonden daar alle waypoints onder elkaar...... was verrekte fijn.

Alleen dat werkt nu dus niet meer... ik denk dat ze iets veranderd hebben bij wahoo helaas.
Zijn er mensen die hetzelfde probleem hebben of hier een andere oplossing voor hebben?

Of moet ik anno 2021 nog steeds de km op een blaadje schijven en op fiets plakken?

Edit: wahoo is ervan op de hoogte en ze gaan het oplossen :-q
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Voor als je vorm van een kleine Bolt met de functionaliteiten van de Roam

De nieuwe bolt

https://www.dcrainmaker.com/2021/05/wah ... gress.html
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 366
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

--edit-- vraag is voor mij achterhaald geraakt..
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Inmiddels staan er een flink aantal routes in mijn Element Bolt, maar het lukt me niet om ze te verwijderen. Niet via de Bolt, niet via de app (heb alle geschiedenis daar gewist, maar geen resultaat) en via koppeling aan laptop kan ik niet alle routes zien die wel in mijn Bolt staan. Hoe haal ik die eruit?
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

nomad030 schreef: di 8 juni 2021, 09:52 Inmiddels staan er een flink aantal routes in mijn Element Bolt, maar het lukt me niet om ze te verwijderen. Niet via de Bolt, niet via de app (heb alle geschiedenis daar gewist, maar geen resultaat) en via koppeling aan laptop kan ik niet alle routes zien die wel in mijn Bolt staan. Hoe haal ik die eruit?
Wahoo heeft een hele goede support. Gewoon daar een ticket openen en meestal binnen 24 uur een antwoord.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
B@rry
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 11:13
Mijn mountainbike: Scott Genius 930 (2013)
Contacteer:

nomad030 schreef: di 8 juni 2021, 09:52 Inmiddels staan er een flink aantal routes in mijn Element Bolt, maar het lukt me niet om ze te verwijderen. Niet via de Bolt, niet via de app (heb alle geschiedenis daar gewist, maar geen resultaat) en via koppeling aan laptop kan ik niet alle routes zien die wel in mijn Bolt staan. Hoe haal ik die eruit?
Als ik je probleem goed begrijp kun je dit oplossen door in de lijst met routes (in de app) de route die je wil verwijderen gewoon naar rechts te swipen. :-q
Be nice :-q
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Top, dank, het is me gelukt.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Boekenkist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: do 21 april 2016, 17:21

Even een andere vraag tussendoor. Ik heb een andere fiets gekocht en nu past mijn snelheidsmeter van mijn ELEMNT Bolt niet meer om de naaf. Het elastiekje is te kort. Ik heb al wat rond gezocht op het web, maar helaas geen losse langere elastiekjes kunnen vinden. Heb ik verkeerd gezocht, of zijn deze idd niet los te verkrijgen? Indien dat laatste: hoe dan op te lossen? Ik wil eigenlijk niet met tiewraps werken..

Alvast dank voor jullie hulp!
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Bij fietscomputers en lampjes zitten er vaak een hoop bij.
De fietsenwinkel heeft er vastwel een paar over.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Plaats reactie