Ik vind de verstopte ledlampjes voor de hartslagzone en navigatie ook superhandig.
Met een half ook zie je gelijk in welke zone je zit en of je nog op de track zit.
Garmin 820 of Wahoo Elemnt?
-
- Extreme Biker
- Berichten: 752
- Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
- Mijn mountainbike: Canyon Lux trail
Dit net gezegd hebbende gaat er iets verkeerd De upload naar Strava mislukt. De melding is "too many requests". Heeft iemand daar toevallig ervaring mee of een oplossing voor?Agamer schreef:Verder is al het nodige er al wel over gezegd denk ik. Ben in ieder geval nog steeds tevreden met de keuze voor de Wahoo. Zie ook het andere topic hier over ervaringen met de Wahoo.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 8734
- Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
- Mijn mountainbike: Ne ne Niner
Komt de melding van wahoo of van strava?Agamer schreef:Dit net gezegd hebbende gaat er iets verkeerd De upload naar Strava mislukt. De melding is "too many requests". Heeft iemand daar toevallig ervaring mee of een oplossing voor?Agamer schreef:Verder is al het nodige er al wel over gezegd denk ik. Ben in ieder geval nog steeds tevreden met de keuze voor de Wahoo. Zie ook het andere topic hier over ervaringen met de Wahoo.
Ik ploeterde en rook de overwinning!
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 752
- Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
- Mijn mountainbike: Canyon Lux trail
Dat kan ik niet goed zien. Probeerde vanuit de Elemnt app handmatig te uploaden en de melding verscheen als soort pop-up.
Ondertussen is het alsnog gelukt na wat sluiten en weer opstarten. Dus voorlopig zullen we het maar als incident beschouwen.
Ondertussen is het alsnog gelukt na wat sluiten en weer opstarten. Dus voorlopig zullen we het maar als incident beschouwen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 253
- Lid geworden op: do 21 april 2016, 17:21
Ik ben een beetje aan het oriënteren op een fietscomputer die ook kan linken met strava. Vandaar dat ik al snel bij de GPS-toestellen uitkom. Dan is de bolt, zeker in vergelijking met de Garmin-toestellen, natuurlijk qua prijs een erg interessante optie. Heb al aardig wat reviews over de bolt gelezen, maar krijg daarbij de indruk dat het voornamelijk gebruikers zijn die het apparaat op de weg getest hebben. Maar dat kan ik mis hebben natuurlijk.ThaSingleTrackMastah schreef:Wat verwacht je?
Dat je gps de leukste paadjes voor je kiest, of dat de gps je helpt om niet te verdwalen?
Ik zou de navigatiefunctie voornamelijk willen gebruiken om in onbekende gebieden vooraf ingeladen (al dan niet zelfgemaakte) routes te willen fietsen. Met het maken van routes ben ik al wel eens aan het 'oefenen' geweest, o.a. via gpsies, strava en komoot (eerste heeft voor nu mijn voorkeur). Daarbij wat routes gemaakt bij mij in de buurt, omdat ik daar zo'n beetje alle paadjes wel ken. Dan kom ik ook automatisch tot de beperkingen van deze sites: namelijk dat niet alle paden staan aangegeven en je dus 'handmatig' je track moet intekenen. Dat kan natuurlijk niet altijd even nauwkeurig, omdat je op de kaart niet kunt zien hoe het pad nu exact loopt: zeker als het bijv. een bochtige singletrack is. De vraag is dan: hoe gaat de bolt daar dan in praktijk mee om? Ik heb her en der ook gelezen dat de gps-ontvangst in het bos niet altijd even goed is.
- tiewrap
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3238
- Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
- Mijn mountainbike: Haibike Sleek
Ik vond de bolt verbazingwekkend goed voor zo een klein apparaat, hij deed kwa navigeren weinig onder voor de element in mijn ogen.
En nogmaals, ik vindt de element een super apparaat om mee te navigeren.
Alleen niet zo precies als een Garmin.
Vooral als je stil staat wordt dat een probleem.
Soms moet je dan dus gewoon even bewegen 9m te zien hoe of wat.
GPS ontvangst heb ik nog geen noemenswaardige problemen mee gehad.
En nogmaals, ik vindt de element een super apparaat om mee te navigeren.
Alleen niet zo precies als een Garmin.
Vooral als je stil staat wordt dat een probleem.
Soms moet je dan dus gewoon even bewegen 9m te zien hoe of wat.
GPS ontvangst heb ik nog geen noemenswaardige problemen mee gehad.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 8734
- Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
- Mijn mountainbike: Ne ne Niner
Hier ook totaal geen problemen met de element.
Als je automatisch pauze uit zet blijf je de kaart en track gewoon zien.
Ik teken routes met basecamp en die track kan ik prima volgen. Al staat het lijntje niet precies goed, je gaat toch niet door de struiken naas het pad fietsen.
Als je automatisch pauze uit zet blijf je de kaart en track gewoon zien.
Ik teken routes met basecamp en die track kan ik prima volgen. Al staat het lijntje niet precies goed, je gaat toch niet door de struiken naas het pad fietsen.
Ik ploeterde en rook de overwinning!
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1266
- Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
- Mijn mountainbike: Star en single speed
Hoe zit het nou met het kaartdetail op de Bolt/Elemnt en de precisie van de GPS? Hoewel ik hem meestal zal gebruiken voor op de racefiets, waarop ie me prima lijkt, vraag ik me vooral af hoe zit het op de mtb?
In het buitenland zou ik graag een GPS track laden (van bv Trailforks), en dan moet ik op afslagen met wat meer opties wel een beetje kunnen orienteren. Op de Garmins kan je zo'n mooie hiking kaart met superveel detail zetten, heb ik in het verleden gebruik van gemaakt op een oudere Edge, en dat ging best goed, hoewel soms in het bos wat gedoe met ontvangst. Op de Elemnt is het me niet helemaal duidelijk hoe up-to-date de kaarten zijn en waar ze nou precies vandaan komen.
Ook lees ik soms dat de Garmins nauwkeuriger zijn qua ontvangst in het bos, hierboven ook weer van tiewrap. Klopt dat echt? Ze hebben beide toch naast GPS ook Glonass ontvangst, en de Wahoo nog Galileo ook als ik het goed begrijp.
Qua prijs maakt het allemaal niet zo veel uit, de Edge 820 is fractioneel duurder dan de Bolt, en de 520 Plus die eraan komt zal ook zoiets gaan kosten, de 520 is goedkoop maar past helaas niet zo veel kaart op. Makkelijke setup enzo vind ik niet van belang, gaat me echt om de performance van GPS en detail van kaart. Iemand die beide langere tijd heeft gebruikt op de MTB?
In het buitenland zou ik graag een GPS track laden (van bv Trailforks), en dan moet ik op afslagen met wat meer opties wel een beetje kunnen orienteren. Op de Garmins kan je zo'n mooie hiking kaart met superveel detail zetten, heb ik in het verleden gebruik van gemaakt op een oudere Edge, en dat ging best goed, hoewel soms in het bos wat gedoe met ontvangst. Op de Elemnt is het me niet helemaal duidelijk hoe up-to-date de kaarten zijn en waar ze nou precies vandaan komen.
Ook lees ik soms dat de Garmins nauwkeuriger zijn qua ontvangst in het bos, hierboven ook weer van tiewrap. Klopt dat echt? Ze hebben beide toch naast GPS ook Glonass ontvangst, en de Wahoo nog Galileo ook als ik het goed begrijp.
Qua prijs maakt het allemaal niet zo veel uit, de Edge 820 is fractioneel duurder dan de Bolt, en de 520 Plus die eraan komt zal ook zoiets gaan kosten, de 520 is goedkoop maar past helaas niet zo veel kaart op. Makkelijke setup enzo vind ik niet van belang, gaat me echt om de performance van GPS en detail van kaart. Iemand die beide langere tijd heeft gebruikt op de MTB?
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
De kaart vd Wahoo is minder gedetailleerd dan de (betaalde) Garmin topo kaarten.
Verder kan je bij Garmin zelf meer doen met de kaarten (ook op de gewone 520).
De z/w kaart vd Elemnt is wel overzichtelijker.
Als je op snelheid bent is een snelle blik op het schermpje voldoende om je te vertellen of je nog op koers ligt.
De gedetailleerde topo kaarten geven vaak teveel informatie.
Wel lees/hoor ik dat de ontvangst in lastige omstandigheden (bos met natte bladeren boven je hoofd) wat minder is bij de Wahoo's dan bij sommige(!) Garmins.
Op de racefiets merk je daar dus minder van, net als de lagere details vd kaart.
Die asfaltweg staat er echt wel op en de ontvangst in de polder is ook prima.
De ontvangers zijn allemaal wel prima (maar volgens mij gebruikt Wahoo geen Glonass), maar het gps signaal moet eerst uit de lucht worden gepikt met een antenne.
Hoe kleiner het kastje/hoe groter het scherm, das te minder plek is er voor een goede antenne.
Een helix antenne (stompje) zoals op de Gpsmap series van Garmin, of een patch antenne (mini schotel) zoals de Etrex 10/20/30 hebben maken het de ontvanger een stuk makkelijker.
De meeste fiets-toestellen (en telefoons) hebben 1 of 2 antennes ter grootte van een speldenknop...
Verder heb ik het vermoeden dat een touchscreen ook de ontvangst neg. beïnvloed.
Slechte ontvangst = slechte plaatsbepaling = slechte meetgegevens en slechte navigatie.
Op de weg allemaal weer minder problematisch dan in het bos op een bochtige singletrack.
Helaas is het dus niet zo simpel als "ze ontvangen allemaal gps en glonass, dus zijn ze even goed".
Van de 520plus las ik dat die nog niet goed kon navigeren in complexe verkeerssituaties (Amsterdam).
Wellicht is dat een software probleem en binnenkort opgelost.
Maar misschien heeft de cpu vd 520 gewoon te weinig power om plotseling overal tegelijk rekening mee te houden.
Even afwachten dus op latere en gedetaileerdere reviews/testen.
De gewone 520 kan helemaal niet navigeren, maar kost ook minder.
Op de gewone 520 kan je zelf iedere Garmin kaart zetten die je maar wilt, maar je met dat wel zelf doen (en kunnen).
Zelf vind ik de outdoor toestellen (van Garmin) beter bij mijn mtb-praktijk passen dan de sportieve toestellen zoals de Edge, de Elemnt en de Rider.
Dit omdat mijn tochten in onbekend gebied meer overeenkomst hebben met wandelen en dan met wielrennen.
Het toeval wil ook nog eens dat ik door een verhuizing midden in een onbekend gebied terecht ben gekomen
Maar niet iedereen is hetzelfde.
Verder kan je bij Garmin zelf meer doen met de kaarten (ook op de gewone 520).
De z/w kaart vd Elemnt is wel overzichtelijker.
Als je op snelheid bent is een snelle blik op het schermpje voldoende om je te vertellen of je nog op koers ligt.
De gedetailleerde topo kaarten geven vaak teveel informatie.
Wel lees/hoor ik dat de ontvangst in lastige omstandigheden (bos met natte bladeren boven je hoofd) wat minder is bij de Wahoo's dan bij sommige(!) Garmins.
Op de racefiets merk je daar dus minder van, net als de lagere details vd kaart.
Die asfaltweg staat er echt wel op en de ontvangst in de polder is ook prima.
De ontvangers zijn allemaal wel prima (maar volgens mij gebruikt Wahoo geen Glonass), maar het gps signaal moet eerst uit de lucht worden gepikt met een antenne.
Hoe kleiner het kastje/hoe groter het scherm, das te minder plek is er voor een goede antenne.
Een helix antenne (stompje) zoals op de Gpsmap series van Garmin, of een patch antenne (mini schotel) zoals de Etrex 10/20/30 hebben maken het de ontvanger een stuk makkelijker.
De meeste fiets-toestellen (en telefoons) hebben 1 of 2 antennes ter grootte van een speldenknop...
Verder heb ik het vermoeden dat een touchscreen ook de ontvangst neg. beïnvloed.
Slechte ontvangst = slechte plaatsbepaling = slechte meetgegevens en slechte navigatie.
Op de weg allemaal weer minder problematisch dan in het bos op een bochtige singletrack.
Helaas is het dus niet zo simpel als "ze ontvangen allemaal gps en glonass, dus zijn ze even goed".
Van de 520plus las ik dat die nog niet goed kon navigeren in complexe verkeerssituaties (Amsterdam).
Wellicht is dat een software probleem en binnenkort opgelost.
Maar misschien heeft de cpu vd 520 gewoon te weinig power om plotseling overal tegelijk rekening mee te houden.
Even afwachten dus op latere en gedetaileerdere reviews/testen.
De gewone 520 kan helemaal niet navigeren, maar kost ook minder.
Op de gewone 520 kan je zelf iedere Garmin kaart zetten die je maar wilt, maar je met dat wel zelf doen (en kunnen).
Zelf vind ik de outdoor toestellen (van Garmin) beter bij mijn mtb-praktijk passen dan de sportieve toestellen zoals de Edge, de Elemnt en de Rider.
Dit omdat mijn tochten in onbekend gebied meer overeenkomst hebben met wandelen en dan met wielrennen.
Het toeval wil ook nog eens dat ik door een verhuizing midden in een onbekend gebied terecht ben gekomen
Maar niet iedereen is hetzelfde.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op zo 29 april 2018, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Niet per het aanraakscherm, maar glas is een effectieve barrière. En water ook, dus een bladerdak (bevat behoorlijk wat water) schermt je af van een goede ontvangst.ThaSingleTrackMastah schreef:Verder heb ik het vermoeden dat een touchscreen ook de ontvangst neg. beïnvloed.
Ik denk het laatste. De 520 heeft ook al moeite met verversen als je met een roterende kaart een complexe verkeerssituatie navigeert.Van de 520plus las ik dat die nog niet goed kon navigeren in complexe verkeerssituaties (Amsterdam).
Wellicht is dat een software probleem en binnenkort opgelost.
Maar misschien heeft de cpu vd 520 gewoon te weinig power om plotseling overal tegelijk rekening mee te houden.
Ja, maar de opslagruimte is serieus beperkt. Als je zéér spaarzaam bent, houdt het bij een kleine 80MB aan kaartmateriaal wel op. In een dichtbevolkt land als Nederland is dat serieus weinig. In de recensie van de 520+ op DC Rainmaker las je natuurlijk wel weer Amerikanen die beweren dat ze hun hele staat op een 520 hebben staat, maar ja…Op de gewone 520 kan je zelf iedere Garmin kaart zetten die je maar wilt, maar je met dat wel zelf doen (en kunnen).
De beperkte geheugencapaciteit is wat mij betreft de grootste makke van de huidige 520, verder vind ik het een vrij ideaal machientje. Ik wacht dus met spanning op uitsluitsel omtrent de details van de 520.
Laatst gewijzigd door Alien op zo 29 april 2018, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Vorsprung durch Pedantik.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 8734
- Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
- Mijn mountainbike: Ne ne Niner
Ik heb met de ELEMNT nooit gemerkt dat ie ontvangst kwijt is. Maar het dicht bladerdek begint nu pas.
Ik ploeterde en rook de overwinning!
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
ThaSingleTrackMastah schreef:Verder heb ik het vermoeden dat een touchscreen ook de ontvangst neg. beïnvloed.
Glas schermt de radiogolven niet af, maar de capacitieve of resistieve film die op het touchscreen ligt wordt gescand met een frequentie die wellicht vervelende mengproducten of hogere harmonischen heeft.Alien schreef:Niet per het aanraakscherm, maar glas is een effectieve barrière. En water ook, dus een bladerdak (bevat behoorlijk wat water) schermt je af van een goede ontvangst.
ThaSingleTrackMastah schreef:Van de 520plus las ik dat die nog niet goed kon navigeren in complexe verkeerssituaties (Amsterdam).
Wellicht is dat een software probleem en binnenkort opgelost.
Maar misschien heeft de cpu vd 520 gewoon te weinig power om plotseling overal tegelijk rekening mee te houden.
Dan heeft Garmin een serieus probleem en moeten ze eerst nieuwe hardware inkopen produceren voordat de 520plus kan worden verkocht.Alien schreef:Ik denk het laatste. De 520 heeft ook al moeite met verversen als je met een roterende kaart een complexe verkeerssituatie navigeert.
Of de cpu overclocken...
ThaSingleTrackMastah schreef:Op de gewone 520 kan je zelf iedere Garmin kaart zetten die je maar wilt, maar je met dat wel zelf doen (en kunnen).
Zo kan ik het ook.Alien schreef:Ja, maar de opslagruimte is serieus beperkt. Als je zéér spaarzaam bent, houdt het bij een kleine 80MB aan kaartmateriaal wel op. In een dichtbevolkt land als Nederland is dat serieus weinig. In de recensie van de 520+ op DC Rainmaker las je natuurlijk wel weer Amerikanen die beweren dat ze hun hele staat op een 520 hebben staat, maar ja…
Maar ik heb een complete topo kaart van de Ardennen in 6MB van mn Etrex 10 geperst, dus met wat tooltjes en handigheid kom je echt een heel eind.
Lees ook hier. Is eigenlijk voor de Etrex10, maar dezelfde truc kan je gebruiken om de kaart voor je 520 te "comprimeren".
Alien schreef:De beperkte geheugencapaciteit is wat mij betreft de grootste makke van de huidige 520, verder vind ik het een vrij ideaal machientje. Ik wacht dus met spanning op uitsluitsel omtrent de details van de 520.
Dicht bladerdak vlak na (of tijdens) een flinke regenbui is nog erger.byorka schreef:Ik heb met de ELEMNT nooit gemerkt dat ie ontvangst kwijt is. Maar het dicht bladerdek begint nu pas.
Op welke manier merk je dat de ontvangst wegvalt ?
Pas als het toestel een waarschuwing geeft, of leg je thuis de track ook wel eens over een topo kaart heen ?
(en dan flink inzoomen)
Zit er een pagina op de Elemnt die de satelliet ontvangst laat zien ?
Zoiets als in de Etrex:
Hier zie je bijv dat de afwijking 7ft is, da's net iets meer dan 2m.
(uiteraard laat het toestel hier meters zien als je het metrische stelsel hebt gekozen in de setup)
Als je die pagina onder verschillende omstandigheden kan vergelijken, dan krijg je een aardig idee van wat je gps doet.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ik gebruik al 10 jaar de Edge 605. Die heeft t.o.v. de moderne toestellen een relatief klein scherm en geen aanraakscherm maar bedieningsknoppen. Kan je betoog uit mijn ervaring onderschrijven. Dingetje is al 10 jaar oud. Een keer een nieuw accuutje erin moeten zetten. Doet het prima. Werk eigenlijk alleen met in Mapsource getekende routes die ik als .tcx in het toestel zet. Werkt hetzelfde als een spoor van een .gpx volgen. Bij het opladen naar Strava dien ik het toestel aan de PC koppelen maar dat is een moeite van niets.ThaSingleTrackMastah schreef: De ontvangers zijn allemaal wel prima (maar volgens mij gebruikt Wahoo geen Glonass), maar het gps signaal moet eerst uit de lucht worden gepikt met een antenne.
Hoe kleiner het kastje/hoe groter het scherm, das te minder plek is er voor een goede antenne.
Een helix antenne (stompje) zoals op de Gpsmap series van Garmin, of een patch antenne (mini schotel) zoals de Etrex 10/20/30 hebben maken het de ontvanger een stuk makkelijker.
De meeste fiets-toestellen (en telefoons) hebben 1 of 2 antennes ter grootte van een speldenknop...
Verder heb ik het vermoeden dat een touchscreen ook de ontvangst neg. beïnvloed.
Slechte ontvangst = slechte plaatsbepaling = slechte meetgegevens en slechte navigatie.
Op de weg allemaal weer minder problematisch dan in het bos op een bochtige singletrack.
Helaas is het dus niet zo simpel als "ze ontvangen allemaal gps en glonass, dus zijn ze even goed".
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 8734
- Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
- Mijn mountainbike: Ne ne Niner
Ik weet niet of je bij mijn Elemnet zo die satellieten en afwijking kunt bekijken.
Maar ik weet wel dat alledrie mijn Garmins regelmatig er een paar meter naast zaten.
Dat zal bij de Wahoo denk ik niet anders zijn.
Ik heb er nooit hinder van ondervonden. Niet te ver inzoomen.
Maar ik weet wel dat alledrie mijn Garmins regelmatig er een paar meter naast zaten.
Dat zal bij de Wahoo denk ik niet anders zijn.
Ik heb er nooit hinder van ondervonden. Niet te ver inzoomen.
Ik ploeterde en rook de overwinning!
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.