Sigma Pure GPS

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
FM
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 12:05

Hi,

Iemand ervaringen met de Sigma Pure GPS?
Ik ben met name geinteresseerd in de nauwkeurigheid en hoe lang het duurt voor hij zijn eerste positie heeft.

(en als er iemand iets beters weet voor ongeveer hetzelfde bedrag hoor ik dat ook graag, maar ik wil zeker niet meer dan eur 100 uitgeven).

Happy trails! FM.

Edit: ik zoek met name iets waarmee ik achteraf mijn route op kan halen incl snelheid en hoogte info. Exporteren naar een standaard data formaat is een pre.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Zelf geen ervaring, maar kwam laatst wel deze tegen:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Iemand de volle 23:30 minuten opget?
Of volgehouden?
:winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar ff gegoogled.
Weinig technische info, maar....
Dit toestel werkt zonder wielsensor.
Je hebt dan een ultra nauwkeurige gps ontvanger nodig om zinvolle data te krijgen.
Ik gok dat de gps ontvanger niet veel bijzonders is, gewoon een ontvangertje toegevoegd aan een fietscomputer.
Dus ik verwcht prestaties a la Edge 20 en 25 (die overigens wel met een wielsensor kan werken, en met een hartslagmeter enz)
En daar wordt je niet blij van.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
FM
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 12:05

Bedankt voor de antwoorden.

Ik heb de 23.30 niet volgemaakt maar regelmatig verder gezapt.
Het was een leuk praatje wat het ding kan, maar dat wist ik ook al uit de folder.
Over kwaliteit heb ik niets gehoord.

Mijn concern is inderdaad ook nauwkeurigheid (en de tijd tot de eerste fix, ik wil eigenlijk het liefste mijn fiets uit het schuurtje pakken, ding aanzetten en dat ie meteen begint te meten).
Nadeeltje is ook dat een batterij iets van max 15 uur op een lading meegaat.

Bij een traditionele sensor gebaseerde fietscomputer gaat de batterij gemakkelijk een jaar mee.
Misschien toch maar bij de classics blijven (hoewel de mogelijkheid om achteraf de route te bekijken blijft lokken, doe ik nu soms op de smartphone maar de GPS daarvan begint nukken te krijgen).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Etrex 10 is een goede en goedkope gps, zeker als je er 1 vindt op MP.
Ze zijn niet specifiek bedoeld voor de fiets, maar wel bruikbaar.
De 2AA's gaan 30 uur mee, schermpje vd tripcomputer is vrij programmeerbaar, en je kunt een z/w topokaart op het scherm toveren (met wat tooltjes en wat handigheid).
De ontvanger van zo'n Etrex 10 is nauwkeurig genoeg om zonder wielsensor te kunnen en heeft een snelle fix.
Verder kan je een track op het scherm tonen, zodat je routes van anderen na kunt rijden in onbekend terrein.
De hoogtemeting vd Etrex 10 gaat via gps, dat geeft op het totaal aantal hoogtemeters altijd wat extra meters, maar dat zal bij de Sigma niet anders zijn, heb nergens gelezen dat die een barometrische hoogtemeting zou doen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is maar een idee.
Ik denk dat de tellertjes en de (fiets)gps nog niet naar elkaar zijn gegroeid.
Niet op een volwassen manier.
De kleine Brytons, de kleine Edges en de Wahoo's hebben last van (erbarmelijk) slechte gps ontvangst.
Het zou een wonder zijn wanneer deze sigma beter zou zijn.
Wonderen zijn de wereld nog niet uit, maar ik kon zo snel geen aanwijzing vinden dat we hier met een wonder(tje) te maken hebben.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Klein en fijn vind ik de Garmin 310XT. Er kan een bikemount op, de gps ontvangst is goed. Amazon of eBay heeft ze vast nog nieuw te koop. (Ik kocht er een via Amazon en garantie kon rechtstreeks via Garmin NL).
FM
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 12:05

@Mastah: Die etrex is aan de grote kant en ik heb eigenlijk geen behoefte aan navigatie (ik rij meestal vaste routes in de omgeing).
Reden waarom GPS interessant is, is dat ik dan de snelheid op de verschillende deel-trajecten kan zien.

Ik heb wel eens GPS op mijn android telefoon aangezet, en ik merk daarbij dat de afstand op dezelfde route toch wel wat fluctueert (kan natuurlijk ook aan de telefoon liggen, laatst kreeg ik slecht een fix.

@Jurriaan:
Die 310XT ziet er wel leuk uit. Zeker omdat ie ook hartslag kan meten. Ik lees alleen wat slechte reviews over de kwaliteit van de hartband (en eigenlijk fiets ik niet graag met band).

Denk dat het toch weer geen gewone bedrade fietscomputer gaat worden. (heb ook slechte ervaringen met draadloos, op een plek valt het signaal altijd weg) Nog geen idee welke.

In ieder geval bedankt voor jullie info en hulp!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Hartslagband deed het bij mij prima. Heeft niet het eeuwige leven dus recentelijk vervangen. En de 310xt is ook prima zonder te gebruiken :wink:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

FM, als je de Etrex in je achterzak doet, dan registreert ie als de beste, beter dan je phone en beter dan de Sigma.

(domme smartphone typevouten gecorrigeerd)
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op ma 16 april 2018, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

En de sigma rox dan? Doet ook wat je wilt en is kleiner dan een etrex.
De mijne kan ik makkelijk 20 uur mee registreren zonder tussendoor opladen.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
FM
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 12:05

@Mastah, het was de bedoeling dat het een vervanger is voor de sigma 12.12 die ik nu heb, en die helaas wat ongelukkig op de keien terecht gekomen is. Dus iets voor in de achterzak is niet echt een optie, ik wil wel snelheid etc af kunnen lezen.

@MacReal: sigma rox is erg mooi maar eigenlijk wat boven budget (en ook wat overfeatured voor wat ik doe).
Zag wel een 11.0 bij bol voor eur 139.

Reden waarom ik toch huiverig geworden ben voor GPS is dat ik iets wil wat meteen werkt als ik thuis vertrek.
Dus fiets uit schuurtje, en meten maar. Wielsensor is dan meer betrouwbaaar/directer.

Denk dat het weer een gewoon eenvoudig computertje gaat worden. Zit te denken aan een sigma 16.16. Ik heb goede ervaringen met Sigma (maar moch iemand een betere suggestie hebben, graag)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tja, een goed afgestelde wielsensor is nog het nauwkeurigst.
(hoewel een gps met goede ontvangst en kort interval erg dichtbij komt)
Klein en nauwkeurig is op gps gebied nog lastig/onmogelijk.
Een groot ding op je stuur wil je niet.
Iets in je achterzak of rugzak ook niet.
Je zou aan een Edge25 met wielsensor kunnen denken, maar die is niet geweldig en boven je budget.
Conclusie...
Schaap met 5 poten, misschien wel 6.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Inmiddels is er de Edge 130.
Aan te raden boven de 25, maar weer iets duurder.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie